blog (1)

W pierwszej części poradnika Google Analytics pisaliśmy, jak wykorzystać dane z GA, skupiając się na zakładce “Odbiorcy”, dziś czas na prezentację konkretnych liczb i przykładów, które pozwolą spojrzeć głębiej i dowiedzieć się, kim są twoi klienci.

Informacje o danych demograficznych i zainteresowaniach znajdziesz w lewej nawigacji swojego konta Analytics:

screen1

Wybierając sekcję “Ogółem” dowiesz się o wieku oraz płci swoich użytkowników. Wiek podzielony jest na sześć grup: 18-24 lata, 25-34, 34-44. 45-54, 55-64 oraz 65+. Płeć to kobieta i mężczyzna.

screen2

screen3

Dane zarówno odnośnie wieku, jak i płci, można sprawdzić w podziale na procenty nowych sesji (sesje, strony/sesje, średni czas trwania sesji czy współczynnik odrzuceń – wszystkie te pojęcia opisaliśmy szerzej w poprzednim artykule). Jeżeli wejdziesz w sekcję “Wiek” lub “Płeć”, oprócz standardowych opcji segmentowania użytkowników, zobaczysz ich także w podsumowaniu np. korzystania z witryny (wszystkich danych jak sesje, współczynnik odrzuceń) oraz zestawieniu celów i sprzedaży. Jakie przychody wygenerowała grupa w przedziale wiekowym 35-44 lat, ile ci klienci zrobili transakcji, jaka była średnia wartość zamówienia, współczynnik konwersji czy wartość na sesję – wszystkiego tego dowiesz się właśnie w tym miejscu.

Zainteresowani>Ogółem” – sekcja poniżej danych demograficznych dzieli użytkowników odwiedzających naszą witrynę na 10 najpopularniejszych segmentów, takich jak fani kina, technologii, zakupów, sportu czy muzyki. Kolejna, “Kategoria podobieństwa” dostarczy ci informacji o zasięgu. Na przykład: sprzedajesz filmy DVD, ale z obecnych użytkowników, którzy odwiedzają twój sklep, fani kina stanowią tylko 5% całości. Skup się zatem na stworzeniu kampanii Google Adwords wycelowanej w konkretne miejsca, gdzie właśnie tacy klienci konsumują internet. Zwiększ tym samym liczbę fanów kina z 5 do 30% w twoim sklepie, podnosząc jednocześnie szanse na sprzedaż. Oraz w drugą stronę – z pozyskanych już użytkowników zainteresowanych filmami, stwórz segment klientów do remarketingu, którym podsuniesz później dokładnie to, czego szukali.

Ostatnie dwie sekcje to “Segmenty na rynku” i “Inne kategorie”. Ta pierwsza pokaże ci podział danych (Pozyskiwanie, Zachowanie i Konwersje) według segmentów rynkowych – m.in. zatrudnienia, pojazdów, agencji nieruchomości, hoteli itd. W “Innych…” zobaczysz z kolei dane (Pozyskiwanie, Zachowanie i Konwersje) w podziale na pozostałe kategorie.

screen4

Oprócz wyżej opisanego przykładu, mając dokładniejsze dane, będziesz mógł stworzyć segment klienta, takiego jak np. kobieta w wieku 25-34, która wydała ostatnio w twoim sklepie 250 zł.
Ale możliwości zastosowania danych demograficznych do analizy i działań marketingowych jest dużo więcej. Nie ma sensu jednak ich dublować i przepisywać – lepiej zacząć od lektury podpowiedzi Google “Jak dotrzeć do osób z określonej grupy demograficznej” i zacząć wdrażać w życie najlepsze dla ciebie i twojego sklepu.