Google Shopping, Merchant Center i plik produktowy – jak to się robi?
Podobno Zakupy Google to prosta droga do złowienia na swoją ofertę klienta. Sprawdzamy, jak to zrobić.
Przemień przeglądanie w kupowanie – to hasło dobrze oddaje ideę zakupów Google, przeznaczonych dla biznesów sprzedających online. Bo dlaczego nie zachęcić użytkowników przeszukujących popularną wyszukiwarkę Google do robienia zakupów? Nawet jeśli szukają w sieci filmu „Bikini atakuje 5”, dlaczego nie wyświetlić im przy tej okazji najnowszej kolekcji strojów kąpielowych? Jeśli oczywiście akurat takie sprzedajesz….
Wyszukiwarka Google to bowiem krótka droga dotarcia do klienta z konkretną ofertą e-commerce. Wystarczy tylko skorzystać z możliwości, jakie daje Google Shopping właśnie.

Zakupy Google, czyli…?
Google Shopping to, w skrócie, płatny katalog produktów, prezentujący w wyszukiwarce Google towary ze sklepów internetowych pasujące do wyszukiwanej przez użytkownika frazy. Jeśli więc chcemy, by na zapytanie w Google o np. „obuwie sportowe”, wyświetlał się nie tyle link do głównej strony naszego sklepu, co odnośnik do konkretnego produktu, wraz z podglądem jego zdjęcia oraz ceny – musimy zalogować się do Google Merchant Center.
Jak to zrobić?
Przeczytaj nasz poradnik krok po kroku: jak zintegrować sklep z Google Merchant Center?
Do pełni szczęścia potrzebujesz zaakceptować warunki usługi oraz aktywować Google Merchant Center na swoim koncie Google, a następnie połączyć konto GMC ze sklepem Shoper. Dopiero wtedy możesz się zabrać za pliki danych (produktów) – czyli w przypadku Google Shopping najważniejsze elementy zakupowej układanki.

Za wsparciem Google: „Podstawowy plik danych to źródło informacji używane w Merchant Center do wyświetlania produktów w Google”.
Innymi słowy: plik produktowy składa się z zadeklarowanych przez sprzedawców produktów i ich atrybutów. Za każdym razem, kiedy użytkownik wpisze w wyszukiwarkę słowa kluczowe, system znajduje wszystkie produkty, które posiadają te słowa w opisie lub tytule w pliku produktowym. Dlatego… w jego tytułach i opisach muszą znajdować się słowa kluczowe, poprzez które użytkownik bez problemów znajdzie produkty, których właśnie szuka.

Plik produktowy aktywujesz w Panelu administracyjnym sklepu Shoper w miejscu: Konfiguracja > Integracje > Inne > Google Products. Google radzi, by przesyłane w nim dane były odpowiedniej jakości, ponieważ będą one widoczne w reklamach dla klientów. Jak to zrobić? Tu pomocna będzie specyfikacja dostępna na stronie wsparcia Google, która podpowie, jak sformatować dane produktów, by mogły zostać użyte w Zakupach Google.
- Możesz ją podejrzeć tutaj: specyfikacja danych produktów.
Na co pozwala, a czego zabrania Google?
Aby produkty były obecne w pliku dla Google Merchant Center, muszą zostać spełnione trzy warunki: *
- muszą być aktywne,
- muszą mieć wybranego producenta,
- muszą mieć wskazany termin wysyłki.
*Jeżeli spełnione zostaną tylko dwa pierwsze warunki, to pojawią się one w pliku, jednak ze statusem „niedostępny”.
Plik produktowy musi być zgodny z szeregiem zasad wyznaczonych przez firmę Google, bo ta pilnuje, by reklamy były jak najbardziej użyteczne oraz zgodne z prawem. W sklepie Shoper nie trzeba się co prawda martwić o większość wymogów dotyczących stron docelowych (w tym przypadku kart produktów), należy jednak pamiętać o konieczności zainstalowania certyfikatu SSL, który jest gwarantem bezpieczeństwa danych. Uzupełnione muszą być też informacje:
- o zwrotach i reklamacjach,
- o metodach płatności (najlepiej od razu uruchomić Shoper Płatności),
- o kontakcie ze sprzedającym.
Potrzebny jest też aktualny regulamin sklepu. Ale nawet z nim, i z powyżej wymienionymi oraz uzupełnionymi danymi, kariery w Zakupach Google nie zrobią strony nieaktywne lub prowadzące do produktów zakazanych, takich jak:
- alkohol i inne używki (w tym wszystkie produkty z konopii),
- broń i produkty niebezpieczne,
- hazard,
- produkty finansowe,
- pojazdy,
- usługi,
- leki i opieka zdrowotna.
Za wsparciem Google: „Aby wyświetlanie reklam produktów było możliwe, wszystkie strony docelowe, które przesyłasz, muszą spełniać minimalne wymagania. W przeciwnym razie Twoje produkty lub konta mogą zostać odrzucone. Alerty dotyczące problemów zobaczysz na karcie Diagnostyka na koncie Merchant Center”.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz tutaj: wymagania dotyczące strony docelowej.

Pamiętaj o tych 5 kwestiach
- Tytuł produktu musi zawierać cechy dla niego charakterystyczne, np. wyróżniający go kolor lub markę.
- W opisie produktu wymień najważniejsze cechy produktu, np. rozmiar, materiał, przedział wiekowy, specjalne właściwości lub inne dane techniczne.
- Korzystaj z atrybutów „kategoria produktów Google” oraz „typ produktu”, dzięki którym zwiększysz szanse na to, by Twój produkt pojawił się w wynikach dla odpowiednich kategorii.
- Aktualizuj informacje o dostępności oraz cenie, i to jak najczęściej. Google regularnie bowiem sprawdza te atrybuty.
- Pamiętaj o odpowiedniej grafice. Google zaleca, by zdjęcie, które będzie się wyświetlać w zakładce Zakupy, było w rozmiarze 800×800 pikseli (dla zdjęć odzieży minimalny rozmiar to 250×250 px).
A jeśli masz za dużo wątpliwości lub nie wiesz, jak skutecznie skorzystać z możliwości Google Shopping – zleć nam wykonanie kampanii reklamowej za Ciebie. Zapłacisz tylko za jej skuteczność, nic więcej.
Warto zapamiętać!
- Co to jest Google Shopping i jak mogą pomóc sklepowi internetowemu?
- Jak połączyć sklep z Google Merchant Center i wystartować w Zakupy Google?
- Co musisz wiedzieć o zasadach Google Merchant Center?
- Jak zoptymalizować swoje produkty w Google Shopping?