Tredny w sprzedaży omnichannel i cross-border

Od cyfryzacji podatkowej po personalizację. Gdzie jest szansa do rozwoju, a na co uważać? Razem z ekspertami e-commerce sprawdzamy, jak sprzedaż omnichannel i cross-border będzie wyglądać w 2024 roku.

1. Kierunek: ekspansja międzynarodowa

Teraz gdy Polacy coraz częściej zaciskają pasa, sprzedaż międzynarodowa jest już nie tylko szansą na rozwój — to też sposób na przetrwanie. W 2024 roku jeszcze więcej e-biznesów wyjdzie ze sprzedażą poza granice i zyska dzięki temu przewagę nad konkurencją. Jeśli jeszcze o tym nie myślałeś/aś, najwyższy czas to zmienić.

Po dosyć burzliwym roku dla firm skupionych wokół sprzedaży na marketplace’ach, mamy dzisiaj sytuację komfortową i napawającą nadzieją zarówno dla merchantów, jak i firm specjalistycznych: klientów, którzy przełamali swoje bariery wejścia i zrozumieli, że walka o serca i portfele ponad 5 mld internautów na całym świecie się opłaca.

Konrad Zach, założyciel thinkhub

Posłuchaj podcastu

Słuchaj na Spotify

2. Cyfryzacja podatkowa nieunikniona

Automatyzacja procesów księgowych i uszczelnienie systemów podatkowych — te tematy wzbudzą w najbliższych latach sporo emocji. W Polsce już w tym roku miał wejść w życie obowiązkowy Krajowy System e-Faktur (KSeF). Choć ten termin został przesunięty, lepiej nie zwlekaj z przygotowaniami. Wkrótce głośno będzie też o zaproponowanym przez Unię Europejską pakiecie ViDA (VAT in Digital Age), który obejmie przede wszystkim e-commerce i handel transgraniczny.

Biorąc pod uwagę mnogość różnych systemów księgowych, handlowych oraz platform internetowych – już dzisiaj sprzedawcy e-commerce powinni zacząć myśleć nad projektowaniem systemów informatycznych w taki sposób, aby umożliwiły one odpowiedni obieg danych i łatwe dostosowanie się do nowych obowiązków prawnych.

Tomasz Połeć, współzałożyciel Taxology

Poznaj więcej trendów marketplace

3. Social commerce — najlepszy sposób na sprzedaż

Social commerce łączy przekonującą moc mediów społecznościowych z wygodą zakupów online i tworzy nieodpartą mieszankę dla konsumentów. Dla ciebie może to być kopalnia zaangażowania i bezpośredniej interakcji z klientami. Marki i sklepy internetowe, które będą umiały to wykorzystać, zakończą ten rok na wygranej pozycji.

Biorąc pod uwagę coraz większą zasobność portfeli pokolenia Z i fakt, że 97% (!) osób z tej grupy twierdzi, że ich główną inspiracją zakupową są media społecznościowe, w których połowa z nich spędza 5 godzin dziennie, to już niedługo dla wielu e-commerce’ów może to być jedno głównych źródeł pozyskania ruchu.

Mirek Drab, Dyrektor Marketplace, Empik

4. Marketplace’y zmieniają klientów

Według raportu RetailX już 35% globalnej sprzedaży odbywa się na marketplace’ach. Do 2027 roku ten udział ma wzrosnąć do 60%. To oznacza, że Amazon, eBay, Allegro przestają być jedynie platformami sprzedażowymi — stają się trendsetterami w świecie e-commerce. Kształtują zachowania i oczekiwania konsumentów, wpływają na ich decyzje zakupowe nawet poza swoimi stronami. Zrozumienie tych zależności może być tym, co zadecyduje o twoim sukcesie w najbliższych miesiącach.

Według naszych badań, 64% europejskich klientów preferuje sklepy e-commerce rozszerzone do marketplace, ze względu na lepsze ceny (60%) i większy wybór produktów w ramach niekończącej się półki (52%). Klienci na całym świecie teraz dokonują średnio 46% swoich zakupów online na platformach marketplace właśnie. Stanowi to wzrost o 10% rok do roku.

Jakub Królikowski, Enterprise Account Executive CEE, Mirakl

5. Wygrają tylko najlepsi

Platform sprzedażowych ciągle przybywa. W ostatnich latach tylko w Polsce pojawiły się między innymi Shein, Temu, Shopee czy Wszystko.pl. Dwie ostatnie, mimo głośnego startu i intensywnych działań marketingowych, szybko zniknęły z rynku. To pokazuje kolejny ważny trend w e-handlu, z którego musisz zdawać sobie sprawę.

Duża konkurencja i dynamika rynku przyczyniają się do przerzedzenia i konsolidacji krajobrazu platform sprzedażowych. […] W kolejnych latach krajobraz platform sprzedażowych prawdopodobnie przejdzie proces transformacji – od nadmiarowej liczby internetowych platform sprzedażowych do wartościowego wyboru platform. Region DACH (Niemcy, Austria, Szwajcaria) jest tutaj dobrym przykładem: w poprzednich latach w Niemczech, Austrii i Szwajcarii uruchomiono 100 nowych platform sprzedażowych; w tym samym czasie przestało istnieć 30 innych platform.

Piotr Owczarek, Operational Lead PL Sales, Kaufland

6. 3 x A — AI, analiza i automatyzacja

Sztuczna inteligencja staje się cichą siłą napędową biznesu, zwłaszcza tego internetowego. Od personalizacji doświadczeń przez automatyzację powtarzalnych procesów po przewidywanie popytu — AI może ci pomóc w każdym aspekcie prowadzenia biznesu i sklepu internetowego. Albo zaszkodzić, jeśli nie wykorzystasz okazji.

Technologia sztucznej inteligencji zmienia sposób, w jaki handel detaliczny odbywa się zarówno po stronie biznesowej, jak i po stronie klienta. Brak świadomości na temat tego trendu, a co gorsza — ignorowanie pojawiających się możliwości może odbić się niekorzystnie na twoim biznesie. Z drugiej strony — nie oznacza to bezkrytycznego wdrażania wszystkich narzędzi AI, jakie tylko się pojawią. Kluczem jest obserwowanie i umiejętne wybieranie.

Monika Gach, Content Manager, Apilo

7. Reklama na marketplace’ach — nowe możliwości

Płatna promocja na platformach sprzedażowych przestała już być opcjonalna, teraz to konieczność. Serwisy prześcigają się w tworzeniu kolejnych możliwości dla swoich sprzedawców. Twoja sprzedaż zależy więc od tego, jak te nowe drogi wykorzystasz.

W moim przekonaniu dwie nowości Amazon Ads będą miały największe znaczenie w 2024: wykorzystanie sztucznej inteligencji oraz wyjście z reklamami poza strony, między innymi w Amazon Prime. Amazon wprowadził w wersji beta funkcję generowania obrazów przy użyciu sztucznej inteligencji w ramach platformy Amazon Ads. […] Pod koniec 2023 roku Allegro uruchomiło format reklamowy video. […] to bez wątpienia sygnał, że Allegro rozbudowuje swój system reklamowy.

Marta Zawiła-Piłat, Marketplace PPC Expert, Selium

8. Dostawa satysfakcji

Już nie sama logistyka, a doświadczenia klienta — na tym skupiają się nowoczesne dostawy. Cena nadal odgrywa istotną rolę: według raportu firmy Gemius już 2 zł różnicy w koszcie przesyłki mogą przekonać ponad połowę kupujących do zmiany formy dostawy. Ale jeszcze ważniejsza staje się elastyczność i szybkość.

Udział dostaw door to door nadal będzie istotny, chociażby ze względu na przesyłki wielkogabarytowe. Jednak rozwój sieci APM (automatów paczkowych) i PUDO (punktów odbioru) przyspiesza coraz bardziej z uwagi na zmiany zachowań konsumenckich i czynniki ekonomiczne. Na to wszystko nakłada się wrażliwość cenowa, która znacząco wzrosła w mijającym roku.

Olaf Furmanek, Chief Marketing Officer, ORLEN Paczka

Zobacz też trendy e-commerce 2024

9. Personalizacja i lojalność

Zdobycie nowego klienta kosztuje o wiele więcej niż utrzymanie aktualnego. Dlatego przy okazji ekspansji na nowe rynki i platformy nie zapominaj o tych, którzy już u ciebie kupili. Zadbaj o dobry remarketing i zautomatyzuj e-mail marketing tak, by dostarczać odbiorcom tylko takich treści, jakimi rzeczywiście mogą być zainteresowani. Do tego, jeśli jeszcze go nie masz, stwórz własny program lojalnościowy, by zdobyć przywiązanie klientów.

Przedsiębiorstwa ukierunkowały swoje strategie na budowanie więzi z klientami. Niezależnie od tego, czy chodzi o indywidualne propozycje produktów lub spersonalizowane rabaty i oferty specjalne – trend polegający na tworzeniu spersonalizowanych doświadczeń zakupowych w sprzedaży internetowej będzie rósł.

Piotr Owczarek, Operational Lead PL Sales, Kaufland

 

To kilka z najważniejszych trendów na marketplace’ach. Jeśli planujesz rozwijać swoją sprzedaż o nowe rynki i kanały, sprawdź, jakie jeszcze wskazówki mają dla ciebie eksperci m.in. z Empik, Kaufland, ORLEN Paczka, Apilo, Selium czy Taxology. Pobierz za darmo Trendbook Marketplace 2024.

Darmowy e-book - trendy marketplace 2024