Sklep internetowy Shoper

Klienci często pytają: jaka jest różnica między e-mailami transakcyjnymi a marketingowymi? Sprawdziliśmy więc we FreshMailu, czyli u źródła.

Mail transakcyjny, czyli…

Najprościej rzecz ujmując to ten rodzaj wiadomości, który łączy się z transakcją – czyli z jakimś ważnym wydarzeniem z perspektywy prowadzenia np. sklepu internetowego, z którego e-mail jest wysyłany automatycznie. Niemniej, maile transakcyjne nie są zarezerwowane tylko dla tych, którzy prowadzą sprzedaż różnego typu usług czy produktów online.

Najważniejsze jest to, że wiadomości transakcyjne muszą znaleźć się na skrzynce odbiorczej użytkownika zaraz po akcji, która je wywołuje. Może to być m.in. wysłanie potwierdzenia dokonanego przed chwilą zamówienia, realizacja płatności, wysyłka faktury (nie musimy wysyłać jej ręcznie za każdym razem), informacje dotyczące planowanej godziny dostarczenia paczki, link do śledzenia przesyłki, potwierdzenie założenia konta, reset hasła czy nawiązanie interakcji z klientem, który „porzucił” swój koszyk.

Podobnych przykładów można przytaczać bez końca. Maile transakcyjne mają bardzo ważne zadanie – dostarczać komunikaty jak najszybciej do twoich klientów, którzy odświeżają pocztę co kilka sekund, czekając na ich pojawienie się. Sama nie robię inaczej! Warto wiedzieć, że maile transakcyjne są aż osiem razy chętniej otwierane i klikane niż innego typu wiadomości. Dlatego warto je dobrze wykorzystać.

Maile transakcyjne mogą znacznie ułatwić twoją pracę, ponieważ ich automatyzacja daje ci oszczędność czasu, a w dodatku ogranicza liczbę pytań od klientów, którzy nie są dobrze poinformowani np. o ich przesyłce. Oczywiście pod warunkiem, że twoje wiadomości trafiają natychmiast na skrzynkę odbiorczą, a nie np. do spamu. By zniwelować ryzyko, najlepiej jest zintegrować swoją platformę e-commerce z systemem, który specjalizuje się w wysyłce tego typu wiadomości.

Co więcej – to, że wiadomości transakcyjne są tak często otwierane, warto wykorzystać np. do promocji usług czy produktów uzupełniających się ze złożonym zamówieniem. Dobrą inspiracją może być tu to, co robi firma Ryanair.

 

 

Jak jeszcze możesz skorzystać na tych wiadomościach? Jeśli chcesz otrzymywać informację zwrotną dotyczącą twojej pracy, mail transakcyjny tylko ci w tym pomoże. Wystarczy, że ustawisz wiadomość zawierającą prośbę o ocenę zakupionego towaru lub procesu realizacji zamówienia. Taki mail powinien zostać wysłany w ciągu kilku dni od momentu, kiedy klient otrzyma swoje zamówienie. Dzięki wypełnionym ankietom zrozumiesz potrzeby swoich klientów, otworzysz się na ich sugestie i oczywiście będziesz stale ulepszać swoją działalność oraz obsługę. Czyż nie jest to genialne w swojej prostocie?!

Jak pewnie już się domyślasz, przy tak ważnych wiadomościach, jakimi są maile transakcyjne, ogromnie liczy się ich skuteczność dotarcia do głównego folderu skrzynki pocztowej. Dlaczego? Wcześniej wspominałam o oczekujących klientach na, przykładowo, potwierdzenie swoich zakupów. Wniosek jest jeden – wiadomości transakcyjne są wizytówką ciebie i twojego sklepu.

Mail transakcyjny mimo wszystkich korzyści, jakie ze sobą niesie, jest moim zdaniem niedoceniany. Niewiele firm zwraca uwagę na dostarczalność i skuteczność tego typu wiadomości, a przecież maile transakcyjne wpływają na wizerunek twojej marki i determinują, czy będzie ona postrzegana jako taka, która prowadzi profesjonalną komunikację z odbiorcami. Warto o tym pamiętać!

A mail marketingowy?

Mail marketingowy, inaczej znany jako newsletter czy mailing ofertowy, służy przede wszystkim do stałej komunikacji z klientami. Jego celem jest bieżące informowanie twoich odbiorców o nowościach, zmianach, w ofertach, aktualizacjach oraz edukowanie ich, przykładowo, na temat twojego produktu (to zwłaszcza w sprzedaży B2B). Jest to najbardziej klasyczny przykład masowej wysyłki e-maili.

Dobrze by było, gdy twój newsletter posiadał już swoją niezmienną szatę graficzną. Z doświadczenia wiem, że odbiorca lubi przyzwyczaić się do jednego wyglądu i układu wiadomości – wtedy od razu po otwarciu wie, od kogo ją otrzymał.

W odróżnieniu od wiadomości transakcyjnych, maile marketingowe mogą mieć odgórny harmonogram wysyłek. Miej na uwadze więc, by wysyłka była ustalona na jeden konkretny dzień miesiąca/tygodnia, np. wtorek.

Nie zapomnij o bardzo ważnym aspekcie newsletterów, czyli o treściach premium! Dzięki takim dodatkom odbiorca twoich maili poczucie się doceniony przez ciebie. Treść premium to np. rabaty, poradniki, e-booki czy informacje z pierwszej ręki o nowościach lub wyprzedażach.

Przeczytaj więcej na ten temat w Uniwersytecie Shoper

 

Podsumowując…

Każdy z maili – transakcyjny i marketingowy – jest istotny i może przynieść wiele korzyści w działaniach e-mail marketingowych. Wszystkie informacje różnicujące zebrałam poniżej raz jeszcze, byś już nigdy nie musiał/a się zastanawiać „co jest czym”.

E-mail transakcyjny:
największa otwieralność
automatyzacja
natychmiastowa interakcja
potwierdzenia transakcji/wydarzeń
automatyczna wysyłka wiadomości do pojedynczego odbiorcy
budowanie długofalowych relacji
jeden stały wygląd szablonu

E-mail marketingowy:
automatyzacja
regularna wysyłka/komunikacja
lepsze poznanie produktu bądź firmy
treści edukacyjne, poradnikowe, inspirujące
masowa wysyłka, kierowana do wielu odbiorców naraz
jednakowy harmonogram wysyłek
wysyłka treści premium
jeden stały wygląd szablonu

 

Autorem tekstu jest: Monika Dudek, Performance Manager we FreshMailu

Specjalistka i pasjonatka marketingu internetowego z ponad 5-letnim doświadczeniem. W swojej karierze prowadziła płatne kampanie za pomocą platform reklamowych Facebook Ads, Google Ads, Instagram, Twitter, LinkedIn, kierowane na polski oraz zagraniczne rynki. Koordynowała, planowała i analizowała działania reklamowe w internecie, promujące projekty marketingowe oraz produkty z wielu branż m.in. e-commerce, medycznych czy deweloperskich.