Dobry copywriting w sklepie internetowym

Nawet najlepszy produkt i najpiękniejszy sklep internetowy nie przyciągnie klientów ciszą i pustymi zakładkami. O swoim sklepie, marce i towarach musisz mówić – a raczej pisać. Dlatego warto wiedzieć, czym jest copywriting i jak go robić dobrze.

 

Copywriting – co to jest?

Nawet jeśli nie wiesz, czym jest copywriting, na pewno spotykasz się z nim na co dzień – na zakupach, w internecie, telewizji, na ulicy. Bo copywriting to po prostu teksty, a konkretniej pisanie tekstów użytkowych, komercyjnych.

Copywriter, czyli osoba pisząca takie treści na zamówienie, może tworzyć na przykład opisy produktów, teksty reklamowe, artykuły do czasopism, wpisy na bloga, treści na strony www, slogany reklamowe, newslettery, posty na social media i wiele, wiele innych formatów dla różnych branż.

Copywriting ma jeden główny cel – przykuć uwagę odbiorcy, by przekazać mu jakąś informację i przekonać do produktu, usługi, marki. Nie zawsze muszą to być treści sprzedażowe, mogą służyć też między innymi zwiększaniu świadomości marki czy edukacji klientów. Ale copywriting potrzebny jest wszędzie tam, gdzie „kręci się” jakiś biznes, czyli również w sklepach internetowych.

Copywriting w sklepie internetowym

Copywriting w sklepie online jest tak samo niezbędny, jak jego oprogramowanie czy oferta. W sklepie stacjonarnym, jeśli potencjalny klient czegoś nie wie lub ma wątpliwości, zawsze może dopytać kogoś z obsługi, a sprzedawca może w rozmowie przekonać go do zakupu. W sprzedaży online wszystkie te funkcje – informowanie, doradzanie, zachęcanie – musi przejąć przede wszystkim tekst.

Rynek e-commerce wciąż rośnie, każdego dnia otwiera się mnóstwo sklepów internetowych, które są konkurencję dla twojego. Mogą mieć zbliżone ceny i zdjęcia towarów od tego samego producenta. Przez to trudniej wyróżnić się na jej tle i przyciągnąć potencjalnego klienta właśnie do siebie.

Copywriting e-commerce – przykłady

O ile chcesz skutecznie sprzedawać w sieci, musisz zadbać o copywriting i content marketing. I to najlepiej nie byle jaki. Gdzie w sklepie online ma on największe znaczenie?

Przede wszystkim:

w zakładce „O nas”, w której przedstawiasz klientowi swój sklep, jego historię, misję i ofertę,

w opisach produktów, informujących o cechach towaru i zachęcających do kupna,

na blogu, gdzie dzielisz się z odbiorcami swoją wiedzą, poradami czy inspiracjami.

Zasady dobrego copywritingu

Tworzenie chwytliwych, a jednocześnie konkretnych treści to prawdziwa sztuka. Nie każdy może ją opanować. Ale na pewno będzie ci łatwiej, jeśli poznasz kilka podstawowych zasad skutecznego copywritingu i dowiesz się, jak pisać dobre teksty.

1. Pisz prosto i bez nadęcia

„Szanowni Państwo”, „Szanowni Klienci”, „Drogi Nabywco” – taki styl już dawno przestał być atrakcyjny dla klientów. Oczywiście, nadal są branże, w których formalny język ma się bardzo dobrze, tylko zastanów się: czy twoja na pewno do takich należy?

Traktuj klienta z szacunkiem, ale nie twórz między wami zbędnego dystansu. Używaj zrozumiałego, prostego języka. A jeśli wpisuje się to w twoją strategię komunikacji, możesz pokusić się także o trochę humoru czy żarty słowne.

W końcu skoro nawet Agencja Mienia Wojskowego korzysta z nich z powodzeniem, ty też możesz.

Zobacz, jak tworzyć ciekawe opisy produktów

2. Pamiętaj, do kogo piszesz

Musisz znać swoich klientów – ta zasada przewija się na każdym etapie budowania własnej marki. Czy wiesz, jakie są ich oczekiwania i potrzeby? Co ich interesuje? Pisz właśnie o tym. Nie skupiaj się tylko na sobie, swoich produktach i osiągnięciach.

Odbiorca chce czuć, że to on jest tutaj najważniejszy. Jeśli dasz mu to wrażenie, wzmocnisz jego pozytywne doświadczenia związane z twoją marką (customer experience) i łatwiej będzie ci nawiązać z nim trwałą relację.

Dowiedz się więcej o customer experience i dobrej obsłudze klienta 

3. Pisz językiem korzyści

Zanim w ogóle zabierzesz się za pisanie, zastanów się, co twój sklep, produkt albo twoja usługa mogą dać klientowi. Jakie jego problemy rozwiążą? Jak się dzięki nim poczuje?

Zamiast tylko sucho wyliczać właściwości czy parametry produktu, pokaż też, co klient na nich zyska. Odwołaj się do jego emocji i zainteresowań – na przykład tak, jak robi to Pan Lis.

 

Opisy produktów w sklepie internetowym Pan Lis

4. Unikaj ścian tekstu

Strona gęsto zapełniona jednolitym tekstem, bez żadnych punktów zaczepienia dla wzroku, od razu zniechęca czytelnika. Dlatego staraj się dzielić treść na krótsze podrozdziały i akapity, zwłaszcza jeśli piszesz coś dłuższego.

Dodatkowo wyróżniaj najważniejsze słowa lub zdania. Dzięki temu całość będzie się odbiorcy czytać szybciej i przyjemniej, a twój przekaz nie zginie w gąszczu znaków.

5. Dbaj o poprawny język

Oczywiście językowa „wpadka” może zdarzyć się od czasu do czasu każdemu. Jednak liczne błędy gramatyczne, brak interpunkcji czy ciągłe powtórzenia rzucają się w oczy i podkopują wiarygodność autora.

Chcesz budować wizerunek profesjonalnej, budzącej zaufanie marki? Zwracaj uwagę na poprawność językową tekstów na swojej stronie. Jeśli sam/a nie czujesz się w tym pewnie, skorzystaj z pomocy doświadczonych specjalistów lub inteligentnych narzędzi (np. LanguageTool).

Co to jest copywriting SEO?

Choć pisać musisz przede wszystkim dla klienta, nie zapominaj jeszcze o innym ważnym odbiorcy – algorytmach wyszukiwarek internetowych. To one decydują o tym, jak wysoko w wynikach wyszukiwania pojawi się twój sklep.

Copywriting SEO (lub SEO copywriting) polega właśnie na takiej kreacji i optymalizacji treści na strony internetowe, by algorytm mógł je ocenić jako trafne oraz wartościowe dla użytkownika.

Na pozycjonowanie stron internetowych składa się wiele elementów, w tym właśnie atrakcyjne teksty zawierające odpowiednie słowa kluczowe i spełniające wytyczne wyszukiwarki Google. SEO copywriting powinien być częścią twojej strategii pozycjonowania oraz strategii marketingowej.

Czym jest pozycjonowanie stron internetowych? Sprawdź

Co daje copywriting SEO w twoim sklepie internetowym?

Zwiększa ruch – dobrze zoptymalizowany tekst to świetny sposób na przyciąganie kwalifikowanego ruchu organicznego i zwiększanie konwersji przez długi czas przy niewielkim koszcie.

Buduje zaufanie – wciągające treści, które dają użytkownikom prawdziwą wartość, stopniowo zwiększają zaufanie do twojej marki i budują jej wizerunek jako eksperta.

Tworzy możliwości – ciekawe, dopracowane teksty możesz wykorzystać na wiele sposobów, w różnych działaniach marketingowych.

Daje przewagę – im lepiej przygotujesz treści pod SEO, tym większe masz szanse pojawienie się w wyszukiwarce klienta przed twoją konkurencją.

Sprawdź, jak na SEO zyskał sklep ze sprzętem sportowym

Pisanie tekstów i SEO — samodzielnie czy z pomocą?

Pewnie zastanawiasz się teraz, jak wdrożyć te wskazówki w swoim sklepie internetowym. Wszystko zależy od twoich umiejętności oraz możliwości czasowych i finansowych.

Jeśli masz lekkie pióro, możesz oczywiście samodzielnie tworzyć i optymalizować treści na swojej stronie, opisy produktów, newslettery, wpisy blogowe itp. To darmowa opcja, dobra dla biznesów z niewielkim kapitałem.

Pamiętaj jednak, że w tym przypadku efekty mogą być ograniczone. W końcu masz też jeszcze sporo innych zajęć – czy będziesz w stanie spędzać na pisaniu i optymalizacji tekstów wystarczająco wiele czasu?

Czy potrzebny ci copywriter i specjalista SEO?

Co jeśli tworzenie tekstów przychodzi ci z wielkim trudem albo zupełnie nie odnajdujesz się w świecie SEO?

W takim wypadku najlepiej będzie skorzystać ze wsparcia specjalisty. W sieci znajdziesz wiele ofert tzw. wolnych strzelców – freelance copywriterów piszących różne materiały na zamówienie.

A jeżeli zależy ci na jeszcze lepszych wynikach oraz realnym zwiększaniu sprzedaży, zainwestuj w bardziej kompleksowe działania. Wybierz pozycjonowanie sklepów internetowych Shoper.

W jednej usłudze zyskasz m.in. pomoc od strony technicznej, wsparcie w zakresie content marketingu, optymalizację treści czy dostęp do szczegółowych analiz i raportów.

Zamów darmową konsultację lub audyt SEO swojej strony.