Plik produktowy Google – wymagania i specyfikacja Google Merchant Center
- W którym miejscu aktywujemy plik produktowy Google?
- Na jakich założeniach opiera się kwestia obecności produktów w pliku produktowym Google?
- Jak działają kampanie oparte na pliku produktowym?
- Bez jakich atrybutów produkty nie zostaną dopuszczone do wyświetlenia?
- Najważniejsze atrybuty – tytuły i opisy
- Jakie są zasady Google?
W którym miejscu aktywujemy plik produktowy Google?
W Panelu administracyjnym sklepu przejdź do: Dodatki i integracje (A) > Inne Integracje (B), kliknij: Google Products (C), a następnie włącz aktywność (D) pliku produktowego i zaktualizuj kategorie (E).
Na jakich założeniach opiera się kwestia obecności produktów w pliku produktowym Google?
Kwestia obecności / nieobecności produktów w pliku produktowym Google opiera się na trzech założeniach:
- Produkty muszą pozostawać aktywne.
- Należy przypisać im Producenta.
- Należy przypisać im Termin wysyłki (brak wysyłki powoduje ustawienie stanu dostępności na: niedostępny).
Takie ustawienia gwarantują pojawienie się produktów w pliku produktowym, jednak niektóre z nich wymagają uzupełnienia kolejnych atrybutów, aby zostały zaakceptowane przez Google:
- Produktom, którym producent nadał numer GTIN/EAN-13 należy uzupełnić pole: Kod kreskowy. Aby ułatwić systemowi AdWords pracę, warto przypisać kategoriom w sklepie odpowiadającą kategorię Google. W tym celu należy wejść w edycję kategorii i z drzewka wybrać odpowiednią kategorię (jeśli istnieje).
Google przygotowało natomiast pełną specyfikację tego, jak plik produktowy do Merchant Center powinien wyglądać, znajduje się ona tutaj: Specyfikacja danych produktów.
Jak działają kampanie oparte na pliku produktowym?
Plik produktowy składa się z zadeklarowanych przez sprzedawców produktów i ich atrybutów.
Za każdym razem, kiedy użytkownik wpiszę w wyszukiwarkę słowa kluczowe, system znajduje wszystkie produkty, które posiadają te słowa w opisie lub tytule w pliku produktowym. Produkty do wyświetlenia wybierane są na podstawie aukcji co w dużym skrócie oznacza, że system wybierze te, które w: AdWords zadeklarowały gotowość do zapłacenia najwyższej kwoty za kliknięcie oraz posiadają plik produktowy najwyższej jakości. Jakość pliku jest parametrem tak samo ważnym jak: stawka, warto więc poświęcić czas na jego optymalizację, co pozwoli na późniejsze oszczędności.
Plik produktowy musi być zgodny z szeregiem zasad wyznaczonych przez Google, który pilnuje, by reklamy były jak najbardziej użyteczne oraz zgodne z prawem. Dzięki platformie Shoper nie trzeba się martwić o większość wymogów dotyczących stron docelowych (w tym przypadku kart produktów), należy jednak pamiętać o konieczności zainstalowania: certyfikatu SSL, który jest gwarantem bezpieczeństwa danych.
Uzupełnione muszą być też informację:
- o zasadach dotyczących zwrotów i reklamacji,
- metody płatności, konieczna jest przynajmniej jedna forma online,
- kontakt do sprzedającego,
- aktualny regulamin.
Więcej informacji o wymogach dotyczących stron docelowych zajdziesz w poradniku: Centrum pomocy Google Merchant Center.
Produkty nie zostaną dopuszczone do wyświetlenia, jeśli w pliku nie będą obecne podstawowe atrybuty produktów
Obowiązkowe dla wszystkich reklamodawców:
- ID produktu – każdy produkt musi mieć unikalną wartość. Gdy to możliwe, należy użyć jednostki magazynowej produktu,
- tytuł,
- opis,
- dostępność,
- cena,
- kategoria produktów – obowiązkowa dla produktów z branż ubrania i akcesoria, media i oprogramowanie, dla pozostałych zalecane,
- marka,
- GTIN/EAN – należy w Panelu administracyjnym sklepu uzupełnić pole kod kreskowy,
- stan,
- dostawa,
- podatek.
Zalecane:
- typ produktu.
Najważniejsze atrybuty – tytuły i opisy
Są to najważniejsze atrybuty z punktu widzenia docierania do klientów. Aby produkt został wyświetlony, w tytułach i opisach muszą znajdować się słowa kluczowe, poprzez które użytkownicy szukają produktów. Powinny zawierać wszystkie cechy, które pozwolą na rozróżnienie ich od ofert konkurencji i będą wskazywać na elementy, które pomogą kupującym dokonać decyzji.
Idealny tytuł powinien więc zawierać:
- typ produktu,
- producent,
- model,
- przeznaczenie,
- płeć,
- kolor,
- wzór,
- charakterystyczna cecha,
- rozmiar / pojemność.
Na przykład: Sweter Hugo Boss Musso na lato Męski Żółty w białe paski Slim fit Rozmiar L.
Wymagane atrybuty mogą różnić się w zależności od branży. Produkty zostaną odrzucone, jeżeli dane zgłoszone w pliku nie będą zgodne z danymi na stronie oraz jeśli będą łamać politykę dotyczącą reklam Google. Za każdym razem, gdy aktualizujemy asortyment Google za pomocą crawlerów indeksuje produkty i strony docelowe, sprawdzając ich zgodność z zasadami.
Jakie są zasady Google?
Roboty Googla sprawdzają, czy nie prowadzimy użytkowników do niedziałającej lub wprowadzającej w błąd strony docelowej oraz czy nie promujemy zakazanych produktów i usług.
Należą do nich:
- alkohol i inne używki (w tym wszystkie produkty z konopii),
- broń i produkty niebezpieczne,
- hazard,
- produkty finansowe,
- pojazdy,
- usługi,
- leki i opieka zdrowotna.
Robot Google sprawdza, czy w tytule, opisie i całej treści strony docelowej nie ma słów kluczowych związanych z tymi kategoriami. Automatyzacja tego procesu oznacza, że nie jest brany pod uwagę kontekst występowania słów kluczowych. Odrzucone zostaną więc produkty, takie jak rakiety tenisowe lub te w kolorach koniak, granat czy szampan. Produkty odrzucone w ten sposób można zgłosić ręcznie do ponownego sprawdzenia, najlepiej jednak unikać takich sytuacji i zwrócić na to uwagę już w momencie budowania tytułów i opisów.
Często start kampanii jest uniemożliwiony przez wskazywanie na lecznicze działanie reklamowanych produktów – aby treść była zgodna z zasadami Google nie może w żaden sposób sugerować wpływu na stan zdrowia oraz zawierać nazw leków i suplementów.
Warto zapamiętać!
- Jak aktywować plik produktowy Google?
- Na czym opiera się kwestia obecności/nieobecności produktów w pliku produktowym?
- Jak funkcjonują kampanie oparte na pliku produktowym Google?
- Jakie atrybuty produktu są obowiązkowe dla reklamodawców?
- Jak tworzyć tytuł i opis dla produktu?
- Jakie produkty są odrzucane przez roboty Google?