Startup Stock Photos

Sprzedaż przez internet to jeden z najprostszych sposobów na własny biznes. Wystarczy pomysł, odpowiednie narzędzia i można zacząć zarabiać. Brzmi niewiarygodnie? Nic bardziej mylnego, o czym przekona cię niejeden Reseller Shoper.

 

Sklep internetowy, jak każdy inny biznes wciąż się rozwija, dostosowując się do wchodzących na rynek nowych technologii oraz zmieniających się nawyków zakupowych internautów. Żeby nie wypaść z obiegu, trzeba być z nimi na bieżąco, co jednak nie zawsze idzie w parze z jednoosobową działalnością gospodarczą. Prowadzenie sklepu, często i księgowości, zajmowanie się marketingiem marki… Gdzie tu miejsce na projektowanie jeszcze grafiki czy profesjonalne sesje zdjęciowe, które mogłyby zadziałać na użytkownika niczym płachta na byka? Nic więc dziwnego, że dla wielu właścicieli e-biznesów przychodzi nagle taki moment, kiedy zaczynają rozważać nawiązanie współpracy z profesjonalistami i powierzenie najistotniejszych kwestii związanych z ich sklepem internetowym sprawdzonym już na rynku agencjom interaktywnym. Czyli Resellerom. Rezultat takiej współpracy może przyniesie długofalowe efekty dla twojego biznesu.

W pierwszej kolejności musisz sprawdzić portfolio danego wykonawcy. Istotne jest to, co dokładnie wykonała agencja w ramach danego projektu. Częstą praktyką firm jest bowiem wpisywanie w tym miejscu wielu znanych marek, ale gdy przyjrzymy się im bliżej to niekiedy okazuje się, że zamiast szerokiej kampanii reklamowej agencja wykonała… projekt nowych notesów. I to taki, który nawet nie został ostatecznie wybrany. Dlatego warto dopytywać o jak największą ilość szczegółów. Co prawda firmy czasami mają podpisane umowy o poufności, jednak powinny być w stanie przedstawić dowody swojej dotychczasowej pracy – szczególnie jeśli projekt był publikowany w internecie. Ostatecznie można poprosić o numer do kilku klientów. Pozwoli to zweryfikować np. terminowość wykonywanych prac, czy jakość komunikacji z klientem.

Obok weryfikacji bezpośredniej w wybranej agencji, możesz też samodzielnie poszukać opinii na jej temat w internecie – przejrzeć wątki na forach branżowych, podpytać na grupach tematycznych na Facebooku itd. Jest to o tyle ważne działanie, że na stronie zaprezentowani są zazwyczaj klienci referencyjni – albo znane marki albo projekty które się powiodły. Natomiast trudnych klientów najszybciej znajdziemy na forach.

Drugą istotną kwestią jest sprawdzenie, czy wybrana przez nas firma ma doświadczenie w tworzeniu sklepów internetowych. Bardzo ważnym jest, by agencja której powierzysz swój e-sklep miała odpowiednie kompetencje i doświadczenie. Przykład: sklepy internetowe Shoper są na swój sposób unikatowe. Choć mogą działać podobnie jak inne rozwiązania dostępne na rynku, to jednak najlepsze efekty dadzą tylko tym osobom, które mają już doświadczenie przy pracy z nimi. Pomimo bowiem zachowania najlepszych praktyk user experience, przejrzystości kodu, czy pełnej instrukcji obsługi – nic nie zastąpi doświadczenia i obycia z danym typem projektów. Grafik może stworzyć prześliczny projekt witryny, ale choćby był absolwentem najlepszej ASP, czy tworzył niesamowite strony internetowe – jeśli nie ma w swoim portfolio rzeczywistego tworzenia e-sklepów, to może się zdarzyć, że będzie on dla ciebie zupełnie nietrafionym wyborem. A niestety wciąż trafiają się świetne pod względem artystycznym projekty, które po wdrożeniu okazują się bardzo nieprzyjazne dla użytkownika. W takich sklepach pomimo pięknej grafiki nikt nie jest w stanie dokonać zakupu, ponieważ np. projektant zapomniał o wyszukiwarce produktów czy odpowiednio przygotowanych przyciskach umożliwiających sprzedaż.

Inną stroną tego samego problemu jest sytuacja, kiedy osoba projektująca dany element nie ma styczności z konkretnym oprogramowaniem. Wówczas może się zdarzyć, że nie wszystkie elementy projektu będą możliwe do realizacji w ramach oprogramowania sklepowego. Wybierając taką osobę narażasz się na dodatkowe koszty i przeciągnięty czas projektu.

Trzecim, istotnym elementem udanej współpracy z agencją (freelancerem), jest podpisanie umowy. Co prawda wciąż popularna jest stara maksyma, że „umowy pisze się na złe czasy”, jednak niezależnie od składanych deklaracji, warto podpisać odpowiedni dokument, by mieć pewność co do warunków, na które się zgodziłeś. Dopilnuj więc, by umowa zawierała takie elementy, jak:
specyfikację zleconych prac,
dokładną cenę,
warunki wypowiedzenia,
warunki odstąpienia,
kary umowne za nieprzestrzeganie umowy.

Zwróciłeś uwagę na drugi z powyższych elementów? Dokładną cenę? Musisz mieć świadomość, że rynek e-commerce jest nadal swojego rodzaju nowością nie tylko w Polsce, ale i na świecie. Bardzo dynamicznie się rozwija pod względem technologii i dostępnych rozwiązań, ale z tego też względu wiele produktów i usług nie ma ustalonej, rynkowej wartości, a wręcz przeciwnie – przedział cenowy może być bardzo szeroki. I jak zwykle – diabeł tkwi w szczegółach. Stąd istotne jest, byś dokładnie zapoznał się z tym, co oferuje ci dana firma i jakie wsparcie zapewnia. Weryfikuj propozycje „przygotowywane specjalnie dla ciebie” – zwłaszcza te poniżej średniej rynkowej. Niska cena nie musi oznaczać usług słabej jakości, ale lepiej się o tym przekonać przed podpisywaniem stosownej umowy.

Jeżeli będziesz potrzebować przy tym pomocy – pytaj i pisz do nas śmiało. Wszystkie szczegóły znajdziesz na tej stronie.