Plik produktowy Google – wymagania i specyfikacja Google Merchant Center

Ostatnia aktualizacja: 24 kwietnia 2024

W którym miejscu aktywujemy plik produktowy Google?

W Panelu administracyjnym sklepu przejdź do: Dodatki i integracje (A) > Inne Integracje (B), kliknij: Google Products (C), a następnie włącz aktywność (D) pliku produktowego i zaktualizuj kategorie (E).

Panel administracyjny sklepu > Dodatki i integracje > Inne integracje > Google Products
Rys 1. Aktywuj plik produktowy oraz zaktualizuj kategorie
Panel administracyjny sklepu > Dodatki i integracje > Inne integracje > Google Products
Rys 1. Aktywuj plik produktowy oraz zaktualizuj kategorie

Na jakich założeniach opiera się kwestia obecności produktów w pliku produktowym Google?

Kwestia obecności / nieobecności produktów w pliku produktowym Google opiera się na trzech założeniach:

  1. Produkty muszą pozostawać aktywne.
  2. Należy przypisać im Producenta.
  3. Należy przypisać im Termin wysyłki (brak wysyłki powoduje ustawienie stanu dostępności na: niedostępny).

Takie ustawienia gwarantują pojawienie się produktów w pliku produktowym, jednak niektóre z nich wymagają uzupełnienia kolejnych atrybutów, aby zostały zaakceptowane przez Google:

  • Produktom, którym producent nadał numer GTIN/EAN-13 należy uzupełnić pole: Kod kreskowy. Aby ułatwić systemowi AdWords pracę, warto przypisać kategoriom w sklepie odpowiadającą kategorię Google. W tym celu należy wejść w edycję kategorii i z drzewka wybrać odpowiednią kategorię (jeśli istnieje).
Panel administracyjny sklepu > Obsługa sklepu > Kategorie
Rys 2. Powiąż kategorię sklepową z kategorią Google Products
Panel administracyjny sklepu > Obsługa sklepu > Kategorie
Rys 2. Powiąż kategorię sklepową z kategorią Google Products

Google przygotowało natomiast pełną specyfikację tego, jak plik produktowy do Merchant Center powinien wyglądać, znajduje się ona tutaj: Specyfikacja danych produktów.

Jak działają kampanie oparte na pliku produktowym?

Plik produktowy składa się z zadeklarowanych przez sprzedawców produktów i ich atrybutów.

Za każdym razem, kiedy użytkownik wpiszę w wyszukiwarkę słowa kluczowe, system znajduje wszystkie produkty, które posiadają te słowa w opisie lub tytule w pliku produktowym. Produkty do wyświetlenia wybierane są na podstawie aukcji co w dużym skrócie oznacza, że system wybierze te, które w: AdWords zadeklarowały gotowość do zapłacenia najwyższej kwoty za kliknięcie oraz posiadają plik produktowy najwyższej jakości. Jakość pliku jest parametrem tak samo ważnym jak: stawka, warto więc poświęcić czas na jego optymalizację, co pozwoli na późniejsze oszczędności.

Plik produktowy musi być zgodny z szeregiem zasad wyznaczonych przez Google, który pilnuje, by reklamy były jak najbardziej użyteczne oraz zgodne z prawem. Dzięki platformie Shoper nie trzeba się martwić o większość wymogów dotyczących stron docelowych (w tym przypadku kart produktów), należy jednak pamiętać o konieczności zainstalowania: certyfikatu SSL, który jest gwarantem bezpieczeństwa danych.

Uzupełnione muszą być też informację:

  • o zasadach dotyczących zwrotów i reklamacji,
  • metody płatności, konieczna jest przynajmniej jedna forma online,
  • kontakt do sprzedającego,
  • aktualny regulamin.

Więcej informacji o wymogach dotyczących stron docelowych zajdziesz w poradniku: Centrum pomocy Google Merchant Center.

Produkty nie zostaną dopuszczone do wyświetlenia, jeśli w pliku nie będą obecne podstawowe atrybuty produktów

Obowiązkowe dla wszystkich reklamodawców:

  • ID produktu – każdy produkt musi mieć unikalną wartość. Gdy to możliwe, należy użyć jednostki magazynowej produktu,
  • tytuł,
  • opis,
  • dostępność,
  • cena,
  • kategoria produktów – obowiązkowa dla produktów z branż ubrania i akcesoria, media i oprogramowanie, dla pozostałych zalecane,
  • marka,
  • GTIN/EAN – należy w Panelu administracyjnym sklepu uzupełnić pole kod kreskowy,
  • stan,
  • dostawa,
  • podatek.

Zalecane:

  • typ produktu.

Najważniejsze atrybuty – tytuły i opisy

Są to najważniejsze atrybuty z punktu widzenia docierania do klientów. Aby produkt został wyświetlony, w tytułach i opisach muszą znajdować się słowa kluczowe, poprzez które użytkownicy szukają produktów. Powinny zawierać wszystkie cechy, które pozwolą na rozróżnienie ich od ofert konkurencji i będą wskazywać na elementy, które pomogą kupującym dokonać decyzji.

Idealny tytuł powinien więc zawierać:

  • typ produktu,
  • producent,
  • model,
  • przeznaczenie,
  • płeć,
  • kolor,
  • wzór,
  • charakterystyczna cecha,
  • rozmiar / pojemność.

Na przykład: Sweter Hugo Boss Musso na lato Męski Żółty w białe paski Slim fit Rozmiar L.

Wymagane atrybuty mogą różnić się w zależności od branży. Produkty zostaną odrzucone, jeżeli dane zgłoszone w pliku nie będą zgodne z danymi na stronie oraz jeśli będą łamać politykę dotyczącą reklam Google. Za każdym razem, gdy aktualizujemy asortyment Google za pomocą crawlerów indeksuje produkty i strony docelowe, sprawdzając ich zgodność z zasadami.

Jakie są zasady Google?

Roboty Googla sprawdzają, czy nie prowadzimy użytkowników do niedziałającej lub wprowadzającej w błąd strony docelowej oraz czy nie promujemy zakazanych produktów i usług.

Należą do nich:

  • alkohol i inne używki (w tym wszystkie produkty z konopii),
  • broń i produkty niebezpieczne,
  • hazard,
  • produkty finansowe,
  • pojazdy,
  • usługi,
  • leki i opieka zdrowotna.

Robot Google sprawdza, czy w tytule, opisie i całej treści strony docelowej nie ma słów kluczowych związanych z tymi kategoriami. Automatyzacja tego procesu oznacza, że nie jest brany pod uwagę kontekst występowania słów kluczowych. Odrzucone zostaną więc produkty, takie jak rakiety tenisowe lub te w kolorach koniak, granat czy szampan. Produkty odrzucone w ten sposób można zgłosić ręcznie do ponownego sprawdzenia, najlepiej jednak unikać takich sytuacji i zwrócić na to uwagę już w momencie budowania tytułów i opisów.

Często start kampanii jest uniemożliwiony przez wskazywanie na lecznicze działanie reklamowanych produktów – aby treść była zgodna z zasadami Google nie może w żaden sposób sugerować wpływu na stan zdrowia oraz zawierać nazw leków i suplementów.

Warto zapamiętać!
W powyższym artykule zostało wyjaśnione:
  • Jak aktywować plik produktowy Google?
  • Na czym opiera się kwestia obecności/nieobecności produktów w pliku produktowym?
  • Jak funkcjonują kampanie oparte na pliku produktowym Google?
  • Jakie atrybuty produktu są obowiązkowe dla reklamodawców?
  • Jak tworzyć tytuł i opis dla produktu?
  • Jakie produkty są odrzucane przez roboty Google?
Czy ten artykuł był pomocny?
Tak
Nie
Dziękujemy za odpowiedź!
Udostępnij artykuł:

Przetestuj sklep internetowy
przez 14 dni za darmo

Korzystaj ze wszystkich funkcji oprogramowania za darmo i bez zobowiązań.

Testuj wszystkie funkcje przez 14 dni bez zobowiązań. Zakładając sklep poprzez podanie
adresu e-mail akceptujesz nasz Regulamin i Politykę Prywatności