Dropshipping to rozwiązanie, w którym sprzedawca jedynie pośredniczy w transakcji, a towar jest wysyłany do kupującego bezpośrednio z hurtowni. Niemal idealny model sprzedaży. Jednak by w pełni z niego korzystać, trzeba poznać zarówno jego plusy, jak minusy.
Na czym dokładnie polega dropshipping
Klient dokonuje zakupu w sklepie internetowym. System przekazuje informację o wybranym produkcie do hurtowni a ta wysyła towar na adres wskazany w zamówieniu. Kupujący nie ma wyobrażenia o tym, jak przebiega proces zakupu, dlatego to na właścicielu spoczywa odpowiedzialność za odpowiednią komunikację na poszczególnych etapach zawierania transakcji.
Plusy dropshippingu
Dropshipping obniża barierę wejścia do branży e-commerce, bo już na starcie pozwala zmniejszyć koszty działalności. Ryzyko inwestycyjne jest bardzo niskie. Właściciel nie musi zatowarować sklepu.
Pozwala dopracować ofertę pod względem opłacalności sprzedaży i prezentować tylko te produkty, na które jest największe zapotrzebowanie. Tym samym ułatwia szybkie reagowanie na zmieniające się potrzeby konsumentów.
Ułatwia swobodne zarządzanie asortymentem – zawężanie sprzedaży do jednej kategorii lub dynamiczne poszerzanie oferty bez ponoszenia kosztów. Co więcej nawet przebranżowienie sprzedaży nie stanowi większej trudności.
Co więcej, sprzedaż produktów wielkogabarytowych nie stanowi trudności – nie jest potrzebna przestrzeń magazynowa a tym samym wydatki związane z jej utrzymaniem i obsługą procesu logistycznego. Aktualne rozwiązania, którymi dysponują hurtownie potrafią sprostać ofercie z każdej niemal branży.
Daje możliwość prowadzenia działalności z dowolnego miejsca – wystarczy dostęp do internetu.
Właściciel sklepu ma znacznie mniej obowiązków niż w tradycyjnym modelu sprzedaży. Dzięki integracji z hurtownią stany magazynowe i ceny aktualizują się automatycznie. A pozostałe czynności związane z obsługą zamówień można w dużej części, lub nawet w całości, powierzyć wybranej hurtowni. Dotyczy to także np. obowiązku inwentaryzacji. Pozwala to właścicielowi skupić się na innych aspektach prowadzenia sklepu internetowego, np. marketingu i budowaniu wizerunku.
Coraz więcej hurtowni oferuje usługi dodatkowe, tak jak personalizacja czy dodawanie dodatkowych materiałów do przesyłki. Warto z nich korzystać.
Pozwala oszczędzać czas. Właściciel nie musi dokładnie śledzić każdego z etapów obsług zamówienia. Dzięki temu – może angażować się w inne działania.
Najlepsze i największe hurtownie mają doskonale zoptymalizowane i unowocześnione procesy obsługi zamówień. Co przekłada się także na realizację tych procesów w konkretnych sklepach internetowych zintegrowanych z nimi.
Dropshipping – minusy
A czy są jakieś? Tak. Dropshipping nie jest bez wad. Jednak ich znajomość pozwala wypracować rozwiązania, dzięki którym nie będą one przeszkodą.
Pierwsza trudność – to nieaktualne stany magazynowe. Integracje z hurtowniami zakładają aktualizację stanów kilka razy na dobę. Może się przytrafić sytuacja kiedy wybranego przez klienta towaru nie będzie już hurtowni. Szczególnie w okresie wzmożonych zakupów czy wyjątkowej popularności danego asortymentu. Trudność może stanowić kwestia wyjaśnienia klientowi sklepu sytuacji z brakiem zakupionego produktu.
W okresie wzmożonych zakupów mogą się pojawić opóźnienia w wysyłce towaru – pracownicy nie są w stanie tak szybko spakować wysyłek. To sytuacje, które wymagają udzielenia klientom dodatkowych informacji.
Obsługa zwrotów – o ile hurtownia odpowiada za wysyłkę, to niekoniecznie realizuje też zwroty od kupujących. Sytuacja może też powodować dezorientację kupującego i odesłanie towaru na niewłaściwy adres. W tym przypadku istotne jest przygotowanie przejrzystego regulaminu i np. FAQ by pomóc klientom sklepu.
Hurtownie zazwyczaj współpracują z wieloma sklepami internetowymi jednocześnie, przez co trudniej jest się wyróżnić. Konsumenci znajdą w wyszukiwarce mnóstwo adresów z tym samym produktem. Dlatego niezwykle istotne jest, aby zadbać o elementy dodatkowe np. unikalne opisy i zdjęcia asortymentu.
Polityka cenowa narzucana przez hurtownię może ograniczać swobodę w działaniu właścicielowi sklepu. Współpraca jest zazwyczaj oparta o umowę, która może zawierać jasno sformułowane zasady w tym zakresie.
Pozostaje jeszcze kwestia personalizacji przesyłki. To jeden z ważnych elementów budowania marki. Tym bardziej trudny w realizacji, jeśli np. właściciel chciałby realizować wysyłki w ducho zero waste. Część hurtowni to umożliwia – warto zwrócić na nie uwagę.
Brak dokładnej znajomości oferowanego asortymentu to częsta sytuacja w tym modelu sprzedażowym. By móc dobrze doradzić kupującym, a także obsłużyć poprawnie proces posprzedażowy właściciel powinien wcześniej zapoznać się z produktami wybranej hurtowni. Wiele z nich to umożliwia.
Jak widać, sprzedaż w modelu dropshippingu ma swoje wady i zalety. Ich bilans jednak pokazuje, że takie rozwiązanie daje szerokie możliwości przedsiębiorcom. Co więcej każdą z wymienionych trudności można zawczasu wyeliminować lub przynajmniej zminimalizować, za to zalety pozwalają niemal każdemu, bardzo szybko wystartować z własnym e-sklepem.
Dropshipping w sklepie internetowym Shoper – zarządzaj wygodnie sprzedażą w modelu dropshipping, znajdź odpowiednie dla twojego sklepu hurtownie i zlecaj im wysyłkę zamówień. Spróbuj tutaj.
☞ Dowiedz się, z jakimi kosztami musisz się liczyć otwierając sklep w dropshippingu
☞ Jeszcze więcej o dropshippingu znajdziesz w naszym Uniwersytecie Shoper