Przełom roku to czas swoistego rodzaju rachunku sumienia i podsumowań minionych miesięcy. To także okres postanowień noworocznych i planów na nadchodzący czas. Zapytałam kilku właścicieli e-sklepów, jak oceniają miniony rok oraz jakie mają postanowienia na nadchodzący czas.

Miniony rok właściciele e-sklepów ocenili średnio na 3 (w skali 1-5). Zapytanie otrzymały sklepy z różnych branż i z różnym stażem – więc jednostkowo te oceny różniły się od siebie. Dla jednych właścicieli był to kolejny rok działalności a cześć z nich dopiero zaczyna swoją obecność w sieci.

Rok 2012, był dla nas przełomowy, zapoczątkował bowiem naszą „aktywność w sieci.” We wrześniu zaczął działać nasz sklep internetowy. Nie mam więc punktu odniesienia do lat poprzednich – mogę jedynie porównać rok 2012 w aspekcie handlu tradycyjnego i ocenić go względem lat poprzednich na ocenę 3 z plusem.
Kryzys dotknął bowiem, każdej branży, a nastroje konsumentów skłaniały ich raczej do oszczędzania, nawet w tak wąskiej branży artykułów okazjonalnych.
Widoczny jest spadek obrotów względem lat poprzednich, ale liczba sprzedawanych produktów wciąż rośnie, stąd „+” przy ocenie. – mówi Urszula Zalewska, właścicielka sklepu sklep.bielboutique.pl.

Sklep internetowy to biznes, nad którym trzeba czuwać, dbać o aktualność zawartości – co jakiś czas odświeżać. Nie muszą to być spektakularne działania, jednak w miarę regularne. Nowy rok to okazja by pomyśleć o zmianach na e-witrynie czy też nowych opcjach aktywności e-sklepu.
Właściwie wszyscy pytani właściciele e-sklepów poczynili postanowienia noworoczne. Co znalazło się na ich liście?

1. Rozszerzenie kanałów sprzedaży.
O nowych obszarach aktywności sprzedażowej wspomina m.in. Pan Tadeusz Gołębiowski, właściciel sklepu sklep.tgsoft.pl, który planuje rozpoczęcie sprzedaży na Allegro. Właściciele sklepów działających na oprogramowaniu Shoper mają możliwość sprzedaży nie tylko na witrynie sklepu, ale również w dodatkowych kanałach, takich jak Allegro, Facebook – warto zastanowić się nad aktywnością i poszukiwaniem klienta w tych dodatkowych kanałach.

2. Dopracowanie obszaru obsługi klienta.
Należy się zastanowić, czy na przestrzeni minionego roku miały miejsce zdarzenia, które stanowiły pewne niedociągnięcia w tym obszarze. Czy klienci zawsze otrzymywali odpowiedź na zadawane pytania? Jeśli pojawiły się konfliktowe sytuacje to jak zostały rozwiązane?
Kwestia obsługi klienta jest szalenie istotna, jeśli chcemy, by kupujący do nas wracali, by rekomendowali nasz sklep innym. Nieodciągnięcia w kanale obsługi klienta zrażają najbardziej do danego e-sklepu. Jeśli masz możliwość zbadaj swoich klientów, zapytaj o ich potrzeby i oczekiwania. Nawiąż z nimi relację i podtrzymuj ją (np. poprzez newsletter, profil w social media). Zastanów się, co możesz zmienić i spróbuj to wprowadzić w życie.

Pani Urszula ze sklepu sklep.bielboutique.pl: Wraz z początkiem roku wprowadzamy usługę indywidualnego zdobienia butów. Stawiamy na duży wybór i dopasowywanie produktów do konkretnego klienta, np. w kwestii zdobień czy kolorów.
Rok 2013 to także „rok dostępności”, będziemy dbać o to by na towar nie trzeba było czekać dłużej niż 7dni. Tym samym, chcemy konkurować z większymi graczami, których możliwości magazynowe są znacznie większe niż nasze.

3. Nowa szata graficzna.
Ilość sklepów internetowych działających w danej branży jest spora. Stąd tak istotne jest by umieć się wyróżnić na tle konkurencji. Świetnym posunięciem jest zakup szaty graficznej, idealnie dopasowanej do stylu i asortymentu danego e-sklepu. Czasem nie trzeba dużej zmiany by sklep zyskał na wyglądzie. Wystarczy wgrać np. szablon graficzny (w Shoper mamy przygotowanych kilkadziesiąt gotowych, możliwych do wgrania w danym sklepie internetowym nawet w ciągu kilku godzin). Można odświeżyć sam logotyp. Niejednokrotnie nawet drobne zmiany wizualne witryny wpływają na zwiększenie konwersji.
Plany dotyczące zmiany szaty graficznej, ma np. Pani Agnieszka, właścicielka sklepu ornamento.pl:

Chciałabym w tym roku zmodyfikować nieco szatę graficzną (dodać poziomą belkę z menu, poprawić boczne menu, poprawić „box” produktu itp).

4. Nowe obszary aktywności, np. social media.
Media społecznościowe mają bardzo duży potencjał – zastanów się, jak go wykorzystać. Jeśli nie masz jeszcze profilu na Facebook czy Google+ – najwyższy czas by zastanowić się nad jego uruchomieniem. Przygotuj strategię obecności: zastanów się jakie treści i jak często chcesz tam zamieszczać i do dzieła! Tym bardziej, że oprogramowanie Shoper pozwala na prowadzenie sklepu także na Facebooku – warto zainwestować czas także w ten kanał. Możesz rozważyć również współpracę z popularnymi w Twojej branży forami dyskusyjnymi.

5. Inwestycja w reklamę i inne działania promocyjne.
W tym obszarze rynek i branża dostarczają mnóstwa narzędzi. Sądząc jednak po wynikach badań przeprowadzonych wśród naszych klientów – największym powodzeniem cieszy się SEO. Właścicielka ornamento.pl przyznaje, że w tym zakresie działań ma długą i wyczerpującą listę postanowień na ten rok.
Sklep internetowy można promować na kilka sposób w zależności od potrzeb, branży i możliwości finansowych. Na pewno można znaleźć coś dla siebie. Warto także pamiętać o mierzeniu skuteczności wszelkich podejmowanych działań promocyjnych, a także samego ruchu oraz statystyk sprzedaży. Części z tych informacji dostarcza oprogramowanie sklepu a do części można wykorzystać moduł Google Analytics (Shoper jest zintegrowany z Analyticsem, wystarczy tylko uruchomić integrację).

6. Dopracowanie witryny sklepu.
Spójrz na swój sklep oczami klienta. Zastanów się czy nie brakuje tam jakichś treści? Czy wszystkie zakładki są uzupełnione? Jeśli nie – koniecznie to nadrób – zyskasz w oczach kupujących a i sam mechanizm wyszukiwarek potraktuje zawartość witryny przychylnie (będzie dla niego atrakcyjna).
Możesz także zmienić układ poszczególnych modułów w sklepie (w Shoper masz możliwość zarządzać tym w swobodny sposób), dodać treści i elementy, które sprawią, że twój e-sklep będzie dla klientów atrakcyjny.

Jako właściciel sklepu internetowego postaraj się w najbliższych miesiącach zwróć uwagę na główne procesy zachodzące w Twoim e-sklepie, przyjrzyj się poszczególnym obszarom i zastanów się co możesz zmienić, co poprawić, w co warto zainwestować. I pamiętaj, że dobre zmiany i postanowienia można realizować przez 12 miesięcy ;)