Największe błędy popełniane w internecie

Data publikacji: 17 czerwca 2019 Ostatnia aktualizacja: 22 stycznia 2025

Błądzić rzecz ludzka, ale błędów lepiej unikać. Zwłaszcza tych popełnianych na stronie swojego sklepu internetowego.

Najpopularniejsze błędy popełniane na stronie sklepu
Rys 1. Pamiętaj, aby unikać błędów językowych w swoim sklepie internetowym.
Najpopularniejsze błędy popełniane na stronie sklepu
Rys 1. Pamiętaj, aby unikać błędów językowych w swoim sklepie internetowym.

Jakie błędy mogą zaszkodzić Twojemu sklepowi?

Prowadząc sprzedaż online jaki robimy najczęściej? W tym artykule opisywaliśmy siedem błędów głównych sklepów, które często prowadzą do zamknięcia e-biznesu już przed pierwszym rokiem działalności. Wśród nich były:

  1. Tragiczna estetyka strony.
  2. Bałagan w asortymencie.
  3. Ceny (z kosmosu).
  4. Nieobecność w Google.
  5. Nieobecność w porównywarkach cen.
  6. Ślepa miłość do Allegro.
  7. Nieznajomość klienta.

Ale to nie wszystkie elementy do poprawki. Drobniejszymi, ale też potrafiącymi napsuć krwi w każdego rodzaju biznesie są też np. strony z błędem 404 (szczególni uciążliwe w sklepie, który oferuje setki produktów), atakujące sklep trolle albo błędy na karcie produktu.

Wśród tych ostatnich można wymienić błędy językowe – być może mało istotne z perspektywy sprzedającego, ale bardzo ważne dla kupujących. Bo to właśnie ich brak świadczy o profesjonalizmie danego sklepu. A jak pokazuje raport Nadwyraz.com – marki promującej poprawną polszczyznę i literaturę – w internecie błąd ściele się gęsto.

Raport – o czym trzeba wspomnieć na wstępie – obejmuje dane pochodzące z Facebooka, YouTube’a, for dyskusyjnych oraz pozostałych platform mediów społecznościowych (m.in. Instagram, Twitter), ale powinien być przydatny dla każdego, kto prowadzi sklep internetowy. Dlaczego? By uwrażliwić na popełniane w sieci błędy i unikać ich, także na stronie sklepu czy koncie firmowym na Facebooku, w przyszłości.

Jaki jest właściwie stan polszczyzny w polskim internecie?” – pytają autorzy badania. I dochodzą niestety do mało przyjemnych wniosków: „Prawda nie jest wygodna – wiele osób po prostu nie zna zasad polskiej ortografii. Wynika to nie tylko z braku szacunku do języka ojczystego” – piszą w podsumowaniu. Wcześniej jednak wytykając największe wpadki językowe rodaków.

Lista błędów popełnianych przez zwykłych użytkowników
Rys 2. Raport o popełnianych błędach językowych w internecie.
Lista błędów popełnianych przez zwykłych użytkowników
Rys 2. Raport o popełnianych błędach językowych w internecie.

Napewno i na prawdę

W 2018 roku Polacy największy problem w sieci mieli z pisownią „na pewno” (ponad 15% pisze: napewno) oraz „naprawdę” (ponad 9% – na prawdę). Na trzecim miejscu uplasowała się pleonastyczna konstrukcja (tzw. „masło maślane” – wyrażenia składające się z wyrazów znaczących to samo lub prawie to samo) „dzień dzisiejszy” (zamiast dzisiaj, dziś). Na kolejnych – „wogule” (pisane jako: wogule), „narazie„, „po za tym” czy „nacodzień„.

Podczas pisania na Facebooku czy YouTube mamy też problem z poprawną pisownią „wziąć” (błędny zapis, czyli „wziąść”, stanowi 44,12% błędów), wielu Polaków ma też problem z końcówkami fleksyjnymi rzeczowników w liczbie mnogiej – czego najlepszym przykładem pisownia „ludzią” (16,85% wynotowanych błędów) zamiast „ludziom”.

Lista błędów frazeologicznych od NadWyraz
Rys 3. Raport o popełnianych błędach frazeologicznych w internecie.
Lista błędów frazeologicznych od NadWyraz
Rys 3. Raport o popełnianych błędach frazeologicznych w internecie.

Po najmniejszej linii oporu

„W zestawieniu najczęstszych błędów pojawiających się w polskim internecie nie zabrakło innowacji frazeologicznych, czyli nieuzasadnionych zmian w postaci związków frazeologicznych” – wskazują również autorzy badania. „Najczęstszą z nich jest: »iść po najmniejszej linii oporu« (0,68%) zamiast »iść po linii najmniejszego oporu«. Również zwrot »w każdym bądź razie« (0,30%) jest błędny, gdyż stanowi kontaminację dwóch wyrażeń: »w każdym razie« i »bądź co bądź«. W zestawieniu pojawiły się też innowacje takie jak »języczek uwagi« (zamiast »języczek u wagi«) i »w woli ścisłości« (zamiast »gwoli ścisłości«)”.

Interesująco wygląda również przegląd błędów składniowych. Zamiast „z rzędu” piszemy „pod rząd”. Zamiast „dlatego że” – „dlatego, bo”. Wielu Polaków nie potrafi też dostosować końcówki fleksyjnej liczebnika do rzeczownika, np. – „półtorej roku” zamiast „półtora roku” lub „półtora godziny” zamiast „półtorej godziny”.

Wykres kołowy przedstawiający źródła błędów językowych
Rys 4. Gdzie najczęściej popełniane są błędy językowe?
Wykres kołowy przedstawiający źródła błędów językowych
Rys 4. Gdzie najczęściej popełniane są błędy językowe?

„Błędy literowe czy ortograficzne oraz liczne uproszczenia wynikają nie tylko z pośpiechu, lecz także niedbalstwa internautów i stają się powszechnie akceptowanym przyzwyczajeniem wielu Polaków” – podsumowują autorzy badania z Nadwyraz.pl. „Osoby nieprzestrzegające norm językowych jako priorytet traktują komunikatywność wypowiedzi, a nie jej staranność. Niestety nie zdają sobie sprawy z tego, że takie niedbalstwo utrwala złe przyzwyczajenia i w efekcie zaburza komunikację”.

Warto o tym wszystkim pamiętać także w codziennej pracy z e-sklepem.

Wskazówki dotyczące pisania i komunikacji w sklepie

Warto przeczytać:

Warto zapamiętać!
W powyższym artykule zostało wyjaśnione:
  • Czego unikać w prowadzeniu sklepu internetowego?
  • Na jakie błędy językowe trzeba uważać?
  • Jak Polacy przeinaczają związki frazeologiczne online?
Czy ten artykuł był pomocny?
Tak
Nie
Dziękujemy za odpowiedź!
Udostępnij artykuł:

Przetestuj sklep internetowy
przez 14 dni za darmo

Korzystaj ze wszystkich funkcji oprogramowania za darmo i bez zobowiązań.

Testuj wszystkie funkcje przez 14 dni bez zobowiązań. Zakładając sklep poprzez podanie
adresu e-mail akceptujesz nasz Regulamin i Politykę Prywatności