smartphone-593321_1280_blog

Kiedy technologia prze do przodu, a klienci wciąż chcą czegoś więcej, zastosowanie RWD w sklepie internetowym wydaje się dziś koniecznością. Oto dlaczego.

Wiemy już, że w handlu internetowym wygląd graficzny sklepu odgrywa kluczową rolę. Jednak technologia RWD (Responsive Web Design) wpływa nie tylko na sam wygląd sklepu. Jej wykorzystanie znajduje odzwierciedlenie w statystykach dotyczących konwersji, sprzedaży czy w pozycjonowaniu sklepu. Dlatego już w momencie wyboru oprogramowania należy mieć to na uwadze i oprzeć swój biznes na platformie przygotowanej w technologii dostosowanej do urządzeń przenośnych.

Dla mnie było to oczywiste, nie zastanawiałam się nad innymi rozwiązaniami – mówi nam Małgorzata ze sklepu biowyspa.pl. – Jestem przekonana, że RWD jest niezbędne do prowadzenia sklepu internetowego.

Więcej odwiedzających, więcej konwersji, większa sprzedaż – to pierwsze zauważalne zmiany, widoczne w statystykach Google Analytics. Sklepy, które wcześniej pracowały na standardowych technologiach lub posiadały jedynie wersję mobilną sklepu zauważą większy procentowy udział odwiedzin z urządzeń mobilnych.

– Dzięki technologii RWD mamy o wiele więcej odwiedzin w naszym sklepie – mówi Przemysław Kozok, ze sklepisostar.pl. – Na podstawie danych z Google Analytics dobrze widać, że po wdrożeniu responsywności liczba odsłon, zwłaszcza tych dokonywanych za pośrednictwem urządzeń mobilnych, znacznie nam wzrosła.

Wzrost sprzedaży to dla Przemysława naturalna konsekwencja zwiększonej liczby odwiedzających jego sklep.

– W naszym przypadku było to zauważalne – liczba użytkowników mobilnych, którzy dokonują u nas zakupów zwiększyła się znacznie. Dzięki RWD łatwiej nam teraz dotrzeć do wszystkich klientów mobilnych, a obecnie to właśnie oni stanowią większość – zapewnia.

Zwykle zmiana oprogramowania sklepu na responsywne znajduje swoje odbicie w statystykach niemal natychmiast, jednak czasami – w zależności od branży i oferowanych produktów – efekty pojawiają się stopniowo.

– W atakdesign.pl przejście na RWD traktujemy jako działanie długofalowe – mówi Konrad Jęcek. – Oczywiście rośnie ilość zamówień z urządzeń mobilnych, nie jest to jednak zjawisko, które jakoś drastycznie zmienia nasze podejście do prowadzenia biznesu. Dla nas przejście na nową skórkę podyktowane było długoterminowym planowaniem i założeniem, że będzie się ona rozwijała szybciej i lepiej niż stara. Bardzo szybko dostrzegliśmy jej potencjał jeśli chodzi o możliwość wprowadzania zmian i cały proces odbył się praktycznie z marszu.

RWD to nie żadna moda, to inwestycja
Google preferuje strony przyjazne urządzeniom mobilnym i w rezultatach wyszukiwania prezentuje je wyżej, dodatkowo dodając przy wyniku informację “na komórki” lub “mobile friendly”. To, co jednak widzą użytkownicy internetu w popularnej wyszukiwarce to tylko część całości – technologia RWD niesie ze sobą także szereg udogodnień w obszarze prowadzenia działań z obszaru SEO i SEM, bardzo istotnych z punktu właściciela sklepu. Dzięki niej dbanie o dobrą pozycję w internecie jest dużo łatwiejsze.

– Na podstawie dotychczasowej polityki Google można założyć dalsze wspieranie i jeszcze mocniejsze eksponowanie w wynikach wyszukiwania tak przygotowanych stron z urządzeń z mniejszymi wyświetlaczami niż monitory biurkowe. Dlatego RWD to nie tylko dostosowanie się do obecnej mody, to inwestycja w przyszłość naszego biznesu – zauważa Wojciech Gąsławski z wszystkodobasenow.pl. – Nową odsłonę naszego sklepu wspieramy aktywnie działaniami SEO i SEM. Wyniki są. Należy pamiętać, że legendarna pierwsza pozycja w Google ma być efektem ubocznym poprawnie prowadzonego marketingu firmy, a nie jego głównym celem. Kiedyś wszyscy chcieli sprowadzić do swoich sklepów po prostu maksymalnie dużo ludzi. Dziś, dzięki dokładnej diagnozie i konsekwentnemu zarządzaniu procesami biznesowymi, optymalnie jest mieć w sklepie maksymalnie dużo klientów zainteresowanych kupnem oferowanych w nim towarów i to na tej grupie rynku skupić największą część swoich zasobów obsługi sprzedaży, marketingu i czasu – dodaje.

Konrad Jęcek z atakdesign dodaje: – Wraz z przejściem na RWD wprowadziliśmy zmiany w skórce naszego sklepu, np. z danymi strukturalnymi dla Google, czy alt/title przy linkach i zdjęciach. W mojej ocenie utrzymanie pozycji w tej wyszukiwarce i założonego tempa wzrostu odwiedzin po zmianie strony należy uważać za sukces i dowód na obranie właściwego dla nas kierunku.

Zmianę na plus zauważa także Przemysław Kozok ze sklepisostar.pl: – Na pozycjonowanie wpływa wiele różnych czynników i nie sposób jednoznacznie określić, który z nich jest ważniejszy. Niemniej, nasi specjaliści SEO odnotowali pewną poprawę w wynikach pozycjonowania, która może być efektem między innymi RWD.

Zmiana na lepsze
Projektując sklep trzeba mieć na uwadze jego wygląd w co najmniej kilku bardzo różnych rozdzielczościach. Do niedawna najbardziej powszechnym rozwiązaniem było posiadanie wersji mobilnej sklepu, jednak rozwijanie jej przestało się opłacać. Znacznie łatwiej i taniej jest skorzystać z technologii responsive web design.
– RWD umożliwia łatwe i atrakcyjne zaprezentowanie produktów. Sprzedajemy m.in. artykuły związane z wyposażeniem basenów i nie wszystko mamy na stanie, ale dzięki wersji RWD sklepu możemy pokazać klientowi różne produkty, o podobnych parametrach, w tym samym czasie. A to wszystko na tablecie lub smartfonie. Dla nas to niezwykle ważne i wygodne. Mamy naszą ofertę zawsze przy sobie, w bardzo komfortowej dla oka formie – podkreśla Wojciech z wszystkodobasenow.pl.

Właściciel outletwatch.pl dodaje jeszcze jeden istotny element – zmianę wizerunku biznesowego.
– Odnotowaliśmy wzrost zainteresowania naszym sklepem, pozyskaliśmy nowych parterów biznesowych, a dotychczasowi także zauważyli zmianę. Zdecydowanie jesteśmy lepiej postrzegani. RWD ułatwia nam nawiązanie kontaktów.

Dlaczego warto?
Wiele już zostało powiedziane w tym temacie. Sami pisaliśmy o responsywności kilka razy: Sprawdź czy twój sklep jest mobile friendly, Mobile is coming. Nareszcie, Przede wszystkim mobile friendly, za każdym razem podkreślając, że nowoczesna technologia ma duże znaczenie dla e-biznesu. Potwierdza to również Przemysław Kozok z sklepisostar.pl: – Najważniejszym jest, by ze sklepu mogli korzystać klienci pracujący na różnego rodzaju urządzeniach mobilnych. Dla nas priorytetem było dostosowanie sposobu wyświetlania grafiki do poszczególnych urządzeń. O skorzystaniu z rozwiązania w technologii RWD zdecydowała chęć pozyskania klientów z sektora mobilnego. Podobnie uważa Małgorzata Stachurska-Poręba z biowyspa.pl: – Technologia idzie z każdym dniem do przodu. Aby kawałek tortu sukcesu branżowego należał do nas, musimy się dopasować do trendów. Im więcej kanałów dostępu, tym więcej zadowolonych klientów, a o to chodzi nam najbardziej.

Teraz kolej na twój sklep.