Chcemy inteligentych zakupów i personlizowaanej oferty. Im szybciej, tym lepiej – tak wynika z raportu firmy Ebeltoft Group o przyszłości zakupów online.

 

W tym artykule pisaliśmy już o „zakupach przyszłości” – o sztucznej inteligencji, która nie tylko będzie spełniać twoje polecenia w trakcie kupowania produktów, ale będzie cię w tych zakupach wyręczać. Jednak nie tylko nam marzy się taka wizja niedalekiej przyszłości – raport Ebeltoft Group podaje, że fanów wykorzystywania nowych technologii w branży e-commerce jest znacznie więcej. I całkiem sporo w Polsce!

Na potrzeby badania zapytano internautów i klientów sklepów internetowych, jakie rozwiązania mogłyby ułatwić im i zakupy, i życie. Niektóre są dziś w fazie testów, niektóre to wizja bardziej odległej przyszłości, ale wszystkie mogą zrewolucjonizować e-commerce.

Weźmy na przykład zakupy dokonywane za pośrednictwem inteligentnej lodówki, która sprawdza stan zapasów poszczególnych produktów – robiłabyś/robiłbyś za jej pomocą zakupy? Aż 57% pytanych Polaków mówi, że tak. Tego samego zdania jest 54% Rumunów, a dalej: 45% Hiszpanów i 36% Francuzów.

 


Źródło: Raport Ebeltoft Group

 

Z wielką chęcią skorzystalibyśmy też z możliwości wirtualnych, inteligentnych asystentów (Amazon Alexa lub Google Home) i zakupów głosowych – Polacy są w czołówce także tego pomysłu na „zakupy przyszłości” (45% wskazań, więcej zanotowano tylko w Rumunii i Brazylii).

 


Źródło: Raport Ebeltoft Group

 

Skąd ten entuzjazm? Raport Ebeltoft Group pokazuje, że technologiczne nowinki najbardziej interesują konsumentów z rynków wschodzących. Mniejszą ciekawość wykazują Europejczycy z bogatej północy kontynentu (Norwegowie, Duńczycy, Holendrzy czy Belgowie) oraz Amerykanie – ci ostatni zapewne dlatego, że u nich np. nowoczesne zakupy głosowe w pewien sposób już działają i nie stanowią aż takiej nowości, jak choćby w naszej części Europy.

To natomiast, na czym szczególnie zależy mieszkańcom USA czy Brytyjczykom, to personalizacja oferty marketingowej. Dla aż 49% Amerykanów e-maile czy inne komunikaty powinny być wysyłane z myślą o konkretnym kliencie – powinny bazować na jego wcześniejszych zamówieniach i doświadczeniach zakupowych. W Polsce „marzy” o tym 46% badanych.

 


Źródło: Raport Ebeltoft Group

 

Ale czy o zakupach przyszłości myślą tylko młodzi internauci, do których ta przyszłość faktycznie będzie należeć? Niekoniecznie. Oczywiście, im młodszy konsument, tym bardziej jest otwarty na nowinki technologiczne, ale… Na przykład na pytanie, czy jesteś zainteresowany/a wykorzystaniem w zakupach technologii virtual reality (by np. zobaczyć, jak dany mebel wygląda w twoim mieszkaniu) – w grupie wiekowej 59+ padło aż 50% głosów na „tak”. Kwestią więc, która nas najmocniej dziś ciekawi nie jest już „kto”, ale „kiedy” zacznie spełniać e-marzenia.