Co musisz wiedzieć o e-mail marketingu?
Sklepy internetowe często oferują możliwość zapisania się do newslettera. Takie prośby ukazane w różnych formach graficznych wzbudzają całą paletę emocji. Od zainteresowania, które kończy się zapisem na listę mailingową, poprzez neutralność, po irytację.
Czy warto taką opcję zaoferować we własnym sklepie internetowym? Odpowiedź jest prosta – jednoznacznie tak! To, o czym w tym poradniku powiemy to jak zrobić to w sposób atrakcyjny, o czym koniecznie pamiętać i jakich narzędzi możemy użyć w zależności od naszych potrzeb i skali przedsięwzięcia.
Czym w ogóle jest e-mail marketing?
Tym terminem określamy formę reklamy bezpośredniej wykorzystującej do komunikacji pocztę elektroniczną.
Zawiera on w sobie całe spektrum czynności: od zbierania adresów e-mail, poprzez projekty graficzne modułów do zapisu, a na wysyłce stworzonych uprzednio treści kończąc. Najpopularniejszym narzędziem e-mail marketingu jest newsletter, który tak często spotykamy w internecie.
Po co zajmować się wysyłką mailingu?
Kluczowa dla powodzenia sklepu internetowego jest konwersja, czyli dokonywanie przez klientów zakupów. Konwersję z kolei trudno będzie zwiększać bez budowania zaufania konsumentów i przywiązywania ich do sklepu. Właśnie e-mail marketing jest jednym ze sposobów na budowanie relacji z potencjalnym klientem.

To dzięki wysyłanym mailingom poinformujesz klientów o promocjach, nowościach, branżowych eventach. Wiadomościami wysyłanymi w ramach e-mail marketingu przypomnisz konsumentom o istnieniu sklepu/marki.
Przekażesz również informacje o nowym wpisie blogowym czy filmie na kanale YouTube. Sprawisz, że klient powróci do sklepu i docelowo ponownie dokona zakupu. Żeby tak się jednak stało musisz pamiętać o kilku podstawowych zasadach i trzymać się pewnych reguł 🙂
Przeczytaj więcej: dlaczego warto korzystać z e-mail marketingu?
Czy mogę wysłać newsletter do wszystkich klientów sklepu?
Niestety nie. Tutaj niezwykle ważne jest rozróżnienie klienta od subskrybenta. Nie wolno wysłać Ci mailingu do osób, które dokonały w sklepie zakupu, ale nie zapisały się na listę subskrybentów. W regulaminie musisz zawrzeć informację o tym, że udostępniasz możliwość zapisu do newslettera i będziesz wysyłać subskrybentom mailingi.
Natomiast w widocznym miejscu sklepu należy umieścić moduł graficzny służący do zapisu. W ten sposób rozpoczniesz proces pozyskiwania subskrybentów, którzy docelowo będą wracać do sklepów i cyklicznie dokonywać zakupów.

Przykładowy pop-up (wyskakujące okienko) z prośbą o zapis do newslettera:

Konfiguracja e-mail marketing w sklepie
Oprogramowanie Shoper
Pozwala na prowadzenie newslettera. Ma instrumenty, które umożliwiają zbieranie adresów e-mail, tworzenie wiadomości i ich wysyłkę. Funkcjonalność stworzona została w taki sposób, by każdy użytkownik poradził sobie z nią bez problemu. Oczywiście, jak w większości przypadków, znajomość podstaw html zdecydowanie może pomóc w tworzeniu atrakcyjnych mailingów, jednak nie jest wymagana.
Jak obsługiwać wbudowaną funkcję newslettera w sklepie Shoper?

Co natomiast, gdy standardowa funkcjonalność przestanie być wystarczająca? Polecamy wówczas zainteresowanie się narzędziami zewnętrznymi, dostępnymi również w pakietach darmowych. Pierwszym z nich jest MailerLite.
MailerLite
Jest to wiodące rozwiązanie do e-mail marketingu, znane na całym świecie. W Polsce również jego popularność wzrasta. Pozwala na sprawne tworzenie i zarządzanie bazami subskrybentów, tworzenie atrakcyjnych treści do wysyłki oraz efektownych modułów graficznych służących do zapisu do newslettera.
Więcej informacji: Jak korzystać z Mailerlite?
Freshmail
Jest to polskie narzędzie, co stanowi dużą zaletę dla osób nie czujących się pewnie w języku angielskim. Posiada łatwe w obsłudze edytory modułu zapisu do newslettera oraz pozwala na łatwe i przejrzyste tworzenie wiadomości e-mail.
Z ciekawych opcji wymienić trzeba duże możliwości tworzenia segmentów odbiorców. Dzięki temu mamy możliwość wysyłki specjalnych treści do subskrybentów, z którymi od dawna nie mieliśmy kontaktu. Istnieje także możliwość wysyłki innej treści do osób zapisanych z modułu statycznego do zapisu (“belki”) a innej do zapisanych przez okno pop-up lub z innego źródła.
Więcej informacji: Jak korzystać z Freshmaila?
Zalety narzędzi zewnętrznych
Przytoczone narzędzia pozwalają między innymi na:
- tworzenie listy mailingowej;
- edycję i modyfikację tworzonej bazy maili;
- projektowanie graficznego modułu do zapisu do newslettera i umieszczenie go w sklepie;
- projektowanie okienka pop-up do zapisu do newslettera i umieszczenie go w sklepie;
- tworzenie atrakcyjnych wizualnie treści do mailingu;
- wysyłkę mailingu;
- zaawansowaną analitykę efektywności działania (mierzenie efektywności kampanii mailowych).
Oczywiście na rynku można znaleźć także inne rozwiązania, takie jak GetResponse czy Mailchimp. W przypadku każdego z przytoczonych narzędzi jest możliwość darmowego ich testowania (oraz używania za darmo do pewnej ilości subskrybentów), łatwo więc można wybrać opcję idealną dla siebie.
Czytaj więcej: jakie są najczęściej popełniane błędy w e-mail marketingu.
Maile transakcyjne
Tematyka maili transakcyjnych nie jest ściśle związana z wysyłką mailingu, ale również opiera się na wysyłce do klienta określonych informacji. O czym należy pamiętać przy ich tworzeniu przeczytasz pod adresami:
Warto zapamiętać!
- Co obejmuje pojęcie e-mail marketing?
- Dlaczego mailing jest ważnym narzędziem marketingowym?
- Jak przygotować wysyłkę mailingową w sklepie internetowym?
- Jak tworzyć maile transakcyjne w Shoper?