Zakupy świąteczne Polaków

Zarabiam więcej, lubię promocje i technologiczne nowinki, chcę się dobrze bawić – oto niektóre z powodów, dla których Polacy wydają na zakupy świąteczne więcej niż przed rokiem.

 

Zanim sami podzielimy się wynikami, co w sklepach internetowych sprzedawało się w okresie świątecznym najlepiej, przyglądamy się raportowi firmy Deloitte, który zebrał od ponad 800 konsumentów informacje, co i gdzie zamierzają kupować przed świętami Bożego Narodzenia.

Przeczytaj także:
Koniec roku = początek promocji. Zobacz, jak przygotować na nie swój sklep
Duży ruch w sklepie? Fala nowych zamówień? Mamy na to sposób

Co jednak ważne – okres „przed świętami” nie oznacza wcale tygodnia przed Gwiazdką, ani nawet Mikołajek. Jak zauważają sami autorzy badania, „pomimo, że grudzień nadal jest ulubionym miesiącem na świąteczne zakupy, duża część polskich konsumentów planuje kupować prezenty już w listopadzie”. I widzieliśmy to doskonale po zakupowym święcie pod nazwą Black Friday – które to znowu pobiło rekord ruchu i sprzedaży w polskich sklepach internetowych.

Faktem jednak jest, że zanim wspomniana Gwiazdka zabłyśnie, zanim zaśpiewamy przy świątecznym stole „Cichą noc”, wciąż jesteśmy na zakupach. I jak wynika z raportu Deloitte, w 2019 roku mamy się z tym znacznie lepiej niż przed rokiem.

Cytując udostępnione badanie: „Polacy deklarują, że na bożonarodzeniowe prezenty, żywność, podróże oraz spotkania z najbliższymi przeznaczą średnio 1 521 zł. Jest to więcej o 5% w stosunku do tego, ile wydali na poprzednie święta. Prezenty pochłoną 36% (547 zł) bożonarodzeniowego budżetu, podczas gdy jedzenie 524 zł (34%). Na podróże i spotkania towarzyskie planują wydać odpowiednio 324 i 126 zł”.

 

Zakupy świąteczne Polaków
Źródło: Deloitte

Co cię skłania do zakupów?

Najczęściej motywują Polaków do zakupów promocyjne działania sprzedających – tę odpowiedź wskazało 44% pytanych. Co jednak ciekawe, to znacznie mniej niż przed rokiem – na zakupy świąteczne w 2018 roku akcje promocyjne ściągnęły aż 54% respondentów. Inna ciekawostka: w tym roku 73% Polaków uważa, że ich sytuacja finansowa poprawiła się lub jest na tym samym poziomie co w poprzednim roku. Średnia dla Europy wynosi 67%.

Gdzie szukasz pomysłu na prezent?

Tak jak można się było spodziewać, i tak jak to się dzieje od lat – w wyszukiwarce (ponad 48% wskazań). Warto więc tym miejscu raz jeszcze wspomnieć, że praca włożona w dobrą pozycję w Google jest najlepszą inwestycją w e-biznes. Dla jednego będzie to np. przeprowadzenie audytu SEO, dla drugiego – wykupienie kampanii produktowej. I jedną, i drugą opcją zdecydowanie warto się zainteresować nie tylko przy okazji Bożego Narodzenia.

 

Untitled infographic
Infogram

 

Inna ważna kwestia – odpowiednie wykorzystanie kanałów social media do promocji swojego sklepu. Pisaliśmy o tym wielokrotnie, ale teraz znajdujemy poparcie naszej tezy w raporcie innej firmy. Na pytanie „W jakim celu wykorzystujesz social media?”, 60% ankietowanych odpowiedziało: „Do szukania pomysłów”, 57%: „Do przeglądania produktów”. To wystarczające powody, by np. więcej pary włożyć w Facebooka. I Instagrama, jeśli akurat sprzedajesz w swoim sklepie ładne do sfotografowania rzeczy. Więcej o tym przeczytasz tutaj.

 

Copy: Zakupy świąteczne Polaków – gdzie szukają pomysłów na prezent
Infogram