Dlaczego mój sklep nie sprzedaje?

Ostatnia aktualizacja: 24 kwietnia 2024

Brak zamówień w sklepie – co teraz?

Twój sklep nie przynosi żadnych zysków lub przynosi, ale nie takie, jak oczekujesz? Po pierwsze: nie przejmuj się, wiele osób jest w podobnej sytuacji.

Tym bardziej warto przyłożyć się do swojej strony i prześcignąć konkurencję. Podążaj zgodnie z naszą listą i sprawdź, co możesz zrobić, aby przekonać potencjalnych klientów w swoim sklepie.

Zdarza się, że wśród twórców sklepów internetowych pojawia się argument: „Założyłem sklep internetowy i nie pojawia się w Google. To bez sensu, rezygnuję”.

Pamiętaj, że pozycjonowanie (SEO) to długa i wymagająca praca. Bez odpowiednich podstaw i działań, twojego sklepu nie uda się łatwo wyszukać nawet na dalszych stronach wyników wyszukiwania.

Rozpoczęcie przygody z pozycjonowaniem można porównać do udziału w maratonie, w którym dołączasz do biegu, podczas gdy inni konkurenci już wystartowali.

Oczywiście możesz ich dogonić, nie będzie to jednak proste. Wiele zależy również od branży i rodzaju produktu. Warto liczyć także na inne źródła ruchu.

Samo prawidłowe skonfigurowanie sklepu internetowego przypomina dopiero postawienie marketu na środku pustyni. To minimum wysiłku, ale skąd później czerpać ruch i jak pozyskać klientów?

Sprawdź poniższą listę – zobacz czy udało ci się spełnić jak najwięcej, a najlepiej wszystkie z poniższych punktów. Jeśli dopiero zaczynasz pracę nad sklepem, niech ta lista będzie dla ciebie wyznacznikiem dla dalszej pracy.

Z kolei wybrane punkty na liście bezpośrednio w tym artykule przekierują cię również do konkretnych poradników i artykułów związanych z poruszanym zagadnieniem.

Wciąż trwają dyskusje na temat skuteczności tzw. testów korytarzowych. Rzeczywiście, szybkie przepytanie w koleżeńskiej atmosferze współpracowników czy znajomych może być fatalnym pomysłem dla dużych marek, składających się z wielkich działów marketingów czy sprzedaży.

Jednak dla nowego sklepu, często prowadzonego przez jedną lub kilka osób, są one wręcz niezbędne. Poproś rodzinę, znajomych czy kolegów z pracy, aby krytycznym okiem spojrzeli na twój sklep i ocenili pierwsze wrażenie, funkcjonalność, kartę produktu i inne kluczowe elementy. Nie polegaj wyłącznie na swoim osądzie i domysłach.

Wygląd sklepu internetowego

Zgadza się, bardzo wiele można ugrać samą ceną produktu. Na dłuższą metę ceny drastycznie niższe od konkurencji nie przyniosą nam jednak dobrego zysku, a w końcu będzie je trzeba stopniowo podwyższać.

Pamiętaj, aby twój sklep budował dobre pierwsze wrażenie – często na osąd wystarczy nam kilka pierwszych sekund i już wtedy możemy stracić potencjalnego klienta.

W sklepie stacjonarnym również staramy się, aby podłoga zawsze była umyta, lada czysta, a produkty były estetycznie poukładane – niestety zawsze jest to tak oczywiste w sklepie internetowym.

Koniecznie odpowiedz sobie na pytania z poniższej listy:

Produkty w sklepie internetowym

To jak zaprezentujesz swój produkt, ile udzielisz o nim informacji i jak je przedstawisz, ma ogromne znaczenie dla decyzji zakupowej.

Działania związane z produktami są również kluczowe dla reklamy produktowej w Google – nawet z ogromnym budżetem nie sprzedaż źle nazwanego, kiepsko opisanego produktu z niewyraźnym zdjęciem.

Prześledź poniższą listę i zastanów się, czy twój sklep spełnia opisane warunki:

Inne przyczyny braku sprzedaży w sklepie

Istnieje również duża liczba kluczowych zagadnień, dla których ciężko wyodrębnić osobną kategorię. Przyjrzyjmy się teraz ogólnemu rozwojowi sklepu: dostawom, płatnościom, analityce, bezpieczeństwu i nie tylko.

Marketing i promocja sklepu internetowego

Pamiętasz porównanie do marketu na środku pustyni? Może też być postawiony w dżungli czy na uboczu miasta.

Sklep internetowy nie funkcjonuje jak sklep stacjonarny, który po otwarciu w mieście zawsze zostanie zauważony przez mieszkańców. Kluczowe będzie sprawienie, żeby mimo wszystko potencjalny klient włożył pewien wysiłek i skierował się do twojego sklepu.

Czym go zachęcić i jak zakomunikować swoją ofertę?

  • Czy wiem, komu chcę sprzedać swoje produkty i jak do tych osób dotrzeć?
  • Czy wiem, kto będzie chciał kupić moje produkty?
  • Czy wiem, że jeśli dopiero startuję, będę musiał zainwestować pieniądze w działania marketingowe?
  • Czy w ogóle są prowadzone jakieś działania marketingowe, a jeżeli tak, to czy mam przygotowaną na nie konkretną strategię?
  • Czy korzystam z porównywarek cenowych (jak Ceneo, Skąpiec czy Nokaut) lub innych źródeł ruchu (np. Domodi, Allani, Pakamera)?
  • Czy były podejmowane próby współpracy z blogerami/vlogerami?
  • Czy korzystam z działań reklamowych w wyszukiwarce Google (reklamy Adwords)?
  • Czy prowadzę działania na Instagramie i robię to poprawnie?
  • Czy w swoich działaniach próbuję korzystać z wideo (w opisach produktów, w formie kanału na YouTube, prezentując nagrania na Facebooku itd.)?
  • Czy podejmowano działania email marketingowe?

Facebook

  • Czy sklep posiada swój fanpage?
  • Czy mam pomysł jak prowadzić fanpage na FB?
  • Czy wokół moich produktów można zbudować społeczność i mam pomysł jak to zrobić?
  • Czy moje posty nie są zbyt mocno sprzedażowe i reklamowe? Czy pamiętam o budowaniu społeczności i aspekcie np. rozrywkowym lub edukacyjnym?
  • Czy fanpage ma ustawione ładne zdjęcie profilowe i zdjęcie w tle?
  • Czy przycisk wezwania do działania na stronie na Facebooku przekierowuje do sklepu?
  • Czy moje posty nie są kopiami postów z innych kanałów np. Instagrama?
  • Czy staram się tworzyć oryginalne i wartościowe treści?
  • Czy w sklepie skonfigurowano piksel Facebooka i czy pozyskana z niego wiedza jest wykorzystywana?
  • Czy w działaniach reklamowych wykorzystuję przycisk Promuj Post czy Menedżera Reklam? Czy pamiętam o korzystaniu z Menedżera Reklam?
  • Czy jestem świadom, że w większości wypadków FB nie jest darmowym narzędziem reklamowym?

SEO (pozycjonowanie i optymalizacja)

To proces związany z pozyskiwaniem darmowego ruchu z wyszukań w Google. Jeżeli liczysz właśnie na to źródło ruchu, przyjrzyj się poniższym punktom.

Pamiętaj jednak, że pozycjonowanie jest złożonym procesem, długofalowym i nawet spełnienie wszystkich poniższych punktów, czy skorzystanie z usług agencji może nie zapewnić ci od razu wysokiej pozycji w wynikach wyszukiwania, ani nawet pozycji na dalszych stronach w Google. Na optymalizację składa się wiele aspektów, a poniższe to tylko niektóre z nich.

Warto skupić się przede wszystkim na tworzeniu unikatowych treści, czyli na content marketingu.

Jeśli nie chcesz na razie skupiać się na aspektach związanych z pozycjonowaniem lub nie czujesz się na siłach, aby poruszać ten temat, przejdź dalej.

  • Czy sprawdziłem, z jaką konkurencją będę mieć do czynienia pozycjonując sklep ze swojej branży?
  • Czy posiadam certyfikat SSL i pamiętam o tym, że Google lepiej „nagradza” strony, które go posiadają?
  • Czy mój sklep jest dostosowany do urządzeń mobilnych?
  • Czy potrafię posługiwać się słowami kluczowymi?
  • Czy strona główna posiada poprawnie skonfigurowane metatagi?
  • Czy kategorie mają poprawnie skonfigurowane automatyczne metatagi lub czy zostały im nadane indywidualnie?
  • Czy kategorie posiadają opisy?
  • Czy strony informacyjne posiadają poprawnie skonfigurowane metatagi?
  • Czy produkty mają dobrze skonfigurowane automatyczne metatagi lub – w wypadku małej liczby produktów – nadane indywidualnie?
  • Czy w treściach na stronie korzystam z nagłówków (odpowiednich tagów HTML, nie po prostu pogrubionych linijek tekstu) odpowiedniego stopnia i wplatam w nie słowa kluczowe, na których mi zależy?
  • Czy dodano mapę witryny do Google Search Console?
  • Czy moje treści są unikatowe? Czy nie kopiuję ich z innych serwisów (np. opisy produktów ze strony producenta)?
  • Czy tworzę wartościowe, przydatne dla użytkowników treści np. na firmowego bloga?
  • Czy staram się przyspieszyć czas ładowania strony np. przez zmniejszanie wagi wgrywanych zdjęć?
  • Czy poprawnie wprowadzam teksty alternatywne dla zdjęć produktów?
  • Czy w sklepie są wprowadzone przyjazne adresy URL?
  • Czy – jeśli mój sklep był przenoszony z innej platformy, na której był ruch – zostały dodane przekierowania 301 lub zachowana struktura linków?
  • Czy stosuję linkowanie wewnętrzne (np. w artykule na blogu odsyłam do innych swoich treści na stronie)?
  • Czy domena mojego sklepu posiada chwytliwy, łatwy do zapamiętania adres, być może zawierający główne słowo kluczowe, na które chcę się promować?

Nadal brak sprzedaży w moim sklepie

  • Czy mój produkt nie jest po prostu za drogi w porównaniu do konkurencji?
  • Czy nie korzystam źle z używanych narzędzi (np. Facebook Ads, Google AdWords, itd.)?
  • Czy próbowałem szukać rozwiązania na stronie wsparcia?
  • Czy sprawdzałem, czy któreś elementy na sklepie nie sprawiają problemów użytkownikom (np. przez analizę nagrań sesji przez aplikacje takie jak: Hotjar, Smarsupp, Smartlook)?
Udostępnij artykuł:

Przetestuj sklep internetowy
przez 14 dni za darmo

Korzystaj ze wszystkich funkcji oprogramowania za darmo i bez zobowiązań.

Testuj wszystkie funkcje przez 14 dni bez zobowiązań. Zakładając sklep poprzez podanie
adresu e-mail akceptujesz nasz Regulamin i Politykę Prywatności