Jak optymalizować koszty prowadzenia sklepu?
Ograniczanie wydatków jest ważnym aspektem przy prowadzeniu każdego biznesu. Redukcja kosztów pozwala przenieść zaoszczędzone środki na inne korzystne działania.
- Wybierz oprogramowanie sklepu internetowego w modelu SaaS
- Jak dropshipping zmniejsza koszty magazynowania i zakupu towarów?
- Zmniejsz ilość odbieranych zwrotów i reklamacji od klientów
- Automatyzacja i optymalizacja procesów (oszczędność czasu i pieniędzy)
- Optymalizacja skuteczności prowadzonych kampanii reklamowych
- Wydatki firmowe wrzucane w koszty prowadzenia działalności gospodarczej
- Jak sprawdzić poziom zwrotu wydatków na reklamę (ROAS)?
- Jak sprawdzić skuteczność usług pozycjonowania realizowanych przez agencję?
Oprogramowanie sklepu w modelu SaaS
Koszty prowadzenia sklepu internetowego są znacznie mniejsze przy wykorzystaniu oprogramowania typu SaaS.
Dzięki temu możliwe jest ograniczenie wydatków związanych z kwestiami technicznymi, aktualizacjami czy wyprowadzaniem błędów – gdyż będzie w zakresie obowiązków dostawcy.
- Korzyści z oprogramowania oferowanego w modelu SaaS
- Dlaczego warto prowadzić sklep internetowy na platformie Shoper?
Wszystkie sklepy internetowe na platformie Shoper działają w oparciu o model SaaS.
Dropshipping zmniejsza koszty magazynowania i zakupu towarów
Jeśli oferowane w Twoim sklepie produkty dostępne są także w hurtowni, która umożliwia rozpoczęcie współpracy w modelu dropshipping, to warto się zastanowić nad takim rozwiązaniem.
Dropshipping to model, w którym sprzedawca pośredniczy w sprzedaży, czyli zbiera zamówienia, a towar w rzeczywistości wysyłany jest z magazynu hurtowni.

Dzięki temu możesz zaoszczędzić na kosztach związanych magazynowaniem towaru. Nie musisz oferować całego swojego asortymentu w modelu dropshipping – możesz to zrobić tylko przy rzadko sprzedających się produktach.
- Czym jest dropshipping oraz jakie ma zalety i wady?
- Ile kosztuje sklep prowadzony w modelu dropshipping?
- Na co zwrócić uwagę przy nawiązaniu współpracy z hurtownią (dropshipping)?
W przypadku małych sklepów, które oferują niewielką ilość produktów i działają w oparciu o model dropshipping (sprzedaż bez magazynu) koszty mogą być niższe niż przy sklepach, które zakupują towary i magazynują je we własnym zakresie.
Prowadź działania mające na celu redukcje liczby zwrotów i reklamacji
Zbadaj najczęstsze przyczyny zwrotów oraz reklamacji klientów i odpowiedz na te potrzeby.
Możesz zacząć od aktualizacji opisów produktów oraz galerii zdjęć, aby były dokładniejsze i odpowiadały na wszelkie możliwe pytania, które urodzą się w głowie kupującego. Zmniejszy to szanse nieporozumień po odbiorze zamówień przez klientów.
- Jak zarządzać zwrotami w sklepie internetowym Shoper?
- Zasady składania i rozpatrywania reklamacji w sklepach internetowych
Na platformie Shoper każdy sprzedawca może obsługiwać zwroty oraz reklamacje od klientów w wygodny sposób. Wszystkie roszczenia klientów znajdziesz w jednym miejscu w Panelu administracyjnym sklepu. Więcej: Obsługa zwrotów w sklepach Shoper.
Optymalizacja procesów (np. automatyzacja, krótszy czas trwania wykonywanych zadań)
Redukcja kosztów prowadzenia sklepu internetowego jest możliwa poprzez optymalizacje procesów, np. realizowanych w obszarach obsługi klienta, logistyki czy marketingu.
Dobrymi przykładami są m.in.: skracanie czasu trwania wykonywanych zadań (np. wykorzystanie technologii AI do tworzenia opisów produktów i innych treści) czy automatyzacja procesów (np. marketing automation).
- Pomiar i optymalizacja komunikacji przy marketingu SMS
- Na czym polega marketing automation w sklepach internetowych?

Ważną zaletą automatyzacji marketingu jest oszczędność czasu – przede wszystkim dzięki usprawnieniu komunikacji z klientem.
Optymalizacja skuteczności kampanii reklamowych
Zmniejszenie wydatków jest możliwe po analizie prowadzonych działań reklamowych.
Popularnym źródłem „przepalanego budżetu” są źle skonfigurowane kampanie reklamowe, np. wyświetlane użytkownikom, których zainteresowania nie pokrywają się z ofertą sklepu.
- Reguły prawidłowej kampanii reklamowej Google Shopping
- Jak optymalizowane są reklamy prowadzone przez Shoper Kampanie?
Jeżeli zamierzasz sprzedawać produkty, które są wyszukiwane w: Google, pomyśl o kampaniach reklamowych Google ADS. Nasze doświadczenie pokazuje, że warto zacząć od kampanii produktowych oraz standardowych w sieci wyszukiwania.
- Shoper Kampanie – najczęściej zadawane pytania (FAQ)
- Jak zacząć reklamować się w Google?
- Jak przebiega Shoper Kampania w Google Ads?

Większe koszty prowadzenia działalności gospodarczej to mniejsze podatki
Zwróć uwagę czy w ramach prowadzonej księgowości wliczane są wszystkie wydatki na zakupy oraz usługi, które możesz wrzucić w koszty prowadzenia działalności gospodarczej (np. czynsz, opłaty za media, wyposażenie biura, oprogramowanie, koszty poniesione na reklamę, szkolenia, itp.).
Dzięki temu uzyskasz niższą wartość dochodu i zapłacisz mniejsze podatki.
Wysokość podatków i składek ZUS (m.in. podatek VAT, składki zdrowotne i ubezpieczenia). Zależą m.in. od wybranej formy opodatkowania, ilości pracowników czy formy zatrudnienia. Przy pierwszej działalności gospodarczej istnieje możliwość skorzystania z „ulgi na start”, która na dwa lata zmniejszy wartość składek.
Sprawdź zwrot wydatków na reklamę (ROAS)
Czyli czy ponoszone koszty działań reklamowych są opłacalne. Jeśli do analizy statystyk sklepu używasz Google Analytics i masz skonfigurowane śledzenie źródeł konwersji, możesz w łatwy sposób sprawdzić zarówno ilość i wartość zamówień pochodzących z reklam.
Na tej podstawie możesz obliczyć wskaźnik ROAS (przychód z zamówień, których źródłem były reklamy podziel przez wartość wydatków na reklamy).
WZÓR DO OBLICZANIA WSKAŹNIKA ROAS:
ROAS (C) = przychód (całkowity dochód z reklamy) (A) / koszt kliknięć (B)* 100%
Spójrz na poniższy obrazek, aby dowiedzieć się, które dane z raportu wyników reklam należy użyć podczas obliczania wskaźnika ROAS. Na zrzucie ekranu zaznaczyliśmy odpowiednimi kolorami dane, używane do obliczania ROAS.

PRZYKŁAD: jeśli wydatki na reklamę to 100 zł i wygenerowała ona obrót w wysokości 1000 zł, to ROAS równa się 1000%. Co oznacza, że reklama generuje 10x więcej obrotu niż wynosi jej koszt, a Tobie z każdej wydanej złotówki udało Ci się zarobić 10 zł.
- Informacje podstawowe jak zacząć reklamować się w Google?
- Jakie są koszty reklamy prowadzonej przez specjalistów Shoper Kampanie?
- Gdzie w Panelu administracyjnym sklepu Shoper sprawdzę wyniki reklam Shoper Kampanie?
Optymalizacja skuteczności pozycjonowania realizowanych przez agencję
Na bieżąco analizuj wyniki organiczne, czyli statystyki bezpłatnego ruchu pochodzącego z wyszukiwarek. Jeśli śledzisz źródła skąd pochodzą konwersje – sprawdź wartość zamówień składanych przez użytkowników, którzy trafili do sklepu przez wyszukiwarkę.
Na tej podstawie możesz ocenić opłacalność i skuteczność usług pozycjonowania. W przypadku słabych wyników może być zasadne, np. zmniejszenie zakresu działań lub redukcja ilości pozycjonowanych słów kluczowych.
Mniejsze wydatki ponoszone na nieskuteczne usługi SEO pozwolą zoptymalizować koszty i nie powinny wpłynąć na poziom sprzedaży.
- Jak dobrać odpowiednie frazy kluczowe do pozycjonowania?
- Czemu sklep nie jest widoczny w wyszukiwarce Google?
Pozycjonowanie stron internetowych to proces składający się na wiele czynników (m.in. optymalizacja strony, linkowania, stałej pracy nad witryną, aktywności konkurentów itd.).
Warto zapamiętać!
- Dlaczego wybór oprogramowania SaaS zmniejsza koszty prowadzenia sklepu?
- Mniejsze koszty magazynowania i zakupu towarów dzięki Dropshipping
- Optymalizacja kosztów sklepu na podstawie redukcji zwrotów i reklamacji
- Automatyzacja procesów – oszczędzanie czasu zmniejsza koszty prowadzenia sklepu
- Zmniejszanie kosztów prowadzenia sklepu poprzez optymalizacje reklam
- Optymalizacja podatkowa – wydatki w ramach kosztów prowadzenia działalności
- Jak sprawdzić czy ponoszone koszty działań marketingowych są opłacalne?
- Analiza skuteczności usług pozycjonowania realizowanych przez zewnętrzną agencję