🔥 Nowy mechanizm ustawiania promocji, w tym promocje na wybrane warianty. Dowiedz się więcej.

Opis narzędzia MailerLite do marketingu e-mail

Ostatnia aktualizacja: 24 kwietnia 2024

MailerLite to jedno z wiodących rozwiązań do e-mail marketingu na całym świecie, w Polsce ustępujące jednak popularnością Freshmailowi.

Nie wchodząc w kwestie porównawcze, jest to rozwiązanie warte poznania. Może całkowicie zmienić i usprawnić proces pozyskiwania subskrybentów oraz wysyłania do nich mailingów.

Jak założyć konto na MailerLite?

Konto MailerLite można założyć pod adresem: mailerlite.com. Aplikacja nie oferuje panelu w języku polskim, pozostaje więc praca na wersji angielskiej, chyba że prywatnie czujesz się pewnie w hiszpańskim, rosyjskim, ukraińskim lub litewskim. Kliknij jeden z dwóch przycisków wskazanych na poniższym zrzucie ekranu.

Następnie wpisz nazwę swojej firmy (będzie używana jako nazwa twojego konta w systemie), adres e-mail, na którym konto ma zostać uruchomione oraz wprowadź bezpieczne hasło.

Zakładanie nowego konta MailerLite
Rys 1. Zakładanie nowego konta MailerLite.
Zakładanie nowego konta MailerLite
Rys 1. Zakładanie nowego konta MailerLite.

W następnym kroku system poprosi o skonfigurowanie konta. W tym miejscu określisz, w jakiej branży działasz, jak wielu pracowników jest zatrudnionych w twojej firmie, kiedy ostatnio wysyłałeś mailing, czy używasz platformy sprzedażowej, jak zdobywasz adresy subskrybentów, itp. Wypełnienie wszystkich pól jest wymagane.

Wypełnij formularz konfiguracji nowego konta MailerLite
Rys 2. Wypełnij formularz konfiguracji nowego konta MailerLite.
Wypełnij formularz konfiguracji nowego konta MailerLite
Rys 2. Wypełnij formularz konfiguracji nowego konta MailerLite.

Po wypełnieniu wszystkich pól i zapisaniu zmian, pozostanie kliknąć prośbę o zatwierdzenie konta. Ostatnim krokiem jest podanie adresu URL (adresu www) twojego sklepu lub np. konta na Instagramie oraz krótki opis twojej działalności. W skrócie: do czego ci jest potrzebne konto MailerLite. 

Informacja o pozytywnym rozpatrzeniu prośby zostanie wysłana na twój adres e-mail, który został podany na początku zakładania konta lub na adres e-mail w domenie twojego sklepu, jeżeli została wybrana opcja posiadania własnej strony www. Według informacji serwisu trwa to nawet 24 godziny, jednak w praktyce może to być jedynie kwadrans. 

Powitanie po rejestracji konta MailerLite. Kliknij przycisk: Request approval
Rys 3. Powitanie po rejestracji konta MailerLite. Kliknij przycisk: Request approval.
Powitanie po rejestracji konta MailerLite. Kliknij przycisk: Request approval
Rys 3. Powitanie po rejestracji konta MailerLite. Kliknij przycisk: Request approval.

Otrzymanie informacji o akceptacji konta kończy proces zakładania konta MailerLite.

Utworzone konto pozwoli za pierwszym razem na wysyłkę mailingu do maksymalnie 100 subskrybentów. MailerLite prosi o kontakt do kilku godzin po jej wykonaniu.

Jeżeli wiadomość zostanie otwarta przez więcej niż 3% adresatów, nie więcej niż 0.2% z nich oceni ją jako spam i nie zostanie odrzucona przez serwer pocztowy więcej niż 5% adresów – twoje konto zostanie ostatecznie odblokowane do limitu 1000 subskrybentów.

Mówiąc wprost – system oceni, czy masz zgodę na wysyłkę maili i czy nie spamujesz.

Jak umożliwić zapis subskrybentom?

Pop-up z zapisem do newslettera

Jeżeli prowadzisz sklep Shoper i korzystasz z modułu zapisu do newslettera lub aplikacji do tworzenia pop-upów (np.  PopUp – Kreator), wtedy maile subskrybentów trafiają bezpośrednio do panelu sklepu (do zakładki Zwiększaj sprzedaż > Newsletter > Subskrybenci). Jeśli nie chcesz zmieniać tego stanu rzeczy, możesz przejść od razu do rozdziału trzeciego. Warto jednak dać szansę tej funkcjonalności, chociaż dla testu.

Polecamy wykonanie wyskakującego okna (pop-up) z informacją, którą chcesz przekazać klientom, np. o rabacie 10% na pierwsze zakupy. Pamiętaj, że pop-up przedstawiający atrakcyjną propozycję będzie dla twoich klientów czymś pożądanym, jednak decydując się na niego, musisz mieć pewność, że właśnie taką składasz.

Nie musisz ograniczać się tylko do rabatów. Jeżeli masz możliwość zaoferować bonusy takie jak e-book, poradnik czy próbki towaru za 1 grosz – tym lepiej.

Kliknij pomarańczowy przycisk: Create. Nadaj mu nazwę – będzie to nazwa tylko na użytek wewnętrzny.

Wpisz nazwę tworzonego pop-up i kliknij przycisk: Save and continue
Rys 4. Wpisz nazwę tworzonego pop-up i kliknij przycisk: Save and continue.
Wpisz nazwę tworzonego pop-up i kliknij przycisk: Save and continue
Rys 4. Wpisz nazwę tworzonego pop-up i kliknij przycisk: Save and continue.

Następnie wybierz grupę, do której mają być zapisani subskrybenci po wypełnieniu danych w formularzu (na tym etapie do wyboru masz tylko grupę pierwotną, o nazwie konta, jaką podałeś przy jego zakładaniu na MailerLite). To pole będzie można edytować w przyszłości.

Właściwy proces tworzenia pop-upu zaczyna się właśnie teraz. Wybierz jeden z proponowanych szablonów. Pamiętaj, że edycji podlega każdy jego element, każde zdjęcie.

Nic nie stoi zatem na przeszkodzie, by na formularzu ukazane były twoja treść czy twoja grafika – bez względu na wybrany szablon (szkielet) formularza. Najedź myszką na wybrany szablon i kliknij Select.

Wybierz szablon, najedź kursorem myszki i kliknij: Select
Rys 5. Wybierz szablon, najedź kursorem myszki i kliknij: Select.
Wybierz szablon, najedź kursorem myszki i kliknij: Select
Rys 5. Wybierz szablon, najedź kursorem myszki i kliknij: Select.

Twoim oczom ukaże się ekran edycji szablonu pop-up. Zwróć uwagę, że elementy takie jak treść komunikatów edytujesz na środku ekranu, na widoku pop-upu, natomiast tła, kolorystykę, wzory, szerokość na panelu itp. po prawej stronie ekranu.

W przypadku chęci edycji liczby i nazwy pól odszukaj wzrokowo ikonkę szarej kredki, która pojawi się gdy na te elementy najedziesz myszką.

Po zapisaniu zmian nie zapomnij kliknąć wyrazu „Success” w górnej części ekranu, aby zdefiniować treść z podziękowaniem za zapis!

Przykład ekranu edycji tworzonego okna pop-up
Rys 6. Przykład ekranu edycji tworzonego okna pop-up.
Przykład ekranu edycji tworzonego okna pop-up
Rys 6. Przykład ekranu edycji tworzonego okna pop-up.
W zakładce: Success zdefiniuj treść komunikatu podziękowania
Rys 7. W zakładce: Success zdefiniuj treść komunikatu podziękowania.
W zakładce: Success zdefiniuj treść komunikatu podziękowania
Rys 7. W zakładce: Success zdefiniuj treść komunikatu podziękowania.

MailerLite oferuje bardzo bogaty edytor graficzny, dzięki któremu nawet nie dysponując żadnym zdjęciem, możesz stworzyć ciekawy, atrakcyjny pop-up. Poniższy przykładowy zrzut pochodzi z edycji elementu Form background.

Przykład edytora graficznego (edycja elementu: Form background)
Rys 8. Przykład edytora graficznego (edycja elementu: Form background).
Przykład edytora graficznego (edycja elementu: Form background)
Rys 8. Przykład edytora graficznego (edycja elementu: Form background).

Aplikacja oferuje sekcję: Signup form settings, dzięki której możesz dodać do formularza zapisu przykładowo weryfikację reCAPTCHA czy informację o polityce prywatności.

Ustawienia formularza zapisu do newslettera (MailerLite)
Rys 9. Ustawienia formularza zapisu do newslettera (MailerLite).
Ustawienia formularza zapisu do newslettera (MailerLite)
Rys 9. Ustawienia formularza zapisu do newslettera (MailerLite).

Opcję reCAPTCHA (pole do zaznaczenia, że nie jest się robotem) odradzamy, gdyż może wizualnie zaszkodzić formularzowi. Z kolei link do polityki prywatności nie jest konieczny w przypadku, gdy odpowiednie zapisy znajdują się w regulaminie twojego sklepu czy w polityce prywatności. Jeżeli tak jest, możesz pominąć tę sekcję.

Tworzenie wizualnej strony formularza kończy kliknięcie zielonego przycisku Next w prawym górnym rogu ekranu.

Kolejnym krokiem jest zdefiniowanie, jak pop-up ma się zachowywać. Czy ma się pokazać X sekund po włączeniu strony bez względu na okoliczności? Czy może gdy odwiedzający sklep zejdzie myszką poniżej 50% wysokości strony? Twoi klienci nie zapisują się do newslettera? – po jakim czasie pop-up ma się im pojawić ponownie po jego zamknięciu? Czy ma się on wyświetlać na telefonach komórkowych? Odpowiedzi na te pytania zdefiniujesz właśnie na tym kroku tworzenia formularza.

Dodatkowe ustawienia pop-up (częstotliwość wyświetlania, widoczność, itp.)
Rys 10. Dodatkowe ustawienia pop-up (częstotliwość wyświetlania, widoczność, itp.).
Dodatkowe ustawienia pop-up (częstotliwość wyświetlania, widoczność, itp.)
Rys 10. Dodatkowe ustawienia pop-up (częstotliwość wyświetlania, widoczność, itp.).

Pamiętaj, że pop-up pojawiający się za szybko może być dla klientów irytujący. Polecamy albo jego wyświetlenie po 10 sekundach przebywania na stronie, albo wybór opcji wyświetlania przy opuszczaniu sklepu (exit pop-up).

Sugerujemy też wyłączenie jego wyświetlania na telefonach, jednak nic nie stoi na przeszkodzie, aby w przyszłości testować różne ustawienia.

Na kolejnym ekranie twoim oczom ukaże się kilkanaście linijek JavaScript. Skopiuj kod i wklej w sklepie Shoper w sekcji menu: Dodatki i integracje > Integracje własne (w sekcji Head).

Skopiuj kod JavaScript i wklej go do swojego sklepu Shoper
Rys 11. Skopiuj kod JavaScript i wklej go do swojego sklepu Shoper.
Skopiuj kod JavaScript i wklej go do swojego sklepu Shoper
Rys 11. Skopiuj kod JavaScript i wklej go do swojego sklepu Shoper.
Skopiowany kod JavaScript wklej w Panelu sklepu > Dodatki i integracje > Integracje własne > Nagłówek strony
Rys 12. Skopiowany kod wklej w Panelu sklepu > Dodatki i integracje > Integracje własne > Nagłówek strony.
Skopiowany kod JavaScript wklej w Panelu sklepu > Dodatki i integracje > Integracje własne > Nagłówek strony
Rys 12. Skopiowany kod wklej w Panelu sklepu > Dodatki i integracje > Integracje własne > Nagłówek strony.

Po wklejeniu kodu wróć do MailerLite i przejdź do kolejnego ekranu. Ukaże ci się widok panelu z już zdefiniowanym pop-upem, ale jeszcze nieaktywnym. Możesz go aktywować na chwilę (zmień status Paused na Active), aby zobaczyć swoje dzieło!

Aktywuj lub wstrzymaj wyświetlanie pop-up na sklepie
Rys 13. Aktywuj lub wstrzymaj wyświetlanie pop-up na sklepie.
Aktywuj lub wstrzymaj wyświetlanie pop-up na sklepie
Rys 13. Aktywuj lub wstrzymaj wyświetlanie pop-up na sklepie.

To jednak jeszcze nie koniec tworzenia efektywnego i efektownego zapisu do newslettera w twoim sklepie, wyłącz jeszcze na moment aktywność pop-upa. Wracamy do panelu MailerLite. W edycji utworzonego pop-upa znajdują się następujące zakładki:

  • Overview – podstawowe opcje, takie jak włączenie/wyłączenie formularza, włączenie/wyłączenie konieczności mailowego potwierdzenia chęci dodania do listy subskrybentów (Double opt-in), jest tutaj też obecny wspomniany wcześniej JavaScript, gdyby z jakiegoś powodu był potrzebny raz jeszcze. Zdecydowanie sugerujemy włączyć konieczność potwierdzenia zapisu do newslettera. Wyeliminuje to ryzyko zapisów przypadkowych lub wpisywania adresów e-mail osób trzecich, bez ich zgody.
  • Analytics – liczba pozyskanych subskrybentów, liczba odwiedzin sklepu, które skutkowały wyświetleniem się pop-upu, procent wyświetleń, który zakończył się zapisem.
  • Automation – możliwość stworzenia zautomatyzowanej wysyłki kolejnych maili do subskrybentów, którzy skorzystają z utworzonego formularza. Wrócimy do tej zakładki już za chwilę.
  • Double Opt-In Email – tutaj definiujesz maila z potwierdzeniem zapisu do twojego newslettera. Jego tytuł, nadawcę oraz oczywiście treść. Dopiero gdy klient kliknie potwierdzenie, będzie ci wolno wysłać do niego mailing. W przypadku treści nie zapomnij zajrzeć do pierwotnie zwiniętych Content settings i Button settings.
Konfiguracja wiadomości potwierdzającej zapis do newslettera
Rys 14. Konfiguracja wiadomości potwierdzającej zapis do newslettera.
Konfiguracja wiadomości potwierdzającej zapis do newslettera
Rys 14. Konfiguracja wiadomości potwierdzającej zapis do newslettera.

Wiadomość z prośbą o potwierdzenie jest bardzo ważna. Warto w niej zapewnić subskrybenta, że nie będzie przez nas spamowany, a jego dane będą bezpieczne. Napisz też, że dopiero po potwierdzeniu zapisu otrzyma obiecany bonus, rabat.

  • Double Opt-In Thank You page – treść strony z podziękowaniem za zapis do twojego newslettera. 
Edycja wiadomości potwierdzającej zapis do newslettera
Rys 15. Edycja wiadomości potwierdzającej zapis do newslettera.
Edycja wiadomości potwierdzającej zapis do newslettera
Rys 15. Edycja wiadomości potwierdzającej zapis do newslettera.

Osadzony formularz Newslettera (moduł na stronie sklepu)

Drugim dostępnym w zakładce Form rozwiązaniem, które polecamy użyć, jest dodanie formularza osadzonego w module (Embedded form), a następnie umieszczenie go w dolnej części listy produktów oraz pod listami produktów i kartą produktu.

Formularz w bardzo dużym stopniu tworzymy tak jak pop-up, czyli kolejno:

  • ustalasz jego nazwę w panelu MailerLite,
  • wybierasz grupę subskrybentów, której mają dotyczyć zapisy,
  • w znanym ci już edytorze ponownie tworzysz jego wygląd i treść,
  • definiujesz treść i wygląd maila z prośbą o potwierdzenie zapisu,
  • określasz treść strony z podziękowaniem za zapis.

Oczywiście wszystko w twoich rękach w kwestii wyglądu formularza, ale jeżeli tylko twój kompleksowy plan związany z newsletterem nie stanowi inaczej, to wykonaj formularz zgodny wizerunkowo z wcześniej stworzonym pop-upem.

Kod formularza dzieli się na już znany, ten sam co w przypadku stworzonego pop-upa skrypt JavaScript (został przez ciebie dodany do integracji własnych) oraz krótki kod HTML.

Kod JavaScript oraz kod HTML stworzonego okna pop-up (MailerLite)
Rys 16. Kod JavaScript oraz kod HTML stworzonego okna pop-up (MailerLite).
Kod JavaScript oraz kod HTML stworzonego okna pop-up (MailerLite)
Rys 16. Kod JavaScript oraz kod HTML stworzonego okna pop-up (MailerLite).

To, co musisz zrobić, to tę krótszą, dolną część ze zrzutu przekopiować do nowego modułu w sklepie w: Wygląd i treści > Wygląd sklepu > Obecny szablon graficzny > Moduły (przy wyłączonym edytorze HTML).

Następnie – moduł umieścić w wybranym przez siebie miejscu w sklepie. Proponujemy w dolnej części strony głównej, list produktów oraz karty produktu, chyba że któreś z tych miejsc masz już bogate w moduły graficzne.

Wklej kod HTML do treści HTML modułu w sklepie Shoper
Rys 17. Wklej kod HTML do treści HTML modułu w sklepie Shoper.
Wklej kod HTML do treści HTML modułu w sklepie Shoper
Rys 17. Wklej kod HTML do treści HTML modułu w sklepie Shoper.

Po zapisaniu zmian, możesz podejrzeć efekt wprowadzonego formularza.

Przykład wyglądu dodanego formularza zapisu do newslettera na sklepie Shoper
Rys 18. Przykład wyglądu dodanego formularza zapisu do newslettera na sklepie Shoper.
Przykład wyglądu dodanego formularza zapisu do newslettera na sklepie Shoper
Rys 18. Przykład wyglądu dodanego formularza zapisu do newslettera na sklepie Shoper.

Osadzony moduł możesz umieścić także na konkretnej stronie informacyjnej lub w każdym miejscu, w którym pojawia się edytor taki jak w edycji modułu.

To już jednak wymaga zaznaczenia opcji „Wyłącz czyszczenie kodu HTML” w panelu sklepu, w sekcji: Ustawienia > Zaawansowane > Bezpieczeństwo.

Promocje w formie pop-up (Promotions)

Opisana poniżej funkcja nie jest dostępna w darmowej wersji MailerLite.

Pod zbiorczą nazwą „promocji” kryją się formularze w formie wyskakujących okienek, które mogą informować o:

  • promocji na konkretny produkt,
  • przedstawiać licznik czasu pozostałego do końca promocji w sklepie,
  • zapraszać do polubienia twojej strony na Facebooku itd.

Zastosowanie jest bardzo szerokie, częściowo odbiegające od podstawowych celów używania MailerLite. Z „promocjami” jednak warto się zapoznać!

Zróbmy to na przykładzie promocji na produkt. Warto taki pop-up stosować zamiennie z tym do zapisu na newsletter, jeżeli w twoim sklepie pojawi się prawdziwa cenowa perełka.

Aby utworzyć promocję pop-up, kliknij przycisk: Create promotion
Rys 19. Aby utworzyć promocję pop-up, kliknij przycisk: Create promotion.
Aby utworzyć promocję pop-up, kliknij przycisk: Create promotion
Rys 19. Aby utworzyć promocję pop-up, kliknij przycisk: Create promotion.

Ponownie przejdź kolejno przez poznane już kroki:

  • ustal nazwę promocji w panelu,
  • wybierz szablon – polecamy i opisujemy w tym poradniku promocję na produkt (Product pop-up),
  • w edytorze zdefiniuj jego wygląd i treść,
  • określ zachowanie pop-upa, np. po ilu sekundach powinien się pojawiać (polecamy nie wcześniej niż po 10),
  • po zakończeniu edycji i aktywowaniu pop-upa (zmiana z Paused na Active) nie musisz dodawać w sklepie żadnego kodu; wszystko obsługuje ten, który został dodany do integracji własnych przy okazji tworzenia pierwszego pop-upa.

W bardzo prosty sposób dodaj do pop-upa zdjęcie produktu, wprowadź cenę oraz zadecyduj czy linkować do produktu ma tylko przycisk czy także wyświetlone zdjęcie. 

Promocja w oknie pop-up - konfiguracja w MailerLite
Rys 20. Promocja w oknie pop-up – konfiguracja w MailerLite.
Promocja w oknie pop-up - konfiguracja w MailerLite
Rys 20. Promocja w oknie pop-up – konfiguracja w MailerLite.
Przykładowy wygląd okna pop-up wyświetlającego promocje w sklepie
Rys 21. Przykładowy wygląd okna pop-up wyświetlającego promocje w sklepie.
Przykładowy wygląd okna pop-up wyświetlającego promocje w sklepie
Rys 21. Przykładowy wygląd okna pop-up wyświetlającego promocje w sklepie.

Jeżeli zamierzasz cyklicznie korzystać z pop-upa promocji, nie zapomnij na ten czas wyłączać aktywności pierwotnego pop-upa newslettera!

Zatem skoro mamy już dodany do sklepu pop-up oraz moduł osadzony z zapisem na newsletter to czas zająć się zakładką subskrybentów – Subscribers

Jak dodać istniejącą bazę adresów do MailerLiter?

Bardzo prawdopodobne, że masz już pewną liczbę subskrybentów, którzy wyrazili zgodę na wysyłkę mailingów z twojego sklepu. Wystarczy, że przed zainteresowaniem się MailerLite w sklepie był aktywny podstawowy, shoperowy moduł newsletter. Co w takiej sytuacji?

Import adresów e-mail do MailerLite

W zakładce Subscribers przejdź do Groups – zobaczysz tam jedną grupę subskrybentów. Została utworzona automatycznie przy zakładaniu konta. Zawiera jeden adres email – twój, podany przy zakładaniu konta.

Traktujmy ją jako grupę do testów. Utwórz tyle nowych grup, ile potrzebujesz do swoich działań. Jeżeli dotychczas zdobyte adresy podzielone są według jakiegoś klucza, odtwórz tę strukturę w MailerLite.

Kliknij przycisk: Create group w prawym górnym rogu ekranu
Rys 22. Kliknij przycisk: Create group w prawym górnym rogu ekranu.
Kliknij przycisk: Create group w prawym górnym rogu ekranu
Rys 22. Kliknij przycisk: Create group w prawym górnym rogu ekranu.

Po nazwaniu grupy i jej zapisaniu pojawi się ona liście. Teraz przejdź do panelu administracyjnego sklepu. Odwiedź zakładkę Zwiększaj sprzedaż > Newsletter > Subskrybenci. W prawym górnym rogu kliknij Więcej, a następnie wybierz Eksportuj.

W Panelu administracyjnym sklepu Shoper wybierz opcję: Więcej > Eksportuj
Rys 23. W Panelu administracyjnym sklepu Shoper wybierz opcję: Więcej > Eksportuj.
W Panelu administracyjnym sklepu Shoper wybierz opcję: Więcej > Eksportuj
Rys 23. W Panelu administracyjnym sklepu Shoper wybierz opcję: Więcej > Eksportuj.

Lista subskrybentów wyeksportuje się do pliku CSV. System pozwala na wskazanie, czy eksportowane mają być wszystkie grupy subskrybentów ze sklepu Shoper, czy tylko jakaś wskazana. Gdy eksport się zakończy, kliknij: Pobierz plik na środku ekranu.

Następnie wróć do Mailer-Lite i zakładce subskrybentów wybierz utworzoną przed chwilą grupę (odpowiadającą grupie z wyeksportowanego pliku CSV). Kliknij: Add subscribers. 

Wybierz utworzoną grupę i kliknij przycisk: Add subscribers
Rys 24. Wybierz utworzoną grupę i kliknij przycisk: Add subscribers.
Wybierz utworzoną grupę i kliknij przycisk: Add subscribers
Rys 24. Wybierz utworzoną grupę i kliknij przycisk: Add subscribers.
Wybierz utworzoną grupę i kliknij przycisk: Add subscribers.
Rys 25. Wybierz utworzoną grupę i kliknij przycisk: Add subscribers.
Wybierz utworzoną grupę i kliknij przycisk: Add subscribers.
Rys 25. Wybierz utworzoną grupę i kliknij przycisk: Add subscribers.

Zgodnie z informacją na środku ekranu albo przenieś plik CSV techniką „drag and drop” (przeciągnij i upuść), albo po prostu kliknij ikonę karty ze zdjęciem celem załadowania pliku. Następnie kliknij Import.

Kompatybilność między aplikacjami pozwoli na przeniesienie tylko adresu email subskrybentów, więc nie zważając na wyświetlane komunikaty „skip this column”, kliknij w dolnej części ekranu Finish adding subscribers.

Kliknij przycisk: Finish adding subscribers
Rys 26. Kliknij przycisk: Finish adding subscribers.
Kliknij przycisk: Finish adding subscribers
Rys 26. Kliknij przycisk: Finish adding subscribers.

Import do wskazanej grupy zakończy się powodzeniem. W podsumowaniu pojawi się informacja o jednym błędzie, jednak zlekceważ go. System rozpozna nazwę kolumny „email” jako jeden z adresów, przez co dokona próby jego importu, bez żadnych konsekwencji dla procesu.

Jeżeli potrzebujesz dodać pojedynczy adres ręcznie (bądź po prostu wolisz je tak dodawać), kliknij Add single subscriber, wpisz adres i imię, wybierz grupę docelową i naciśnij Add subscriber.

Kliknij: Add single subscriber, wpisz adres i imię, wybierz grupę i naciśnij: Add subscriber
Rys 27. Kliknij: Add single subscriber, wpisz adres i imię, wybierz grupę i naciśnij: Add subscriber.
Kliknij: Add single subscriber, wpisz adres i imię, wybierz grupę i naciśnij: Add subscriber
Rys 27. Kliknij: Add single subscriber, wpisz adres i imię, wybierz grupę i naciśnij: Add subscriber.

W analogiczny sposób adresy możesz zaimportować z innego systemu do e-mail marketingu, jeśli był wcześniej używany.

Przenoszenie subskrybentów między grupami

W każdej chwili w zależności od potrzeb możesz tworzyć nowe grupy subskrybentów i przenosić do nich wskazane adresy.

W All subscribers kliknij puste pola obok odpowiednich adresów e-mail i z Actions najpierw usuń je ze wskazanej grupy, a następnie dodaj do innej. Oczywiście zmianę możesz też wykonywać pojedynczo, w edycji każdego z adresów (wystarczy w niego kliknąć).

Przenoszenie subskrybentów między grupami
Rys 28. Przenoszenie subskrybentów między grupami.
Przenoszenie subskrybentów między grupami
Rys 28. Przenoszenie subskrybentów między grupami.

Jak dodać rabat dla subskrybentów?

Tutaj z ratunkiem przychodzi zakładka: Automation, która pozwala między innymi na automatyczną wysyłkę maili. Wybierz ją z zielonego menu, która znajduje się w górnej części ekranu.

Kliknij przycisk: Create a workflow. Ukaże ci się mniej więcej taki ekran jak na poniższym obrazku.

Wpisz nazwę, zmień Workflow trigger na When subscriber joins a group
Rys 29. Wpisz nazwę, zmień Workflow trigger na When subscriber joins a group i wskaż grupę.
Wpisz nazwę, zmień Workflow trigger na When subscriber joins a group
Rys 29. Wpisz nazwę, zmień Workflow trigger na When subscriber joins a group i wskaż grupę.

Nazwij proces (np. Rabat 10% – to nazewnictwo dla ciebie), zmień Workflow trigger na When subscriber joins a group i wskaż grupę subskrybentów. Następnie kliknij Save.

Rys 30. Wpisz nazwę, zmień Workflow trigger na When subscriber joins a group i wskaż grupę.
Rys 30. Wpisz nazwę, zmień Workflow trigger na When subscriber joins a group i wskaż grupę.

Następnie kliknij wskazany na poniższym obrazku plusik oraz wybierz opcję Email.

Kliknij ikonę plusa i następnie wybierz opcję: Email
Rys 31. Kliknij ikonę plusa i następnie wybierz opcję: Email.
Kliknij ikonę plusa i następnie wybierz opcję: Email
Rys 31. Kliknij ikonę plusa i następnie wybierz opcję: Email.

Wpisz tytuł maila (możesz użyć zmiennej imienia, jeżeli tak jak w przykładzie z tego artykułu twój formularz zawiera pole Imię), dokonaj weryfikacji adresu e-mail, który wyśle wiadomość (trwa to moment) i kliknij Design email:

Wpisz tytuł wiadomości, dokonaj weryfikacji i kliknij: Design email
Rys 32. Wpisz tytuł wiadomości, dokonaj weryfikacji i kliknij: Design email.
Wpisz tytuł wiadomości, dokonaj weryfikacji i kliknij: Design email
Rys 32. Wpisz tytuł wiadomości, dokonaj weryfikacji i kliknij: Design email.

Wybierz znany ci już na tym etapie Drag & drop editor i ułóż wiadomość z kodem rabatowym według własnego uznania.

W edytorze zaprojektuj wiadomość z kodem rabatowym według własnego uznania
Rys 33. W edytorze zaprojektuj wiadomość z kodem rabatowym według własnego uznania.
W edytorze zaprojektuj wiadomość z kodem rabatowym według własnego uznania
Rys 33. W edytorze zaprojektuj wiadomość z kodem rabatowym według własnego uznania.

Działanie kończy aktywacja maila automatycznego w prawym górnym rogu ekranu oraz powrót do listy działań automatycznych w rogu lewym.

Aktywuj wiadomość automatyczną (przełącznik ON/OFF)
Rys 34. Aktywuj wiadomość automatyczną (przełącznik ON/OFF).
Aktywuj wiadomość automatyczną (przełącznik ON/OFF)
Rys 34. Aktywuj wiadomość automatyczną (przełącznik ON/OFF).

Kod (kupon) rabatowy musisz stworzyć we własnym zakresie w sklepie Shoper. Instrukcja dostępna jest w tym artykule: Jak dodać kupon rabatowy?

Czas na przetestowanie mechanizmu w sklepie. Zapisz się do własnego newslettera. Efektem będzie wysłanie kodu rabatowego dopiero po tym, gdy użytkownik potwierdzi chęć zapisu do newslettera po dokonaniu zapisu w formularzu.

Wysyłka wiadomości z kodem może nastąpić po kilku minutach od potwierdzenia zapisu przez subskrybenta.

Pamiętaj, aby testując wysyłkę kodu rabatowego zadbać, by wcześniej tworzone formularze dodawały nowo zapisany adres e-mail do tej samej grupy, która przed chwilą została wybrana w mailu automatycznym z kodem rabatowym!

Tworzenie pierwszej kampanii e-mail w MailerLite

Zajmijmy się teraz zakładką Campaigns (druga od lewej w górnym menu), w której będą powstawały twoje kampanie mailingowe. System oferuje cztery możliwości:

  • Regular campaign,
  • A/B split campaign,
  • Auto Resend campaign,
  • RSS campaign.

Regular campaign – standardowa kampania, w której definiujesz zawartość wysyłanej wiadomości. Już w pierwszym etapie definiujesz tytuł maila. Dobrym pomysłem może okazać się umieszczenie w nim odnośnika do jednej ze zmiennych związanych z subskrybentem, na przykład imienia (Krzysztof, czy widziałeś nasze świąteczne promocje?) czy miasta (Cały Kraków i okolice – w listopadzie darmowa wysyłka!).

Napisz też, od kogo wiadomość pochodzi oraz wpisz adres e-mail, z którego wysyłka ma zostać uruchomiona. Adres musi zostać za pierwszym razem potwierdzony, jednak ta procedura trwa dosłownie chwilę (kliknij przycisk Send verification). Pamiętaj, aby wysyłać wiadomości tylko z adresu firmowego/oficjalnego dla twojej działalności!

Pamiętaj o zmianie języka na polski na stronie z wypisaniem się z newslettera. To z pewnością mniej miła część przedsięwzięcia, jednak również o nią musisz zadbać.

Weryfikacja adresu e-mail. Kliknij przycisk: Next CONTENT, aby powrócić do zakładki
Rys 35. Weryfikacja adresu e-mail. Kliknij przycisk: Next CONTENT, aby powrócić do zakładki.
Weryfikacja adresu e-mail. Kliknij przycisk: Next CONTENT, aby powrócić do zakładki
Rys 35. Weryfikacja adresu e-mail. Kliknij przycisk: Next CONTENT, aby powrócić do zakładki.

Wprawdzie gdy klikniesz Confirm my email address nastąpi przeniesienie do nowego, pustego formularza tworzenia kampanii, jednak nic nie stoi na przeszkodzie, by powrócić do zakładki, w której masz już rozpoczęty proces tworzenia mailingu i nacisnąć: Next: Content.

Drag & Drop editor – na początek zacznij tworzenie kampanii poprzez tę opcję. Intuicyjne układanie elementów wiadomości poskutkuje ciekawszą zawartością niż sam tekst (Legacy rich-text editor), będzie też łatwiejsze niż stworzenie jej w HTML-u (Custom HTML editor).

Tworzenie kampanii e-mail przy pomocy Drag & Droop editor
Rys 36. Tworzenie kampanii e-mail przy pomocy Drag & Droop editor.
Tworzenie kampanii e-mail przy pomocy Drag & Droop editor
Rys 36. Tworzenie kampanii e-mail przy pomocy Drag & Droop editor.

Zmodyfikuj/rozwiń/podmień każdy z elementów, który chcesz użyć w wiadomości. Jeżeli jakaś sekcja nie będzie ci potrzebna – usuń ją.

Bardzo wskazane są własne zdjęcia i oryginalna treść (nie skopiowana)! Pracę nad projektem zakończ przyciskiem: Done editing w prawym górnym rogu ekranu.

Aby zakończyć pracę nad projektem i zapisać zmiany, kliknij: Done editing
Rys 37. Aby zakończyć pracę nad projektem i zapisać zmiany, kliknij: Done editing.
Aby zakończyć pracę nad projektem i zapisać zmiany, kliknij: Done editing
Rys 37. Aby zakończyć pracę nad projektem i zapisać zmiany, kliknij: Done editing.

Kolejnym krokiem jest wybór grupy docelowej wysyłki. Na tym etapie (jeśli postępujesz zgodnie z kolejnością działania w tym artykule) masz utworzone dwie grupy subskrybentów. Do pierwszej, testowej wysyłki możesz użyć grupę pierwotną, z twoim adresem email.

Warto taki mailing wysłać do siebie jeszcze przed tą pierwszą oficjalną wysyłką, do mniej niż stu osób, o której wzmianka znalazła się w pierwszym punkcie artykułu.

Wybór odbiorców wysyłki kampanii e-mail (MailerLite)
Rys 38. Wybór odbiorców wysyłki kampanii e-mail (MailerLite).
Wybór odbiorców wysyłki kampanii e-mail (MailerLite)
Rys 38. Wybór odbiorców wysyłki kampanii e-mail (MailerLite).

Na początek proponujemy podstawowy wybór grupy subskrybentów (Basic), jednak system pozwala także na wybór zaawansowany (Advanced).

Możesz w nim wybierać subskrybentów w podziale na inne zmienne, takie jak źródło ich pochodzenia (jeżeli np. chcesz rozróżnić, kto został dodany ręcznie, kto zapisał się przez pop-up, a kto przez belkę zapisu) czy data ich zapisu do newslettera.

W kolejnym kroku możesz podglądnąć wiadomość (Preview), wysłać mail testowy na wskazany przez siebie adres (Send test email) lub zaplanować wysyłkę mailingu (Next: Schedule).

Podgląd i potwierdzenie wysyłki kampanii e-mail (MailerLite)
Rys 39. Podgląd i potwierdzenie wysyłki kampanii e-mail (MailerLite).
Podgląd i potwierdzenie wysyłki kampanii e-mail (MailerLite)
Rys 39. Podgląd i potwierdzenie wysyłki kampanii e-mail (MailerLite).

Ostatni krok to określenie czasu wysyłki. Może nastąpić od razu (Send now), w określonym dniu i godzinie (Send later), data i godzina może też być zależna od stref czasowych, jeżeli posiadasz subskrybentów z całego świata (Deliver based on time zones).

Na tym etapie możesz też włączyć śledzenie kampanii w Google Analytics (sklep musi być pod GA poprawnie podpięty).

Określenie czasu wysyłki kampanii e-mail (MailerLite)
Rys 40. Określenie czasu wysyłki kampanii e-mail (MailerLite).
Określenie czasu wysyłki kampanii e-mail (MailerLite)
Rys 40. Określenie czasu wysyłki kampanii e-mail (MailerLite).

Przycisk Send kończy proces wysyłki mailingu. Przykładowy efekt użycia zmiennych w tytule, na skrzynce subskrybenta:

Przykładowa wiadomość e-mail znajdująca się w skrzynce odbiorczej odbiorcy
Rys 41. Przykładowa wiadomość e-mail znajdująca się w skrzynce odbiorczej odbiorcy.
Przykładowa wiadomość e-mail znajdująca się w skrzynce odbiorczej odbiorcy
Rys 41. Przykładowa wiadomość e-mail znajdująca się w skrzynce odbiorczej odbiorcy.

Jeżeli w przyszłości będzie potrzeba ponowienia jeszcze raz tego samego wzoru wiadomości, można ją skopiować jednym kliknięciem, służy do tego przycisk Copy w sekcji Sent:

Duplikacja tego samego wzoru wiadomości e-mail wysłanej do subskrybentów
Rys 42. Duplikacja tego samego wzoru wiadomości e-mail wysłanej do subskrybentów.
Duplikacja tego samego wzoru wiadomości e-mail wysłanej do subskrybentów
Rys 42. Duplikacja tego samego wzoru wiadomości e-mail wysłanej do subskrybentów.

Wiadomość pojawi się w zakładce Drafts, gotowa do edycji i ponownej wysyłki:

Kopia zdublowanego projektu wiadomości e-mail pojawi się zakładce: Drafts
Rys 43. Kopia zdublowanego projektu wiadomości e-mail pojawi się zakładce: Drafts.
Kopia zdublowanego projektu wiadomości e-mail pojawi się zakładce: Drafts
Rys 43. Kopia zdublowanego projektu wiadomości e-mail pojawi się zakładce: Drafts.

Podsumowanie dlaczego warto skorzystać z MailerLite

Jeśli szukasz rozwiązania, które przy odrobinie poświęconego czasu pozwoli ci na uatrakcyjnienie procesu zapisu do newslettera w twoim sklepie, to MailerLite okaże się atrakcyjnym wyborem.

Gdy z czasem zdecydujesz się na rozwinięcie swojego konta do opcji płatnej, aplikacja nagrodzi cię dodatkowymi możliwościami, takimi jak wspomniane tworzenie informacji o promocji lub pominięte z racji wiodącej tematyki artykułu kreowanie landing page’y (zewnętrznych stron zapisu na newsletter).

Warto zapamiętać!
W powyższym poradniku zostało wyjaśnione:
  • jak założyć konto MailerLite?
  • jak obsługiwać jego podstawowe funkcjonalności?
  • jak stworzyć i umieścić formularz zapisu do newslettera na sklepie?
  • jak skonfigurować wiadomości potwierdzające zapis; jak wysłać mailing?
Przeczytaj także

Przetestuj sklep internetowy
przez 14 dni za darmo

Korzystaj ze wszystkich funkcji oprogramowania za darmo i bez zobowiązań.

Testuj wszystkie funkcje przez 14 dni bez zobowiązań. Zakładając sklep poprzez podanie
adresu e-mail akceptujesz nasz Regulamin i Politykę Prywatności