adwords_

Założyłeś swój wymarzony sklep. Wybrałeś grafikę, edytowałeś zdjęcia produktów i czekasz niecierpliwie na pierwszych klientów. Może już nawet upewniłeś się, że w Narzędziach dla Webmasterów Google Twój sklep jest dodany i wypozycjonowany.


Może nawet widzisz się w środku wyników wyszukiwania, po tym jak wpiszesz swoją nazwę sklepu, ale czy pojawiasz się wystarczająco wysoko w wyszukiwaniach Google po wpisaniu swoich towarów w pole wyszukiwarki?
Jeżeli odpowiedź brzmi “nie” i jeżeli chcesz mieć pod kontrolą to, gdzie pojawiają się reklamy Twojego sklepu, warto rozważyć linki sponsorowane Google, czyli tak zwany program Google AdWords. Szczególnie jeżeli weźmiemy pod uwagę, że 67.8% wyszukiwań dokonywanych jest na wyszukiwarce Google, możliwość zapłacenia, by wyświetlać swoje reklamy na górze wyników stanowi dobrą inwestycję dla Twojego biznesu.

Podpowiemy Ci, jak zacząć prowadzić skuteczne kampanie reklamowe swojego sklepu w programie Google AdWords i jakie możliwości oferuje ten program.

Co to właściwie jest AdWords?
Na pewno znasz reklamy tekstowe w wyszukiwaniach Google. Pierwszych kilka wpisów na górze i po prawej stronie to płatne linki Googla.
W skrócie: Ty sam możesz ustawić swoje konto reklamowe Google AdWords, w którym określasz:
– na jakie słowa chcesz pokazywać swoje reklamy,
– ile chcesz za nie zapłacić,
– komu i kiedy mają się one wyświetlać,
– i jaką mają mieć treść.

Możesz też wybierać typy reklam: tekstowe, graficzne lub video i kierować je do użytkowników różnych urządzeń, jak komórki, tablety czy komputery stacjonarne.
Możesz też wyświetlać reklamy na innych witrynach, które pokazują reklamy AdWords, np. tematyczne fora, strony informacyjne, blogi itp.

Ile to będzie kosztować?
AdWords jest wspaniały dla każdego typu biznesu, także dla małych firm, bo nie wymaga minimalnych nakładów finansowych. Ty sam możesz określić, ile jesteś w stanie przeznaczyć na reklamowanie swojej firmy. Ustalasz i kontrolujesz sam swój budżet miesięczny lub dzienny i stawkę za słowo kluczowe (maksymalny koszt kliknięcia na Twoją reklamę, czyli max. CPC, z ang. cost per click). Płacisz tylko wtedy, gdy Twój klient kliknie na Twoją reklamę. Dlatego już za kilka czy kilkadziesiąt złotych można mieć efekty z kampanii. Stawki za kliknięcie zaczynają się już od groszy, ale to Twoja branża określa, ile płaci się za dane słowo kluczowe.
Reklamodawcy w sieci Google biorą udział w aukcji, w której ustanawiają się stawki za dane słowo kluczowe. Za każdym zapytaniem wprowadzonym w wyszukiwarkę, Google bierze pod uwagę wszystkich reklamodawców, którzy wybrali dane słowo kluczowe, po czym stają oni do aukcji. Tylko kilku reklamodawców pokaże się na pierwszej stronie. Ale nie znaczy to, że ten, kto chce zapłacić więcej będzie miał wyższe rezultaty. Oczywiście stawka ma znaczenie, ale Google bierze pod uwagę też to, czy nasze słowa kluczowe są dobrze związane z naszymi tekstami reklamowymi, czy mają one odzwierciedlenie na stronie naszego sklepu i jakie jest ogólne wrażenie naszego sklepu (np. czy łatwo w nim znaleźć reklamowane produkty i czy opisy są klarowne). Im lepsze konto i jego struktura oraz sama strona sklepu, tym taniej może nas kosztować średnie CPC, czyli koszt za kliknięcie na naszą reklamę.

Co mam zrobić, żeby zacząć? Czyli o zakładaniu konta.
Samo założenie konta to kilka kliknięć na stronie Google AdWords.
Potrzebny jest tylko adres e-mail. Jeżeli masz już adres Gmail, po prostu łączysz go z kontem Google AdWords.

Kliknięcia to nie wszystko – liczy się konwersja.
Co to są te konwersje? Po kliknięciu na Twoją reklamę klient przechodzi na stronie Twojego sklepu i widzi Twoje produkty. Chcesz, żeby dokonał zakupu – czyli to będzie celem Twoich działań reklamowych – tak zwaną konwersją. (Niektórzy dążą do tego, żeby klient zapisał się na newsletter, albo pobrał katalog produktów ze strony – to też może być konwersją). Dlatego tak ważne jest żeby dobrać odpowiednie słowa kluczowe i dopasować do nich treść reklamy i stronę landingową, czyli tę, na którą klient jest przekierowywany wprost z Twojej reklamy.
Jeżeli masz np sklep z ubraniami, to na frazę “spodnie damskie” klient powinien zobaczyć aktualną kolekcję damskich spodni, a nie np. stronę powitalną, albo całą kolekcję ubrań damskich.
Klient chce w oka mgnieniu znaleźć to, czego szukał.

adwords2

Jak zaplanować pierwsze kampanie?
Jeżeli masz już swój sklep, to przeszedłeś już przez planowanie menu produktów. Część pracy za Tobą. Masz kategorie produktów, podkategorie, modele i kolory… W podobny sposób będziesz planował konto reklamowe.
W AdWords są główne elementy organizujące Twoje konto na podobieństwo sklepu.
Najpierw zakładasz kampanię, czyli jednostkę organizacyjną. To dla niej określasz, komu i kiedy będzie ona pokazywać reklamy, czyli jak je kierujesz. Na całą Polskę?…a może dostarczasz tylko na Mazowieckie, albo opłaca Ci się tylko w obrębie 50 km od Twojej siedziby? Sam to określisz, a w razie zmian w Twoim sklepie – zawsze możesz dostosować do nich kampanię.

Masz produkty dla ludzi biznesu i wiesz, że klienci szukają ich w godzinach pracy? Możesz wykluczyć weekendy albo pokazywać reklamy tylko od 8 do 16 dla danej kampanii reklamowej w Twoim koncie. Google oferuje więcej takich funkcji. O wszystkich możesz poczytać tu: Wybór czasu i miejsca.
W kampanii tworzysz grupy reklam: jeżeli sprzedajesz ubrania damskie, logiczny jest podział kampanii na grupy reklam: sukienki, spódnice, bluzki itd. Grupy reklam pozwolą Ci pogrupować słowa kluczowe i powiązane z nimi reklamy.

Reklamy
Dobre konto reklamowe ma w jednej grupie kilka reklam, których teksty podkreślają różne zalety produktów. Jedna może np. mówić o promocji, inna o oferowanych modelach. Liczą się konkrety i realne profity dla klienta, jak np. darmowa dostawa. Ważne są też wezwania do działania typu “Zamów online!”. Ponieważ program AdWords wyświetla reklamy naprzemiennie, system może wybrać te, które uzyskują lepsze wyniki i wyświetlać je częściej.

Co to jest garsonka i jak inaczej można ją nazwać? – czyli trochę więcej o słowach kluczowych
Bardzo ważne, żeby uwzględnić wszystkie możliwe nazwy produktu, także te składające się z kilku wyrazów jak “garsonka z wełny”, “garsonka z żorżety”. Nie sprzedajesz garsonek wełnianych? Nie musisz wyświetlać swoich reklam na te wyszukiwania. Wystarczy dodać wykluczające słowo kluczowe “wełny, wełnianych” i odfiltrować niepożądane kliknięcia. Dobrym chwytem jest zapytanie znajomych, jak szukaliby Twoich produktów i sprawdzenie tych terminów na Google trends.

Typy dopasowań słów kluczowych
Jest kilka tzw typów dopasowań, które pozwalają przyciągnąć więcej ruchu na bardziej ogólne zapytania:
Dopasowanie ścisłe – reaguje na każde zapytanie zawierające to słowo czy jego synonimy.
Dopasowanie do wyrażenia – umożliwia wyświetlanie reklam na zapytanie zawierające to wyrażenie, ale też poprzedzone lub zakończone jakimś innym słowem.
Dopasowanie przybliżone – wyświetla reklamy tylko na dane wyrażenie, beż żadnych odmian czy dodatkowych słów.

Wszystkiego o słowach kluczowych dowiesz się tu.

Jak mierzyć skuteczność?
Dzięki programowi Google dostajesz informacje zwrotne o tym, jakie rezultaty mają kampanie i możesz na bieżąco śledzić, jakie słowa i reklamy są klikane i jakie są koszty.
W szacowaniu skuteczności pomagają wskaźniki:
Wyświetlenia – czyli ile razy reklama została pokazana
Kliknięcia – po wyświetleniu reklamy klienci klikają na reklamę
CTR – współczynnik klikalności (dla reklam, słów kluczowych lub całych kampanii) = ilość kliknięć dzielona przez ilość wyświetleń, wyrażana w %
Konwersje – omówione wcześniej
Dochód – jeżeli określimy w naszym koncie, ile zarabiamy na każdej konwersji, możemy mierzyć dochód już podczas oceny działań reklamowych

Wiesz, ile wydajesz na klienta.
Twoje konto da Ci informację, ile kosztuje konwersja, czyli tzw. koszt akwizycji klienta.
Wiesz, ile wydajesz na dane słowo lub kampanię zanim użytkownicy dokonają konwersji.
Po połączeniu konta AdWords z bezpłatnym kontem Analytics możesz też śledzić zachowanie klientów na stronie Twojego sklepu, ile czasu zostają na stronie i jakie produkty przeglądają zanim kupią lub opuszczą sklep.