Czy sklep internetowy to dobry pomysł na biznes dla branży cukierniczej? Piekarskiej? Przykłady sklepów działających na platformie Shoper oraz inspiracje zagraniczne potwierdzają, że da się! Trzeba tylko zrobić pierwszy krok.
Analizowałam rynek i bazę naszych klientów i trudno wskazać konkretną liczbę w odniesieniu do tej branży, ponieważ sklepy z takim asortymentem zwykle umiejscowione są w segmencie: delikatesy oraz zdrowie i uroda. Obie te dziedziny stanowią łącznie 10% wszystkich naszych sklepów internetowych. Na otwarcie dodatkowego kanału sprzedaży decydują się ci właściciele, którzy są świadomi potencjału tego narzędzia i możliwości jakie daje w zakresie pozyskiwania klientów. Przeglądając adresy internetowe wśród naszych klientów można zauważyć, że większość z nich działa regionalnie.
Na przykład taki Blikle – kto nie zna tego nazwiska? Po adresem Sklep Blikle działa sklep internetowy, który aktualnie dostawą obejmuje Warszawę i najbliżej położone miasta. Sama strona prezentuje całą ofertę cukierni, co dla fanów wypieków spod znaku Blikle stanowi świetne rozwiązanie – sklep on-line pozwala im zamówić wybrany tort czy ciasto, podać specyfikację bez konieczności przebijania się przez całe miasto, spokojnie oczekując dostawy. Podobnie działa firma kateringowa, która prowadzi sklep Perfect.
A może swojski chleb? W sklepie Ze wsi możemy go zamówić do domu razem ze świeżo wędzonymi wędlinami i nabiałem. Ale tu znów daje o sobie znać regionalizacja – sklep dostarcza produkty jedynie w Białymstoku i okolicach. We Wrocławiu z kolei swoją ofertą kusi Eko-Farma Wrocław.
Przyczyny owej regionalizacji i ograniczeń w kwestiach logistycznych należałoby pewnie upatrywać w specyfice określonej gałęzi branży spożywczej – niektóre produkty nie są przystosowane do dalekich podróży pocztą kurierską, niektóre mają bardzo krótki termin ważności. Ale po drugiej stronie są na szczęście sklepy i marki, które oferują towary pakowane np. próżniowo, o dłuższym terminie ważności, których dostarczenie na drugi koniec kraju jest już dużo łatwiejsze niż w przypadku chociażby tortów czy lodów. Jak na przykład sklep Biotomix.
Nieśmiałość branży cukierniczej/piekarskiej może wynikać także z braku przekonania o możliwości wykorzystania oprogramowania sklepu internetowego w niepełnym zakresie. Co dokładnie można zrobić?
☞Sklep internetowy może ułatwiać prezentację oferty klientom. Wystarczy wyłączyć opcję kupowania i w ten sposób stworzyć katalog online, którym łatwo zarządzać.
☞Co więcej, dzięki takiej stronie możemy prowadzić działania reklamowe naszej cukierni zregionalizowane, np. tylko dla mieszkańców danego miasta. Kupujemy reklamę targetowaną (czyli ze wskazaniem np. na dane miasto), w treści odsyłamy do naszej strony, gdzie można znaleźć pełną ofertę, promocje, nowości itd.
☞A może prowadzisz warsztaty? Albo mógłbyś? Np. dla dzieci, pokazy pieczenia, lekcje dla zapracowanych itd? Czemu nie prezentować tego za pomocą strony i np. nie sprzedawać w ten sposób wejściówek na szkolenia?
☞A może pójść krok dalej – i np. umożliwić stały abonament w twojej piekarni/cukierni? Zamówienia do czwartku – tylko po to by w niedzielę ciasto z twojej cukierni gościło na okolicznych stołach? Ile razy widać było żal w oczach klienta, gdy w sobotę przyszedł za późno by kupić swój ulubiony placek, chleb?
☞Jeśli obawiasz się obsług logistycznej – to pozwól na kupowanie z odbiorem osobistym.
To tylko kilka opcji. Niewątpliwie technologia przyjdzie z pomocą także i tej branży. Choćby najnowsza koncepcja firmy Integer (twórcy Paczkomatów), czyli lodówkomaty, wprowadzi spożywkę w nowy wymiar.
Jak w każdej dziedzinie, tak i wśród piekarzy oraz cukierników największe szansę będą mieli ci, którzy nie oprą się nowinkom technologicznym i wpiszą się w zmieniające się nawyki konsumentów – te, jak podają badania, przenoszą coraz więcej codziennych czynności do internetu i na urządzenia mobilne. A przecież trzeba być tam, gdzie są klienci.
I jeszcze łyk inspiracji:
Załóż sklep internetowy i pozyskaj nowych klientów!