Recaptcha Shoper Bezpieczenstwo

„Roboty stały się zbyt bystre jako narzędzie do rozwiązania prostych testów” – twierdzi Google, stale ulepszając mechanizm CAPTCHA. Jego najnowsza wersja jest już dostępna w sklepach internetowych Shoper.

Na pewno każdy z was spotkał się na stronach internetowych z formularzem proszącym was o wpisanie krótkiego tekstu lub zaznaczenie pola „nie jestem robotem”. Dla jednych to uciążliwy mechanizm, dla innych – system walki z robotami i spamem, który coraz mocniej daje się w internecie we znaki.
„W miarę upływu lat, roboty ogromnie rozwinęły się pod wpływem analizy różnego rodzaju rozpoznawania skryptów weryfikacji tworzonych przez różnych twórców. Roboty stały się po prostu zbyt bystre jako narzędzie do rozwiązania prostych testów” – zauważają specjaliści Google na swoim blogu, odpowiedzialni za Completely Automated Public Turing test to tell Computers and Humans Apart. Czyli CAPTCHA.

Pierwsza wersja tego mechanizmu wyglądała charakterystycznie:

Potem, Google zaczął go usprawniać i w miejscu wpisywania ciągu różnych znaków, pojawiło się proste pole do odznaczenia, że korzystający z danej strony użytkownik „nie jest robotem”. Tzw. reCAPTCHA.

Podjęty krok usprawniający okazał się słuszny – chwalili go przede wszystkim internauci, którym weryfikacja zajmowała od tej pory znacznie mniej czasu i nie wymagała zastanawiania się, co dokładnie widzą na obrazku CAPTCHA do przepisania. „Milionom internautów udało się potwierdzić, że są ludźmi za pomocą zaledwie jednego kliknięcia” – dumnie chwali się Google i ma do tego pełne prawo. Ale zarówno przed samym Google, jak i wszystkimi właścicielami i administratorami stron, a zwłaszcza sklepów internetowych, stoją kolejne wyzwania rzucane im stale przez roboty i systemy spamowe. Stąd pomysł, by mechanizm CAPTCHA nie tylko jeszcze bardziej usprawnić, ale zrobić go… zupełne niewidocznym.

„Wytrzymały na boty, łatwy dla ludzi”

Z jednej strony chodzi o maksymalne ułatwienie korzystanie z zasobów sieci – stąd próba pozbycia się okienek i formularzy z weryfikacją, z drugiej wciąż najważniejsze jest bezpieczeństwo – dlatego mechanizm cały czas pracować będzie w tle, rozpoznając nas po adresie IP, zachowaniu na stronie i ruchach kursora, a roboty zmuszając do rozwiązywania zleconych im zadań.
Niewidzialna ReCAPTCHA, jak nowy system się nazywa, wykorzystuje zaawansowany mechanizm analizy ryzyka i docelowo ma doprowadzić do wyeliminowania starych okienek formularzy CAPTCHA. Google zastrzega jednak, że tam, gdzie jego algorytmy nie bedą pewne co do użycia nowego systemu, wymagane będzie jednak posiłkowanie się klasyczną formą.

Więcej o tym mówi klip wideo, promujący wprowadzenie reCAPTCHA:

Jak to się ma do sklepów Shoper?

Wraz z aktualizacją 5.8.8. oprogramowania, sklepy internetowe Shoper mogą włączać na swoich stronach nowy mechanizm ochrony przed robotami. W dwóch wersjach do wyboru: albo widocznej, z opcją zaznaczenia, że użytkownik „nie jest robotem”, albo niewidzialnej. Każda może być zastosowana na stronie rejestracji, loginu do sklepu, zapytania o produkt czy komentarzu, ale najlepszym rozwiązaniem będzie skorzystanie z opcji niewidzialnej. Taka reCAPTCHA nie przeszkodzi kupującym w zakupach, nie utrudni im przeglądania oferty i nie wpłynie na konwersję w twoim sklepie, a jednocześnie dbać będzie, tyle że w tle, o jego bezpieczeństwo.

Dokładny opis uruchomienia reCAPTCHA w sklepie Shoper przedstawia artykuł pomocy dostępny pod tym linkiem.