Strona główna sklepu internetowego

Ostatnia aktualizacja: 5 grudnia 2024

Nigdy nie otrzymasz drugiej szansy na zrobienie dobrego pierwszego wrażenia. Na pierwszą ocenę klienta ma wpływ: długo ładujący się sklep, przepełniony nadmierną ilością dodatków, nieciekawa szata graficzna i zwyczajnie brzydkie logo lub banery reklamowe.

Przetestuj dostępne funkcje i załóż darmowy sklep internetowy w ramach 14-dniowego okresu próbnego. Sprawdź bezpłatnie i bez ograniczeń możliwości platformy Shoper.

Lista ważnych elementów dla strony głównej w sklepie
  • Wygląd spójny z ogólnie przyjętą identyfikacją wizualną sklepu;
  • Odpowiednia priorytetyzacja wyświetlanych treści;
  • Jasne i czytelne menu główne;
  • Przemyślane banery reklamowe/slider z niewielką liczbą grafik (rekomendujemy maksymalnie trzy);
  • Opcjonalnie kategorie obrazkowe;
  • Wyróżniki marki w postaci ikon z podpisami pokazujące, dlaczego warto dokonać zakupu w danym sklepie;
  • Mądrze dobrane produkty, warte zaprezentowania na stronie głównej;
  • Wybór spośród mechanizmów bestsellerów, nowości, promocji czy ostatnio oglądanych;
  • Przyjaźnie podane informacje o firmie sprzedającej produkty;

Ważne będzie też skonsultowanie wyglądu strony głównej z innymi osobami. Pamiętaj także, że jest to strona, która może podlegać częstym zmianom. Aktualizuj ją.

Strona główna jest niczym witryna sklepu stacjonarnego. To wizytówka mająca zachęcić do dalszego przeglądania sklepu i dokonania w nim zakupu. Wejścia na stronę główną stanowią ok. 18% wszystkich stron docelowych.

Czy strona główna faktycznie jest ważna?

Na stronę główną trafiają klienci poszukujący naszej marki czy znając adres sklepu. Jednak czy ona faktycznie jest licznie odwiedzana i trzeba na nią poświęcić aż tyle czasu? W tym miejscu najbardziej do wyobraźni przemówią liczby, które nie pozostawiają złudzeń.

Strona główna to 18% wszystkich wejść do sklepów internetowych
Rys 1. Strony główne sklepów stanowią 18% wszystkich stron wejścia. Próbka 25 mln wizyt sklepów Shoper.
Strona główna to 18% wszystkich wejść do sklepów internetowych
Rys 1. Strony główne sklepów stanowią 18% wszystkich stron wejścia. Próbka 25 mln wizyt sklepów Shoper.

Według próbkowanych danych ze wszystkich sklepów Shoper około 18% użytkowników (z próbki 25 mln odwiedzających) rozpoczyna wizytę w sklepie właśnie od strony głównej. Zatem koniecznie musisz zadbać o ten niezwykle istotny element strony.

Jakie funkcje pełni strona główna sklepu?

Zanim jednak zaczniesz projektować lub zmieniać swoją stronę główną, dobrze jest poświęcić chwilę na zastanowienie się jaką rolę pełni strona główna w sklepie internetowym.

Do podstawowych zadań strony głównej należą:

  • prezentacja marki,
  • ułatwienie nawigacji w sklepie,
  • rozprowadzenie ruchu w sklepie,
  • promocja najważniejszych elementów (kategorii, przewag sklepu, produktów),
  • przedstawienie wyróżników marki i sklepu,
  • budowa zaufania do sklepu.

Pamiętaj! Każdy z elementów strony głównej musi posiadać swoje, z góry określone zadanie. Nie wstawiaj danego rozwiązania czy modułu przed odpowiedzeniem sobie na pytanie: “po co właściwie to ma się znaleźć na stronie głównej”

Co powinno znaleźć się na stronie głównej sklepu?

Pora dowiedzieć się, jakie elementy powinny znaleźć się na stronie głównej i jaką pełnią rolę. Należy także pamiętać o estetycznym aspekcie każdego komponentu tak, aby wszystko składało się na spójną identyfikację wizualną. 

Systematycznie, po kolei dopracuj każdy punkt z poniższej części poradnika:

Posiadając sklep na platformie Shoper, przyjrzyj się też płatnym szablonom. To jednorazowy wydatek, a możesz całkowicie odmienić wygląd swojego sklepu. Jednocześnie szablony posiadają ciekawe dodatki jak predefiniowane moduły info ikon, menu kurtynowe czy kategorie obrazkowe.

Moduł z bestsellerami? Najnowsze produkty, wpisy na blogu, opinie, ostatnie posty na Facebooku, więcej produktów? Tak, zamieśćmy je wszystkie! – Niestety takie myślenie może być zgubne. Tworząc stronę, trzeba nauczyć się odpowiednio priorytetyzować jej elementy.

Czasem trzeba będzie zrezygnować z dodatkowych informacji i wstawek na rzecz większej przejrzystości i wyróżnienia ważnych elementów. W ten sposób unikniemy szumu informacyjnego i spowolnienia strony.

Z zasady najważniejsze i najczęściej używane elementy powinny być większe, zamieszczone wyżej i bardziej widoczne, a mniej używane mniejsze i nieco trudniej dostępne. Kieruj się minimalizmem i ogranicz liczbę wyświetlanych elementów.

Nagłówek – ułatwiamy wyszukiwanie i nawigację

Pierwszym elementem jaki użytkownik powinien zobaczyć na twojej stronie jest logo, wyszukiwarka, koszyk oraz menu nawigacyjne.

Przykładowy nagłówek w sklepie internetowym Shoper
Rys 2. Przykład wyglądu nagłówka w sklepach internetowych Shoper.
Przykładowy nagłówek w sklepie internetowym Shoper
Rys 2. Przykład wyglądu nagłówka w sklepach internetowych Shoper.

Logo jest ważnym elementem pierwszego wrażenia i ma ogromny wpływ na budowanie świadomości każdej marki. Jednak nigdy nie powinno być elementem dominującym. Wystarczy jeśli jego wysokość będzie na poziomie 50-100 pixeli.

Logo możesz stworzyć samemu, ale często warto posiłkować się pomocą profesjonalnego grafika choćby dlatego, że element będziesz wykorzystywał w wielu innych miejscach (faktury, Social Media czy komunikacja mailowa). Warto też pamiętać, że logo w sklepie pełni też rolę nawigacyjną – po kliknięciu przenosi do strony głównej.

Poza tym należy w nagłówku umieścić wyszukiwarkę, która pomaga zdecydowanym już na zakup klientom odnalezienie pożądanego produktu lub kategorii.

Natomiast menu nawigacyjne ułatwia poruszanie się po sklepie klientom dopiero poszukującym produktów realizujących ich potrzeby. Z pewnością dodaj tutaj całe menu, wybrane kategorie (lub promocje), stronę główną lub strony informacyjne budujące zaufanie do sklepu jak „o nas” lub „kontakt”.

Slider – reklama ważnych elementów sklepu

Slider to po prostu przewijające się kilka grafik umieszczanych zazwyczaj w górnej części sklepu. Poza estetycznym wyglądem spełniają też określoną funkcję i promują najważniejsze kategorie, promocje, produkty lub strony informacyjne.

Zdecydowanie lepiej przygotować 2-3 dopracowane slajdy – niż 10 nic nie wnoszących do życia potencjalnych klientów grafik.

Przykład banera (slider) wyświetlany w sklepie internetowym Shoper
Rys 3. Przykładowy baner / slider w sklepie internetowym Shoper.
Przykład banera (slider) wyświetlany w sklepie internetowym Shoper
Rys 3. Przykładowy baner / slider w sklepie internetowym Shoper.

Kategorie obrazkowe – ułatwiamy nawigację

Poza dużymi slajderami do sklepu warto wprowadzić kategorie obrazkowe, czasem też zwane boxami reklamowymi. To nic innego jak kilka mniejszych grafik podlinkowanych, np. do najważniejszych kategorii w sklepie. Zdecydowanie ułatwi to poruszanie się po stronie głównej i w estetyczny sposób zaprezentuje większą liczbę elementów sklepu.

Oczywiście możemy w ten sposób także informować o programie lojalnościowym, blogu czy innych istotnych dla obsługi / lojalizacji obszarach.

Pamiętaj! Strona główna jest niczym witryna sklepu stacjonarnego – nie próbuj zamieszczać na niej wszystkich możliwych rozwiązań czy kategorii.

Schemat jak mogą wyglądać kategorie obrazkowe na stronach sklepu
Rys 4. Przykład wyglądu kategorii obrazkowych umieszczonych na sklepie Shoper.
Schemat jak mogą wyglądać kategorie obrazkowe na stronach sklepu
Rys 4. Przykład wyglądu kategorii obrazkowych umieszczonych na sklepie Shoper.

Produkty na stronie głównej

Strona główna to oczywiście także miejsce do zaprezentowania konkretnych produktów. Skup się na produktach, które faktycznie chcesz promować: najpopularniejszych, flagowych lub będących dla ciebie najbardziej opłacalnych pod względem marży.

Podstawowym mechanizmem w sklepie internetowym Shoper są produkty polecane. Wykorzystaj również priorytety, aby ustawić kolejność produktów tym samym tworząc np. jedną linię z butami, drugą linię z środkami do pielęgnacji obuwia itd. 

Warto też zmienić domyślną frazę „produkty polecane” na bardziej dopasowaną do sklepu. Należy też mieć na uwadze, że fraza ta jest domyślnie nagłówkiem H1, zatem dobrze tutaj zamieścić ogólne słowo kluczowe związane z brandem lub marką. W zmianie frazy pomoże ten poradnik

Pamiętaj! Optymalnie ustawiać taką liczbę produktów polecanych, aby nie następowało stronnicowanie, czyli w zakresie 8-16 produktów. 

Poza produktami polecanymi możesz również zastosować wybrany moduł z wbudowanym mechanizmem:

  • bestsellery, 
  • nowości,
  • promocje,
  • ostatnio oglądane.
Przykład listy produktów na stronie głównej sklepu
Rys 5. Przykład modułów wyświetlających listę produktów na stronie głównej sklepu.
Przykład listy produktów na stronie głównej sklepu
Rys 5. Przykład modułów wyświetlających listę produktów na stronie głównej sklepu.

Przydatne rozwiązania – dodatkowe aplikacje

Poza standardowymi rozwiązaniami w Shoper masz także dostępne aplikacje. Chociaż głównym ich przeznaczeniem jest prezentowanie produktów na karcie produktu, w koszyku czy wpisach blogowych to z powodzeniem sprawdzą się także na stronie głównej.

Nie ma konieczności wykorzystania wszystkich dostępnych rozwiązań do prezentowania produktu. Zastanów się jakie masz cele i skorzystaj z max 2-4 modułów z produktami. Nie możesz też sprawić, że wszystkie elementy będą się ruszały czy zmieniały – wprowadzi to tylko chaos.

Częstym elementem strony głównej jest również czat. Pozwala on na szybki kontakt z obsługą i dopytanie o szczegóły zakupu. Wyjaśniliśmy krok po kroku, jak go zamieścić i użyć: na przykładzie aplikacji Smartsupp.

Wyróżniki marki – pokaż wartości swojego sklepu

Info ikony to proste i krótkie komunikaty graficzno-tekstowe mające za zadanie zaprezentować najważniejsze wyróżniki twojego sklepu. Można także za ich pomocą udzielać informacji, np. o zwrotach, darmowej dostawie czy wydłużonej gwarancji na wszystkie produkty.

Zadaj sobie pytanie „dlaczego klient ma kupić akurat w moim sklepie, jakie są moje przewagi, czym się wyróżniam” i zaprezentuj to w estetycznej formie.

Elementy graficzne elementy wyróżniające sklep internetowy
Rys 6. Przykład modułu z wyróżnikami marki (ikony).
Elementy graficzne elementy wyróżniające sklep internetowy
Rys 6. Przykład modułu z wyróżnikami marki (ikony).

Moduł tekstowy – daj się poznać i zbuduj zaufanie

Na stronie głównej w wielu sklepach znajduje się także moduł tekstowy. Jego rola zazwyczaj mocno związana jest z działaniami SEO. Doskonale jeśli udałoby się znaleźć złoty środek pomiędzy SEO, a budowaniem zaufania klienta do sklepu i przedstawieniem swojego pomysłu na biznes czy markę.

  • Kim jesteś, drogi sprzedawco i dlaczego mam coś od ciebie kupić?
  • Źle: Jesteśmy młodą dynamicznie rozwijająca się firmą oferującą produkty najwyższej jakości, a naszą pasją są klienci.

Unikaj tego typu zdań. Podobne sformułowania są często nadużywane i przez swoją sztampowość nie budzą zaufania. Warto zdecydować się na bardziej naturalny i szczery opis – w szczególności w wypadku niewielkich, rodzinnych firm i sklepów oferujących rękodzieło.

  • Zobacz również: w sklepie internetowym Shoper tekst można wstawić w zwykłym module, ale możemy posłużyć się także kontenerami, aby urozmaicić wygląd takiego elementu.
  • Zobacz również: szukasz inspiracji do podstrony o firmie? Zajrzyj do poradnika: jak przygotować stronę o firmie?

Pozostałe elementy strony głównej

W dolnej części strony głównej możesz wstawić także dodatkowe elementy w zależności od potrzeb i przyjętej strategii czy pomysłów. Wśród nich może znajdować się:

  • zapis do newslettera – jeśli masz przemyślane wykorzystanie e-mail marketingu w lojalizacji swoich klientów,
  • ikony Social Media – jeśli chcesz zachęcać użytkowników do śledzenia cię na portalach społecznościowych,
  • moduł związany z opiniami – jeśli korzystasz np. z takich systemów jak Getreview czy Trustmate.

Unikaj jednak odsyłania klientów poza sklep na zewnętrzne portale jak allegro, czy opinie CENEO. W końcu tyle pracy i często sporego budżetu zostało poświęconych na pozyskanie ruchu, że odesłanie ich na zewnątrz sklepu byłoby by marnotrawstwem 🙂

Podsumowanie poradnika na temat stron głównych sklepów internetowych

Niestety jako twórca nigdy nie ocenisz obiektywnie swojej strony. Warto zasięgnąć porady rodziny i znajomych, którzy nigdy nie widzieli twojego sklepu.

  • Jakie pierwsze wrażenie robi sklep?
  • Czy podział kategorii jest zrozumiały i czy nie ma ich za dużo?
  • Czy produkty są zachęcająco i rzeczowo opisane i posiadają dobrej jakości zdjęcia?
  • Czy proces zamówienia, oferowane formy dostawy i płatności wyglądają zachęcająco?

Znajomi oceniają cię zbyt pobłażliwie i nie do końca ufasz ich podejrzanie pozytywnym osądom? Bardzo dobrze, konstruktywna krytyka jest potrzebna.

Możesz stworzyć ankietę w formularzach Google i poprosić o jej rozesłanie do dalszych znajomych lub zasięgnąć rady na grupach na Facebooku. Odpowiedź i komentarze obcych osób będą na starcie absolutnie bezcenne.

Pamiętaj: stworzenie estetycznej i funkcjonalnej strony głównej to nie jednorazowy wysiłek. Modyfikuj drzewo kategorii, banery reklamowe i ogólny wygląd strony w zależności od tego, jak zmienia się twoja oferta i co klienci najchętniej kupują. Strona główna musi być żywa!

Warto zapamiętać!
W powyższym poradniku zostało wyjaśnione:
  • Co powinna zawierać dobra strona główna sklepu?
  • Dlaczego ważna jest priorytetyzacja wyświetlanych elementów. Które moduły warto przygotować i o których mechanizmach pamiętać?
  • Jak wykorzystać prosty moduł kategorii obrazkowych?
  • Czemu wyróżniki marki mają znaczenie i jak je zaprezentować?
  • Dlaczego warto zaprosić inne osoby do testów swojej strony głównej?
  • Jakie aplikacje mogą dodać dodatkowe funkcjonalności na stronie głównej sklepu?
Czy ten artykuł był pomocny?
Tak
Nie
Dziękujemy za odpowiedź!
Udostępnij artykuł:

Przetestuj sklep internetowy
przez 14 dni za darmo

Korzystaj ze wszystkich funkcji oprogramowania za darmo i bez zobowiązań.

Testuj wszystkie funkcje przez 14 dni bez zobowiązań. Zakładając sklep poprzez podanie
adresu e-mail akceptujesz nasz Regulamin i Politykę Prywatności