Zgodnie z raportem ośrodka Centre for Retail Research, który przeprowadził badania na zlecenie porównywarki cenowej Kelkoo, Polacy wydali na zakupy internetowe w 2011 roku ponad 4,5 miliarda euro.

To wprawdzie niewielki ułamek tego, co wydali Europejczycy (200 mld euro), ale jest to kwota większa o ponad 18% w porównaniu do roku 2010. W bieżącym roku wydatki w zakupach on-line mają wzrosnąć o 16% w przypadku mieszkańców Europy. Polska jest wskazywana, jako kraj, w którym rynek handlu internetowego będzie rozwijał się najszybciej w Europie.
Dla jakich firm, wejście w obszar tego rynku, będzie najlepszym rozwiązaniem? Czy warto zdecydować się na obecność w internecie?

E-commerce w Polsce
Polacy coraz częściej dokonują zakupów przez internet – według raportu eCommerce 2011 Internet Standard – stanowią prawie 80% mieszkańców kraju. Liczba ta wzrasta sukcesywnie w stosunku do lat ubiegłych. Rośnie również ilość sklepów internetowych oraz atrakcyjność ich oferty, również pod względem asortymentu. Sklep internetowy staje się prawdziwą witryną handlu w Polsce, także dla produktów i usług z branży spożywczej.
Na większe zainteresowanie zakupami przez Internet ma wpływ wiele czynników. Na pewno sprzyja temu wzrost informatyzacji kraju oraz dostępności do urządzeń pozwalających korzystać z Internetu mobilnie (technologizacja). Rośnie również zaufanie do zakupów internetowych, dzięki przekonaniu, że pozwalają zaoszczędzić czas i pieniądze zarówno kupującego, jak i sprzedającego.
Dla oferujących produkty czy usługi – dostępność ich przez Internet pozwala zwiększyć zasięg przy minimalnych kosztach. Normalnie otwarcie ogólnopolskiej sieci jest poza zasięgiem małej firmy. Zmiany, które zachodzą w branży handlowej w Polsce, wskazują na coraz intensywniejszy rozwój e-handlu, na zacieranie się granicy pomiędzy handlem internetowym a tradycyjnym. W wielu przypadkach dotąd mały sklepik stacjonarny staje się punktem odbioru dla klientów, którzy dokonali zakupów w jego witrynie internetowej. Na stronach sklepów internetowych coraz częściej pojawia się informacja, że ?zaczynaliśmy od sklepu stacjonarnego?, a na szyldach sklepów stacjonarnych, znajduje się miejsce na adres WWW ich placówki internetowej.

Dlaczego warto być w Sieci?

Po pierwsze: niech Cię znajdą!
Obecność w internecie ułatwia dotarcie do naszej oferty potencjalnym klientom. Każdemu z nas zdarzyło się wyszukiwać produkt czy usługę przy pomocy najpopularniejszej z wyszukiwarek i lokalizować ze względu na interesującą nas odległość. Wyszukiwarka to jak współczesna książka telefoniczna, a bez numeru telefonu trudno rozwijać biznes. Zatem niech Kowalski dowie się, że dwa bloki dalej ma małą piekarnię, w której kupi świeże bułeczki.

Po drugie: niech Cię zobaczą!
Dostępne na rynku oprogramowania do prowadzenia sklepu internetowego (np. Shoper.pl) pozwalają na zamieszczenie informacji o firmie, danych kontaktowych, dojazdowych, przybliżenie historii firmy, a także zaprezentowanie oferty, jej szczegółów, opinii klientów – dzięki czemu można stworzyć wizytówkę swojej firmy (piekarni, cukierni) i zaprezentować produkty (usługi) dostępne w lokalu stacjonarnym. Rozwiązanie to jest znacznie tańsze niż tworzenie dedykowanej strony internetowej, poza tym ułatwia handlowcom pokazanie asortymentu. Nie trzeba ponosić dodatkowych kosztów druku folderów, katalogów – wystarczy laptop z dostępem do Internetu.
Atutem stworzenia strony na oprogramowaniu sklepu jest też możliwość łatwej, samodzielnej jej aktualizacji, bez konieczności zatrudniania dodatkowych osób i ponoszenia kosztów w tym obszarze czy tracenia czasu – jest to istotne np. w okresach intensywnego ruchu branżowego, jak komunie czy święta, kiedy możliwość pokazania atrakcyjnych warunków oferty jest bardzo ważna.
Jest jeszcze jedna kwestia istotna z punktu widzenia handlu – jeśli kiedykolwiek zdecydujesz się na sprzedaż przez internet – zrobisz to jednym kliknięciem, pod warunkiem, że Twoja strona działa na oprogramowaniu sklepu. Kolejna oszczędność czasu i pieniędzy – bo właściwie gro pracy już wykonane.

Po trzecie: niech zostaną Twoimi klientami!
Kto z nas nie kupuje oczami? Przyjazna witryna internetowa z atrakcyjnymi zdjęciami, informacjami o asortymencie i firmie czy też okresowymi promocjami zachęci do odwiedzenia lokalu i dokonania zakupów. Dokładne opisy produktów, pokazanie możliwych wariantów daje szanse klientom na dokładne zapoznanie się z ofertą. Własna witryna to nie tylko sposób na dotarcie do konsumenta, ale także możliwość podtrzymania tej relacji. Oprogramowanie sklepu internetowego to też komplet narzędzi do zarządzania relacjami z grupami klientów, które pozwalają na regularny kontakt z nimi. W ten sposób można np. przekazać klientowi kod rabatowy, informacje o specjalnej ofercie, zaprosić do spróbowania nowego rodzaju ciasta itp. Możliwości i okazji do kontaktu jest wiele – warto z nich korzystać.

Po czwarte: konkurencja jest w sieci!
Wykorzystywanie nowoczesnych technologii w swojej działalności to aktualnie niejako wymóg stawiany przez konsumentów. W ten sposób najłatwiej im dotrzeć do Twojej oferty. Jeśli wspominany Kowalski będzie chciał zamówić tort urodzinowy sprawdzi oferty kilku cukierni – spraw by Twoja była jedną z nich. Poza tym Internet to doskonałe źródło opinii i rekomendacji.

Po piąte: nowe technologie rządzą!
Korzystanie z nowoczesnych rozwiązań technologicznych to również rodzaj prestiżu. Sprzedawaj swoje produkty nie tylko w tradycyjny sposób, ale także przez e-sklep. Dzięki temu doceni Cię też klient, dla którego Internet to nieodłączny element codzienności i narzędzie pracy. Ostatnie kilkanaście lat upłynęło nie tylko na znaczących zmianach społecznych, ale też mentalnych. Kolejne pokolenia konsumentów wychowują się na informacjach z Internetu. Jeśli nie zaznaczysz swojej obecności w sieci, nie korzystasz z najnowszych rozwiązań – to dla znacznej grupy ludzi – po prostu nie istniejesz. Możliwość kupienia czegoś przez internet i odebrania np. w drodze do domu jest szalenie wygodna. Nie trzeba być Amazonem by zistnieć w świadomości współczesnych konsumentów.

Ostatni rok pokazał, że intensywność rozwoju e-handlu w branży spożywczej jest spora. Wielu graczy rynkowych rozpoczęło inwestycje w dodatkowy kanał sprzedaży, jakim jest sklep internetowy. Obecnie udział e-sklepów spożywczych w całości handlu spożywczego wynosi 0,1-0,2%. W perspektywie 5-6 lat ma wzrosnąć do 1,5%, a wówczas jego wartość przekroczy 1,5 mld rocznie. Internet staje się pożądanym kierunkiem rozwoju – wpisuje się w ogólną tendencję wzrostu branży e-commerce w Polsce, poza tym jest to również naturalna wypadkowa zmieniających się preferencji zakupowych konsumentów. Bardzo możliwe, że kolejne lata przyniosą jeden wniosek – bez sieci, ani rusz!

Artykuł ukazał się w magazynie Mistrz Branży.

Autor: Karolina Bartnik-Kura, DreamCommerce SA