Czy możliwe jest zaadaptowanie podejścia zero waste w biznesie bez straty na jego efektywności? Jak najbardziej! Potwierdzają to przykłady ze sklepów Shoper.
Ostatnie lata pokazały, że kwestia ekologii, dbania o najbliższe otoczenie staje się ważna dla coraz większego grona osób. Zainteresowanie widoczne jest nie tylko w międzynarodowych kampaniach, jak ta na rzecz eliminowania plastikowych słomek czy nabierający rozpędu pomysł z #trashchallenge. Przede wszystkim “bycie eko” zaczyna być widoczne w naszym najbliższym otoczeniu i przekłada się na codzienne czynności. W tym też na zakupy robione w sieci.
Czasem w dynamice zmian musi pomóc prawo. I tak w ciągu najbliższych dwóch lat w Unii Europejskiej mają zniknąć plastikowe słomki, sztućce, czy patyczki do uszu, a jednorazowy plastik ma zostać zastąpiony przyjaznymi środowisku substancjami. W ciągu czterech kolejnych lat o połowę zredukowana będzie ilość plastikowych opakowań, dla których nie ma zamienników. Regulacjom tym podlegają także sklepy internetowe. Dla jednych będzie to duża zmiana, a dla innych działanie zgodnie z przyjętą filozofią. Wiele sklepów na eko podejściu zbudowało swoją działalność i uczyniło z niej atut.
Zero waste
Zero waste to styl życia polegający na minimalizacji wytwarzanych odpadów. Google Trends wskazuje, że liczba wyszukiwań dla tej frazy frazy w ciągu ostatnich dwóch lat zwiększyła się w Polsce ponad trzykrotnie. Bez wątpienia jest to element ściśle związany z rosnącym zainteresowaniem ekologicznymi aspektami codziennego życia. Tym bardziej, że kolejne przedsiębiorstwa wychodzą z eko niszy umożliwiając zakup swoich produktów w sieci.
Źródło: Google Trends
Tak jest na przykład w sklepie NowaKosmetyka, którego właścicielka, Natalia Krzemińska-Pietrzak, działa w myśl zasad zero waste na kilku obszarach. Na stronie swojego sklepu pisze: „Po pierwsze, naturalny i biodegradowalny skład. (…) Skuteczne kosmetyki naprawdę da się zrobić bez barwników i wypełniaczy, które później pałętają się bez celu po całym ekosystemie„.
Po drugie – koordynacja działań, „(…) żeby uniknąć niepotrzebnej obróbki termicznej. To sposób na doskonałą jakość, zachowanie naturalnych właściwości i oszczędność energii”. Po trzecie – ograniczenie etykiet do minimum. „Przednia składa się z folii PP, którą śmiało możesz wrzucić do kosza z plastikiem do recyklingu. Tylna, zawierająca opis, jest zrobiona z papieru, który sami zabezpieczamy woskiem tak, żeby zachować trwałość napisów.” Po czwarte – pakowanie. A jak wiemy, bezpieczne dostarczenie produktów do kupującego jest najważniejsze. „Zamówienia pakujemy w kartoniki, wrzucamy trochę sianka, żeby butelki miały miękko, sielsko i przytulnie, a całość kleimy papierową taśmą. W środku, poza koniecznym dowodem zakupu, nie znajdziesz żadnych ulotek i zbędnych papierków.”
Jest jeszcze jedno działanie, do którego mocno zachęca swoich klientów – zwrot opakowań! W myśl zasady “tym, którym się chce, należy się nagroda” stara się angażować kupujących w działania zero waste i nagradzać za to rabatami! Podobnie robi sklep Biorganic24.pl – przyznając rabat kwotowy za zwrot opakowań! Da się? Pewnie, że tak!
O tego typu inicjatywach właściciele zazwyczaj piszą na stronach swoich sklepów lub w kanałach social media, co dodatkowo wpływa na budowanie fajnych relacji ze społecznością internautów.
O dobór produktów do swojej oferty bardzo dba Jola Baszko z Bashko.pl. Postanowiła wyeliminować wszystkie pakowane w plastik. To trudne acz możliwe do zrealizowania zadanie – co widać w ofercie jej sklepu. A skąd taki pomysł? Jak sama pisze na swoim firmowym fanpage’u, inspirują ją klienci. „(…) Bo codziennie obserwuję, z jak wielką determinacją podchodzicie do zakupów, często uzbrojeni w wielorazowe pojemniki, siatki, torby, kubki. Widzę jak rezygnujecie z łatwych rozwiązań decydując się na wielorazowe pieluchy, szklane butelki czy papierowe opakowania. Jak codziennie porzucacie swoją strefę komfortu na rzecz wspólnego dobra. Mam wrażenie, że przynajmniej część z nas już zrozumiała, że czas na łatwe rozwiązania przeminął. Czas przewartościować własne potrzeby, kupować mniej, mniej wyrzucać, więcej przetwarzać, segregować, wzajemnie się inspirować, wspierać i edukować.”
Plastik jest bardzo wygodny. I dużo ułatwia w codziennej pracy właściciela e-sklepu. Niemniej, przy odrobinie wysiłku można z powodzeniem realizować działalność z uwzględnieniem poszanowania środowiska naturalnego. Trend rezygnacji z plastiku, by produkować mniej odpadów, jest coraz bardziej widoczny i wiele firm pod naciskiem klientów wprowadza zmiany. I tak np. polski oddział Lidla w 2018 roku ogłosił, że do 2025 r. zredukuje ilość plastikowych opakowań o 20 proc., zaś sieć kawiarni Starbucks zakomunikowała, że do z 2020 r. z jej lokali znikną jednorazowe słomki. A serwis Noizz.pl w 2018 roku, w ramach akcji „Tu pijesz bez słomki”, namówił do rezygnacji z nich kilkaset restauracji i kawiarni w całej Polsce.
O tym, że zamienniki dla plastiku już istnieją i można śmiało z nich korzystać przekonać się można odwiedzając e-sklep Fair Trend. W jego asortymencie znajdują się m.in. bambusowe patyczki do uszu, biodegradowalne sztućce, oraz butelki zaprojektowane z myślą o wielorazowym użytku. „Ten sklep, jego trzy filary: weganizm, Fair Trade i produkty proekologiczne, to efekt kilkuletniej zmiany, jaką sami przechodziliśmy” – piszą Karolina i Filip, twórcy biznesu. W ich sklepie znajdziemy nie tylko produkty spełniające założenia właścicieli, możemy też zdecydować o zero westowym pakowaniu i wysyłce.
A jeśli o wysyłce mowa to – można ją z powodzeniem realizować w duchu zero waste i taki wybór swoim klientom daje sklep MiodyKrupiec.pl. Przesyłka jest zapakowana w papier z recyklingu, kartony pochodzą z surowców wtórnych, wypełnienia i zabezpieczenia towaru w paczkach z makulatury z niszczarki, a słoiki – wyłącznie szklane, ze zdobieniami jutowymi z odzysku.
Zero waste, także w e-commerce, przestaje być więc pustym frazesem. Wpływa na to nie tylko zmieniające się prawo, ale także determinacja uczestników rynku – by z jednej strony prowadzić działalność zgodnie z własnymi przekonaniami i stylem życia, a z drugiej wychodzić naprzeciw oczekiwaniom konsumentów.
Przeczytaj także:
Modnie jest być eko, modnie być e-commerce