8 punktów, o które musisz zadbać przy budowie koszyka

Ostatnia aktualizacja: 18 lipca 2024

Zadbaliśmy o to, aby klient trafił do sklepu (działania marketingowe), przekonaliśmy go do wyboru naszego produktu (opisem, zdjęciem, ceną) – teraz pora na sfinalizowanie zakupu, jakie dokonuje się na stronie koszyka każdego sklepu.

Koszyk to jedna z ważniejszych stron i często niepoprawnie przygotowana może doprowadzić do porzucenia zakupu przez potencjalnego klienta. Powinniśmy zatem minimalizować takie niebezpieczeństwo – w przeciwnym razie często  tracimy kilkukrotnie:

  • wydaliśmy pieniądze na działania marketingowe bez efektu,
  • straciliśmy potencjalny zakup,
  • użytkownik, który nie dokonał zakupu nie stanie się lojalnym klientem.

Wybierz mechanizm dodawania do koszyka

Zanim klient trafi bezpośrednio na stronę koszyka, musi do niego dodać produkt. Następuje to poprzez naciśnięcie odpowiedniego przycisku na karcie produktu lub na liście produktów (kategorii) np.: „do koszyka”. To, co dzieję się potem, zależy od ustawień w twoim sklepie.

Najbardziej przyjazny mechanizm to ten, który umożliwia samodzielne podjęcie decyzji przez klienta, np. wyświetlenie pop-upu z odpowiednim komunikatem informującym o dodaniu produktu do koszyka.

Przykład powiadomienia o dodaniu produktu do koszyka (okno pop-up)
Rys 1. Przykład powiadomienia o dodaniu produktu do koszyka (okno pop-up).
Przykład powiadomienia o dodaniu produktu do koszyka (okno pop-up)
Rys 1. Przykład powiadomienia o dodaniu produktu do koszyka (okno pop-up).

Dzięki takiemu rozwiązaniu to klient ustala, czy dalej przegląda ofertę (i być może coś dołożyć do koszyka), chce dokończyć czytanie opisu czy przechodzi do finalizacji zamówienia.

W sklepach Shoper mechanizm ten ustawia się w sekcji: Ustawienia > Obsłga zamówień > Zamówienia i koszyk > Dodawanie do koszyka > wybierz opcję: nie odświeżaj stron, wyświetl komunikat potwierdzenia.

Konfiguracja trybu koszyka w Panelu administracyjnym sklepu Shoper
Rys 2. Konfiguracja trybu koszyka w Panelu administracyjnym sklepu Shoper.
Konfiguracja trybu koszyka w Panelu administracyjnym sklepu Shoper
Rys 2. Konfiguracja trybu koszyka w Panelu administracyjnym sklepu Shoper.

Jeśli sprzedajesz droższe i pojedyncze towary, a klienci raczej nie będą kupować kilku artykułów przy jednym zakupie – możesz zastanowić się nad natychmiastowym przeniesieniem do koszyka.

Optymalna liczba kroków (etapów) w koszyku

W momencie gdy klient zdecydował się na przejście na stronę koszyka, musimy zaprezentować najważniejsze informacje w przejrzysty i czytelny sposób.

Poza samym produktem już na tym etapie należy pokazać koszty dostawy, rodzaje wysyłek czy płatności.

Przykład realizacji zamówienia w sklepie internetowym Shoper
Rys 3. Przykład realizacji zamówienia w sklepie internetowym Shoper.
Przykład realizacji zamówienia w sklepie internetowym Shoper
Rys 3. Przykład realizacji zamówienia w sklepie internetowym Shoper.

W sklepach Shoper działają dwa podstawowe mechanizmy składające się z 4 lub 5 kroków. Poza bardzo specyficznymi warunkami należy ustawiać mechanizm 4 kroków, czyli prezentujący dostawę i płatności od razu w koszyku. 

Ustawienie to można zmienić w sekcji: Ustawienia > Obsługa zamówień  Zamówienia i koszyk> Dostawa i płatność > opcja pokaż w koszyku.

Konfiguracja ilości etapów realizacji zamówienia (kroki w koszyku) w sklepie Shoper
Rys 4. Konfiguracja ilości etapów realizacji zamówienia (kroki w koszyku) w sklepie Shoper.
Konfiguracja ilości etapów realizacji zamówienia (kroki w koszyku) w sklepie Shoper
Rys 4. Konfiguracja ilości etapów realizacji zamówienia (kroki w koszyku) w sklepie Shoper.

Koszyk można skrócić jeszcze bardziej, tak aby większość informacji wyświetlało się w jednym kroku.

Choć takie rozwiązanie ma wielu zwolenników, to korzystając z niego, często nie zastosujemy niektórych mechanizmów cross-sellingu, a możemy nawet zniechęcić kupujących zbyt dużą ilością danych jakie trzeba podać. Sprawdź dodatkową aplikację do sklepów Shoper: skrócony koszyk.

Unikaj rozpraszaczy w koszyku

Koszyk to miejsce, gdzie klient finalizuje zamówienie i sugerujemy zadbać o przejrzystość takiej strony. Każdy ponadprogramowy element musi spełniać określoną funkcję, a jego zamieszczenie bardzo uważnie trzeba przemyśleć.

W miejscu finalizacji zamówienia nie polecamy odsyłania użytkowników do mediów społecznościowych, wpisów blogowych etc. – skupmy uwagę klienta na składaniu zamówienia.  

Zły przykład: czy w koszyku poniżej wszystkie poniższe elementy są niezbędne? Czy jest to czytelne?

Zły przykład koszyka w sklepie internetowym
Rys 5. Zły przykład koszyka w sklepie internetowym.
Zły przykład koszyka w sklepie internetowym
Rys 5. Zły przykład koszyka w sklepie internetowym.

Punktem wyjścia powinien stanowić prosty układ, w którym pokazujemy tylko najważniejsze elementy, czyli produkt, dostawy, płatności i przyciski niezbędne do złożenia zamówienia w sklepie.

Przykład dobrego i prostego koszyka w sklepie internetowym Shoper
Rys 6. Przykład dobrego i prostego koszyka w sklepie internetowym Shoper.
Przykład dobrego i prostego koszyka w sklepie internetowym Shoper
Rys 6. Przykład dobrego i prostego koszyka w sklepie internetowym Shoper.

Oczywiście koszyk nie musi pozostawać w pełni sterylnym środowiskiem, ale każdy dodatek w tym newralgicznym miejscu musi spełniać określoną rolę.

Ustawienia kosztów dostawy

Jednym z najczęstszych powodów porzuceń koszyka są ukryte lub wysokie koszty dostawy. Nierzadko też brak dogodnej dla danego klienta formy dostawy powoduje ucieczkę ze sklepu.

Według raportu Gemius za 2021 rok klienci najczęściej wybierają:

  • odbiór zakupów w Paczkomacie – 77%,
  • dostawa kurierem (bezpośrednio do domu/pracy) – 50%,
  • dostawa pocztą bezpośrednio do domu/pracy – 24%,
  • odbiór zakupów w placówkach partnerskich (Żabka, Orlen, kiosk Ruchu) – 21%.

Wygląda na to, że aktualnie dostawa do Paczkomatu to wręcz pozycja obowiązkowa. Mimo wciąż rosnącej liczby maszyn paczkowych zdarzają się miejscowości gdzie ich jeszcze nie ma, albo dojazd do nich jest zbyt czasochłonny. Dlatego zadbaj, aby w koszyku pojawiła się także przynajmniej jedna (lub dwie) formy dostawy kurierskiej.

Ten sam raport Gemius wskazuje także, że 55% respondentów częściej dokonywałoby zakupów w internecie, jeśli koszty dostawy byłyby niższe. Zatem oczekiwanie opłaty w wysokości 25 zł za standardową przesyłkę kurierską raczej nie przysporzy nam zbyt wielu chętnych do zakupu.

Od strony prezentacji koszyka warto to przedstawić w prostej i przejrzystej formie bez komplikowania dużą ilością opisów dodatkowych.

Przykład prezentacji metod dostawy podczas realizacji zamówienia
Rys 7. Przykład prezentacji metod dostawy podczas realizacji zamówienia.
Przykład prezentacji metod dostawy podczas realizacji zamówienia
Rys 7. Przykład prezentacji metod dostawy podczas realizacji zamówienia.

Pobranie to sposób płatności, a nie rodzaj dostawy. Zatem jeśli nie ma takich technologicznych wymogów w sklepie powinieneś posiadać dostawę: Przesyłka kurierska zamiast Przesyłka kurierska i Przesyłka kurierska pobraniowa.

Czasem ilość dostępnych form dostawy czy koszty są mocno uzależnione od asortymentu (np. wysyłanie żywności, która wymaga odpowiednich warunków).

Jeśli taka sytuacja obowiązuje w twoim sklepie, to poinformuj powodach takiego stanu. Wykorzystaj strony informacyjne, niewielkie grafiki informacyjne tzw. info-ikony.

Warto też przemyśleć ustawienie domyślnej dostawy oraz określenie odpowiedniej kolejności ich wyświetlania.

Domyślna dostawa może mieć najniższą cenę (co od widać od razu w podsumowaniu zamówienia), ale wybór w tym zakresie może także być predyspozycjami sprzedawców.

Ustawianie domyślnej formy dostawy w sklepie internetowym Shoper
Rys 8. Ustawianie domyślnej formy dostawy w sklepie internetowym Shoper.
Ustawianie domyślnej formy dostawy w sklepie internetowym Shoper
Rys 8. Ustawianie domyślnej formy dostawy w sklepie internetowym Shoper.

Wygodna płatność za zakupy w sklepie

Płatność to jeden z przyjemniejszych dla sprzedającego etapów dokonywania zakupu. Bez wątpienia musimy zapewnić, aby była to także przyjemność dla kupującego… a przynajmniej, aby płatność była wygodna. Podobnie jak w przypadku dostaw warto zadbać również o różnorodność.

Do dyspozycji mamy takie formy jak: 

  • szybkie płatności online (bardzo wygodna forma płatności zarówno dla klientów jak i sprzedającego),
  • pobranie (klienci bardzo często jej wymagają),
  • przelew tradycyjny,
  • gotówka (tylko w przypadku działalności stacjonarnej sklepu).

Jak wskazuje raport Shoper dotyczący płatności predyspozycje kupujących w tym aspekcie w roku 2021 w porównaniu z rokiem 2020 uległy pewnym zmianom. Obecnie klienci najczęściej wybierają przelew natychmiastowy, czyli szybkie płatności online, ale na szczególną uwagę zasługuje znaczący wzrost popularności BLIKa.

Rok 2020

Raport Shoper: popularność metod płatności w 2020 roku
Rys 9. Raport Shoper: popularność metod płatności w 2020 roku.
Raport Shoper: popularność metod płatności w 2020 roku
Rys 9. Raport Shoper: popularność metod płatności w 2020 roku.

Rok 2021

Raport Shoper: popularność metod płatności w 2021 roku
Rys 10. Raport Shoper: popularność metod płatności w 2021 roku.
Raport Shoper: popularność metod płatności w 2021 roku
Rys 10. Raport Shoper: popularność metod płatności w 2021 roku.

Przy wyborze płatności natychmiastowych dobrze wybrać system, który jest kompletnie zintegrowany z posiadanym sklepem i całość procesu odbywa się bez przekierowań na zewnętrzne strony. Dla posiadaczy sklepów Shoper naturalnym wyborem będą Shoper Płatności.

W obrębie systemu szybkich płatności dobrze, aby poza standardową płatnością z poziomu banku klienta dać możliwość kupującym płatności kartami kredytowymi, BLIKiem, Google Pay czy Apple Pay

Ustaw domyślną formę płatności

Warto także ustawić płatności natychmiastowe jako pierwszą, priorytetową formę płatności. Często zdarza się, że klienci wybierając przelew bankowy, zapominają go wykonać i proces zamówienia opóźnia się, czasem prowadząc do konieczności dodatkowego kontaktu z kupującym. Natomiast pobranie zazwyczaj nie jest pożądane przez samego sprzedawcę i nie należy go sugerować jako domyślny wybór.

W sklepie Shoper kolejność ustawiamy w sekcji: Ustawienia > Obsługa zamówień > Formy płatności > przeciągamy odpowiednie formy płatności, jak na animacji poniżej:

Rys 11. Instrukcja ustawiania kolejności wyświetlania płatności w sklepie Shoper.
Rys 11. Instrukcja ustawiania kolejności wyświetlania płatności w sklepie Shoper.

Niestandardowa konfiguracja płatności w sklepie

Ciekawym przypadkiem był klient, który zgłosił się do działu Customer Success w Shoper z następującym problemem: weryfikacja przelewów tradycyjnych i łączenie ich z konkretnymi zamówieniami zajmowała zbyt dużo czasu.

Jako domyślną płatność miał ustawiony przelew tradycyjny i dodatkowo korzystał z płatności natychmiastowych u zewnętrznego operatora, który nie oferował niektórych form płatności jak BLIK.

Tak rozkładały się wtedy wybierane płatności przez klientów na podstawie ponad 10.000 zamówień. Blisko 50% z nich było opłacane tradycyjnym przelewem i wymuszało na właścicielu sklepu poświęcanie każdego dnia sporo czasu na ręczną weryfikację płatności.

Raport Shoper: popularne formy płatności na podstawie 10k zamówień
Rys 12. Raport Shoper: popularne formy płatności na podstawie 10k zamówień.
Raport Shoper: popularne formy płatności na podstawie 10k zamówień
Rys 12. Raport Shoper: popularne formy płatności na podstawie 10k zamówień.

Po uruchomieniu Shoper Płatności i ustawieniu ich jako domyślną formę płatności, sytuacja diametralnie się zmieniła i płatności natychmiastowe wybierane są przez ponad 84,4% osób (w tym Shoper płatności aż 72,8%). Z pozoru prosta zmiana oszczędza właścicielowi sklepu wiele godzin tygodniowo.

Raport Shoper: popularne metody płatności na podstawie 11k zamówień
Rys 13. Raport Shoper: popularne metody płatności na podstawie 11k zamówień.
Raport Shoper: popularne metody płatności na podstawie 11k zamówień
Rys 13. Raport Shoper: popularne metody płatności na podstawie 11k zamówień.

Włącz zamówienia bez rejestracji

Większość klientów nie chce zakładać konta w sklepie, jeśli np. nie wiąże się to z dodatkowymi korzyściami takimi jak choćby udział w programie lojalnościowym.

Zatem zdecydowanie należy umożliwić składanie zamówień bez obowiązku zakładania konta w sklepie. W przeciwnym razie narażamy się na rezygnację z zakupów niektórych klientów.

Ważnym argumentem za takim rozwiązaniem są także zapisy regulaminowe, np. Google – zakupy bez rejestracji są wymagane w reklamach produktowych.

W sklepach Shoper możesz to ustawić w sekcji: Ustawienia > Obsługa zamówień > Zamówienia i koszyk > sekcja Składanie i realizacja zamówień > opcja Zezwól na zakup niezarejestrowanym

Nie należy utożsamiać założenia konta ze zgodami marketingowymi. Klient podaje swoje dane do realizacji zamówienia, a nie otrzymywania wiadomości reklamowych.

Włącz logowanie do sklepu przez konta Facebook i Google

Dodatkowym ułatwieniem dla klientów składających zamówienie w sklepie jest udostępnienie im możliwości logowania się za pomocą kont na Facebook lub Google. Część kupujących będzie nam wdzięcznych za taką opcję i chętnie z niej skorzysta.

W sklepie Shoper są to dwa dodatkowe suwaki, które można ustawić
w sekcji: Ustawienia > Obsługa zamówień > Ustawienia rejestracji > Logowanie z social media.

Konfiguracji rejestracji w sklepie Shoper przy użyciu kont social-media
Rys 14. Konfiguracji rejestracji w sklepie Shoper przy użyciu kont social-media.
Konfiguracji rejestracji w sklepie Shoper przy użyciu kont social-media
Rys 14. Konfiguracji rejestracji w sklepie Shoper przy użyciu kont social-media.

Aby można było korzystać z Social Login, potrzebny jest certyfikat SSL. Google i Facebook przykładają dużą uwagę do bezpieczeństwa użytkowników i wymagają szyfrowania połączeń.

Dokonując powyżej opisanych ustawień, umożliwimy klientom optymalne opcje przy wyborze – w jaki sposób chcą dokonać zakupu w naszym sklepie.

Rejestracja przez social-media lub zakupy bez rejestracji w sklepie Shoper
Rys 15. Rejestracja przez social-media lub zakupy bez rejestracji w sklepie Shoper.
Rejestracja przez social-media lub zakupy bez rejestracji w sklepie Shoper
Rys 15. Rejestracja przez social-media lub zakupy bez rejestracji w sklepie Shoper.

Nie wymagaj potwierdzania zamówienia

W przeszłości ze względów prawnych wymogiem było, aby klienci po złożeniu zamówienia jeszcze dodatkowo je potwierdzali, np. klikając link znajdujący się w zawartości wiadomości e-mail. Od dłuższego czasu wystarczy jak kupujący wciśnie przycisk: Zamawiam znajdujący się koszyku.

Zalecamy nie komplikować procesu zakupu i nie korzystać z potwierdzeń zamówień.

W sklepie Shoper możesz to ustawić w sekcji: Ustawienia > Obsługa zamówień > Zamówienia i koszyk > Składanie i realizacja zamówień > opcja Wymagaj potwierdzenia potwierdzenia zamówień.

Komunikat potwierdzający zamówienie oraz maile transakcyjne

W chwili złożenia zamówienia sprzedaż praktycznie się dokonała. Dobrze jednak dbać o doświadczenia użytkownika na każdym etapie – komplet niezbędnych informacji oraz dobre wrażenie jakie po sobie pozostawimy z pewnością będą procentowały kolejnymi zakupami.

Na ostatnim etapie klient otrzymuje podsumowanie i w tym miejscu dobrze także napisać czego w najbliższym czasie użytkownik ma spodziewać (np. mail z potwierdzeniem lub danymi do wpłaty jak wybrał przelew tradycyjny). Już tutaj można zacząć budować relację z klientem i mocno spersonalizować wiadomość zgodnie z komunikacją naszej marki.

Przykład potwierdzenia zamówienia (wiadomość e-mail)
Rys 16. Przykład potwierdzenia zamówienia (wiadomość e-mail).
Przykład potwierdzenia zamówienia (wiadomość e-mail)
Rys 16. Przykład potwierdzenia zamówienia (wiadomość e-mail).

W sklepie Shoper komunikaty potwierdzenia zamówienia zależą od wybranej przez klienta formy płatności. Ustawia się je w sekcji: Ustawienia > Obsługa zamówień > Formy płatności. Podczas edycji wybranej formy płatności możemy dokonać ustawień i treści wyświetlanego komunikatu.

Konfiguracja komunikatu po złożeniu zamówienia w sklepie Shoper
Rys 17. Konfiguracja komunikatu po złożeniu zamówienia w sklepie Shoper.
Konfiguracja komunikatu po złożeniu zamówienia w sklepie Shoper
Rys 17. Konfiguracja komunikatu po złożeniu zamówienia w sklepie Shoper.

Maile transakcyjne nie są może bezpośrednio związane z koszykiem, ale wpływają na odbiór przez klienta realizacji całego zamówienia. Dobrze zatem poświęcić trochę czasu na dopracowaniu tych obszarów w swoim sklepie.

Warto zapamiętać!
W powyższym poradniku zostało wyjaśnione:
  • poznasz poprawne mechanizmy w koszyku?
  • zobaczysz dobre praktyki przy projektowaniu strony koszyka;
  • dowiesz się więcej o znaczeniu dostaw i płatności.
Udostępnij artykuł:

Przetestuj sklep internetowy
przez 14 dni za darmo

Korzystaj ze wszystkich funkcji oprogramowania za darmo i bez zobowiązań.

Testuj wszystkie funkcje przez 14 dni bez zobowiązań. Zakładając sklep poprzez podanie
adresu e-mail akceptujesz nasz Regulamin i Politykę Prywatności