carton-992906_1280

Wydaje się, że karton jest bardzo prostym i niewartym nawet naszej uwagi produktem. Karton to przecież „tylko karton”, nad czym tu się zastanawiać? A jednak trzeba zwrócić uwagę przede wszystkim na fakt, że jest on niezbędnym elementem pracy każdego sklepu internetowego.

– To od jego właściwego wyboru zależy, czy przesyłka, która zostanie wysłana do naszego klienta, bezpiecznie do niego dotrze i czy będzie wyglądała estetycznie – mówi Dominik Łuszczki ze sklepu Kartony24.eu, oferującego szeroką gamę opakowań do wykorzystania na każdym etapie działalności sprzedażowej przez internet. W jego sklepie można znaleźć blisko 150 różnych rozmiarów kartonów dostępnych od ręki. – Małe kartony wysyłkowe stanowią zdecydowanie największą grupę sprzedawanych przez nas opakowań. Znaczna ich część to kartony do Paczkomatów i przesyłek pocztowych, około 15 procent naszej produkcji stanowią kartony na indywidualne zamówienie o niestandardowych rozmiarach – wymienia.

– Rozmawiając o kartonach należy rozważyć dwa aspekty ich użytkowania: marketingowy i techniczny. Biorąc pod uwagę aspekt marketingowy wiadomo, że pierwszy kontakt klienta z przesyłką ma znaczny wpływ na jego opinię o nas, na to jak nas postrzega i jakie jest jego wrażenie – chociaż muszę przyznać, że ta kwestia jeszcze przez wielu sprzedawców internetowych nie jest odpowiednio doceniana. Jeśli chodzi o kwestie techniczne, to właściwie dobrane opakowanie znacznie zmniejsza ryzyko uszkodzenia produktu w trakcie transportu, a co za tym idzie – zmniejsza koszty obsługi ewentualnych reklamacji.

Czym zatem kierować się wybierając opakowanie do wysyłki towaru? Jeśli to istotne – jak wybrać opakowanie, które spełnia wytyczne np. Paczkomatów / Poczty Polskiej? Czy może lepiej iść w jeden rozmiar, który będzie można potem np. korygować odpowiednim wypełnieniem?
Dominik Łuszczki, Kartony24.eu: Przy wyborze właściwego kartonu do pakowania, w pierwszej kolejności należy zwrócić uwagę na wielkość i rodzaj pakowanego przedmiotu. Czy wystarczy użyć standardowego pudełka trzywarstwowego, czy może należy zastosować wytrzymalsze, pięciowarstwowe opakowanie? Nie bez znaczenia pozostaje też fakt za pośrednictwem jakiej usługi będzie nasza przesyłka wysyłana. W przypadku wysyłki przez Paczkomaty najlepiej zastosować specjalnie dedykowane kartony, których rozmiary są dostosowane do poszczególnych skrytek. Korzystając z takiego rozwiązania mamy pewność, że przesyłka zawsze zmieści się w maszynie. Podobna sytuacja ma miejsce w przypadku przesyłek Poczty Polskiej. Odpowiednio dobrane opakowanie da nam pewność, że zostanie zaliczone ono do właściwej taryfy.
Stosowanie jednego rozmiaru kartonu dla różnych pod względem wielkościowym produktów nie jest dobrym rozwiązaniem choćby z ekonomicznego punktu widzenia. Trzeba zastosować wówczas wypełniacze, wzrasta pracochłonność przygotowania takiej przesyłki, a także nie bez znaczenia jest tu koszt samego pudełka.

Jak odpowiednio zabezpieczyć towar przed wysyłką?
Przede wszystkim należy: dobrać właściwy rozmiar i rodzaj kartonu (grubość), w zależności od wielkości i typu wysyłanego produktu, w miarę możliwości tak przygotować wysyłany towar, aby nie posiadał “wystających elementów” (złożyć, rozmontować), a w przypadku wysyłki kruchych i delikatnych przedmiotów należy zabezpieczyć je folią bąbelkową. Wszelkie wolne przestrzenie w kartonie należy wypełnić specjalnym wypełniaczem, należy użyć odpowiednich etykiet ostrzegawczych, a sam karton trzeba skleić odpowiednio dobraną szeroką taśmą pakową. W przypadku wysyłki bardzo ciężkich przedmiotów należy przesyłkę dodatkowo zabezpieczyć folią stretch.

Czym najlepiej wypełnić karton, by przedmiot nie uległ uszkodzeniu?
Sposobów wypełnienia kartonu jest wiele. Najbardziej optymalnym rozwiązaniem jest użycie specjalnego wypełniacza w postaci „chrupek”. Wypełniacz ten jest lekki, przez co nie ma wpływu na końcową wagę przesyłki oraz jest łatwy w aplikacji. Dzięki swym właściwościom fizycznym doskonale amortyzuje wszelkie wstrząsy w trakcie transportu. Jest w stu procentach biodegradowalny. I co również ważne, wygląda estetycznie.
Dodatkowo, można w tym celu wykorzystać folię bąbelkową, która dzięki pęcherzykom powietrza – jakby mini poduszkom powietrznym – również doskonale chroni delikatne i wrażliwe przedmioty w trakcie transportu. Tak na marginesie, niektórzy do tego celu wykorzystują stare gazety czy ścinki papierowe, jednak takie rozwiązanie nie spełnia swojej funkcji. Po pierwsze przesyłka nie jest właściwie zabezpieczona – łatwo może ulec uszkodzeniu, a po drugie aspekt estetyczny i pierwsze wrażenie klienta po otwarciu opakowania nie zawsze będzie pozytywne, gdy np. pudełko, w którym otrzymuje swój upragniony tablet czy telefon, wypełnione jest jakimiś starymi papierami. Dlatego najlepiej w tym celu stosować specjalnie przeznaczone do tego materiały wypełnieniowe.

Jakich pięciu rad udzieliłbyś właścicielowi e-sklepu w temacie przygotowania przesyłki?
Przede wszystkim nie warto oszczędzać zbytnio na kosztach pakowania towaru. Przesyłka, która od państwa wychodzi, jest waszą wizytówką, pierwszym spotkaniem z klienta z wami w realnym świecie, nie za pośrednictwem komputera. Aby wywrzeć na nim dobre wrażenie i aby ten klient chciał do was wrócić – a co ważniejsze dobrze o was mówić – towar musi być bezpiecznie i estetycznie zapakowany. Dodatkowo, w przypadku niedostatecznie zabezpieczonych przesyłek istnieje większe ryzyko uszkodzenia i poniesienia dodatkowych kosztów związanych z obsługą reklamacji i niezadowolenia klienta.
Nie należy również stosować do pakowania produktów kartonów używanych – szczególnie po innych towarach. Dla przykładu: klientka, który otrzyma w używanym opakowaniu, po np. ciastkach, swoją najmodniejszą nową sukienkę, z pewnością nie będzie zadowolona i jej wrażenie o firmie będzie jak najbardziej negatywne. Ponadto, używane kartony nie mają już takich właściwości fizycznych, jak nowe i nie zabezpieczają przesyłki właściwie.
Trzecia sprawa – trzeba dobierać rozmiar kartonu adekwatny do wielkości wysyłanego przedmiotu – pozwoli to na unikniecie dodatkowych kosztów związanych z wypełnianiem takiego pudełka, a także samego kartonu.
Do wysyłki przedmiotów wartościowych, kruchych, ciężkich czy wielkogabarytowych, należy stosować mocne kartony pięciowarstwowe. Dzięki swej wzmocnionej konstrukcji są bardziej odporne na uszkodzenia mechaniczne w trakcie transportu. Natomiast do zaklejania kartonów proponuję stosować szeroką taśmę klejącą ze spersonalizowanym nadrukiem – jest to bardzo dobry środek reklamy każdej firmy.