Nowy rok, nowe wyzwania! Przed nami kolejny rozdział. Jeśli jeszcze nie wiesz, co czeka sklepy internetowe w najbliższych miesiącach, to twój znak, że pora nadrobić wiedzę. Sprawdź, jakie trendy e-commerce podbiją internet w tym roku.

Część zadomowiła się w świecie sprzedaży online już dawno i rozkwita w najlepsze, inne dopiero powoli pączkują, a jeszcze inne mogą zaskoczyć nas szybkim rozwojem. Trendy e-commerce 2023 już teraz zapowiadają się ciekawie, a wszystkie razem będą kształtować rynek i wpływać na sprzedaż przez następne miesiące albo i lata.

Nawet jeśli nie lubisz albo nie masz czasu śledzić nowinek i do tej pory omijałeś/aś takie artykuły z daleka, teraz koniecznie nadrób zaległości. Zobacz, jakie trendy sprzedażowe będą królować w sklepach internetowych w tym roku. Twój biznes ci za to podziękuje.

Wygodne płatności na trudne czasy

O tym, że bezpieczne i szybkie przelewy internetowe w e-commerce to podstawa, mówimy już od dawna. Dzisiaj ciężko sobie wyobrazić sklep online, który nie oferowałby swoim klientom chociaż kilku metod płatności. Dla większości konsumentów i sprzedawców to już po prostu “oczywista oczywistość”.

Jednak już nie tak jasne jest to, że oprócz zwykłych metod rośnie też zapotrzebowanie na płatności odroczone czy ratalne. Z raportu Mastercard 2021 “Breaking down Installments: Making sense of Buy Now, Pay Later” wynika, że globalnie połowa klientów e-commerce rozważa zakupy na raty. Połowa! Jest więc o co walczyć.

Teraz, gdy inflacja często zmusza konsumentów do rezygnacji z wielu potrzeb, tym bardziej warto im umożliwić rozłożenie wydatków w czasie. Klienci ratalni kupują to, czego potrzebują, a nie to, na co mają aktualnie środki. Do tego o wiele rzadziej porzucają koszyki. Co więcej, średnia wartość transakcji na raty jest ponad 2,5 krotnie większa niż przy zakupach niekredytowanych.

Więcej o sprzedaży na raty dowiedz się tutaj

Mobile commerce zawsze i wszędzie

“Bez telefonu jak bez ręki” – tak mogłaby powiedzieć już pewnie większość z nas. Smartfony i tablety skutecznie zastępują nam już komputery. Wyszukujemy w nich informacje, rozmawiamy ze znajomymi, przeglądamy social media, oglądamy seriale i oczywiście robimy zakupy. I choć mobile commerce, inaczej m-commerce, rośnie w siłę już od wielu lat, znów warto o nim przypomnieć.

Szacuje się, że do 2024 roku globalna sprzedaż detaliczna na urządzeniach mobilnych osiągnie prawie 4,5 biliona USD i będzie stanowić prawie 70% całkowitej sprzedaży w e-commerce. A to znaczy, że jeśli chcesz nadal skutecznie prowadzić biznes online, musisz się dostosować do tych zmian.

Zadbaj o to, by design twojego e-sklepu był mobile friendly, czyli by działał równie dobrze na desktopie i smartfonie. Nie zapomnij też o metodach płatności najczęściej wybieranych na telefonach, w tym, BLIK, Google Pay czy Apple Pay.

Wygląd sklepu ma znaczenie? Zobacz, dlaczego

Social commerce na topie

Wiesz, że prawie 40% pokolenia Z (czyli urodzonych w latach 1995-2012) woli szukać informacji na TikToku albo Instagramie zamiast w Google? Te statystyki kilka miesięcy temu wstrząsnęły światem digital marketingu. Inny raport podaje, że aż 48% konsumentów jest obecnie skłonnych do zakupów bezpośrednio z TikToka.

Światowa sprzedaż za pośrednictwem platform społecznościowych w 2022 roku została oszacowana na 992 miliardy dolarów, a za 4 lata ma wynieść nawet 2,6 biliona. Im szybciej włączysz do swojej strategii marketingowej przemyślane działania social mediowe i zaczniesz rozwijać swoją obecność w różnych kanałach, tym więcej na tym zyskasz.

Więcej o skutecznym social commerce dowiesz się z podcastu

Video commerce i sprzedaż live

To, co odróżnia sklepy internetowe od stacjonarnych, to przede wszystkim to, że kupujemy w nich na odległość. Bez możliwości fizycznego dotknięcia danego produktu, tylko na podstawie zdjęć, filmów i opisów towaru. Ta różnica stała się dla wielu klientów szczególnie niewygodna w trakcie pandemii, gdy często zakupy na żywo lub wcześniejsze obejrzenie produktu stacjonarnie nie były możliwe. Właśnie wtedy zaczął się prawdziwy szał na transmisje sprzedażowe online, czyli live commerce.

No dobrze, ale teraz nie mamy już pandemii, więc na co nam to video? Właśnie po to, by klienci sklepów internetowych dalej chętnie w nich kupowali. Sprzedaż na live’ach w mediach społecznościowych, rolki na Instagramie i tiktoki pokazujące towary w użyciu i z różnych perspektyw, video produktowe w opisach produktów lub zamiast zdjęć – to będzie super trend e-commerce w 2023 roku.

Dowiedz się więcej o live commerce 

Multichannel – sprzedaż jeszcze bardziej wielokanałowa

Ścieżka zakupowa klienta rzadko zaczyna i kończy się w tym samym miejscu. Zdecydowana większość konsumentów korzysta podczas zakupów z różnych kanałów, w których porównuje wiele ofert i wybiera te najlepsze dla siebie. Ktoś, kto nie jest jeszcze twoim stałym klientem i nie czuje wobec ciebie lojalności, nie kupi twojego produktu, jeśli się o nim nie dowie. Logiczne, prawda?

Właśnie dlatego musisz wyjść mu naprzeciw i wystawić swoje towary w różnych miejscach, czyli zacząć sprzedaż wielokanałową. Połącz swój sklep internetowy z takimi marketplace’ami jak Allegro, Facebook Marketplace, Amazon czy Empik. Dzięki temu dotrzesz do setek, a nawet tysięcy nowych klientów.

Dowiedz się więcej o tym, jak prowadzić sprzedaż wielokanałową 

Wyszukiwanie głosowe i SEO

“Ok, Google, znajdź…” – zdarzyło ci się kiedyś powiedzieć coś takiego? Nawet jeśli sam/a jeszcze z tego nie korzystasz, każdy nowoczesny telefon obsługuje komendy i wyszukiwanie głosowe. W polskim domach często pojawiają się też inteligentne głośniki, takie jak Amazon Alexa, Google Home czy Siri. Dane zebrane przez Think with Google pokazują, że aż 72% właścicieli takich urządzeń używa ich każdego dnia, m.in. do znajdywania informacji czy zamawiania zakupów.

Co to znaczy dla e-sprzedawców w 2023 roku? To, że koniecznie muszą zadbać o pozycjonowanie sklepu internetowego, czyli SEO. Odpowiednio dobrane i wykorzystane słowa kluczowe, dostosowane pod właściwe frazy opisy produktów i kategorii, zoptymalizowana strona – wiele podobnych elementów decyduje o tym, czy potencjalny klient zobaczy twój sklep w swoich wynikach wyszukiwania. Nie marnuj więc szansy.

Dowiedz się więcej o pozycjonowaniu stron internetowych 

Lepsze prognozowanie popytu i planowanie zapasów

Wiele wskazuje na to, że sytuacja na rynku e-commerce (i nie tylko) w 2023 roku będzie się dynamicznie zmieniać. Również potrzeby i możliwości twoich klientów mogą ulegać wielu zmianom. Z tego powodu planowanie budżetów, zapasów magazynowych i celów sprzedażowych może być trudniejsze niż wcześniej. Jak się na to przygotować?

Tak jak już to zrobiło wielu myślących perspektywicznie przedsiębiorców, zaopatrz się w odpowiednie narzędzia do prognozowania popytu. Najlepiej takie wykorzystujące sztuczną inteligencję (AI). Dzięki nim obliczysz, ile produktów w danym okresie musisz mieć na stanie, by nie odsyłać klientów z kwitkiem, ale też nie zamrozić pieniędzy. Sprawdzisz także popyt na towary sezonowe i wrażliwe na skoki sprzedażowe. To pozwoli ci zoptymalizować swoje koszty i zaoszczędzić czas, a klientom zapewnić lepszą obsługę.

Jak prognozować popyt i planować zapasy? Zobacz tutaj

Ekologia i green commerce

Konsumenci, zwłaszcza z pokolenia Z i Millenialsów, oczekują od firm przestrzegania bardziej zrównoważonych praktyk – o tym wiemy nie od dziś. Zmniejszanie emisji dwutlenku węgla, recykling, lokalne zaopatrzenie, pozytywna kultura firmy i inne proekologiczne oraz prospołeczne ruchy mają dzisiaj ogromne znaczenie w biznesie. Marki, które aktywnie i szczerze angażują się w takie działania, cieszą się większym zaufaniem i zainteresowaniem.

Przejście na bardziej ekologiczny model biznesowy oraz dostosowanie wartości firmy do konsumentów pomoże ci zdobywać ich lojalność i osiągnąć wzrost sprzedaży. Jeżeli więc do tej pory jeszcze nie robiłeś/aś w swoim sklepie internetowym nic w tym kierunku, w 2023 roku koniecznie zacznij, bo ten trend e-commerce zostanie z nami już na dobre.

Jak sprzedawać bardziej eko? Sprawdź

Sprzedaż inaczej – re-commerce

Z ekologią wiąże się kolejny nabierający znaczenia nurt handlu internetowego – re-commerce. Dotyczy on przede wszystkim sprzedaży outletowej i second-handów. Z jednej strony konsumenci zwracają większa uwagę na zrównoważony rozwój i odpowiedzialne zakupy, z drugiej szukają tańszych alternatyw.

W odpowiedzi na te potrzeby w branży e-commerce jak grzyby po deszczu wyrastają nowe e-sklepy z używaną odzieżą i outlety odsprzedające np. produkty powystawowe lub ze starszych kolekcji. Jeśli przez inflację musisz podnieść ceny i obawiasz się, że trudniej będzie ci pozyskać i zatrzymać klientów, wypróbuj takie rozwiązanie w swoim e-commerce. Efekty mogą cię zaskoczyć.

Sprzedaż z drugiej ręki. Jak działają e-lumpeksy

 

Chcesz wiedzieć, jak być na bieżąco z trendami sprzedażowymi w e-commerce? Poznaj najlepsze narzędzia – zapisz się na darmowy webinar