Twój pierwszy sklep internetowy. Jak zacząć?
Wciąż zastanawiasz się nad rozpoczęciem sprzedaży przez internet? Przejdź razem z nami pięć poniższych kroków i otwórz sklep internetowy szybciej niż myślisz.
Nieprawdopodobnie dynamiczny rozwój, jaki przeżywa od kilku lat branża e-commerce, to okazja jakich mało, by zostać przedsiębiorcą i z handlu w sieci uczynić źródło swojego dochodu. Szacuje się, że na całym świecie mamy prawie 3 miliardy internautów (dane z 2013 roku według Międzynarodowego Związku Telekomunikacji), w Polsce jest ich już ponad 17 milionów, z czego połowa z nich deklaruje, że robi zakupy w sieci. Każdy z nich może zatem stać się Twoim potencjalnym klientem, zwłaszcza że dostęp do internetu jest dziś powszechny, a zainteresowanie wirtualnymi zakupami nieustannie rośnie. Prężnie rozwijający się e-sklep to znakomity, a przy tym niezwykle prosty w realizacji pomysł na biznes. Pytanie zatem brzmi nie “czy” ale “jak” zacząć sklep internetowy i w jaki sposób odnieść z nim sukces. A można to zrobić w kilku prostych krokach.
Na początku jest pomysł. I dobra nazwa oraz logo
Droga do sukcesu zaczyna się od dobrego pomysłu. Po pierwsze, trzeba zdecydować, jaki asortyment chcesz zacząć sprzedawać w sklepie: elegancką bieliznę, akcesoria do aparatów fotograficznych czy może wysokiej jakości karmy dla domowych zwierzaków?
Warto zaoferować klientom coś, czego nie znajdą nigdzie indziej, na przykład towar z niszowej półki, albo wyjątkowo szeroką gamę produktów, których musieliby szukać w kilku innych sklepach. Istotnym etapem szlifowania pomysłu na własny sklep internetowy jest poznanie sposobów działania konkurencji oraz analiza potrzeb i oczekiwań potencjalnych klientów. Dzięki temu można stworzyć efektywną strategię promocyjną, przyciągnąć uwagę i zachęcić do kupowania.
Przeszukaj rynek pod kątem najciekawszego dla Ciebie rozwiązania, sprawdź producentów i dostawców, wyślij zapytania ofertowe i zbierz bazę kontaktową. Co ważne, wysyłając do nich maile powinieneś je już podpisywać oryginalną i chwytliwą nazwą swojego sklepu, a także logotypem, który będzie Twoim znakiem firmowym. Dla wielu klientów ten detal ma ogromne znaczenie.
Przeczytaj więcej:
- „Bo chcę prowadzić własny interes”, czyli jak Polacy otwierają sklep internetowy,
- Sprzedawaj co chcesz i komu chcesz – 10 sprawdzonych pomysłów na sklep internetowy,
- Sprawdzaj konkurencję, monitoruj internet,
- Zainspiruj się pomysłem na sklep: Egometria,
- „Wow! Ale logo!” Zobacz, jak się do niego zabrać,
- Najważniejsza jest prawdziwa pasja, czyli jak ruszyć ze sprzedażą on-line.
REGON nie gryzie
Żeby móc prowadzić e-sklep, należy zarejestrować działalność gospodarczą. Obecnie jest to pod względem formalnym bardzo proste. Nie trzeba odwiedzać wielu urzędów, bo dzięki procedurze jednego okienka wszystko można załatwić w jeden dzień, a jeśli ktoś wybierze elektroniczny sposób rejestracji – nawet bez wychodzenia z domu. Sklep internetowy to firma jak każda inna, musi mieć zatem swój NIP, REGON, konto, siedzibę (w przypadku osób, które posiadają już firmę, sprawa jest jeszcze łatwiejsza: wystarczy uzupełnić we wpisie rodzaj prowadzonej działalności, dodając do niego handel w internecie) oraz biznesplan. W napisaniu tego ostatniego pomogą Ci liczne, łatwo dostępne w sieci publikacje biznesowe.
- Pokaż konsumentom, że o nich dbasz,
- Sklep internetowy a GIODO,
- Obowiązki informacyjne w sklepie internetowym,
- Właściciele e-sklepów pytają o nową ustawę.
Jeśli oprogramowanie, to tylko najlepsze
Do funkcjonowania sklepu internetowego niezbędne jest oprogramowanie. Istnieje wiele możliwości, łącznie z zakupem oprogramowania na indywidualne zamówienie, ale najlepszym rozwiązaniem i też najbardziej opłacalnym jest model SaaS (od angielskiego Software as a Service), czyli oprogramowanie w chmurze. SaaS zakłada, że właściciel sklepu otrzymuje zdalny dostęp do konkretnych funkcjonalności bez konieczności instalowania programów na własnych komputerach i bez wnikania w zagadnienia techniczne, sprzętowe czy licencyjne – wszystko w zamian za cykliczne opłaty w formie abonamentu (w Shoper do wyboru są trzy warianty abonenckie, plus jeszcze dodatkowa usługa Premium dla najbardziej wymagających klientów – zdecyduj sam, która najlepiej pasuje do Twoich potrzeb).
Weź pod uwagę, że jeśli chcesz, by Twój sklep był konkurencyjny i rzeczywiście na siebie zarabiał, musi być zintegrowany z nowoczesnymi płatnościami online, niezawodnymi usługami logistycznymi oraz współpracować z serwisami społecznościowymi oraz popularnymi aukcyjnymi. Nie zapomnij też o założeniu w Twoim e-sklepie bloga.
- Jakie oprogramowanie dla sklepu internetowego? Oczywiście wybierz najlepsze,
- 5 sposobów na zbudowanie wiarygodnego sklepu internetowego,
- Płatności Shoper – konfiguracja,
- Niech Google zobaczy Twój sklep,
- Bloguj, inspiruj, motywuj do zakupów.
Jeśli hosting, to tylko sprawdzony
Równie istotny co wygodne oprogramowanie jest wybór sprawnego, bezpiecznego hostingu wraz z obsługą baz danych, kont pocztowych i wystarczającą przepustowością łączy. Pozostaje również niebagatelna kwestia domeny, czyli adresu sklepu. Ten powinien być atrakcyjny, łatwy do zapamiętania, dynamiczny i kojarzący się z branżą, w której e-sklep działa (aby klienci mogli go bez problemu znaleźć), a przede wszystkim niepowtarzalny. W przypadku platform SaaS, klient w ogóle nie musi zajmować się tymi sprawami, bo kompleksowe usługi obejmują nie tylko dostarczenie oprogramowania, ale i możliwość wykupienia w ramach licencji także domeny wraz z serwerem. Wszystkie sklepy Shoper znajdują się na naszych serwerach, a o każdy dbamy (zarówno w kwestii wydajności, jak i bezpieczeństwa), jak o własny.
- Dlaczego warto mieć własną domenę dla sklepu internetowego? Sprawdź,
- Domena dla sklepu internetowego – jak dobrze wybrać?
Zadbaj o przyciągającą wzrok grafikę
Bardzo ważnym elementem decydującym o powodzeniu e-sklepu jest jego wygląd. Wybierając oprogramowanie Shoper, grafikę sklepu można samodzielnie zmodyfikować za pomocą panelu administracyjnego – możesz zdecydować się na jedną z gotowych skórek albo, jeśli masz takie życzenie, zamówić indywidualny projekt graficzny. Oryginalna kolorystyka, staranny dobór czcionek i elementów graficznych oraz spójny estetycznie wygląd strony łatwo zapadają klientom w pamięć, a prosta, intuicyjna nawigacja zachęca do przeglądania poszczególnych działów i… kupowania. Nie lekceważmy zatem strony wizualnej naszego sklepu, tylko przeróbmy ją na naszą największą broń.
- Stwórz sklep jak z obrazka,
- Jeśli chcesz podbić internet, przełącz się na RWD,
- Grafika w sklepie internetowym ma znaczenie,
- Jak wygląd sklepu przekłada się na sprzedaż.
OK, masz już nazwę, logo, zadbałeś o najlepsze oprogramowanie i nawiązałeś kontakt z dostawcami – gratulacje, wiesz już jak zacząć sprzedawać w swoim sklepie internetowym. Na każdym etapie działalności postaraj się jednak, by wycisnąć z Twojego e-biznesu jak najwięcej. Monitoruj internet, przyglądaj się branży i konkurencji. Obserwuj zmieniające się trendy i nasłuchuj nadchodzących prognoz. Popracuj nad dobrym pozycjonowaniem e-sklepu w wyszukiwarce Google, zintegruj go z Facebookiem i innymi, popularnymi serwisami społecznościowymi. A jeśli będziesz potrzebować pomocy, zawsze możesz do nas napisać pod adres bok@shoper, a zwłaszcza sięgnąć do bezpłatnego „Przewodnika po pierwszym sklepie internetowym”, w którym znajdziesz wszystkie informacje na temat uruchomienia sprzedaży online.