Jeśli prowadzisz sklep internetowy, sprzedający np. w branży gastronomicznej i jeśli potrzebujesz ograniczyć strefę dostawy na dany region, ten materiał jest dla ciebie.

 

Pisaliśmy już w naszej poradnikowej serii, jak ograniczyć widoczność dostaw w zależności od zamawianego produktu, dzisiaj pora omówić, jak ustawić dostawy w przypadku, gdy sklep działa lokalnie i jego właściciel chciałby, by towar można było zamówić tylko w określonej lokalizacji.

Przykładowo: restauracja realizuje dostawy na wynos i nie chce, aby zamówienie złożył ktoś spoza obszaru jej działania. Albo – koszt dostawy w różne części miasta zależy od sumy kwoty składanego zamówienia.

Z pomocą tutaj przyjdą nam „strefy dostaw”, czyli funkcjonalność, dzięki której oprócz krajów ustalić możemy również do jakich kodów pocztowych dana metoda wysyłki jest przypisana i wyświetlić ją w zależności od tego, jaki kod pocztowy poda klient podczas składania zamówienia w sklepie.

Jak ustawić strefy dostaw w sklepie internetowym

Żeby wszystko przebiegało prawidłowo, w sklepie należy nieco zmienić przejście przez kolejne kroki koszyka. Domyślnie klient wybiera formę dostawy zaraz po przejściu do koszyka, po zmianie klient otrzyma dostępne formy dostawy dopiero po podaniu adresu (kodu pocztowego), pod które mają być wysłane zakupy.

Jak to zrobić? W ustawieniach koszyka zmieniamy dostawę i płatność z „pokaż w koszyku” na „pokaż jako dodatkowy krok w procesie zakupowym”.

 

 

Tak ustawiony koszyk pozwoli nam na logiczne ustawienie procesu zakupowego. Przejdźmy teraz do konfiguracji stref:

a) podczas dodawania nowej strefy dostawy wybieramy tryb działania „kody pocztowe w kraju”,

b) w kolejnym kroku wpisujemy kody pocztowe, które dana metoda dostawy będzie obsługiwała. Ułatwieniem może być stosowanie znaku gwiazdki „*”, która zastąpi dowolny ciąg znaków, gdy np. chcemy, by strefa była utworzona dla całego miasta. Przykładowo: „31-*”.

 

 

Aby koszty dostawy w różne części miasta zależały od sumy składanego zamówienia, musimy stworzyć tyle stref dostaw z właściwymi kodami pocztowymi, ile będziemy mieć regionów dostawy. Przykładowo:

a) tworzymy strefę z kodami pocztowymi 31-100, 31-200, 31-300 (północna część miasta);
b) tworzymy drugą grupę stref dostaw z kodami 31-400, 31-500, 31-600 (południowa część miasta).

Następnie tworzymy osobne metody dostawy i w każdej z nich wybieramy odpowiadającą jej strefę oraz określamy cenę wysyłki do danej strefy w zakładce koszty dostawy.

 

 

Tak ustawione dostawy pozwolą nam na wyświetlenie właściwej z nich w zależności od tego, jaki adres dostawy klient poda w koszyku.

W przypadku zaś, gdy klient poda adres spoza obszaru działania sklepu – nie pokaże żadnej, wyświetlając zamiast tego odpowiedni komunikat ostrzegawczy.

 

Przeczytaj także:
Jak firmy przenoszą się do internetu i uruchamiają sprzedaż online