Kanoniczne adresy URL (canonical)
Co to canonical URL?
Tag: canonical jest kolejnym atrybutem obok: rel=”nofollow”, który pomaga robotom indeksującym wyszukiwarki na wybranie preferowanego (kanonicznego) adresu URL. Oznacza to, że roboty indeksujące zignorują inne podstrony i zaindeksują tylko wskazany kanoniczny adres URL.
Tag canonical stosowany jest przy adresach podstron posiadających inne odnośniki, ale zawierających podobną treść, która mogłaby zostać uznana przez wyszukiwarki jako duplikat.
Przykład działania tagu canonical
Po wywołaniu kategorii produktów, w zależności od wybranego widoku, w pasku adresu przeglądarki wyświetlane są różne adresy URL, np.:
http://domena.pl/pl/c/Delikatesy/9/1/name
http://domena.pl/pl/c/Delikatesy/9/1/desc
http://domena.pl/pl/c/Delikatesy/9/1/full
Bez wskazania adresu kanonicznego wszystkie powyższe przykłady adresów URL mogłoby zostać zaindeksowane przez wyszukiwarkę – co nie jest zalecane, jeśli na tych podstronach wyświetlana jest ta sama zawartość.
Dodanie tagu: canonical spowoduje, że obojętnie jaki byłby wybrany widok kategorii, to dla Google będzie widoczny tylko jeden adres URL, który zostanie oznaczony jako kanoniczny, np.: http://domena.pl/pl/c/Delikatesy/9
Canonical URL z punktu widzenia SEO posiada podobne cechy do przekierowania 301. Tag canonical działa przy każdym produkcie, stronie informacyjnej czy artykule.
Przykładowo, jeżeli w zakładce: Pozycjonowanie zostanie podany: własny przyjazny URL, to tylko ten adres będzie indeksowany przez wyszukiwarkę.
Inne artykuły dot. pozycjonowania sklepu Shoper
- Pozycjonowanie sklepów internetowych Shoper – funkcje platformy
- Popularne narzędzia do wyboru słów kluczowych do pozycjonowania
- Jak wybrać słowa kluczowe do pozycjonowania produktów, kategorii, wpisów blogowych?
- Czym są i do czego służą meta-tagi?
- Kontrola i mierzenie efektów usług pozycjonowania przez agencje?
- Jak pod kątem pozycjonowania tworzyć opisy dla produktów?
- W jaki sposób wybierać słowa kluczowe do pozycjonowania?
- Jak zdobyć wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania Google?
- Czym są frazy kluczowe z długim ogonem?
- Czym są i do czego służą słowa kluczowe przy pozycjonowaniu?
- Czemu sklep internetowy nie jest widoczny w Google?
Warto zapamiętać!
- Do czego służy tag canonical?
- Jak działają kanoniczne adresy URL w sklepie?
- Jakie artykuły zawierają inne przydatne informacje o pozycjonowaniu e-sklepu?