Nowe wymogi informacyjne w sklepie internetowym – cz. 1 z 3.

service-legal

porady prawne dla sklepow internetowych

Nowa Ustawa o prawach konsumenta niesie ze sobą liczne wymogi informacyjne, które będzie musiał spełnić sprzedawca internetowy. Wiele z nich, jak na przykład podawanie pełnej ceny towaru, wraz z dodatkowymi opłatami ma na celu ochronę konsumenta. Część służy również ułatwieniu zawierania transakcji przez sprzedawcę – zniknie na przykład wymóg przesyłania papierowego wyciągu informacyjnego z danymi transakcji.

Właściciel sklepu jest zobowiązany dostarczyć wszystkich niezbędnych informacji, w przeciwnym razie naraża się na sankcje finansowe w postaci grzywny (od 20 zł do 5.000 zł), zgodnie z kodeksem wykroczeń:

“Art. 139b. Kto zawierając umowę z konsumentem nie wypełnia obowiązku udzielania informacji lub dostarczania dokumentu przewidzianego ustawą z dnia …. o prawach konsumenta (Dz. U. …) lub udziela informacji niepełnych lub nieprawdziwych lub dostarcza dokumenty zawierające informacje  niepełne lub nieprawdziwe, podlega karze grzywny.”

Ogólne wymogi informacyjne

Z powodu zakresu nowych obowiązków informacyjnych, będziemy omawiać je po kolei w kolejnych artykułach. Na początek zajmiemy się ogólnymi obowiązkami informacyjnymi, jakie spoczywają na sprzedawcy zawierającym umowę z konsumentem.

Najpóźniej w chwili wyrażenia przez konsumenta woli związania się umową przedsiębiorca ma obowiązek poinformować konsumenta, o ile informacje te nie wynikają już z okoliczności, w sposób jasny i zrozumiały o:

  • 1. Głównych cechach świadczenia, z uwzględnieniem przedmiotu świadczenia oraz sposobu porozumiewania się z konsumentem.
  • 2. Swoich danych identyfikujących, w szczególności o firmie, organie, który zarejestrował działalność gospodarczą, i numerze, pod którym został zarejestrowany, adresie pocztowym, pod którym prowadzi przedsiębiorstwo, i numerze telefonu przedsiębiorstwa.
  • 3. Łącznej cenie lub wynagrodzeniu za świadczenie wraz z podatkami, a gdy charakter przedmiotu świadczenia nie pozwala, rozsądnie oceniając, na wcześniejsze obliczenie ich wysokości – sposobie, w jaki będą one obliczane, a także opłatach za dostarczenie, usługi pocztowe oraz jakichkolwiek innych kosztach, a gdy nie można ustalić wysokości tych opłat – obowiązku ich uiszczenia; w razie zawarcia umowy na czas nieoznaczony lub umowy obejmującej prenumeratę przedsiębiorca ma obowiązek podania łącznej ceny lub wynagrodzenia obejmującego wszystkie płatności za okres rozliczeniowy, a także wszystkich kosztów, które konsument jest zobowiązany zapłacić.
  • 4. Sposobie i terminie spełnienia świadczenia przez przedsiębiorcę oraz stosowanej przez przedsiębiorcę procedurze rozpatrywania reklamacji.
  • 5. Przewidzianej przez prawo odpowiedzialności przedsiębiorcy za jakość świadczenia.
  • 6. Treści usług posprzedażnych i gwarancji, o ile takie są oferowane.
  • 7. Czasie trwania umowy lub – gdy umowa zawarta jest na czas nieoznaczony lub ma ulegać automatycznemu przedłużeniu – o sposobie i przesłankach wypowiedzenia umowy.

Zakres koniecznych informacji jest dość szeroki, warto przy tym pamiętać, że część z nich będzie trzeba zawrzeć w opisie produktu, zakładkach informacyjnych sklepu, formularzu zamówienia i w regulaminie sklepu internetowego.

Istotną informacją jest również wymóg udostępniania numeru telefonu do przedsiębiorstwa. Jeśli ma on posłużyć do kontaktowania się w sprawie zawartej umowy, to cena za połączenie z tym numerem nie może być wyższa, niż opłata za zwykłe połączenie telefoniczne.

Z kolei jeśli sprzedawca nie będzie w stanie określić całkowitej ceny towaru, na przykład z powodu cła lub kosztów dostawy (co będzie dotyczyć szczególnie wysyłki towaru poza granice Unii Europejskiej), to będzie mógł udostępnić konsumentowi nie cenę całkowitej opłaty, ale sposób jej obliczania – co musi być jednak jasne i zrozumiałe dla klienta.

Kiedy i w jaki sposób informować klientów?

Ustawa jasno wskazuje, że wymienione wyżej informacje powinny być przedstawione konsumentowi najpóźniej w momencie wyrażenia woli zawiązania umowy. W praktyce oznacza to, że informacje muszą być podane najpóźniej przed złożeniem zamówienia w sklepie internetowym.

Warto więc umieścić jak najwięcej informacji w regulaminie sklepu i uzależnić złożenie zamówienia od zapoznania się z nim. Najlepiej w takim wypadku umieścić w formularzu check-box potwierdzający zapoznanie się z regulaminem.

Trzeba również pamiętać, że wszystkie informacje powinny być przedstawione w sposób jasny i zrozumiały. Oznacza to, że lepiej unikać sformułowań niedookreślonych i wieloznacznych, oraz konsekwentnie stosować przyjętą nomenklaturę (przykładowo jeżeli stosujemy określenie “termin dostawy”, to nie używajmy za chwilę określenia “termin wysyłki”, “czas dostawy” itd.).

Sprzedaż treści cyfrowych

Jeśli przedmiotem naszej sprzedaży są treści cyfrowe, czyli np. programy komputerowe lub aplikacje, to dodatkowo musimy poinformować konsumenta o:

  • 1. Funkcjonalności treści cyfrowych oraz mających zastosowanie technicznych środkach ich ochrony.
  • 2. Mających znaczenie interoperacyjnościach treści cyfrowych ze sprzętem komputerowym i oprogramowaniem.

Warto też pamiętać o tym, że treści cyfrowe dostarczane na trwałym nośniku, jak np. płyty CD i DVD powinny być uznane za towary tradycyjne.

Sankcje za niedochowanie obowiązków informacyjnych

Oprócz wspomnianej wcześniej grzywny, Ustawa przewiduje również inne sankcje za niedochowanie obowiązków informacyjnych. Najważniejsze z nich to:

  • 1. Wszczęcie postępowania o naruszenie zbiorowego interesu konsumentów (+ ryzyko nałożenia przez UOKiK kary finansowe sięgającej 10 % przychodów za poprzedni rok rozliczeniowy).
  • 2. Błędne wypełniony obowiązek informacyjny to ryzyko posiadania klauzuli niedozwolonej.
  • 3. Obowiązek zwrotu konsumentowi dodatkowych płatności, na które sprzedawca nie uzyskał wyraźnej zgody konsumenta, a jedynie założył jej istnienie przez zastosowanie domyślnych opcji.

W kolejnym artykule zajmiemy się szczegółowym omówieniem obowiązków informacyjnych nakładanych na przedsiębiorcę, który zawiera umowę sprzedaży na odległość.

Wkrótce omówimy kolejne zmiany. Zachęcamy do skorzystania z bezpłatnego kursu, który krok po kroku prezentuje zmiany w prawie: Szkolenie eCommerce. Przygotuj się na zmiany w prawie.

Pozostałe tematy z obszaru Nowej Dyrektywy Unijnej:

Sklepy internetowe – Nowa Ustawa o Prawach Konsumenta.

Nowa Ustawa o Prawach Konsumentów: Odstąpienie od Umowy.