1 lipca 2021 roku, na terenie Unii Europejskiej zaczęły obowiązywać nowe przepisy dotyczące podatku VAT dla sklepów internetowych. Co wprowadzają zmiany VAT-UE? Co tzw. pakiet e-commerce oznacza dla polskich sklepów online?

Nowa ustawa o e-commerce

25 czerwca 2021 roku Prezydent RP podpisał zmiany w ustawie o podatku od towarów i usług, co skutkuje dostosowaniem polskich regulacji podatkowych i celnych do tych Unii Europejskiej. Głównym celem wprowadzonych zmian jest uporządkowanie sprzedaży towarów i usług we wszystkich państwach członkowskich UE oraz importu towarów z państw spoza Unii.

Jedną z kluczowych zmian jest likwidacja w całej Unii Europejskiej zwolnienia z VAT od importu tzw. małych przesyłek o wartości do 22 euro. Prawdopodobnym skutkiem wejścia w ich życie będzie wzrost cen produktów kupowanych online poza UE i intensywniejsza niż dotąd sprzedaż internetowa wewnątrz Unii.

– Jak większość unijnych regulacji gospodarczych, także i pakiet VAT dla e-commerce ma za zadanie stworzyć ochronną barierę dla firm spoza Europy, a pobudzić rynek wewnętrzny, co w zamyśle ma przysłużyć się także polskim przedsiębiorcom – komentuje nowe regulacje Artur Halik, Head of Sales na platformie sklepów internetowych Shoper. Ale po kolei.

 

Źródło: Ministerstwo Finansów

VAT polski a VAT unijny – rejestracja VAT-UE

Prowadząc firmę i sprzedając w Polsce, rejestracja do VAT na potrzeby transakcji krajowych nie jest równoznaczna z rejestracją do VAT na potrzeby rozliczeń z podmiotami z innych krajów Unii Europejskiej. I odwrotnie: rejestracja do VAT dla potrzeb transakcji unijnych nie równa się rejestracji do VAT na potrzeby transakcji krajowych.

Rejestracja VAT-UE – jak i gdzie to dobrze zrobić?

Każdy przedsiębiorca zarejestrowany w Polsce jako podatnik VAT ma obowiązek rejestracji VAT-UE jeszcze przed dokonaniem pierwszej transakcji w obrębie Unii Europejskiej. Zgłoszenia należy dokonać na formularzu VAT-R. Jeżeli zarejestrowałeś/aś się już jako podatnik czynny lub zwolniony, musisz jedynie złożyć aktualizację na formularzu VAT-R. Formularz możesz złożyć elektronicznie, listownie lub po umówieniu się w Urzędzie Skarbowym.

Sprzedaż międzynarodowa – sprawdź, od czego zacząć

VAT-UE po 1 lipca 2021 – najważniejsze zmiany

Do czerwca 2021 roku, wszystkie firmy sprzedające poza granicami swojego kraju, zobowiązane były do rejestracji dla celów podatku VAT w każdym kraju Unii Europejskiej, w którym chciały rozpocząć sprzedaż. Po 1 lipca 2021 roku i wraz ze zmianami w kwestii VAT-UE, będą deklarować i płacić podatek VAT od całej sprzedaży wewnątrz UE w swoim kraju, w ojczystym języku i w ramach nowego punktu kompleksowej obsługi VAT, czyli One Stop Shop.

Dotychczasowe progi sprzedażowe, powodujące obowiązek rejestracji na VAT za granicą i opodatkowania sprzedaży według stawki VAT obowiązującej w kraju zamieszkania nabywcy, zostały obniżone do jednego poziomu: 10 tys. euro. Próg ten obowiązuje teraz w odniesieniu do całej sprzedaży na rzecz konsumentów w Unii Europejskiej i jego przekroczenie wymaga rejestracji VAT OSS. Dzięki niej, przedsiębiorca w kraju, w którym założył działalność gospodarczą, składa raz na kwartał deklarację VAT-owską oraz opłaca należny podatek.

Nowością jest również moduł dla nowej procedury importu, czyli IOSS. IOSS to Import One Stop Shop – czyli nowy system zgłaszania i płatności VAT od sprzedaży na odległość towarów o wartości do 150 euro, importowanych z krajów trzecich, spoza Unii Europejskiej. Zastosowanie IOSS sprawia, że import towarów o niskiej wartości (w przesyłkach do 150 euro) na teren Unii Europejskiej będzie zwolniony z importowego VAT-u, bo VAT zostanie zapłacony w momencie sprzedaży do konsumenta.

Zobacz, jak skonfigurować VAT-UE dla transakcji w ramach wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów

Nowy pakiet e-commerce w praktyce

Dla sprzedających, tzw. nowy pakiet e-commerce oznacza, że w przypadku sprzedaży poza swoim krajem, unikną rejestracji za granicą, a zagraniczny podatek VAT będą zgłaszać w formie kwartalnego zeznania do jednej administracji podatkowej.

Druga sprawa – drobne zakupy np. z AliExpress lub od innych dostawców z Chin nie będą już zwolnione z podatku. Dodatkowo, platformy sprzedażowe zostaną obarczone obowiązkiem poboru i zapłaty VAT od określonych transakcji realizowanych za ich pośrednictwem.

Wdrożenie rozwiązań z tzw. pakietu e-commerce ma więc na celu uszczelnienie systemu VAT w transgranicznym handlu elektronicznym, ułatwienie rozliczeń VAT od sprzedaży towarów i usług na na terenie UE oraz zwiększenie szansy na rynku unijnym sprzedawcom z krajów członkowskich, w tym także sklepom internetowym z Polski.

Wielu z nich do tej pory nie mogło konkurować z niskimi cenami produktów sprowadzanych z Chin, nowe regulacje mają zaś sprawić, że na telefon kupiony właśnie w Chinach zostanie nałożony ten sam VAT, co w Polsce.

Co prawda, polskie sklepy internetowe sprzedają już z powodzeniem za granicę, ale wciąż nie na takim poziomie, jakiego byśmy wszyscy sobie tego życzyli. Jak podają raporty rządowe, zaledwie 4 proc. polskich firm prowadzi sprzedaż internetową produktów i usług do innych krajów, przy średniej unijnej na poziomie 7%. Pośród właścicieli sklepów internetowych Shoper chęć uruchomienia zagranicznej sprzedaży jest całkiem spora. W naszym ostatnim badaniu, 14% sprzedawców deklarowało, że myśli o wyjściu ze swoją ofertą poza granice kraju.

Nowe unijne regulacje, których jednym z założeń jest wyrównanie szans konkurencyjnych w obszarze handlu elektronicznego unijnych przedsiębiorców względem tych spoza UE, mają dodatkowo zachęcić e-sprzedawców, by wyszli ze swoją ofertą poza lokalny rynek.

 

Zintegruj swój sklep internetowy Shoper z z systemami magazynowo-księgowymi, takimi jak iFirma, dzięki platformie do zarządzania e-sprzedażą – ErpBox.

Sprzedaż zagraniczna – jaką ją robić dobrze

Analiza rynku i konkurencji

Pierwszym krokiem niech będzie rozejrzenie się po rynku, na którym chcesz sprzedawać. Kto tam sprzedaje podobny asortyment do twojego, kto to robi dobrze? A może są już na zagranicznym rynku polscy sprzedawcy? Nimi też warto się zainteresować i zainspirować. Na przykład sklep online z odzieżą i akcesoriami dla kobiet Selfieroom wszedł na rynek czeski, RMD Bike Shop sprzedaje rowery hulajnogi i deskorolki w Niemczech na Litwie i w Rosji, a salon mody ślubnej Bajabella dostępny jest aż w dziewięciu językach m.in. francuskim, holenderskim i włoskim.

Konfiguracja strony sklepu

Twój sklep musi wzbudzać zaufanie w kraju, w którym sprzedaje. Warto więc zainwestować w domenę z lokalnym poszerzeniem np. .de dla Niemiec, .cz dla Czech itd., kolejny krok to przygotowanie wersji językowej pod wybrany rynek. Język angielski znany jest na całym świecie, ale nie zastąpi najlepszej komunikacji w ojczystym języku kupujących. Tłumaczenie strony musisz też zrobić pod kątem wyszukiwarki Google i SEO, by mogli cię znaleźć klienci z danego kraju.

Strony informacyjne i regulamin zgodny z przepisami w danym kraju

Bardzo ważne! Kontakt, dane firmy, informacje jak robić zakupy, jak zwracać i reklamować – to wszystko musi zostać przejrzyście napisane w języku, w jakim komunikują się odbiorcy na danym rynku. Nie oszczędzaj na regulaminie – to najważniejszy dokument na stronie sklepu, więc niech spełnia wszystkie (nie tylko) unijne standardy.

Obsługa wielu walut, płatności i dostaw

Waluta jest bardzo ważna. Tak jak ty lubisz robić zakupy i płacić w złotówkach, tak sprzedając w innych krajach musisz dać możliwość zapłaty klientom za towar w ojczystej walucie. Podobnie rzecz się ma z obsługą dostaw. Zagraniczny klient kupujący w twoim sklepie musi mieć pewność, że towar trafi do niego w nienaruszonym stanie i stosunkowo szybko – warto więc rozważyć opcję cross-border, angażującą lokalną firmę kurierską, tak by dostawa towaru z twojego sklepu była jak najlepiej oceniana przez kupujących.