🔥 Nowy mechanizm ustawiania promocji, w tym promocje na wybrane warianty. Dowiedz się więcej.

Jak przygotować sklep na przyjęcie klienta?

Ostatnia aktualizacja: 10 maja 2024

Zatem otwierasz swój pierwszy sklep internetowy? Dopiero wchodzisz na rynek ecommerce? A może już masz spore doświadczenie w prowadzeniu sprzedaży w internecie? Chcesz aby twój sklep odniósł sukces?

Przygotuj sklep na przyjęcie klienta

Tak jak nie mógłbyś zaprosić do punktu stacjonarnego bez pomalowanych ścian, półek wypełnionych produktami czy uregulowanych formalności, tak sklep działający w sieci również musisz odpowiednio przygotować.

Często na początku naszych prac nad sklepem, gdy siadamy przed monitorem, nawet nie wiemy za co i w jakiej kolejności się zabrać.

Dlatego też w oparciu o nasze doświadczenie stworzyliśmy specjalną listę, która niezależnie od twojego doświadczenia powinna stanowić drogowskaz dla podejmowanych działań, a poszczególne punkty być kolejno sumiennie wykonywane.

Sklep to specyficzna maszyna, której dobre funkcjonowanie zależy od małych trybików. Każdy pominięty lub pobieżnie potraktowany punkt zmniejsza szansę, że owa maszyna w ogóle zadziała.

Skórka RWD – przygotuj się na ruch mobilny

Jeszcze przed rozpoczęciem konfiguracji sklepu i wyglądu trzeba wiedzieć, że każdy sklep musi być dostosowany do urządzeń mobilnych.

Obecnie na większości stron ruch z nich przewyższa ten z urządzeń stacjonarnych, a efekt ten może być jeszcze spotęgowany rodzajem podejmowanych działań marketingowych (np. w mediach społecznościowych).

Zatem używamy jedynie skórek graficznych RWD (ang. Responsive Web Design), czyli responsywnych.

Domena – adres sklepu internetowego

Domena, czyli adres internetowy, to tak naprawdę jeden z pierwszych elementów, z jakim będą mieli styczność twoi klienci. Dobrze, by mogli go łatwo zapamiętać. I tak jak bez nazwy nie otworzysz firmy, tak bez domeny nie będziesz w stanie sprzedawać w internecie. Warto zatem poświęcić chwilę na odpowiedni wybór.

W przypadku platformy Shoper możesz zakupić domenę bezpośrednio w panelu sklepu. Nie będziesz też musiał nic dodatkowo konfigurować – zostanie to wykonane automatycznie – jedno zadanie do wykonania mniej.

Mam już swoją domenę

Jeśli już posiadasz swoją domenę, oczywiście możesz ją podpiąć pod sklep. Tutaj zazwyczaj wystarczy odpowiednie przekierowanie DNS-ów. Jeśli pod danym adresem jest obecnie byt (sklep, strona, blog), to wstrzymaj się z tym elementem do czasu dopracowania sklepu.

Jeśli pod danym adresem internetowym sklep działał przez dłuższy czas, trzeba zadbać o odpowiednie przekierowania. W innym wypadku można po prostu wypaść z wyników wyszukiwania Google, ponieważ struktura linków w nowym serwisie może być inna. Przeczytaj więcej o przekierowaniach.

Jak ustawić domenę główną?

Na platformie Shoper zaczynasz pracę nad sklepem pod roboczym adresem. Należy ustawić dodaną domenę jako adres główny sklepu.

Można to zrobić w prosty sposób (nowe menu): Ustawienia > Ogolne > Domeny > zębatka przy docelowym adresie sklepu > Ustaw jako domenę główną. Dzięki temu nawet po trafieniu pod adres roboczy czy zapasową domenę, klient zawsze trafi pod właściwy adres sklepu.

Konto pocztowe dla sklepu

Często gdy rozpoczynamy przygodę ze swoim sklepem internetowym, posługujemy się prywatnym mailem założonym na darmowych serwisach.

Zwykle też w późniejszym czasie posługujemy się nim w obsłudze naszych klientów i podajemy go w danych kontaktowych. Jest to dosyć poważny wizerunkowy błąd, który odbiera nam sporo profesjonalizmu.

Zatem adres w stylu [email protected] możemy podać znajomym, ale już nie naszym klientom. Jako że do działania sklepu musimy posiadać domenę, to wykorzystajmy ją także do utworzenia profesjonalnych adresów mailowych

Przykładowo nasza domena to nazwasklepu.pl, więc nasz adres mailowy może wyglądać tak: [email protected] lub [email protected]. Prawda że będzie wyglądać znacznie lepiej – także na wizytówkach!

Z czasem twój biznes ma się rozwijać i będziesz chciał rozbudować możliwości kontaktu (np. o dodatkowych pracowników czy obsługę hurtową). Korzystając z oficjalnych adresów twojej domeny, będziesz mógł dodawać kolejne adresy.

Wskazówka: Skrzynki założone na platformie Shoper możesz podpiąć także do większości programów pocztowych zarówno na komputerze jak i telefonach.

Często zanim otworzyliśmy sklep, prowadziliśmy już jakieś działania biznesowe i staliśmy się przywiązaniu do naszego adresu mailowego. Nie zwalnia nas to jednak z dbania o profesjonalny wizerunek. Widziałeś kiedyś duży sklep do którego wiadomości byłyby wysyłane z adresu prywatnego?

Jeśli prowadzisz od dłuższego czasu konto sprzedażowe (np. na Allegro) z adresem mailowym, który nie wygląda tak jak powinien – nie przejmuj się.

Załóż nowy, profesjonalny adres (np. [email protected]), a stary podepnij do niego jako alias lub przekieruj pocztę. Wszyscy nowi klienci będą znali nowy adres, ale starzy klienci, piszący na poprzedni – nie uciekną. Pozostaniesz z nimi w kontakcie, a wszystkie ich maile będą wpadać do nowej skrzynki.

Certyfikat SSL

Chociaż nie jest on obowiązkowy, to jeśli poważnie myślimy o prowadzeniu sprzedaży w internecie, dobrze jest go zakupić.

Wydatek nie jest duży, a korzyści płynące są nieocenione m.in. pozytywnie wpływa na SEO (pozycjonowanie), poczucie bezpieczeństwa klientów (nawet jeśli nie wiedzą, czym jest SSL to przeglądarki i wyszukiwarki coraz mocniej komunikują „niezabezpieczone połączenia”). Poza tym bez niego nie będzie możliwości prowadzenia kampanii produktowych Google Ads.

Certyfikat można zakupić bezpośrednio w sklepie Shoper. Wystarczy przejść do sekcji: Ustawienia > Ogólne > Domeny > Kup certyfikat SSL (opcja przy konkretnej domenie).

Często popełnianym błędem jest utożsamianie certyfikatu SSL tylko z adresem domeny. I chociaż faktycznie obowiązuje on dla konkretnego adresu internetowego, to musi być zainstalowany na serwerze.

Dlatego, jeśli prowadzimy sklep na Shoper, nie powinniśmy kupować certyfikatu w innym miejscu (często skuszeni promocyjną ceną na pierwszy rok), ponieważ instalacja jego na serwerach Shoper wymaga dodatkowych działań programistów i pobierana jest opłata w wysokości 250 zł netto.

Dodaj pierwszy produkt

Produkty to serce twojego sklepu, a chęć ich sprzedaży sprawiła, że zdecydowałeś się na otwarcie swojego biznesu na świat internetu.

Zatem to jeden z pierwszych elementów, który należy dopracować na tyle dobrze, aby klienci chcieli go zakupić. Zatem wprowadź dobrze jeden produkt, a kolejne niech będą na nim wzorowane.

Stwórz drzewo kategorii produktów

Zastanów się, jakie będziesz chciał wprowadzić produkty do sklepu na samym początku oraz w najbliższej przyszłości.
Usiądź z kartką papieru i rozrysuj wstępny szkic drzewa kategorii i podkategorii.

Pamiętaj o zasadzie od ogółu do szczegółu (czyli od kategorii głównych, podkategorii, a kończąc na produkcie). Wszystko musi stanowić logiczną całość i ułatwiać przyszłym klientom odnalezienie się w twoim sklepie. Gdy już masz mapę kategorii, to przenieść ją do swojego sklepu. Pamiętaj też, że produkty mogą należeć do kilku kategorii.
Podejrzyj też jak to wygląda u sklepów z podobnej branży.

Jeśli już wprowadziłeś znaczną część kategorii, wszystkie puste (pozbawione produktów) wyłączaj i nie pokazuj ich klientom – przecież sam nie chciałbyś chodzić po pustym sklepie.

Twój sklep w miarę rozwoju będzie musiał przechodzić kolejne transformacje. Zatem możesz swobodnie rozbudować drzewo kategorii, ale pamiętaj, by raz na jakiś czas zwrócić uwagę, czy nadaj jest to sensowna całość.

Dodaj produkty do wybranych kategorii

Wzorując się na pierwszym i dopracowanym produkcie, wypełnij produktami co najmniej jedną kategorię.

Dużo oczywiście zależy od ilości posiadanego asortymentu, ale też nie ma co spędzić najbliższych miesięcy na dodawaniu wszystkich produktów – trzeba w końcu dopracować jeszcze tyle elementów.

Strona główna – stwórz wizytówkę sklepu

Strona główna to wizytówka twojego sklepu jak i całego biznesu. I tak jak na wystawie witryny sklepu stacjonarnego nie zmieścisz wszystkiego co masz do zaoferowania, tak nie próbuj na stronie głównej zaprezentować każdego produktu czy informacji.

Często też przeceniamy sprzedażowe znaczenie strony głównej, ponieważ tak naprawdę większość działań marketingowych będziemy kierować bezpośrednio na produkty lub inne podstrony. Nie oznacza to, że należy ją zaniedbać – bo po niej często po prostu zostaniemy ocenieni przez klienta.

Skonfiguruj dostawy w sklepie

Zakupiony przez twoich klientów towar trzeba mu oczywiście dostarczyć. Niby oczywiste ale często jest ten temat traktowany jako jedynie przykry obowiązek sprzedawcy, który nie myśli o wygodzie klienta. A to jak podejdziemy do dostaw w naszym sklepie i co oferujemy klientom może zaważyć o tym czy dokonają oni zakupu.

Z pewnością w twoim sklepie powinno się pojawić kilka rodzajów dostaw oczywiście odpowiednio dostosowanych także do asortymentu.

Samodzielnie musisz zadbać o nawiązanie współpracy z firmami wysyłkowymi (chociaż z początku nie musisz wiązać się umowami).

Czasem będziesz musiał też zróżnicować dostawy w zależności od produktu. Tutaj w Shoper przychodzą z pomocą gabaryty:

Pamiętaj: Do każdej dostawy będziesz musiał przypisać odpowiednie formy płatności – nie zapomnij o tym po skonfigurowaniu płatności.

Regulamin sklepu internetowego

Regulamin to najważniejszy zbiór zasad obowiązujących na sklepie. Bez niego sprzedaż jest po prostu niemożliwa. To ochrona interesów zarówno twoich jak i klienta, a poszczególne zapisy muszą być zgodne z obowiązującym prawem oraz np. RODO.

Zatem by ten element nie zajął zbyt wiele czasu najlepiej zakupić gotowy regulamin, zlecić prawnikowi lub jak np. w wypadku Shoper skorzystać z aplikacji. Ostatnie rozwiązanie jest szczególnie proste, bo wpisaniu odpowiednich danych wszystko się generuje automatycznie, a ty masz pewność, że jest zgodnie z prawem. Otrzymujesz również gotową politykę zwrotów i politykę prywatności.

Przestrzegamy przed regulaminami „pisanymi na kolanie” czy kopiami z innych stron. Mogą one zawierać klauzule niedozwolone (czyli zapisy niezgodne z prawem), co po prostu może skończyć się konsekwencjami.

RODO w sklepie internetowym

To dla większości sprzedawców kwestia dosyć zagadkowa wokół której narosło dużo legend. Jednak założenia rozporządzenia UE mają na celu ochronę danych osobowych konsumenta (a przecież sami nimi jesteśmy) oraz uświadomienie potrzeby dbania o jego bezpieczeństwo. To zagadnienie z którym powinieneś się zapoznać, skorzystać z gotowych rozwiązań i zapewnić sobie po prostu spokój.

Ustaw opcje płatności w sklepie

Dochodzimy do jednej z przyjemniejszych kwestii czyli ustalenia w jaki sposób klienci będą płacić za zakupy w twoim sklepie.

Przede wszystkim podobnie jak w przypadku dostaw należy zadbać o różnorodność dostępnych form płatności tak, aby klienci mogli wybrać optymalną dla siebie opcję przekazania zapłaty za towar.

Główne formy płatności

  • Gotówka płatność podczas odbioru towaru z punktu stacjonarnego. Jeśli działamy stacjonarnie to bardzo dobra opcja.
  • Przelew (bankowy) tradycyjny – klient w skonfigurowanym mailu automatycznym oraz komunikacie po złożeniu zamówienia otrzyma numer konta na który musi dokonać płatności. Z pewnością warto udostępnić taką opcję, bo dla wielu jest ona wzbudzająca zaufanie. Do wad z należy wymienić konieczność ręcznego weryfikowania wpłat na konto bankowe czy zmiana statusów zamówień. Dodatkowo z wysyłką towaru musisz zaczekać aż zostanie zaksięgowana płatność na koncie. Zobacz więcej: Jak dodać przelew tradycyjny w sklepie Shoper?
  • Pobranie płatność jest dokonywana przez klienta podczas odbierania przesyłki (od kuriera czy na poczcie). Bardzo wygodna forma dla klientów ze względu na przyspieszenie wysyłki (sprzedawca nie musi czekać na wpłatę) oraz możliwość zapłaty gotówką. Nie jest jednak to forma płatności zbyt lubiana przez sprzedawców ze względu na czas oczekiwania na pieniądze. W zależności od asortymentu koniecznie trzeba pozwolić klientom na płatność w ten sposób (oczywiście można np. doliczyć 5 zł za jej wybranie, bo przesyłki też są droższe).
  • Przelew natychmiastowy to jedna z najwygodniejszych form płatności zarówno dla klientów jak i ciebie. Po jej wybraniu klient od razu skierowany jest na stronę swojego banku i bez zbędnych formalności zleca przelew. Z kolei sprzedawca od razu otrzymuje informację o dokonaniu wpłaty (statusy zazwyczaj aktualizują się automatycznie) i może wysłać paczkę już tego samego dnia. Niejako do wad można zakwalifikować prowizję od transakcji która w zależności od systemu i wielkości sprzedaży waha się w okolicy paru procent. Przy obecnych trendach i oczekiwaniach klientów takiej formy płatności w sklepie nie może zabraknąć.

Posiadając sklep na platformie Shoper masz do dyspozycji integracje z większością popularnych systemów, z którymi musisz indywidualnie negocjować stawki i podpisać umowę.

Shoper oczywiście posiada także swoje szybkie płatności, które można w łatwy sposób uruchomić (nie ma umów, a prowizja na start jest stosunkowo niska – sprawdź tutaj).

Dodatkowo dają one możliwość płatności kartami kredytowymi, systemem BLIK, Google Pay, Apple Pay, Pay Po, Alior Raty  (czyli tak naprawdę oferujemy jeszcze większy wybór klientowi)

Jak ustawić kolejność wyświetlania metod płatności w sklepie Shoper?
Rys 2. Instrukcja ustawiania kolejności wyświetlania płatności w sklepie Shoper.
Jak ustawić kolejność wyświetlania metod płatności w sklepie Shoper?
Rys 2. Instrukcja ustawiania kolejności wyświetlania płatności w sklepie Shoper.

Jeśli jakaś forma płatności (np. przelew tradycyjny) jest bardzo często wybierana przez klientów, a niekoniecznie jest dla ciebie wygodna zmień kolejność domyślnej płatności i przenieś wybraną płatność niżej. W Shoper można to zrobić w sekcji menu: Ustawienia > Obsługa zamówień > Formy płatności.

Strony informacyjne

Gdy już mamy ustalone formalności związane z dostawami, płatnościami czy regulaminem trzeba zadbać o strony informacyjne. Część z nich ma pełnić ważną funkcję informacyjną (jak formy płatności czy koszty dostawy), a część wzbudzać zaufanie do naszego biznesu.

Zatem zadbajmy nie tylko o odpowiednią treść, ale także o formę jej przedstawienia. Strony informacyjne są zazwyczaj  widoczne w stopce:

Przykład linków do stron informacyjnych znajdujących się w stopce sklepu.
Rys 3. Linki do stron informacyjnych są najczęściej umieszczone w stopce sklepu.
Przykład linków do stron informacyjnych znajdujących się w stopce sklepu.
Rys 3. Linki do stron informacyjnych są najczęściej umieszczone w stopce sklepu.

… ale niektóre z nich będziemy wykorzystywać w nagłówku, skierujemy z banerów czy sliderów.

W przypadku platformy Shoper systemowo jest stworzonych kilka stron informacyjnych z przykładową treścią.

Nie musisz się ani trzymać formy ani nazewnictwa jednak pod żadnym pozorem nie pozostawiaj takich nieuzupełnionych stron widocznych dla klientów. Jeśli w danej chwili nie uważasz ich za przydatne po prostu wyłącz ich aktywność.

Google Analytics

Na sklepie trzeba zainstalować i dobrze skonfigurować Google Analytics. To potężne (i darmowe) narzędzie, które pozwala analizować ruch na stronie. Dostarcza niezbędnych informacji o użytkownikach, ich działaniach i umożliwia ocenę efektywności działań marketingowych. Istotne jest także, że nie zbiera on danych wstecz – dlatego dokonaj konfiguracji jak najwcześniej.

Jeśli wydaje ci się, że nie będziesz tam zaglądać i takie dane są zbędne, to po prostu jesteś w błędzie. Gdy już pojawi się ruch na stronie, będzie to podstawowe narzędzie, które pozwala zweryfikować podejmowane działania. Instalacja zajmie kilka minut, zatem pod żadnym pozorem nie pomiń tego punktu.

Przetestuj sklep – złóż testowe zamówienie

Udalo ci się wypełnić wszystkie powyższe punkty i twój sklep został dopracowany? Nie zapomnij go przetestować. Złóż w nim zamówienie testowe zarówno na urządzeniu stacjonarnym jak i mobilnym (telefon).

Oczywiście podaj poprawnego maila i sprawdź automatyczne komunikaty oraz wiadomości mailowe jakie wysyłane są przez system (tzw. maile transakcyjne). Z pewnością warto chwilę poświęcić na treści jakie otrzymywać będą klienci – stwórz takie wiadomości jakie chciałbyś otrzymać.

W przypadku Shoper automatyczne wiadomości możesz edytować w sekcji menu: Zawartość >Wiadomości e-mail.

Możesz poprosić znajomych czy rodzinę aby spróbowali złożyć zamówienie – zweryfikuj ich doświadczenia z całym sklepem. Uwag z tzw. testów korytarzowych nigdy nie odbieraj osobiście, ponieważ rynek i potencjalni ocenią sklep jeszcze bardziej krytycznie.

Podsumowanie przygotowania sklepu na przyjęcie klientów

Dużą część pracy mamy już za sobą, ale tak naprawdę wszystkie do tej pory dopracowywane elementy to podstawowe kwestie, które musieliśmy wykonać przed zaproszeniem klientów do sklepu.

Teraz możemy również bezpiecznie zastanowić się nad płatnymi działaniami marketingowymi, nie mając silnej obawy, że „przepalimy” budżet. Usiądź na spokojnie i zaplanuj budżet np. na najbliższe trzy miesiące i przejdź do działania.

Przeczytaj także

Przetestuj sklep internetowy
przez 14 dni za darmo

Korzystaj ze wszystkich funkcji oprogramowania za darmo i bez zobowiązań.

Testuj wszystkie funkcje przez 14 dni bez zobowiązań. Zakładając sklep poprzez podanie
adresu e-mail akceptujesz nasz Regulamin i Politykę Prywatności