Najważniejsze pytania i odpowiedzi dotyczące usługi Shoper Kampanie i reklam produktowych w Google – zebrane specjalnie dla właścicieli sklepów internetowych Shoper.

1. Czym są reklamy produktowe w wyszukiwarce Google?

Reklamy produktowe w Google pozwalają na precyzyjne kierowanie oferty do użytkowników, którzy szukają konkretnego produktu, więc dają dużą szansę na dotarcie do odbiorców, którzy są realnie zainteresowani sprzedawanymi przez ciebie towarami.

Kampanie mają tę przewagę nad innymi formami reklamowymi, że w ich przypadku płacisz tylko za wyniki. Nawet jeśli 1000 osób zobaczy reklamę twojego sklepu, ale w nią nie kliknie — nic cię to nie kosztuje. Opłaty są pobierane tylko za kliknięcia w konkretny produkt.

Niektórzy twierdzą, że lepsze od działań płatnych jest pozycjonowanie, które polega na odpowiednim doborze treści i budowaniu wysokiej pozycji w Google dzięki ruchom organicznym. OK, ale kto ma na to aż tyle wiedzy i czasu? Pierwsza strona wyników wyszukiwania to oglądalność na poziomie 97%, tylko 3% użytkowników przechodzi na drugą stronę – ale trzeba niezwykle dużo pracy i cierpliwości, by do nich trafić. Kampanie produktowe znacznie ułatwiają i skracają tę drogę.

Inną kwestią jest fakt, że Google bardzo często aktualizuje swój algorytm i robi to niezwykle skutecznie, wycinając w ten sposób nieuczciwie budowaną przez tzw. pozycjonerów i „magików SEO” przewagę. W najgorszym wypadku taka witryna może zostać ukarana i wyrzucona z SERPa (search engine result page).

2. Dlaczego warto je robić przez usługę Shoper Kampanie?

Jesteśmy specjalistami od 12 lat aktywnie działającymi w branży e-commerce – nie tylko lokalnie, ale też globalnie. Dostarczamy gotowe oprogramowanie dla sklepu internetowego, ale zajmujemy się również pozyskiwaniem klientów, tak aby właściciel każdego sklepu otworzonego na platformie Shoper mógł się skupić na samej sprzedaży i rozwijaniu swojego pomysłu na biznes.

Mamy status Partnera Premier, co jest najwyższym odznaczeniem dla firmy współpracującej z Google.

Skupiamy się w swoich działaniach na wyświetleniach na zapytania sprzedażowe – gwarantujemy zawężenie reklamy do tych klientów, którzy wiedzą, czego szukają.

Jako dostawca oprogramowania twojego sklepu, z wielu rzeczy niezbędnych do prowadzenia kampanii możemy całkowicie cię odciążyć, a w pozostałych możesz liczyć na naszą pomoc. Słowem – masz gwarancję, że niezależnie od tego, na jakim etapie sprzedaży i rozwoju swojego biznesu jesteś, będziesz mógł efektywnie wykorzystać kampanie produktowe dla prowadzonego sklepu.

Nie podpisujemy przy tym żadnych umów, działania są prowadzone na podstawie opłaconych faktur.

3. Co zawiera usługa Shoper Kampanie?

Do podstawowych działań Kampanii Shoper należą:
☞ przygotowanie i prowadzenie kampanii produktowej w Google dla danego sklepu,
☞ dobranie w trakcie kampanii najodpowiedniejszych modeli reklamy,
☞ optymalizacja działań, opieka specjalistów,
☞ dostarczanie raportów.

4. Jak i gdzie mogę uruchomić kampanię?

To proste – wystarczy tylko, że zalogujesz się do swojego sklepu i w panelu administracyjnym klikniesz w zakładkę Kampanie Shoper. Tam znajdziesz wszystkie niezbędne instrukcje lub zadasz nam pytanie przez szybki czat.

5. Jaki budżet potrzebny jest na kampanię?

Budżet to kwestia zmienna. Ale jasna i przejrzysta. Kampania ustawiana i prowadzona jest przez nasz autorski algorytm, który ma na celu maksymalizację sprzedaży w sklepie. Proponujemy na start kampanię w wysokości 499 zł netto – tyle na początku wystarczy, by powalczyć o jak najlepszy zwrot z inwestycji.

Nasz model rozliczenia to: 10% od wydatków na reklamę + % od wygenerowanej sprzedaży, w zależności od poziomu osiągniętego ROAS (czyli procentowo wyrażonego stosunku  przychodów / wydatków): jeśli ROAS <500% to 3% opłaty, jeśli ROAS >500% – 5% opłaty.

Prosty przykład: Zasilasz konto reklamowe kwotą 499 zł. My generujemy ci sprzedaż w wysokości 3000 zł.
Za obsługę pobieramy 10% od kwoty na reklamę = 49,9. A następnego miesiąca rozliczamy się za sprzedaż, w tym wypadku = 150 zł.

6. Gdzie wyświetlają się reklamy?

Reklamy wyświetlają się na samej górze wyników wyszukiwania w Google oraz w zakładce Google Shopping. Nie tworzymy bowiem reklam tekstowych AdWords, a reklamy PLA (Product Listing Ads), takie jak poniżej:

Obecnie jest to najefektywniejsza forma reklam dla sklepów internetowych. Jeśli użytkownik wpisze w wyszukiwarce np. „czerwona sukienka w białe groszki do kolan”, a w twoim sklepie taki produkt się znajduje, pojawi się on w wynikach wyszukiwania danego internauty.

7. Które produkty wyświetlają się w kampanii?

Kampanie mają na celu generowanie jak największej sprzedaży, dlatego chcemy pokazywać wszystkie produkty użytkownikom, którzy ich akurat szukają. Jeśli z perspektywy twojego biznesu któreś z produktów są ważniejsze, dajemy możliwość skupienia się na nich w większym stopniu, np. na konkretnej kategorii produktów.

8. Czy podczas kampanii mogę dodawać nowe produkty do sklepu?

Tak. Produkty do kampania są pobierane z pliku produktowego XML, który aktualizuje się raz na dobę.

9. Czy mam dostęp do wyników kampanii? Co zobaczę w raporcie?

Po uruchomieniu kampanii klient otrzymuje dostęp do raportu, w panelu administracyjnym sklepu, gdzie na bieżąco może śledzić jej wyniki. Jeśli posiadasz konto Google Analytics będą one widoczne jako shoper-cpc.

W swoim Google Analytics sprawdzisz wyniki kampanii ustawiając odpowiednio:
źródło=shoper
medium=shoper-cpc
kampania=shoper-kampanie

10. Jakie są wymagania do kampanii?

Sklep musi spełniać określone warunki, żeby kampania przeszła weryfikację. Są to warunki określone z góry przez Google.

1. Uzupełnienie pola Producent w produktach, które mają być reklamowane.
2. Uzupełnienie pola Wysyłka w produktach, które mają być reklamowane.
3. Uzupełnienie pola Kod EAN-13 czyli nr. GTIN produktu, jeśli taki istnieje.
4. Certyfikat SSL na całym sklepie.
5. Możliwość zakupów bez rejestracji.
6. Opisanie metod dostawy i płatności.
7. Opisanie warunków zwrotów.
8. Zdjęcia bez znaków wodnych, tekstów promocyjnych i obramowania.
9. Zastosowanie się do zasad określonych na tej stronie.
10. Dostosowanie zdjęć: produkty nie będące odzieżą na zdjęciach o rozmiarze co najmniej 100 x 100 pikseli, w przypadku produktów odzieżowych zdjęcia o rozmiarze co najmniej 250 x 250 pikseli.

W wypadku Kampanii Shoper (świeżo założone sklepy, które decydują się na kampanię), klienci muszą jeszcze mieć podpięte Shoper Płatności.

11. Kiedy może ruszyć kampania?

Kiedy wszystkie warunki przystąpienia do kampanii zostaną już spełnione, informacja ta będzie widoczna w panelu administracyjnym sklepu (zakładka Shoper Kampanie). Pojawi się tam również przycisk do „rozpoczęcia kampanii”. Wygeneruje się pro forma, po jej opłaceniu kampania zostanie skonfigurowana i uruchomiona. Takie działania trwają do 5 dni roboczych.

Celem faktury proformy jest możliwość jak najszybszego rozpoczęcia działań. Samo wygenerowanie pro formy nie jest wiążące, ponieważ jest to tylko wstępne poświadczenie zajścia transakcji, bez jednoczesnego wywołania obowiązku jej zaksięgowania i opodatkowania.

12. Ile potrwa kampania?

Kampania potrwa około 20-30 dni lub do całkowitego wyklikania sie budżetu. Jeśli zainteresowanie twoimi produktami oraz potencjał sprzedażowy będzie duży, wtedy potrwa ona krócej. Jeśli zainteresowanie będzie mniejsze – kampania będzie dłuższa. Wszystkie działania będą zaplanowane i dostosowane tak, by z każdej wydanej złotówki zarobić jak najwięcej i osiągnąć jak największy zwrot z inwestycji.

13. Dlaczego w trakcie kampanii może się zdarzyć, że tyle samo kliknięć jednego dnia kosztuje więcej niż dnia kolejnego?

Google AdWords działa w systemie aukcyjnym, dodatkowo wszystko zależne jest od codziennie zmiennego potencjału zakupowego i zainteresowania przedmiotem.

14. Czy jeśli zwiększę wydatki na Shoper Kampanie to moja oferta będzie się wyświetlała częściej?

Tak. Podniesiona faktura za Shoper Kampanie oznacza, że budżet dzienny na kampanię będzie wyższy. Pozwoli to na podniesienie stawek za kliknięcie, zwiększenie udziału w wyświetleniach, użycie różnych sposobów kierowania reklam i sprawi, że będziemy mogli zwiększyć zasięg kampanii, a użytkownicy będą częściej trafiać do twojego sklepu. Oznacza to dla ciebie przede wszystkim szansę na zwiększenie obrotu w twoim sklepie.

15. A co, jeśli moja kampania przestanie nagle działać?

Może się zdarzyć, że kampania rzeczywiście przestać działać. Stać się tak może z kilku powodów:
☞ skończył się budżet na kampanię,
☞ Google odrzucił produkty z powodu: braku producenta, braków kodów EAN,
☞ Google zawiesił kampanię z powodu naruszenia zasad reklamowania,
☞ Google zawiesił konto za naruszenie zasad: brak możliwości zakupu online,
☞ Google nie wyświetla w kampanii produktów, które w sklepie mają zerowe stany magazynowe,
☞ nie możemy zgłosić praw/zarezerwować URL-a ponieważ domena została zarezerwowana na wyższym poziomie z innego konta Merchant Center,
☞ zdjęcia produktów zawierają znaki wodne, teksty promocyjne, obramowanie.

16. Czy Google może odrzucić moje produkty jeśli kampania trwa już jakiś czas?

Niestety tak. Google co jakiś czas sprawdza, czy sklepy, które mają realizowaną kampanię, spełniają warunki do jej realizacji. Plik produktowy jest uaktualniany co 24 godziny, a roboty Google regularnie go sprawdzają, dlatego wszelkie zmiany w pliku produktowym mogą spowodować odrzucenie produktów.

17. Co, jeśli moje produkty nie mają producenta?

Wtedy należy zamieścić np. informację, że są hand-made lub wpisać nazwę swojego sklepu.

18. Jak uzyskać szczegółowe ustawienia kampanii

Dla naszych klientów udostępniamy raport z kampanii, w którym mogą oni obserwować jej efekty: przychody, transakcje, liczba kliknięć, koszt kliknięć, wyświetlenia, ROAS (czyli zwrot z nakładów na reklamę).

19. Dlaczego w raporcie widnieje sprzedaż na produkcie, którego w sklepie nikt nie kupił?

Domyślnie w AdWords konwersje są przypisywane do ostatniego kliknięcia. Jeśli użytkownikowi przykładowo wyświetliła się reklama butów Nike, ale po wejściu na stronę zdecydował się jednak na zakup butów Adidas, transakcja ta zostanie przypisana butom Nike.

20. Dlaczego sprzedaż produktu z dzisiaj w raporcie widnieje jako sprzedaż sprzed kilku dni?

Google Adwords przypisuje datę sprzedaży z dnia, w którym nastąpiło kliknięcie w reklamę dlatego może się zdarzyć, że jeśli klient natrafił na reklamę np. pięć dni temu i dopiero dzisiaj zdecydował się na zakup, transakcja ta zostanie zliczona przy dacie wstecznej. Można o tym poczytać tutaj.

Przydatne materiały:

☞ Jak zyskać dostęp do Google Analytics?
Oto instrukcja, według której będzie możliwe założenie konta Google Analytics.

Następnym krokiem jest zintegrowanie konta Google Analytics ze sklepem, instrukcja znajduje się tutaj.

☞ Różnice w konwersjach Analytics i Adwords
Analytics i Adwords to dwa narzędzia Google ale niestety ich dane bardzo często są różne. Wynika to z różnych definicji zdarzeń przez te narzędzie. W naszych raportach dane ściągamy przez API bezpośrednio z Adwords. Więcej na ten temat znajdziesz w oficjalnym supporcie Google.

Jak przygotować zdjęcia produktów?
Jak pisać dobre opisy produktów?
10 pytań o kampanie reklamowe dla e-sklepu
Specyfikacja danych produktowych (Google Support)