Black Friday 2023 - jak się przygotować

Wyprzedaże, kupony rabatowe, promocje na Black Friday 2023 – zbliża się koniec roku, a razem z nim wielkie sprzedażowe święto. Kiedy w tym roku przypada Black Friday? Oto wszystko, co musisz wiedzieć o promocjach na Czarny Piątek,  jeśli prowadzisz swój sklep internetowy.

Black Friday 2023 – co to jest?

Jak już sama, anglojęzyczna nazwa wskazuje – Black Friday przyszedł do nas zza granicy. W Stanach Zjednoczonych tradycja „świątecznych zakupów” narodziła się już lata temu, a „świąteczna gorączka” rozpoczynała długo przed samym Bożym Narodzeniem.

W listopadzie Amerykanie celebrują Święto Dziękczynienia, które stało się przyczynkiem do organizowania parad oraz okolicznościowych wydarzeń, sponsorowanych przez lokalne firmy i sklepy. One też zaczęły kusić klientów coraz to ciekawszymi ofertami. Z czasem promocje zyskały taką popularność, że policja w mieście Filadelfia ukuła termin „Black Friday” dla nazwania – jak donoszą świadkowie – chaosu panującego w ten dzień na drogach i przed większością sklepów.

Czarny Piątek 2023

Od drugiej połowy XIX wieku, Święto Dziękczynienia przypada na ostatni czwartek listopada. Black Friday to dzień po tym święcie – dlatego Czarny Piątek w 2023 roku przypada na 24 listopada. Tuż po nim, 27 listopada, e-commerce obchodzi Cyber Monady 2023. 

Ciekawostka: nazwa Black Friday ma jeszcze inne źródło. W latach 60. XX wieku, gdy sprzedawcy prowadzili tradycyjne, ręcznie uzupełniane księgi rachunkowe, Black Friday oznaczał przejście z czerwonego atramentu (strat) na czarny (zyski). Czarny Piątek w Stanach Zjednoczonych uznawany był za nieoficjalny początek przedświątecznego sezonu zakupowego.

Zgodnie z danymi udostępnionymi przez Adobe Analytics, amerykański Black Friday 2022 przyniósł łącznie ponad 9,12 miliarda dolarów tylko na sprzedaży online. Cyber Monday pobił ten rekord – sprzedaż tego dnia wyniosła aż 11,3 miliarda dolarów. 

Ściągnij darmowy ebook o tym, jak robić promocje i sprzedawać więcej na Black Friday

Black Friday w Polsce

Pierwsze zauważalne promocje na Black Friday w Polsce zaczęto przenosić z amerykańskich internetowych sieci handlowych, takich jak Best Buy czy Amazon, w okolicach 2015 roku. Sami 5 lat temu zapraszaliśmy na platformie Shoper do promocji na Czarny Piątek, oferując „każdy sklep internetowy już za 20 zł”.

Jeszcze w 2017 roku rozpoznawalność Black Friday w Polsce wśród sprzedających i kupujących, była na dość niskim poziomie – nie przekraczała 50% odpowiedzi twierdzących w badaniach. Ale już w 2018 aż 87% pytanych wiedziało, czym jest Czarny Piątek i co więcej – zamierzało przy jego okazji zorganizować akcję specjalną i wydać trochę pieniędzy. Z kolei w roku 2019 firma Deloitte informowała, że „3 na 4 Polaków deklarowało zakupy podczas Black Friday i był to jeden z najwyższych wyników w Europie”.

Co więcej, pierwsze komunikaty o akcjach sprzedażowych na Black Friday w Polsce pojawiły się w sklepach już po 1 listopada. Sprzedawcy chcieli jak najwcześniej wyświetlić się swoim klientom z informacjami, że szykują dla nich coś „wyjątkowego”. Obecnie Czarny Piątek i Cyfrowy Poniedziałek rozciągają się w wielu sklepach nawet na cały Black Week czy czy Black Month. 

Jak wygląda Black Friday w sklepach internetowych Shoper?

Listopad już co roku przynosi naszym sprzedawcom rekordowe wyniki. W 2020 roku w sklepach internetowych Shoper podczas Black Friday liczba zamówień zwiększyła się o 62%, a wartość transakcji o ponad 53% względem 2019 roku.

Black Week w 2021 roku w sklepach internetowych Shoper przebił wartość sprzedaży z podobnego okresu rok wcześniej o 56%, a liczbę zamówień o 34%. Black Week 2021 był też znacznie lepszy od „zwykłego” tygodnia, miesiąc wcześniej w październiku – wartość sprzedaży wzrosła o ponad 95%, liczba transakcji o ponad 106%. Sklepy pracujące na oprogramowaniu Shoper sprzedały w tym dniu produkty za ponad 50 milionów złotych.

Black Week 2022 w Shoper

W 2022 roku skutki pandemii i inflacja nieco spowolniły rynek, jednak mimo to marki działające na Shoper osiągnęły świetne obroty. W ciągu zaledwie 4 dni łączna wartość zamówień w ich e-sklepach wyniosła ponad 150 milionów złotych, czym przebiła wynik z 2021 roku o ponad 10%. Niemal każda sekunda przynosiła nowe zamówienie na blisko 450 zł. Największym zainteresowaniem cieszyły się zakupy w branżach: odzieżowej, kosmetycznej, dom i ogród oraz z artykułami dla dzieci.

Ale rekordowe rzeczy pod względem sprzedaży dzieją się już nie tylko w Black Friday. Polacy oczekują specjalnych cen i akcji sprzedażowych już dużo wcześniej, dlatego niektóre sklepy atrakcyjne oferty przygotowują na cały listopad. Ale najwięcej proponuje się ich w tygodniu poprzedzającym Czarny Piątek, czyli w czasie Black Week.

Tak wyglądał Black Week 2022 – zobacz więcej

Promocje na Black Friday w internecie

Warto wiedzieć, że aż 8 na 10 Polaków przyznaje, że zdarza im się wstrzymywać z zakupem lub celowo z nim czekać do momentu startu większej promocji lub wyprzedaży. Najchętniej korzystają z promocji posezonowych, wyprzedaży poświątecznych oraz właśnie promocji oferowanych przez sprzedawców w ramach Czarnego Piątku.

Co równie istotne, w okresie atrakcyjnych cenowo promocji 1/3 Polaków decyduje się na zakup dodatkowego, wcześniej nieplanowanego produktu, kierując się impulsem lub rekomendacją w sklepie. To informacje niezbędne dla każdego e-sprzedawcy, który powinien na tę okoliczność przygotować także i część swojej oferty.

Ważne tylko, by promocje robić z pomysłem i by były one fair wobec kupujących. Wraz z rosnącą popularnością promocji na Czarny Piątek i podobnych świąt sprzedażowych wzrosła także czujność klientów na „sztuczne promocje”. Black Friday 2023 będzie też pierwszym od czasu wejścia w życie dyrektywy Omnibus, która nakłada na sprzedawców obowiązek podawania przy każdym produkcie najniższych cen z 30 dni sprzed promocji. Unikaj więc nieuczciwego zawyżania cen, działaj uczciwie, a twoi klienci na pewno to docenią. 

Czym jest dyrektywa Omnibus? Dowiedz się więcej

Kiedy jest Black Friday w 2023 roku?

W 2023 roku Black Friday przypada 24 listopada. Ale jeśli jesteś sprzedającym, nie warto czekać na ostatnią chwilę. Przygotuj swój sklep do tego sprzedażowego święta jak najwcześniej. Jak wynika z naszego badania, przeprowadzonego wśród właścicieli sklepów internetowych, korzystających z oprogramowania Shoper, sprzedawcy w znacznej większości planują akcje sprzedażowe przez cały Black Week. Taką deklarację złożyło 71% właścicieli. Tylko na Black Friday nastawia się 13% sprzedawców.

A to znaczy, że konkurencja na atrakcyjne oferty i promocje będzie duża, dlatego im szybciej przygotujesz na to swój sklep, tym lepiej dla ciebie.

Przeczytaj tutaj cały raport z przygotowań sklepów do Black Friday

 

 

Wśród najpopularniejszych form promocji w sklepie internetowym sprzedawcy korzystający z platformy Shoper co roku wymieniają rabat procentowy. W 2021 roku przed Black Weekiem wskazywało na niego 76% badanych, w 2022 – już 88%. Wzrosło też zainteresowanie zestawami promocyjnymi – z 15% w 2021 do 20% w 2022 roku. Inne cieszące się powodzeniem formy promocji w sklepach to: darmowa dostawa (38%, przy 44% w 2021) oraz rabat kwotowy, który tak jak w zeszłym roku, tak i teraz wskazało 28% sprzedawców.

Na pytanie, jakie działania przy okazji Black Week/Friday 2022 planujesz wprowadzić w swoim sklepie, najwięcej sprzedawców wymieniało obniżkę cen – aż 94% (w 2021 roku było to 73% wskazań). Innymi popularnymi działaniami są: działania organiczne w social media (54% odpowiedzi, przy 50% w 2021) oraz kampanie reklamowe na Facebooku (39%, wzrost z 26% w 2021) i Google (32%, wzrost z 26% w 2021). Specjalną ofertę produktów planuje przygotować 36% sprzedawców (43% w 2021).

 

Jak się przygotować do Black Friday?

Po lekturze naszego raportu przygotowanego przed Black Friday zajrzyj jeszcze do specjalnego e-booka. Podajemy w nim praktyczne przykłady ze sklepów internetowych i podpowiadamy, co robić, żeby na takim sprzedażowym święcie jak Black Friday skorzystać.

W skrócie napiszemy tutaj, że najbardziej do zakupów zachęcają te sklepy, które wzbudzają zaufanie. Dlatego absolutną podstawą są:

☞ zgodny z prawem regulamin sklepu internetowego,
☞ gwarantujący bezpieczeństwo transakcji certyfikat SSL,
☞ wyczerpujące strony informacyjne – dotyczące przede wszystkim kontaktu z właścicielem, wysyłki oraz ewentualnej reklamacji/zwrotu towarów.

Upewnij się, że sklep utrzyma największy ruch na Black Friday

Black Friday to jeden z tych dni, kiedy należy się spodziewać naprawdę wzmożonych zakupów. Dlatego upewnij się odpowiednio wcześniej, czy serwery, na których działa twój sklep, mają odpowiednią wydajność. Jeśli dodatkowo przygotowujesz akcje specjalne, reklamy w TV lub social mediach – skontaktuj się z dostawcą oprogramowania i sprawdź, czy można coś jeszcze w twoim sklepie zrobić, by ten przy najwyższym ruchu działał bez zarzutu.

Jeśli nastawiasz się na naprawdę duży ruch – przygotuj jak najwcześniej swój sklep naje obsłużenie wzmożonego zainteresowania i zakupów. Tutaj z pomocą ci przyjdzie usługa Shoper Premium, która gwarantuje elastyczną i autoskalowalną infrastrukturę sklepu. Jej wydajność automatycznie dopasowuje się do aktualnego ruchu na stronie. Technologia Premium Cache zapewnia nawet 10 x szybsze działanie sklepu.

Jeśli prowadzisz mniejszy sklep, Shoper Standard jest wystarczającym rozwiązaniem – z powodzeniem możesz na nim sprzedawać w trakcie Black Friday, Black Week czy innych świąt sprzedażowych. Potwierdzają to choćby dane zebrane przez nas w ostatnich latach: 75% całego ruchu w sklepach Shoper zostało obsłużone w czasie krótszym niż 195 milisekund. Żaden ze sklepów nie doświadczył też tego dnia niedostępności usługi. Klienci mogli w nich kupować do woli.

Sprawdź, jak obsłużyliśmy duży ruch i Black Friday na SaaSie

Zadbaj o bezpieczeństwo podczas Black Friday

Podczas Black Friday wszyscy chcemy sprzedać jak najwięcej. Skupiając jednak swoją uwagę na ustawianiu promocji oraz marketingu, sprzedawcy zapominają często o ważnych kwestiach bezpieczeństwa. Sklepy internetowe coraz częściej stają się celem ataków DDoS. W prostych słowach – ich zadaniem jest umożliwienie robienia zakupów na danej stronie.

Dlatego na platformie sklepów internetowych Shoper zachęcamy wszystkich właścicieli, by przenosili DNS-y swoich sklepów właśnie do Shoper. Dzięki temu będziemy mogli lepiej zarządzać ruchem na stronie danego sklepu. Zwłaszcza w czasie dużych akcji promocyjnych.

Shoper daje pełną możliwość zarządzania strefą DNS kierowanej z zewnątrz domeny (lub subdomeny) w panelu administracyjnym sklepu. Nawet jeżeli zdecydujesz się pozostawić swoje skrzynki pocztowe utworzone w domenie (subdomenie) u zewnętrznego operatora, zarządzanie strefą DNS domeny w panelu pozwoli na dodanie rekordów MX i SPF operatora twojej skrzynki pocztowej i jej poprawne funkcjonowanie na zewnątrz.

Informacje o tym, jak zmienić serwery DNS u najpopularniejszych operatorów domen, znajdziesz w tym artykule Shoper Pomocy. 

Przygotuj stronę sklepu na Czarny Piątek i promocje

Zgodnie z raportem Gemiusa, 69% konsumentów pytanych o najwygodniejsze narzędzie do zakupów online, deklaruje smartfony i telefony komórkowe. Wyprzedzają je tylko laptopy. Podążając za potrzebami swoich klientów, zadbaj o to, by twój sklep był jak najbardziej “mobile friendly”.

Im bardziej czytelna będzie jego strona, im krótszy czas ładowania, tym lepiej. Przeklikaj więc swój sklep i sprawdź, czy przypadkiem nie ma w nim zdjęć produktów ważących kilkanaście megabajtów, albo elementów graficznych, które mogą spowolnić wyświetlanie twojej strony. Google szacuje, że ponad połowa wszystkich sklepów może zaoszczędzić sporo czasu poprzez właśnie kompresję zdjęć i tekstów na swoich stronach.

 

Włącz niezbędne metody płatności i dostawy

Zgodnie z raportem Shoper, najczęściej wybieranymi metodami płatności są płatności internetowe, coraz częściej wykonywane przez telefon: tylko w ubiegłym roku 62% zamówień było opłacanych za pomocą płatności online. Dlatego, jeśli chcesz wyjść naprzeciw oczekiwaniom swoich klientów, włącz w sklepie szybkie i bezgotówkowe płatności.

Karta płatnicza, szybki przelew, BLIK czy Google Pay to dziś pozycje obowiązkowe w sklepie internetowym. Dzięki różnorodnym szybkim płatnościom klient może opłacić zamówienie w wygodny dla siebie sposób z poziomu aplikacji mobilnej. Nie zapominaj też o płatnościach odroczonych i ratalnych – Black Friday 2023 przypada na koniec miesiąca, wielu klientów może więc chcieć odłożyć wydatek aż do czasu wypłaty.

Zobacz, jak sprzedawać więcej z PayPo

Jak z kolei podaje raport przygotowany przez Gemius, najpopularniejszą metodą dostawy są dziś w sklepach internetowych Paczkomaty – ten sposób zadeklarowało 61% ankietowanych. Na drugim miejscu uplasowały się dostawy kurierem do domu lub pracy (55% badanych). Dlatego, jeśli chcesz dostosować twój sklep do oczekiwań odbiorców, koniecznie połącz go z najpopularniejszymi metodami dostaw – w sklepach internetowych Shoper możesz skorzystać z wbudowanej integracji i korzystaj z firm kurierskich bezpośrednio z panelu swojego sklepu.

Znajdź miejsce na specjalne okazje na Black Friday

W ramach przygotowań do promocji Black Friday, warto zadbać o specjalną przestrzeń w twoim e-sklepie, w której kupujący w łatwy sposób znajdą produkty objęte promocją. Może to być np. specjalna kategoria produktów, w której zbierzesz promocyjne oferty – dobrze, jeśli będą to produkty, na których sprzedaż liczysz najbardziej.

Aby jeszcze skuteczniej zwrócić uwagę klientów na ofertę promocyjną, przygotuj i ustaw specjalny slider na stronę główną, który będzie informował o promocji. Warto też oznaczyć produkty specjalnymi metkami produktowymi, informującymi o niższej cenie produktów. Dodatkowo, możesz także skorzystać z opcji rekomendacji produktowych oraz produktów powiązanych, które pomogą skutecznie zwiększyć wartość koszyka.

Ważne: specjalna kategoria produktów “Black Friday” będzie idealnym rozwiązaniem, by ściągać do niej ruch z newsletterów i kampanii reklamowych. Zebrane w ten sposób dane posłużą później do kampanii remarketingowych.

Włącz zestawy produktów w twoim sklepie i sprzedawaj więcej

Wykorzystaj Black Friday do zwiększenia bazy kontaktów

Wzmożony ruch w twoim sklepie, to doskonała okazja do rozbudowy bazy kontaktów, które posłużą ci do wysyłki newsletterów i mailingów. Korzystając z okazji, jaką jest Czarny Piątek, możesz oferować specjalną, dodatkową zniżkę lub pierwszeństwo w dostępie do promocji w twoim e-sklepie w zamian za zapisanie się do grona subskrybentów.

Zadbaj jednak o to, aby formularz zapisu i korzyści płynące z dołączenia do bazy mailingowej były dobrze wyeksponowane na stronie. W tym celu możesz wykorzystać formularz zakupu w formie pop-upu. Przed udostępnieniem go klientom sprawdź, czy został on odpowiednio ustawiony w panelu administracyjnym (np. czy nie jest wyświetlany osobom, które już subskrybują twój newsletter).

Zadbaj o promocję twojego Black Friday w social mediach

Media społecznościowe to doskonały sposób informowania klientów o nadchodzących promocjach. Dlatego też, warto nie zaniedbywać tych kanałów komunikacji. Do przekazania informacji o obniżkach cen z okazji Black Friday, możesz wykorzystać różne formaty: grafikę czy krótkie video na Facebooku, unboxing w relacji live na Instagramie, czy też serię zabawnych filmików na TikToku.

Przed Black Friday warto zainwestować w płatną reklamę, zarówno w social media (Facebook Ads, Instagram Ads), jak i wyszukiwarce Google (Google Ads). Pozwoli ci to dotrzeć z ofertą sklepu do szerszego grona odbiorców, którzy szukają w internecie podobnych produktów. Jeśli nie masz czasu lub specjalistycznej wiedzy, koniecznej do prowadzenia reklam, możesz skorzystać z rozwiązań oferowanych przez dostawcę oprogramowania (np. dla sklepów działających na oprogramowaniu Shoper, udostępniamy usługę Shoper Kampanie, dzięki której twoje reklamy są w rękach najlepszych specjalistów).

Jak reklamować sklep internetowy? Zobacz 

Black Friday – o czym warto pamiętać?

O planowaniu promocji. Rozpisz odpowiednio wcześniej wszystkie działania, które musisz podjąć, żeby uruchomić np. akcję specjalną na Black Friday.

Zachęć swoich klientów do zapisywania się do newslettera, by mogli otrzymać informacje o promocjach jako pierwsi.

Przygotuj kampanię promocyjną na swoje kanały social media – grafiki, klipy wideo, treści do postów, które będą informować o nadchodzących atrakcjach.

Pomyśl o płatnych reklamach – w Google i na Facebooku – by wyświetlić się ze swoją ofertą jak największej liczbie zainteresowanych klientów.

Zbuduj stronę kategorii poświęconą Black Friday – by kupujący mogli w jednym miejscu przejrzeć wszystkie oferowane przez ciebie, promocyjne produkty.

Wykorzystaj sprzedażowe święta jak Black Friday do zapraszania klientów do udziału w programie lojalnościowym twojego sklepu. Daj im odczuć, że kupując i zbierając punkty u ciebie, tworzą wyjątkową społeczność, którą będziesz nagrać w przyszłości.

Nie zapomnij też o wygodzie kupujących! Jeżeli jeszcze nie korzystasz z szybkich i bezgotówkowych płatności w swoim sklepie internetowym, włącz je jak najszybciej, by kupujący mogli wybierać spośród swoich ulubionych i sprawdzonych metod.

Daj im też wolność wyboru przy wyborze form dostawy. Nie ograniczaj się tylko do jednej metody wysyłki, ale postaw na takie, które mogą przyciągnąć klienta zarówno ceną, jak i renomą i gwarancją bezpieczeństwa.

Sprawdź kwestie bezpieczeństwa. Napiszemy tu raz jeszcze: sklepy internetowe coraz częściej stają się celem ataków DDoS. Przenieś swoje DNS-y do Shoper, by zapewnić stabilne działanie swojego sklepu.

Informacje o tym, jak zmienić serwery DNS u najpopularniejszych operatorów domen, znajdziesz w tym artykule Shoper Pomocy.

Sciągnij bezpłatny ebook o Black Friday

Przygotowaliśmy 12 praktycznych porad i rozwiązań, które pomogą ci przygotować się ja Black Friday oraz Black Week i zwiększyć sprzedaż. Z naszego e-booka nie tylko dowiesz się, jak przygotować swój e-sklep na listopadowe szaleństwo zakupowe. I jakie działania promocyjne przygotowują właściciele innych sklepów internetowych Shoper.

Ściągnij bezpłatny ebook tutaj