Zarządzanie statusami zamówień

Data publikacji: 14 września 2022 Ostatnia aktualizacja: 13 czerwca 2024

Co oznacza status zamówienia w sklepie?

Statusy zamówień pozwalają na utrzymywanie porządku na liście zamówień. Dzięki nim kontrolujesz na jakim etapie realizacji jest dane zamówienie – które zostało zrealizowane, a które wymaga uwagi i podjęcia działania.

Statusy zamówień są również informacją dla klienta, który chce wiedzieć co się dzieje z jego zamówieniem. W ustawieniach każdego statusu zamówienia określasz czy ma wysyłać powiadomienie e-mail do klienta o aktualnym etapie realizacji zamówienia.

Najpopularniejsze statusy zamówień to:

  • złożone,
  • przyjęte do realizacji,
  • przesyłka wysłana.

Jeżeli jednak potrzebujesz używać w sklepie dodatkowych statusów, w dalszej części artykułu dowiesz się jak je utworzyć.

Konfiguracja statusów zamówień w sklepie

Statusy zamówień znajdują się w zakładce: Ustawienia (A) > Obsługa zamówień (B) > Statusy zamówień (C), gdzie znajdziesz domyślnie skonfigurowane statusy oraz utworzysz nowe.

Panel administracyjny sklepu > Ustawienia > Obsługa zamówień > Statusy zamówień
Rys 1. Przejdź na listę statusów zamówień w Panelu administracyjnym sklepu.
Panel administracyjny sklepu > Ustawienia > Obsługa zamówień > Statusy zamówień
Rys 1. Przejdź na listę statusów zamówień w Panelu administracyjnym sklepu.

Lista gotowych statusów zamówień

Na liście statusów znajdziesz podział na cztery typy wraz z domyślnie skonfigurowanymi statusami:

  • Nowe – złożone (domyślny),
  • W realizacji – przyjęte do realizacji, oczekiwanie na dostawę, w trakcie kompletowania, oczekiwanie na płatność, gotowe do wysłania,
  • Zamknięte (zrealizowane) – przesyłka wysłana,
  • Zamknięte (niezrealizowane) – anulowane, odrzucone, zwrócone, reklamowane.

Dzięki przyporządkowaniu statusu do właściwej grupy, zachowasz porządek dotyczący poszczególnych etapów zamówienia.

Jak utworzyć nowy status zamówienia?

Jeżeli chcesz utworzyć status, którego nie ma na liście, skorzystaj z instrukcji opisanej w tym artykule: jak dodać nowy status dla zamówień w Panelu administracyjnym sklepu.

Ręczna zmiana statusu zamówienia

Aby móc wybrać dany status na liście zamówień, musi on być aktywny. Zmiana statusu zamówienia jest możliwa:

  • na liście zamówień w Panelu administracyjnym sklepu: Obsługa sklepu (A) > Zamówienia (B).
Menu Panelu administracyjnego sklepu Obsługa sklepu > Zamówienia
Rys 2. Zmień status wybranego zamówienia na liście zamówień w Panelu administracyjnym sklepu.
Menu Panelu administracyjnego sklepu Obsługa sklepu > Zamówienia
Rys 2. Zmień status wybranego zamówienia na liście zamówień w Panelu administracyjnym sklepu.
  • w edycji zamówienia.
Panel administracyjny sklepu > Obsługa sklepu > Zamówienia > Edytuj
Rys 3. Edytuj wybrane zamówienie na liście zamówień w sklepie Shoper.
Panel administracyjny sklepu > Obsługa sklepu > Zamówienia > Edytuj
Rys 3. Edytuj wybrane zamówienie na liście zamówień w sklepie Shoper.
Panel administracyjny sklepu > Obsługa sklepu > Zamówienia > Podgląd zamówienia
Rys 4. Wybierz status w szczegółach danego zamówienia.
Panel administracyjny sklepu > Obsługa sklepu > Zamówienia > Podgląd zamówienia
Rys 4. Wybierz status w szczegółach danego zamówienia.

Możesz też zmienić status zamówienia dla wielu zamówień jednocześnie. W tym celu:

Zaloguj się do Panelu administracyjnego sklepu.
Przejdź do zakładki: Obsługa sklepu (A) > Zamówienia (B). Następnie na liście zamówień zaznacz te, dla których chcesz zmienić status (C) i z listy akcji wybierz: Zmiana statusu zamówień (D).
Panel administracyjny sklepu > Obsługa sklepu > Zamówienia > Zmiana statusu zamówienia
Rys 5. Zmień status kilku zamówień jednocześnie w Panelu administracyjnym sklepu.
Panel administracyjny sklepu > Obsługa sklepu > Zamówienia > Zmiana statusu zamówienia
Rys 5. Zmień status kilku zamówień jednocześnie w Panelu administracyjnym sklepu.
Wskaż status i kliknij: WYKONAJ – system w ciągu kilku sekund zaktualizuje status zamówień.

Symbol koperty przy statusie oznacza, że podczas jego zmiany do klienta wysyłana jest informacja mailowa o zmianie statusu zamówienia (patrz punkt 2 niniejszej instrukcji).

Automatyczna zmiana statusów zamówienia

Statusy zamówienia mogą także zmieniać się automatycznie w zależności od określonego w systemie Shoper etapu zamówienia.

W zakładce: Ustawienia (A) > Obsługa zamówień (B) > Zamówienia i koszyk (C) w sekcjach: Składanie i realizacja zamówień oraz Przesyłki możesz zdecydować czy status zamówienia ma się zmieniać automatycznie:

  • po otrzymaniu płatności (D),
  • po dokonaniu zwrotu (E),
  • po utworzeniu przesyłki (F),
  • po wysłaniu przesyłki (G).

Aby następowała automatyczna zmiana, w konfiguracji wskaż wybrane przez siebie statusy. Jeżeli pozostawisz pole puste, automatyczna zmiana statusu nie będzie aktywna.

Panel administracyjny sklepu > Ustawienia > Obsługa zamówień > Zamówienia i koszyk
Rys 6. Ustal, kiedy status zamówienia ma się zmieniać automatycznie w sklepie.
Panel administracyjny sklepu > Ustawienia > Obsługa zamówień > Zamówienia i koszyk
Rys 6. Ustal, kiedy status zamówienia ma się zmieniać automatycznie w sklepie.

Status zamówienia a szablony wiadomości automatycznych

Szablon wiadomości automatycznych, który przekazuje informacje e-mail do klienta o zmianie statusu zamówienia, znajduje się w zakładce: Wygląd i treści (A) > Szablony wiadomości automatycznych (B) > Zamówienia – zmiana statusu (C).

Aby automatyczna wiadomość zawierała informacje nt. aktualnego statusu zamówienia (skonfigurowanego zgodnie z punktem 2 niniejszej instrukcji), musisz w treści umieścić znaczniki:

  • w polu: Treść TXT{status} i {status_txt} – (D),
  • w polu: Treść HTML{status} i {status_html} – (E).
Panel administracyjny sklepu > Wygląd i treści > Szablony wiadomości automatycznych > Zamówienia - zmiana statusu
Rys 7. Umieść podane znaczniki w szablonie wiadomości automatycznych o zmianie statusu zamówienia.
Panel administracyjny sklepu > Wygląd i treści > Szablony wiadomości automatycznych > Zamówienia - zmiana statusu
Rys 7. Umieść podane znaczniki w szablonie wiadomości automatycznych o zmianie statusu zamówienia.

Znacznik: {status} wyświetla nazwę statusu, a znaczniki: {status_txt} oraz {status_html} wyświetlają treść wiadomości e-mail skonfigurowanej dla danego statusu, pobraną z pola: Treść wiadomości statusu w zakładce: Ustawienia > Obsługa zamówień > Statusy zamówień.

Panel administracyjny sklepu > Ustawienia > Obsługa zamówień > Statusy zamówień > Edytuj status > Treść wiadomości TXT
Rys 8. Skonfiguruj wyświetlaną wiadomość e-mail dla konkretnego statusu zamówienia.
Panel administracyjny sklepu > Ustawienia > Obsługa zamówień > Statusy zamówień > Edytuj status > Treść wiadomości TXT
Rys 8. Skonfiguruj wyświetlaną wiadomość e-mail dla konkretnego statusu zamówienia.

Więcej ogólnych informacji nt. wiadomości automatycznych znajdziesz w artykule: Rodzaje i zakres konfiguracji e-maili automatycznych.

Filtrowanie zamówień według statusów

Powiązane artykuły na temat wiadomości e-mail

Mogą zainteresować cię również poniższe artykuły Centrum pomocy na temat wiadomości e-mail w sklepie:

Warto zapamiętać!
W powyższym artykule zostało wyjaśnione:
  • Na co pozwalają statusy zamówień w sklepie internetowym?
  • Jak zarządzać statusami dla zamówień e-sklepu?
  • Jakie rodzaje statusów można wybrać dla zamówienia?
  • Jak dodać nowy status zamówienia?
  • Jak zmodyfikować wiele statusów zamówień na raz?
  • Co zrobić, by statusy zamówienia zmieniały się automatycznie?
  • Jak poinformować klienta o zmianie statusu zamówienia w wiadomości e-mail?
  • Jak znaleźć zamówienia o wybranym statusie w Panelu administracyjnym sklepu?
  • Jakie artykuły zawierają inne przydatne informacje o wiadomościach e-mail wysyłanych ze sklepu?
Czy ten artykuł był pomocny?
Tak
Nie
Dziękujemy za odpowiedź!
Udostępnij artykuł:

Przetestuj sklep internetowy
przez 14 dni za darmo

Korzystaj ze wszystkich funkcji oprogramowania za darmo i bez zobowiązań.

Testuj wszystkie funkcje przez 14 dni bez zobowiązań. Zakładając sklep poprzez podanie
adresu e-mail akceptujesz nasz Regulamin i Politykę Prywatności