8 sposobów na pozyskanie opinii klientów.

Komentarze wystawiane przez klientów są najlepszą oceną Twojej działalności. Możesz pozwolić im żyć własnym życiem albo spojrzeć na siebie przez pryzmat uwag, które czytają Twoi potencjalni klienci. Niezależnie od tego, czy mają one wydźwięk negatywny czy pozytywny, warto je gromadzić i analizować. Świadomość swoich słabych i mocnych stron to podstawa sprawnego funkcjonowania nie tylko w Sieci.

Jak się do tego zabrać? Oto kilka pomysłów na zwiększenie aktywności użytkowników i pozyskanie opinii.

Niektórzy, zabiegają o uzyskanie informacji zwrotnej zaraz po dokonaniu zakupu przez klienta, prosząc o ocenę za pośrednictwem strony internetowej lub wysyłając maile do osób, które wpisały się na listę subskrybentów. To dobre i sprawdzone pomysły, jednak wiążące się z pewnymi ograniczeniami, jak ograniczona liczba adresatów. Takie rozwiązanie nie uwzględnia sporego grona potencjalnych kupujących, którzy zapoznali się z ofertą, ale nie zdecydowali się na zakup lub dokonali zakupu, ale w innym sklepie.

Ich opinie mogą okazać się równie cenne. Możesz je pozyskać na kilka sposobów:
1.    Zbieraj opinie na stronie produktu. Możesz to zrobić instalując odpowiedni widget. Dużą popularnością cieszy się w tym zakresie usługa cokupic.pl, która umożliwia wgląd w podsumowanie opinii o danym produkcie oraz pozostawienie własnego komentarza. Dodatkową zaletą takiego rozwiązania jest nieodpłatne korzystanie i łatwość integracji z witryną sklepu.

2.    Korzystaj z potencjału Social Media, którego wartość tkwi w sile rekomendacji. To najprostszy i chyba najbardziej popularny sposób wyrażenia satysfakcji z dokonanego zakupu oraz włączenia klientów w aktywne uczestnictwo w sprzedaży produktów. Samo umieszczenie przycisku ?Like?oraz ramki z licznikiem ?polubień? na stronie wymaga jedynie instalacji odpowiedniej wtyczki.

3.   Zaskakuj darmowymi próbkami. W zależności od tego, jakie produkty znajdują się Twoim asortymencie, możesz dorzucić do przesyłki darmowe próbki innych produktów i poprosić o podzielenie się opinią.

4.    Umieszczaj w przesyłce inserty. Nawet, jeśli nie dysponujesz próbkami, które mógłbyś dołączać do zamówienia, dodaj swoją prośbę o wystawienie opinii. Nie polegaj tylko na odpowiedziach e-mail.

5.    Zachęcaj do zostawiania opinii w punkcie sprzedaży detalicznej. Jeśli oprócz sprzedaży przez Internet prowadzisz handel tradycyjny, dlaczego nie skorzystać z obecności w nim klientów? Korzystając z przygotowanego formularza, zachęcaj do jego wypełnienia w formie elektronicznej lub papierowej. Możesz również zaaranżować punkt z dostępem do Internetu, by pozwolić odwiedzającym zapoznać się z opiniami wirtualnych klientów na temat asortymentu.

6.    Zorganizuj spotkanie z klientami, podczas którego będą mogli podczas poczęstunku wypróbować produkty, wymienić się opiniami, otrzymać darmowe gadżety czy wziąć udział w konkursie. Na pewno zachęci to klientów do recenzowania produktów, jak i pozytywnego wypowiadania się o samej firmie. Najbardziej skorzystają na tym sklepy z dziecięcymi ubrankami, obuwiem, kosmetykami, sprzedawcy win czy specjalnego jedzenia.

7.   Zaproś użytkowników do testowania produktów. Możesz również zaproponować najbardziej zapalonym klientom stworzenie zespołu recenzentów. Możesz zaproponować im regularne przekazywanie próbek w zamian za opinie. Warto o tym pomyśleć, jeśli często wzbogacasz ofertę o nowe produkty. Pojawiające się recenzje zachęcą klientów do wypróbowania nowości.

8.    Użyj multimediów, które zwiększają wiarygodność recenzji i optymalizują obecność w wyszukiwarkach. Zachęcaj użytkowników do wysyłania własnych komentarzy video albo nagrywaj je we własnym sklepie stacjonarnym.
Testowaliście któreś z tych rozwiązań? Jakie są efekty?

Tekst powstał na podstawie materiału serwisu Getelastic.com.