Dlaczego mój sklep nie sprzedaje?
Przetestuj dostępne funkcje i załóż darmowy sklep internetowy w ramach 14-dniowego okresu próbnego. Sprawdź bezpłatnie i bez ograniczeń możliwości platformy Shoper.
Brak zamówień w sklepie – co teraz?
Twój sklep nie przynosi żadnych zysków lub przynosi, ale nie takie, jak oczekujesz? Po pierwsze: nie przejmuj się, wiele osób jest w podobnej sytuacji.
Tym bardziej warto przyłożyć się do swojej strony i prześcignąć konkurencję. Podążaj zgodnie z naszą listą i sprawdź, co możesz zrobić, aby przekonać potencjalnych klientów w swoim sklepie.
Zdarza się, że wśród twórców sklepów internetowych pojawia się argument: „Założyłem sklep internetowy i nie pojawia się w Google. To bez sensu, rezygnuję”.
Pamiętaj, że pozycjonowanie (SEO) to długa i wymagająca praca. Bez odpowiednich podstaw i działań, twojego sklepu nie uda się łatwo wyszukać nawet na dalszych stronach wyników wyszukiwania
Rozpoczęcie przygody z pozycjonowaniem można porównać do udziału w maratonie, w którym dołączasz do biegu, podczas gdy inni konkurenci już wystartowali.
Oczywiście możesz ich dogonić, nie będzie to jednak proste. Wiele zależy również od branży i rodzaju produktu. Warto liczyć także na inne źródła ruchu.
Samo prawidłowe skonfigurowanie sklepu internetowego przypomina dopiero postawienie marketu na środku pustyni. To minimum wysiłku, ale skąd później czerpać ruch i jak pozyskać klientów?
Sprawdź poniższą listę – zobacz czy udało ci się spełnić jak najwięcej, a najlepiej wszystkie z poniższych punktów. Jeśli dopiero zaczynasz pracę nad sklepem, niech ta lista będzie dla ciebie wyznacznikiem dla dalszej pracy.
- Dlaczego mój sklep nie sprzedaje – lista zagadnień (arkusz PDF)
Z kolei wybrane punkty na liście bezpośrednio w tym artykule przekierują cię również do konkretnych poradników i artykułów związanych z poruszanym zagadnieniem.
Wciąż trwają dyskusje na temat skuteczności tzw. testów korytarzowych. Rzeczywiście, szybkie przepytanie w koleżeńskiej atmosferze współpracowników czy znajomych może być fatalnym pomysłem dla dużych marek, składających się z wielkich działów marketingów czy sprzedaży.
Jednak dla nowego sklepu, często prowadzonego przez jedną lub kilka osób, są one wręcz niezbędne. Poproś rodzinę, znajomych czy kolegów z pracy, aby krytycznym okiem spojrzeli na twój sklep i ocenili pierwsze wrażenie, funkcjonalność, kartę produktu i inne kluczowe elementy. Nie polegaj wyłącznie na swoim osądzie i domysłach.
Wygląd sklepu internetowego
Zgadza się, bardzo wiele można ugrać samą ceną produktu. Na dłuższą metę ceny drastycznie niższe od konkurencji nie przyniosą nam jednak dobrego zysku, a w końcu będzie je trzeba stopniowo podwyższać.
Pamiętaj, aby twój sklep budował dobre pierwsze wrażenie – często na osąd wystarczy nam kilka pierwszych sekund i już wtedy możemy stracić potencjalnego klienta.
W sklepie stacjonarnym również staramy się, aby podłoga zawsze była umyta, lada czysta, a produkty były estetycznie poukładane – niestety zawsze jest to tak oczywiste w sklepie internetowym.
Koniecznie odpowiedz sobie na pytania z poniższej listy:
- Czy moja strona jest dostosowana do urządzeń mobilnych?
- Czy mój sklep posiada własne oraz ładnie zaprojektowane logo?
- Czy w sklepie jest kolor przewodni dopasowany do mojego biznesu? (na platformie Shoper tuż po założeniu sklepu jest to kolor pomarańczowy – zastanów się czy ten kolor jest odpowiedni lub czy należy go zmienić)
- Czy komunikuję zawartość sklepu i promocje przez pojedynczy duży baner reklamowy lub kilka banerów na sliderze?
- Czy zdjęcia produktów są poprawnie zeskalowane – nie są sztucznie rozciągnięte lub ściśnięte?
- Czy nie używam zbyt wielu fontów (czcionek) naraz w jednym miejscu?
- Czy karta produktów, koszyk i strona główna została ułożona w sposób przejrzysty i przemyślany?
Produkty w sklepie internetowym
To jak zaprezentujesz swój produkt, ile udzielisz o nim informacji i jak je przedstawisz, ma ogromne znaczenie dla decyzji zakupowej.
Działania związane z produktami są również kluczowe dla reklamy produktowej w Google – nawet z ogromnym budżetem nie sprzedaż źle nazwanego, kiepsko opisanego produktu z niewyraźnym zdjęciem.
Prześledź poniższą listę i zastanów się, czy twój sklep spełnia opisane warunki:
- Czy moje produkty są odpowiednio nazwane? Ani zbyt ogólnie, ani zbyt szczegółowo?
- Czy produkty posiadają odpowiednie atrybuty techniczne, które mówią o nich coś więcej?
- Czy produkty są dobrze opisane?
- Czy zostały odpowiednio sfotografowane?
- Czy karta produktu jest czytelna? Czy nie rozpraszam uwagi klienta zbędnymi elementami?
- Czy podano producenta poszczególnych produktów?
- Czy oprócz zwykłych zdjęć produktowych (na białym tle) dysponuję zdjęciami produktów w kontekście?
- Czy dokonałem analizy rynku, sprawdziłem konkurencje i ceny obowiązujące w sprzedaży internetowej?
- Czy użytkownik może filtrować produkty danej kategorii po najważniejszych parametrach technicznych?
Inne przyczyny braku sprzedaży w sklepie
Istnieje również duża liczba kluczowych zagadnień, dla których ciężko wyodrębnić osobną kategorię. Przyjrzyjmy się teraz ogólnemu rozwojowi sklepu: dostawom, płatnościom, analityce, bezpieczeństwu i nie tylko.
- Czy sklep posiada certyfikat SSL?
- Czy mój sklep oferuje płatności natychmiastowe i inne formy płatności?
- Czy oferuję zróżnicowane formy dostawy, dostosowane cenowo do mojego produktu?
- Czy jeśli posiadam darmową dostawę, to odpowiednio jasno ją komunikuję?
- Czy kategorie w moim sklepie są czytelnie poukładane?
- Czy prezentuję działalność firmy w interesujący, nieszablonowy sposób?
- Czy domena sklepu na pewno jest dobrze dobrana?
- Czy w logo i adresie sklepu zawarta jest ta sama nazwa?
- Czy moja działalność jest dodana do Google Moja Firma?
- Czy posiadam poprawnie skonfigurowany Google Analytics i próbuję wyciągać z niego wnioski?
- Czy mapa strony jest dodana do Google Search Console?
- Czy złożyłem testowe zamówienie w swoim sklepie i sprawdziłem, że wszystko jest zrozumiałe, a automatyczna komunikacja dobrze ustawiona?
Marketing i promocja sklepu internetowego
Pamiętasz porównanie do marketu na środku pustyni? Może też być postawiony w dżungli czy na uboczu miasta.
Sklep internetowy nie funkcjonuje jak sklep stacjonarny, który po otwarciu w mieście zawsze zostanie zauważony przez mieszkańców. Kluczowe będzie sprawienie, żeby mimo wszystko potencjalny klient włożył pewien wysiłek i skierował się do twojego sklepu.
Czym go zachęcić i jak zakomunikować swoją ofertę?
- Czy wiem, komu chcę sprzedać swoje produkty i jak do tych osób dotrzeć?
- Czy wiem, kto będzie chciał kupić moje produkty?
- Czy wiem, że jeśli dopiero startuję, będę musiał zainwestować pieniądze w działania marketingowe?
- Czy w ogóle są prowadzone jakieś działania marketingowe, a jeżeli tak, to czy mam przygotowaną na nie konkretną strategię?
- Czy korzystam z porównywarek cenowych (jak Ceneo, Skąpiec czy Nokaut) lub innych źródeł ruchu (np. Domodi, Allani, Pakamera)?
- Czy były podejmowane próby współpracy z blogerami/vlogerami?
- Czy korzystam z działań reklamowych w wyszukiwarce Google (reklamy Adwords)?
- Czy prowadzę działania na Instagramie i robię to poprawnie?
- Czy w swoich działaniach próbuję korzystać z wideo (w opisach produktów, w formie kanału na YouTube, prezentując nagrania na Facebooku itd.)?
- Czy podejmowano działania email marketingowe?
- Czy sklep posiada swój fanpage?
- Czy mam pomysł jak prowadzić fanpage na FB?
- Czy wokół moich produktów można zbudować społeczność i mam pomysł jak to zrobić?
- Czy moje posty nie są zbyt mocno sprzedażowe i reklamowe? Czy pamiętam o budowaniu społeczności i aspekcie np. rozrywkowym lub edukacyjnym?
- Czy fanpage ma ustawione ładne zdjęcie profilowe i zdjęcie w tle?
- Czy przycisk wezwania do działania na stronie na Facebooku przekierowuje do sklepu?
- Czy moje posty nie są kopiami postów z innych kanałów np. Instagrama?
- Czy staram się tworzyć oryginalne i wartościowe treści?
- Czy w sklepie skonfigurowano piksel Facebooka i czy pozyskana z niego wiedza jest wykorzystywana?
- Czy w działaniach reklamowych wykorzystuję przycisk Promuj Post czy Menedżera Reklam? Czy pamiętam o korzystaniu z Menedżera Reklam?
- Czy jestem świadom, że w większości wypadków FB nie jest darmowym narzędziem reklamowym?
SEO (pozycjonowanie i optymalizacja)
To proces związany z pozyskiwaniem darmowego ruchu z wyszukań w Google. Jeżeli liczysz właśnie na to źródło ruchu, przyjrzyj się poniższym punktom.
Skorzystaj z naszej oferty na pozycjonowanie sklepu internetowego. Zacznij pojawiać się ze swoimi produktami na pierwszych miejscach wyników wyszukiwarki nad swoją konkurencją!
Pamiętaj jednak, że pozycjonowanie jest złożonym procesem, długofalowym i nawet spełnienie wszystkich poniższych punktów, czy skorzystanie z usług agencji może nie zapewnić ci od razu wysokiej pozycji w wynikach wyszukiwania, ani nawet pozycji na dalszych stronach w Google. Na optymalizację składa się wiele aspektów, a poniższe to tylko niektóre z nich.
Warto skupić się przede wszystkim na tworzeniu unikatowych treści, czyli na content marketingu.
Jeśli nie chcesz na razie skupiać się na aspektach związanych z pozycjonowaniem lub nie czujesz się na siłach, aby poruszać ten temat, przejdź dalej.
- Czy sprawdziłem, z jaką konkurencją będę mieć do czynienia pozycjonując sklep ze swojej branży?
- Czy posiadam certyfikat SSL i pamiętam o tym, że Google lepiej „nagradza” strony, które go posiadają?
- Czy mój sklep jest dostosowany do urządzeń mobilnych?
- Czy potrafię posługiwać się słowami kluczowymi?
- Czy strona główna posiada poprawnie skonfigurowane metatagi?
- Czy kategorie mają poprawnie skonfigurowane automatyczne metatagi lub czy zostały im nadane indywidualnie?
- Czy kategorie posiadają opisy?
- Czy strony informacyjne posiadają poprawnie skonfigurowane metatagi?
- Czy produkty mają dobrze skonfigurowane automatyczne metatagi lub – w wypadku małej liczby produktów – nadane indywidualnie?
- Czy w treściach na stronie korzystam z nagłówków (odpowiednich tagów HTML, nie po prostu pogrubionych linijek tekstu) odpowiedniego stopnia i wplatam w nie słowa kluczowe, na których mi zależy?
- Czy dodano mapę witryny do Google Search Console?
- Czy moje treści są unikatowe? Czy nie kopiuję ich z innych serwisów (np. opisy produktów ze strony producenta)?
- Czy tworzę wartościowe, przydatne dla użytkowników treści np. na firmowego bloga?
- Czy staram się przyspieszyć czas ładowania strony np. przez zmniejszanie wagi wgrywanych zdjęć?
- Czy poprawnie wprowadzam teksty alternatywne dla zdjęć produktów?
- Czy w sklepie są wprowadzone przyjazne adresy URL?
- Czy – jeśli mój sklep był przenoszony z innej platformy, na której był ruch – zostały dodane przekierowania 301 lub zachowana struktura linków?
- Czy stosuję linkowanie wewnętrzne (np. w artykule na blogu odsyłam do innych swoich treści na stronie)?
- Czy domena mojego sklepu posiada chwytliwy, łatwy do zapamiętania adres, być może zawierający główne słowo kluczowe, na które chcę się promować?
Nadal brak sprzedaży w moim sklepie
- Czy mój produkt nie jest po prostu za drogi w porównaniu do konkurencji?
- Czy nie korzystam źle z używanych narzędzi (np. Facebook Ads, Google AdWords, itd.)?
- Czy próbowałem szukać rozwiązania na stronie wsparcia?
- Czy sprawdzałem, czy któreś elementy na sklepie nie sprawiają problemów użytkownikom (np. przez analizę nagrań sesji przez aplikacje takie jak: Hotjar, Smarsupp, Smartlook)?