Trendy e-commerce 2024. Poznaj 6 najważniejszych
Czego twoi klienci oczekują w 2024 roku i w co warto inwestować? Jakie rozwiązania do zakupów online pora wprowadzić? Zobacz top 6 trendów e-commerce, o których muszą wiedzieć wszyscy właściciele sklepów internetowych.
Branża e-commerce potrafi zmieniać się szybciej niż pory roku. Twój e-biznes powinien za nią nadążać, o ile traktujesz go poważnie i chcesz dalej rozwijać. Bo choć mówi się, że “dobry produkt sam się sprzeda”, trudno o bardziej błędne przekonanie. Potrzebujesz zadbać też o kształtowanie doświadczeń zakupowych klientów i ich spojrzenia na twoją markę.
Co czeka handel internetowy w 2024 roku? Sprawdź kilka nowych trendów i parę tych, które ponownie przybrały na sile.
1. AI w obsłudze klienta i sprzedaży
Ewolucja w obsłudze klienta e-commerce trwa już od kilku lat. Jednak premiera ChatGPT sprawiła, że zmiany nabrały zawrotnego tempa. Zgodnie z danymi Deloitte (“State of AI in the Enterprise”) 94% liderów biznesowych jest przekonanych, że sztuczna inteligencja będzie kluczem do sukcesu w ciągu najbliższych kilku lat.
W 2024 roku narzędzia AI w sklepach internetowych warto wykorzystać przede wszystkim do:
☞ błyskawicznego zbierania i analizowanie danych w celu rozpoznawania potrzeb konsumentów i przewidywania ich zachowań,
☞ lepszej obsługi klienta dzięki czatom na żywo zapewniającym szybsze odpowiedzi i sprawne rozwiązywanie problemów,
☞ cross-sellingu i up-sellingu oraz rekomendacji produktowych reagujących na zachowania i zainteresowania użytkowników,
☞ automatyzacji powtarzalnych procesów, a w efekcie oszczędności czasu i pieniędzy.
Przeczytaj więcej o sztucznej inteligencji w e-commerce
2. Wyszukiwanie głosowe
To kolejny trend e-commerce 2024 związany z rozwojem sztucznej inteligencji, choć znany nam już od dawna. Odkąd OpenAI udoskonalił w swoich narzędziach rozpoznawanie mowy i umożliwił przeszukiwanie internetu poprzez ChatGPT, optymalizacja pod kątem wyszukiwania głosowego stała się koniecznością.
Dzięki voice search optimization twoje produkty będą bardziej dostępne dla klientów korzystających z asystentów głosowych. Dostosowanie opisów produktów i kategorii pod kątem naturalnego mówionego języka pomoże ci zwiększyć widoczność towarów w wynikach wyszukiwania i da ci więcej szans na sprzedaż.
Jakie były trendy 2023? Odśwież pamięć
3. Dostawy tego samego dnia
W ostatnich latach, dzięki usługom takim jak Uber Eats, Glovo czy nawet tym oferowanym przez Rossmann i Hebe, klienci przyzwyczaili się do dostaw swoich zamówień w ciągu kilku godzin. Coraz częściej w ten sposób chcą otrzymywać nie tylko jedzenie, ale też inne zakupy online. I są gotowi dodatkowo za to zapłacić.
Usługi same day delivery oferuje już większość popularnych przewoźników, w tym InPost, DHL czy serwis Furgonetka. Według raportu Gemius aż 73% osób błyskawiczna dostawa produktów tego samego dnia zachęca do zakupów. Dlatego w 2024 roku zapewnienie szybkiej i efektywnej logistyki może być właśnie tym, co zaważy o twoim sukcesie sprzedażowym.
4. Wygodna płatność i dostawa w jednym przycisku
Choć inflacja w 2024 roku najprawdopodobniej spadnie, polscy konsumenci nadal mocno odczują jej skutki. Dlatego jeszcze chętniej niż w poprzednich latach będą szukać sposobów na robienie zakupów bez narażania domowego budżetu. A to umożliwiają im raty 0% i płatności typu Buy Now, Pay Later (Kup teraz, zapłać później).
W 2024 roku warto zwrócić uwagę na rozwiązanie InPost Pay, które dodatkowo integruje płatność i dostawę w jednym przycisku, oferując klientom wygodę i oszczędność czasu. InPost Pay nie wymaga wprowadzania danych przy każdym zamówieniu – metoda płatności i dostawy jest uzupełniona automatycznie z poprzednich transakcji, wspiera popularne metody płatności i umożliwia łatwe śledzenie zamówień w aplikacji InPost Mobile, z której korzysta już ponad 13 mln użytkowników.
Sprawdź, jak zintegrować InPost Pay w swoim sklepie tutaj: InPost Pay – płatność i dostawa w jednym przycisku.
5. Bezpieczeństwo danych i ochrona prywatności
Wszechobecna sztuczna inteligencja, wzrost transakcji online, wirtualna rzeczywistość, cyfrowe dowody osobiste… To wszystko sprawia, że kwestia cyberbezpieczeństwa i ochrony danych osobowych nabiera na znaczeniu, i to nie tylko w Unii Europejskiej.
Klienci stają się coraz bardziej czujni i świadomi zagrożeń w sieci. Zgodnie z badaniami przeprowadzonymi przez firmę McKinsey 85% ankietowanych przyznaje, że transparentna polityka prywatności ma wpływ na ich decyzje zakupowe. Ponad 46% natomiast rozważa zakupy u innej marki, jeśli ma wątpliwości co do bezpieczeństwa swoich danych.
Co możesz zrobić, by odpowiedzieć na oczekiwania konsumentów w tym zakresie? Przede wszystkim zadbaj o aktualność regulaminu sklepu i polityki prywatności oraz klauzule RODO w najważniejszych punktach styku z klientem.
6. Zrównoważony rozwój
Milenialsi, pokolenie Z i Alfa (czyli urodzeni kolejno po 1980, 1996 i 2010 roku) stanowią zdecydowaną większość Polaków robiących zakupy online. I mają jedną bardzo ważną cechę wspólną: obawiają się kryzysu klimatycznego. Są coraz bardziej wyczuleni na kwestie ekologii i odpowiedzialności środowiskowej.
Badanie Sustainable Brands Poland i firmy Ipsos pokazuje, że już 97% Polaków zwraca uwagę na zrównoważony rozwój. Jeden na pięciu konsumentów zrezygnował z marki i jej produktów przez nieetyczne lub antyspołeczne działanie.
Dlatego w 2024 roku właściciele sklepów internetowych powinni zwrócić jeszcze większą uwagę na m.in.:
☞ ograniczenie odpadów, plastiku i sztucznych surowców,
☞ wprowadzenie opakowań biodegradowalnych lub zdatnych do recyklingu,
☞ wsparcie akcji charytatywnych i prośrodowiskowych,
☞ edukację ekologiczną wśród klientów.