Ile kosztuje sklep w modelu dropshipping?

Data publikacji: 19 grudnia 2018 Ostatnia aktualizacja: 16 października 2024

Przetestuj dostępne funkcje i załóż darmowy sklep internetowy w ramach 14-dniowego okresu próbnego. Sprawdź bezpłatnie i bez ograniczeń możliwości platformy Shoper.

Przypomnijmy na początku najważniejsze pojęcia, które mogą się przydać przy obliczaniu kosztów prowadzenia sklepu. Mogą się one przydać podczas rozmów z hurtowniami.

  • Marża jest różnicą pomiędzy ceną i kosztem wytworzenia produktu (w tym wypadku kosztem pozyskania go od hurtowni). Jeśli sukienkę sprzedajemy za 100 zł, a cena jej pozyskania od hurtowni to 70 zł, zarabiamy 30 zł. Marża to 30%.

marża = (cena sprzedaży − cena zakupu) / cena sprzedaży

  • Narzut jest stawką, o jaką powiększono koszt zakupu produktu, żeby ustalić jego cenę. W wypadku powyższego przykładu wyniesie on 43%.

narzut = (cena sprzedaży − cena zakupu) / cena zakupu

Jeśli chcesz poznać dokładny zakres marży na jaki możesz sobie pozwolić w danej branży, wskazany jest kontakt z hurtownią.

Kontakt z hurtownikiem pozwoli na dokładny wgląd w koszty wiążące się z prowadzeniem sklepu, jeśli zdecydujesz się na ofertę danj hurtowni.

Nie znajdziesz w pełni wiarygodnych tabel czy wykresów obrazujących marże dla poszczególnych branż.

Koszty stałe przy sklepie internetowym

Najłatwiejsze w oszacowaniu będą koszty stałe związane z prowadzeniem e-sklepu. Co należy wziąć pod uwagę?

  • Cena oprogramowania – w przypadku oprogramowania SaaS (w chmurze) nie musisz brać pod uwagę kosztów serwera (powierzchni do przechowywania plików, z których zbudowana jest aplikacja sklepu internetowego).
  • Cena domeny – w większości przypadków jest to koszt w granicach kilku lub kilkunastu złotych na pierwszy rok i ok. 100-200 zł za przedłużenie adresu na kolejny rok. Jeśli dopiero wybierasz domenę dla sklepu, w tym artykule znajdziesz kilka porad, które mogą przydać się podczas wybierania adresu dla swojego biznesu. Podczas wyboru domeny uwzględnij koszty jej przedłużenia na kolejny rok.
  • Certyfikat SSL przy sklepach Shoper jest to zazwyczaj koszt ok. 89 zł w pierwszym roku i 119 zł w kolejnym. Jeśli chcesz poważnie myśleć o sprzedaży online, to posiadanie certyfikatu SSL jest do tego niezbędne. Bez niego nie uruchomisz kampanii produktowej w Google, a pozycjonowanie sklepu w wyszukiwarce będzie bardzo utrudnione. Więcej informacji dot. SSL znajdziesz na naszym blogu: Certyfikat SSL to inwestycja w sklep internetowy
  • Regulamin sklepu internetowego – jest on koniecznym zabezpieczeniem legalnej sprzedaży – zarówno dla ciebie i twoich kupujących. Najlepszą praktyką jest przygotowanie profesjonalnego regulaminu przy współpracy z prawnikiem. Na platformie Shoper po instalacji aplikacji Shoper Regulaminy i podaniu odpowiednich informacji, wygenerujesz swój regulamin na bazie szablonów przygotowanych przez kancelarię Legal Geek. Otrzymasz też politykę prywatności oraz politykę zwrotów. Przygotowanie regulaminu na własną rękę oczywiście kosztuje cię wyłącznie czas, bez wiedzy prawniczej łatwo jednak narazić się na „klauzule niedozwolone” i pominięcie istotnych kwestii.
  • Cena integracji z hurtownią w wypadku sklepów Shoper, dostępna jest gotowa integracja z hurtowniami przy wykorzystaniu modułu Dropshipping Apilo. To nowoczesny system do zarządzania sprzedażą wielokanałową, który oferuje wygodną integrację z hurtowniami (często w modelu dropshipping). Jeśli chcesz zintegrować sklep z hurtownią, która nie ma stworzonej indywidualnej integracji. Skontaktuj się z Apilo, aby zapytać o najbliższe integracje oraz wdrożenia. Nie zapomnij o podpisaniu umowy z hurtownią.
  • Wtyczki i dodatki – nie są konieczne, ale może się zdarzyć, że zechcesz skorzystać z dodatkowych rozszerzeń dla sklepu. Zwykle dodatkowe funkcjonalności są płatne w stałym abonamencie miesięcznym. W wypadku platformy Shoper listę wszystkich dodatkowych aplikacji znajdziesz w App Store Shoper.
  • Możesz pracować na domyślnej szacie graficznej i stopniowo ją urozmaicać. Jeśli jednak chcesz zadbać o szczególne wizualne wyróżnienie swojego sklepumożesz skorzystać z dodatkowo płatnej szaty graficznej.
  • Zakup kasy fiskalnej (kosz jednorazowy) – nie musisz brać go pod uwagę przy obrocie poniżej 20 000 zł rocznie. Obowiązują również wyjątki przy sprzedaży wysyłkowej (sklepy internetowe).

Koszty zmienne w sklepie internetowym

Systemy prowizyjne

Obliczając marżę produktu, musisz oszacować prowizję od sprzedaży. Kiedy możesz spodziewać się konieczności opłacenia prowizji?

  • Allegro jako dodatkowy kanał sprzedaży. W załączniku do regulaminu Allegro znajdziesz szczegółową tabelę uwzględniającą różne kategorie produktów.
  • Systemy płatności natychmiastowej. Często na start dostępne są dużo niższe lub zerowe prowizje dla nowych klientów na początek działalności. Na dłuższą metę w wypadku zdecydowanej większości systemów prowizje nie przekraczają 2,3%. Możliwość negocjacji tej prowizji zależy przede wszystkim od wysokości obrotu w sklepie.
  • Systemy reklamowe czy niektóre agencje mogą rozliczać się za prowizję od efektu – sprzedaży.

Marketing w sklepie internetowym

W porównywarkach cenowych, na Facebooku, czy w reklamie w Google rozliczasz się najczęściej w formacie CPC – cost per click (koszt za kliknięcie).

Ponieważ rynek reklamy dynamicznie się zmienia i jest na nim dużo konkurentów, te wartości nie są stałe. Najczęściej reklamy takie działają w modelu aukcyjnym, w czasie rzeczywistym.

W wypadku e-mail marketingu przy małych bazach wysyłka maili reklamowych będzie darmowa lub bardzo tania. Popularne są dwa modele rozliczeń:

  • od liczby adresów email w bazie (szczególnie dobre dla często wysyłających),
  • od liczby wysłanych maili (szczególnie dobre dla rzadko wysyłających).

Skorzystaj z naszej oferty na pozycjonowanie sklepu internetowego. Zacznij pojawiać się ze swoimi produktami na pierwszych miejscach wyników wyszukiwarki nad swoją konkurencją!

Jaki budżet marketingowy jest dobry na start?

To pytanie pojawia się bardzo często. Im większe fundusze, tym szerszy wachlarz możliwości. Większy budżet pozwala na działalność w kilku kanałach reklamowych.

Dobrze jest założyć, że minimalny efektywny budżet na jeden kanał to 500 zł miesięcznie, a rozdrabnianie go na kilka ścieżek (Facebook, Google Ads, Ceneo itd.) nie przyniesie dobrych efektów.

500 zł na budżet reklamowy to również kwota, od której ewentualnie możesz myśleć nad współpracą z agencją czy freelancerem. Oczywiście należy wtedy też uwzględnić opłatę za prowadzenie reklam, która będzie się różniła w zależności od zakresu usług.

Wspomniana powyżej kwota wynika z naszych doświadczeń z klientami i z prowadzonych kampanii reklamowych. Nie jest wynikiem badań czy sondaży – nie traktuj jej zobowiązująco i pamiętaj, że jest to wyłącznie sugestia.

Wyższe budżety umożliwiają też bardziej szczegółowe realizowanie lejka sprzedażowego. Co to oznacza? Niewielu internautów jest gotowych do impulsywnego zakupu pod wpływem komunikatu sprzedażowego.

W szczególności, jeśli mają styczność z marką po raz pierwszy. Powiększenie budżetu sprawia, że możesz pozwolić sobie na wprowadzenie większej liczby reklam, rozłożonych w czasie:

  • Świadomość: artykuły, porady, wpisy blogowe, nagrania i delikatne, mało perswazyjne, niesprzedażowe komunikaty. Kierujemy się do szerokiej grupy i chcemy dopiero zakomunikować istnienie naszej marki.
  • Wzbudzanie zainteresowania tematem: reklamy skierowane do osób, które przebywały na stronie, które wykazały się aktywnością w mediach społecznościowych itd.
  • Podbudowanie decyzji zakupowej i doprowadzenie do zakupu przez perswazyjne komunikaty – wysokie rabaty, kody promocyjne, „remarketing dynamiczny” (wyświetlenie konkretnego produktu, który klient widział/dodał do koszyka, ale nie zakupił).
  • Lojalizowanie klienta – tworzenie reklam skierowanych do osób, które już dokonały u nas zakupu.

Warto, aby część budżetu reklamowego została przeznaczona na sprowadzenie do sklepu jak największej ilości ruchu.

Pozostałą część budżetu powinna zostać wykorzystana do remarketingu – czyli reklam wyświetlanych osobom, które wcześniej już odwiedziły sklep.

Zastanów się, jaką kwotę miesięcznie możesz zainwestować w marketing i dostosuj do niej liczbę i treść reklam.

Pozostałe koszty zmienne

  • Rejestracja i prowadzenie działalności gospodarczej. Często właściciele sklepów zadają pytania: czy nazwa firmy musi pokrywać się z nazwą sklepu. Odpowiadamy: absolutnie nie ma takiej konieczności.
  • Prowadzenie księgowości – jeśli wynajmujesz w tym celu zewnętrzną firmę lub księgowego, możesz natrafić na system rozliczeń od liczby faktur. W wypadku dropshippingu warto się wtedy upewnić, czy hurtownia przesyła osobne faktury na każde zamówienie, czy jest możliwość nadesłania jednej faktury zbiorczej na koniec miesiąca. Nie zawsze jest to możliwe, dobrze jednak zapytać, jeśli w tym wypadku mniejsza liczba faktur będzie oznaczać mniejsze koszty prowadzenia księgowości.
  • Zwroty – musisz się liczyć z kosztami zwrotów. Coraz częściej hurtownie zgadzają się na oddawanie do nich produktów. Pamiętaj jednak, że może się zdarzyć, że zostaniesz ze zwróconym produktem. Postaraj się wtedy wystawić go w promocji.
  • Dostawy – w wypadku dropshippingu bardzo dobrą decyzją jest postawienie na własnego kuriera. Dzięki temu możesz np. udostępnić płatność za pobraniem – to bardzo duże udogodnienie dla dużej grupy klientów. Według raportu Gemius z 2021 roku dla 30% kupujących, możliwość zapłaty za towar przy odbiorze stanowi istotny czynnik wpływający na wiarygodność sklepu internetowego. Należy uwzględnić koszty ewentualnej umowy z firmą kurierską. Warto taką podpisać – zwykle możemy wtedy oferować klientom niższe ceny dostawy.
  • Identyfikacja wizualna – w wypadku dropshippingu, gdzie nie dysponujesz własnymi paczkami, ulotkami, itd. zazwyczaj ogranicza się to do zapłaty za logo. Możesz je wykonać samodzielnie lub skorzystać z pomocy grafika. Sprawa wygląda podobnie w wypadku grafik promocyjnych.

Więcej informacji w artykule: Logo w sklepie internetowym

Oszczędzaj przede wszystkim na czasie

Jest jeszcze jedna cena, o której jednak często się zapomina… twój czas! Będzie trzeba go poświęcić na opisanie całej strony i ewentualnie na tworzenie unikatowych opisów i nazw produktów.

Jeśli zależy ci na dokładnym oszacowaniu, ustal swoją roboczogodzinę i załóż ile czasu chcesz poświęcić na pracę nad sklepem.

Jeśli chcesz skorzystać z czyjejś pomocy w tworzeniu treści na stronie, musisz to zrobić dokładnie w taki sposób. Dowiedz się, jaką stawkę chce zaproponować zewnętrzna firma lub freelancer i skonfrontuj ją ze swoimi założeniami.

Korzystaj z arkuszy kalkulacyjnych

Microsoft Excel, Arkusze Google, OpenOffice – zdecydowanie warto poznać się bliżej z arkuszami kalkulacyjnymi.

Dzięki temu możesz łatwo podsumować w tabeli koszty stałe czy wyliczyć, ile masz szansę zarobić procentowo na sprzedaży produktów.

Arkusze kalkulacyjne pozwolą oszacować m.in. jaki obrót będzie potrzebny, aby „wyjść na zero” i w przyszłości stopniowo zacząć zarabiać na sklepie internetowym.

Warto zapamiętać!
W powyższym poradniku zostało wyjaśnione:
  • co to marża i narzut?
  • jak oszacować marżę w dropshippingu i do czego przydaje się kontakt z hurtownią?
  • jakie koszty stałe trzeba wziąć pod uwagę zakładając sklep internetowy?
  • jakie koszty zmienne należy uwzględnić, inwestując w e-sklep?
  • od czego mogą zależeć wydatki na marketing?
  • jakie są inne detale, od których zależą koszty prowadzenia sklepu internetowego?
Czy ten artykuł był pomocny?
Tak
Nie
Dziękujemy za odpowiedź!
Udostępnij artykuł:

Przetestuj sklep internetowy
przez 14 dni za darmo

Korzystaj ze wszystkich funkcji oprogramowania za darmo i bez zobowiązań.

Testuj wszystkie funkcje przez 14 dni bez zobowiązań. Zakładając sklep poprzez podanie
adresu e-mail akceptujesz nasz Regulamin i Politykę Prywatności