Re-commerce: trend, który rewolucjonizuje sprzedaż produktów
W świecie e-commerce już jakiś czas temu pojawił się nowy trend, który z roku na rok zyskuje na znaczeniu i zmienia reguły gry. Łączy on vintage, ekologię i rosnące zyski z e-handlu. Tak, to re-commerce. Dowiedz się o nim więcej!

Re-commerce to jedno z bardziej perspektywicznych zjawisk obserwowanych w ostatnich latach w e-handlu. To trend, który wykracza poza chwilową modę i ma potencjał, by na dłużej zagościć w strategiach sprzedażowych. Już trzy lata temu wartość europejskiego rynku re-commerce wynosiła około 75 mld EUR.
Dziś raport opublikowany przez portal Cross-Border E-commerce Europe jest z pewnością nieaktualny, bo liczby te są znacznie wyższe. Szacuje się, że rynek re-commerce każdego roku rośnie o min. 10%. Choć nie ma dokładnych danych dotyczących Polski, handel z drugiej ręki ma się u nas doskonale, o czym świadczy popularność takich platform jak Vinted, OLX, czy zamkniętych grup na Facebooku.
Czym jest re-commerce?
Re-commerce to nic innego jak handel używanymi przedmiotami lub sprzedaż z drugiej ręki. Obejmuje on szeroki zakres artykułów – od odzieży i akcesoriów przez elektronikę, meble po artykuły kolekcjonerskie, książki czy zabawki.
Trend ten wyrósł z rosnącej świadomości konsumentów dotyczącej ekologii i zrównoważonego rozwoju, ale szybko ewoluował w pełnoprawny model biznesowy, oferujący unikalne korzyści zarówno dla sprzedawców, jak i kupujących. Szczególnie silnie trafia do młodych ludzi, którzy cenią marki dbające o środowisko naturalne.
Re-commerce cieszy się uznaniem przede wszystkim wśród Millenialsów i Zetek. W swoim raporcie eBay podaje, że w 2021 roku 78% tych pierwszych i 80% tych drugich kupiło przynajmniej jedną rzecz używaną.
Na rynku polskim jest podobnie – w 2022 roku 84% osób poniżej 25 roku życia i 69% osób powyżej 35 roku życia deklarowało kupowanie rzeczy z drugiej ręki (za: raport LESS).
Nieco słabsze wyniki w przypadku starszych pokoleń są przede wszystkim związane z mniejszą aktywnością w internecie. Potwierdza to wspomniany już raport eBay (75% – pokolenie X, 70% – Baby Boomers) czy dane Statista: osoby starsze w dalszym ciągu chętniej robią zakupy stacjonarnie.
Ci z nich, którzy kupują w sieci rzeczy używane, kierują się też nieco innymi względami. Iksy szukają przede wszystkim rzadkich lub vintage przedmiotów, które trudno dostać w regularnym obiegu – artykuły kolekcjonerskie, meble czy odzież top premium. Z kolei Baby Boomers doceniają re-commerce za możliwość kupna w niższych cenach.
Jak re-commerce wspiera rozwój e-biznesu?
Re-commerce to nie tylko ekologiczny trend, ale przede wszystkim szansa na rozwinięcie skrzydeł w e-handlu.
Re-commerce otwiera drzwi do nowych segmentów klientów, znacząco poszerzając bazę odbiorców – od poszukiwaczy okazji po osoby zainteresowane ekologicznym stylem życia. Sprzedaż zarówno nowych, jak i odnowionych produktów zwiększa potencjał sprzedażowy.
Koszty pozyskania używanych produktów są zwykle niższe niż zakup nowych od dystrybutorów. Z kolei sprzedaż odnowionych produktów często pozwala na osiągnięcie wyższych marż niż przy nowych rzeczach, nawet przy niższych cenach sprzedaży.
Niższe koszty zakupu dają większą swobodę w ustalaniu cen końcowych. To pozwala na eksperymentowanie z różnymi strategiami cenowymi w celu znalezienia optymalnego punktu między atrakcyjnością dla klienta a zyskiem sprzedawcy.
Wpisując się w trend ekologiczny, re-commerce pozytywnie wpływa na wizerunek marki. Zwiększenie wykorzystania np. odzieży ma znaczący wpływ na zmniejszenie śladu węglowego czy liczby odpadów.
Firmy angażujące się w re-commerce wyróżniają się na tle konkurencji i są postrzegane jako innowacyjne i odpowiedzialne, co może przyciągnąć świadomych klientów i zwiększyć lojalność obecnych.
Re-commerce pozwala konsumentom nabywać produkty w atrakcyjnych cenach, podczas gdy sprzedawcy mogą zarabiać na towarach, które w przeciwnym razie zostałyby wyrzucone.
Sprzedając rzeczy, którym dano drugie życie, ma się pełną swobodę ustalania cen w przeciwieństwie sugerowanych do nowych produktów, gdzie producenci często narzucają minimalne ceny sprzedaży. Ustalenie różnych przedziałów cenowych przyciągnie więcej zainteresowanych.
Re-commerce to również możliwość ograniczenia strat w biznesie poprzez włączenie rzeczy ze zwrotów do drugiego obiegu. Wystarczy w swoim e-sklepie stworzyć sekcję “outlet” i tam wystawiać rzeczy, które zostały odesłane, a nie nadają się do ponownej sprzedaży jako rzeczy nowe.
Ekoinspiracje dla e-sklepu
Re-commerce to nie jedyne ekologiczne rozwiązanie w e-handlu. Warto również zwrócić uwagę na inne trendy, które możesz łatwo wdrożyć, korzystając z platformy Shoper:
- Opakowania biodegradowalne: oferuj swoim klientom opcję wyboru ekologicznych opakowań.
- Optymalizacja logistyki: korzystaj z naszych narzędzi do efektywnego planowania dostaw, co przekłada się na redukcję śladu węglowego.
- Cyfrowe paragony: zmniejsz zużycie papieru, oferując klientom elektroniczne potwierdzenia zakupu.
- Programy recyklingu i zwrotu produktów: wdrażaj programy zachęcające klientów do oddawania nieużywanych produktów.
Re-commerce a polityka zwrotów
Jak wyglądają zwroty w przypadku sprzedaży rzeczy używanych? Tak samo jak w każdym innym przypadku (z wyłączeniem produktów bezzwrotnych). Wszystkich właścicieli sklepów internetowych obowiązują bowiem te same przepisy, zgodnie z którymi klient ma prawo do odstąpienia od umowy w ciągu 14 dni kalendarzowych.
Niewątpliwie kwestia zwrotów to jeden ważniejszych czynników wpływających na decyzje zakupowe i ponowne zakupy. Korzystna dla klientów polityka zwrotów, łatwość ich dokonywania oraz sprawna realizacja budują zadowolenie klienta i zaufanie do sklepu.
O tym, jak zadbać o zrównoważony proces zwrotów, przeczytaj tutaj: Zwroty i reklamacje w sklepie internetowym – zmień je na lepsze
Odpowiedzialnie i z zyskiem
Od lat systematycznie rośnie liczba sklepów działających w obszarze re-commerce korzystających z platformy Shoper i jej rozwiązań.
Jednym z nich jest Plethora – sklep z modą vintage, w którym znaleźć można również ubrania marek premium. Jak mówią o sobie: “Kochamy vintage od zawsze, czujemy ten styl i cenimy ubrania, które pomimo upływu lat, mogą dalej cieszyć nasze serca. Są to autentyczne egzemplarze. Stawiamy na dobrą jakość, lubimy unikatowe projekty i cenimy naturalne tkaniny”.
Jak przystało na re-commerce e-butik działa w duchu less waste. Do pakowania zamówień używają ekologicznych surowców, a przesyłki wysyłają w papierowych kartonach – także z drugiego obiegu.
Sprzedażą odzieży z drugiej ręki zajmuje się też Łódzki Wieszak. To niewielki second hand, w którym można znaleźć ubrania w stylu vintage, ponadczasowe rzeczy typu basic, a także sporo znanych marek z sieciówek. Nie ma tu przypadkowości – każda rzecz podlega szczegółowej ocenie. Cel jest bowiem jasno określony – to muszą być ubrania najwyższej jakości – z dobrymi składami i niezniszczone.
Na modę postawiła też Klaudia, właścicielka Lastryko Vintage Shop. Pracując kilka lat w branży second hand, postanowiła stworzyć własne miejsce. Jej celem jest uświadomienie ludziom, że ubrania „z drugiej ręki” nie oznaczają „drugiej jakości”.
Każda zakupiona rzecz wysyłana jest w ekologicznym opakowaniu. “W trosce o środowisko nie używamy plastiku, pakujemy w papier, owijając go sznurkiem jutowym, karton i zaklejamy papierową taśmą. Przy składaniu zamówienia można też wybrać opcję zapakowania w materiały już używane (np. karton ze zwrotu)”.
- Przeczytaj także: Pomysł na biznes online
Sprzedażą rzeczy używanych, ale tym razem dla najmłodszych, zajmuje się BUBA Kids. Znaleźć tam można nie tylko ubrania dla dzieci w różnym wieku, ale również zabawki czy rzeczy dla mam. Skąd pomysł? “W czasach, gdy rynek fast fashion zalewa nas nadprodukcją wszystkiego, my idziemy odpowiedzialną drogą slow fashion. Tego samego chcemy uczyć naszych małych bubowych klientów. Wierzymy, że dobre nawyki zakupowe mogą pomóc w budowaniu lepszego jutra!” podkreślają właścicielki e-sklepu.
Karolina i Klara kochają dobre (i praktyczne!) projekty, ale na pierwszym miejscu stawiają skład i kondycję ubrań. Szukają rzeczy, które posłużą więcej niż jednemu dziecku. Takie podejście to dla nich jeden z gestów, który można wykonać dla zdrowia naszego i planety.
- Przeczytaj także: Daj odzieży drugie życie! E-lumpeksy to więcej niż moda
Jak rozpocząć przygodę z re-commerce na platformie Shoper?
Oto kilka wskazówek:
Wejście w świat re-commerce to szansa na nowe możliwości. Dzięki platformie Shoper masz do dyspozycji wszystkie narzędzia potrzebne do skutecznego rozpoczęcia i rozwijania sprzedaży używanych przedmiotów online. W razie potrzeby nasi eksperci zawsze służą pomocą.
Warto zapamiętać!
- Nowy trend w sprzedaży internetowej, czyli re-commerce.