Wprowadzenie do Google Analytics
Wśród podstawowych funkcji Google Analytics znajdziesz: ruch w witrynie w czasie rzeczywistym, analizę twoich odbiorców, pozyskiwanie odbiorców, ich zachowanie na stronie, raporty konwersji (sprzedaży). Każda z nich została omówiona w poradniku.
Korzystając z narzędzia koniecznie zapoznaj się z podstawowymi pojęciami: użytkownik, sesja, odsłona, współczynnik odrzuceń. Pamiętaj, aby nie mylić pierwszych trzech pojęć. Zwróć szczególną uwagę na opcję Pozyskiwanie > Źródło/medium, dzięki której możesz zweryfikować, jakiemu źródłu zawdzięczasz sprzedaż.
Jeśli interesuje cię konkretny okres, w prawym górnym rogu możesz zmienić zakres dat. Google Analytics nie odpowie bezpośrednio, dlaczego coś się dzieje w twoim sklepie, ale da ci solidne podstawy by samodzielnie wysnuć odpowiednie wnioski.
Czym jest Google Analytics?
Google Analitics (w skrócie GA) to na ten moment jedno z najpotężniejszych narzędzi analityki internetowej na świecie. Oferuje w swoim wachlarzu tysiące funkcji związanych z analizą i raportowaniem tego, co dzieje się na twojej witrynie. Co najlepsze – firma Google udostępnia je całkowicie za darmo! GA jest obecnie wykorzystywane przez ponad 55 milionów (!) serwisów na całym świecie – robi wrażenie prawda?
Na naszym uniwersytecie pisaliśmy już artykuł o tym, do czego jest ci potrzebne i jak je skonfigurować. Tym razem skupimy się bardziej na poznaniu jego funkcjonalności i poruszaniu się po po interfejsie.
Główne funkcje dostępne w Google Analytics
Opiszemy je według sekcji, które zobaczysz po lewej stronie ekranu po uruchomieniu Google Analytics.
Czas rzeczywisty
W tej sekcji – jak sama nazwa wskazuje – możesz monitorować w czasie rzeczywistym to, co dzieje się na twojej witrynie. Nie skupiaj jednak za bardzo swojej uwagi na tym obszarze, chyba, że wykupiłeś właśnie kampanię w TV.
Nie mniej jednak, możesz z tego segmentu odczytać całkiem ciekawe dane takie jak:
- ilość osób obecnie znajdujących się w sklepie,
- lokalizacja geograficzna przeglądających witrynę,
- słowa kluczowe i witryny, które odesłały bieżący ruch,
- które konkretnie podstrony są przeglądane,
- jakie konwersje mają obecnie miejsce.
Ciekawym wnioskiem z regularnego przeglądania tej sekcji mogą być przedziały godzinowe, w których twój sklep cieszy się największą oglądalnością. Prawdopodobnie w tych samych godzinach warto wzmocnić działania marketingowe.
Odbiorcy
Tutaj zatrzymamy się chwilę dłużej, ponieważ jest to kluczowa sekcja. W zakładce „Przegląd” znajdziesz zebrane najważniejsze informacje. Krótkie objaśnienie pojęć widocznych na widoku poniżej:
- użytkownik – osoba odwiedzająca twoją witrynę traktowana przez algorytm jako unikatowe ciasteczko w przeglądarce (ta sama osoba odwiedzająca stronę z telefonu i komputera jest zwykle traktowana jako dwóch różnych użytkowników),
- sesja – czas, w którym użytkownik aktywnie korzysta z twojej witryny (przegląda różne strony itp.)
- sesja na użytkownika – średnia ilość sesji na 1 użytkownika
- odsłony – łączna liczba wyświetleń stron w obrębie witryny (w tym także powtórne),
- strony/sesja – średnia ilość stron przeglądniętych podczas 1 sesji,
- współczynnik odrzuceń – procentowa ilość sesji, w których użytkownik po wejściu na witrynę opuszcza ją bez jakiejkolwiek interakcji.
W obrębie tej samej zakładki (Odbiorcy > Przegląd) znajdziesz także takie opcję jak dodawanie segmentów.
Jest to opcja nieco bardziej zaawansowana ale na dobry początek możesz spróbować dodać segment osób, które dokonały zakupu. Pozwoli ci to chociażby określić twoją dokładną grupę docelową ponieważ przy każdym rodzaju danych w kategorii odbiorcy pojawią się informacje dotyczące ich przełożenia na zakupy. Przykład na podstawie wieku:
Widzimy, że mimo, iż użytkownicy z przedziału 18-24 stanowią aż 28% ruchu na naszym sklepie (pierwszy niebieski słupek) to przekładają się jedynie na 10% siły sprzedażowej. Wniosek jest z tego taki, że powinniśmy z ostrożnością podejść do wydawania budżetu marketingowego na tę grupę wiekową, ponieważ z jakiś przyczyn przełożenie na sprzedaż tej grupy nie jest tak silne jak chociażby osób z przedziału 25-34 (słupki drugie od lewej).
Bardzo przydatną funkcją w obrębie zakładki Odbiorcy > Przegląd jest możliwość wybierania zakresów dat oraz ich porównywania w różnych zakresach czasu. Dla przykładu – jeśli chcemy porównać liczbę użytkowników w miesiącu luty i marzec 2018. Ustawiamy odpowiednio zakres dat:
Po wybraniu zakresu dat, kliknij przycisk: Zastosuj. Poniżej przykład porównania statystyk dla wybranego zakresu czasu.
Pamiętaj, że każdy biznes internetowy opiera się o odbiorców czyli po prostu ruch na witrynie. Dzięki GA możesz go w pełni monitorować i próbować zwiększać prawdopodobieństwo dokonania konwersji.
Dla przykładu: jeżeli uda ci się zmniejszyć współczynnik odrzuceń o 10% przez przyspieszenie wczytywania strony (np. przez optymalizację skryptów i rozmiaru grafik) to prawdopodobnie o tyle samo procent zwiększy się twoja liczba sesji. Przy współczynniku konwersji na poziomie 1% przełoży się to na 1 sprzedaż więcej na każde 100 sesji.
Jak zapewne widzisz analityka internetowa to w pewnym stopniu prosta matematyka polegająca na zwiększaniu prawdopodobieństwa konwersji (czyt. twojego głównego celu).
Pozyskiwanie
W tej sekcji uzyskasz informację dotyczące źródeł ruchu. Otwierając zakładkę Przegląd otrzymasz zestawienie z rozkładem procentowym poszczególnych źródeł, tak jak na zdjęciu poniżej:
Krótkie objaśnienie pojęć, które tam zobaczysz:
- organic search – ruch z naturalnych wyników wyszukiwania (tzw. SEO),
- social – ruch z mediów społecznościowych,
- paid search – ruch z linków sponsorowanych (tzw. SEM),
- direct – wejścia bezpośrednie przez wpisanie adresu twojej strony w pasku adresu URL,
- referral – ruch odesłany z innych witryn (np. kliknięcie w link w panoramie firm),
- display – ruch z kampanii graficznych (kliknięcia w banery reklamowe),
- email – ruch z kampanii mailingowych,
- other – ruch ze wszystkich innych źródeł niż wymienione powyżej.
Przy temacie źródeł ruchu nie sposób nie wspomnieć o dywersyfikacji. Nie dopuść do sytuacji, w której twój biznes będzie stał na 1 nodze ponieważ drobny czynnik może nim poważnie zachwiać (np. aktualizacja algorytmu w Google czy na Facebooku).
Optymalnym rozwiązaniem jest, kiedy twój ruch rozłożony jest na przynajmniej 2 źródła (a najlepiej 3-5). Jeżeli jest inaczej – jak najszybciej rozważ rozpoczęcie działań w kanałach, które nie są wykorzystywane w obecnej chwili.
Dla przykładu – ruch sklepu odzieżowego powinien być w miarę możliwości równo rozłożony na takie źródła jak Google shopping (paid search), Ceneo (referral), Facebook (social) i wejścia bezpośrednie od stałych Klientów (direct).
Zachowanie
Najbardziej istotnym elementem z tej sekcji jest informacja, które strony w obrębie twojej witryny cieszą się największą popularnością i na odwrót. Widok, który zobaczysz w zakładce „Przegląd” będzie wyglądał mniej więcej tak:
Wiesz już jak zdefiniować odsłonę, natomiast w tym segmencie widzimy jeszcze współczynnik nazwany unikalną odsłoną – różni się on od klasycznej tym, że obejmuje wszystkie odsłony wygenerowane przez tego samego użytkownika w trakcie tej samej sesji.
Jeżeli zauważysz, że strony produktów danej kategorii mają bardzo mało wyświetleń (a chcesz, by było inaczej) spróbuj dodać link do niej do głównej belki menu. Alternatywą może być box przekierowujący (kontener z obrazkiem) na stronie głównej. Drobna promocja w którymś z kanałów połączona z odpowiednią komunikacją w mediach społecznościowych na pewno nie pogorszyły statystyk.
Jeżeli prowadzisz już działania marketingowe, ale strona do której kierowani są użytkownicy ma wysoki współczynnik odrzuceń to warto się zastanowić z czego to wynika.
Być może link do strony nie odpowiada na pytania użytkowników ujętych we wpisywanej frazie i należy zoptymalizować ją tak, żeby użytkownik po kliknięciu pomyślał „tak – tego właśnie szukałem!”.
Przyczyna może leżeć też w contencie, czyli treści strony, która jest mało angażująca i należy ją udoskonalić – np. przez rozbudowanie opisów, zastosowanie zdjęć kontekstowych czy przedstawienie ciekawego video z zastosowaniem produktu.
Na zamieszczonym wyżej zdjęciu powyżej w czerwonej ramce zaznaczony jest przycisk: Wyświetl pełny raport – kliknij go, jeśli chcesz zobaczyć raport dla wszystkich podstron.
Ważną do przeanalizowania informacją w tej sekcji są także „wyszukiwane hasła”. Po wolumenie wyszukań dowiesz się, które produkty powinieneś szczególnie wyeksponować na swoim sklepie np. na stronie głównej.
Konwersje
Na końcu zawsze liczy się wynik i to tego dotyczy ten rozdział. W tej sekcji wyjątkowo przejdziemy do drugiej zakładki: E-commerce i w niej dopiero wybierzemy opcję menu: Przegląd.
Jeżeli korzystasz z platformy Shoper to aby pobierać dane do tej zakładki musisz mieć aktywowaną opcję „Enhanced E-commerce” na silniku Universal Analyticstak, jak na zdjęciu poniżej. W GA również muszą być włączone odpowiednie ustawienia e-commerce. Jeśli jeszcze nie są włączone, zajrzyj do poprzedniego poradnika, w którym mówimy o konfiguracji GA.
Jeżeli system poprawnie zbiera dane zobaczysz w tej sekcji między innymi takie dane:
Objaśnienie:
- współczynnik konwersji e-commerce to odsetek sesji, które doprowadziły do transakcji,
- współczynnik transakcji to łączna liczba ukończonych zakupów. Na powyższym przykładzie w 22 transakcjach sprzedano 36 produktów,
- przychody to po prostu zsumowane przychody z handlu, a średnia wartość zamówienia to nic innego jak średnia wartość koszyka.
Jeżeli twój współczynnik konwersji e-commerce schodzi poniżej 1% powinna zapalić ci się czerwona lampka. Możesz spróbować zbadać problem np. przez nagrywanie sesji użytkowników za pomocą darmowej aplikacji typu SmartsUpp. Ich analiza pozwoli wyłapać elementy, które sprawiają problemy użytkownikom.
Natomiast jeśli nie zadowala cię średnia wartość zamówienia w sklepie – spróbuj dodać do niej +50-100 zł i uruchom darmową przesyłkę właśnie od tej kwoty żeby zmobilizować użytkowników do składania większych zamówień. Oczywiście nie można zapomnieć o wyeksponowaniu tego w odpowiedni sposób na sklepie.
Jeżeli klikniesz opcję Ścieżki wielokanałowe > Przegląd, zobaczysz udział poszczególnych kanałów w sprzedaży. Jeżeli zadbałeś o to, o czym wspomnieliśmy wcześniej tzn. żeby twój ruch był zdywersyfikowany na przynajmniej 2 źródła (a najlepiej 3-5) to unikniesz bólu głowy związanego z tylko jednym źródłem zamówień 😉
Podsumowanie czym jest Google Analytics
Google Analytics, to narzędzie, które nie da ci gotowych odpowiedzi, co zrobić, żeby poprawić wyniki sprzedażowe sklepu. Pozwala jednak dokonać interpretacji obecnego stanu rzeczy, czyli mówiąc kolokwialnie dowiedzieć się na czym stoisz w danym momencie.
Natomiast rzetelna analiza danych, wyciągnięcie odpowiednich wniosków, wprowadzenie zmian i na samym końcu pomiar testu zakończy pełny cykl analityczny, który pozwoli wiedzę płynącą z danych zamienić na usprawnienia na sklepie.
Warto zapamiętać!
- czym jest Google Analytic?
- co znajdziesz w zakładce „czas rzeczywisty”?
- co znajdziesz w zakładce odbiorcy i jak rozróżniać podstawowe pojęcia jak: sesja, użytkownik, odsłona itd.?
- jak utworzyć podstawowe segmenty?
- jak sprawdzić źródła ruchu na swojej stronie?
- jak sprawdzić, które źródła ruchu doprowadziły do sprzedaży?
- poznasz znaczenie najważniejszych współczynników Google Analytics.