Wiesz, dlaczego marketing w sklepie internetowym jest kluczowy? I co się na niego składa? Jeśli nie, to koniecznie musisz to nadrobić. Tutaj znajdziesz wszystkie podstawowe informacje.

 

Biznes bez marketingu jest jak statek bez wody – daleko nie popłynie. Nawet najciekawszy pomysł i najlepszy produkt nie sprzeda się sam, bez reklamy, budowania widoczności, świadomości i zaufania. Dotyczy to wszystkich dziedzin handlu, ale sprzedaży online w szczególności.

Zatem jeśli chcesz prowadzić sklep internetowy i czerpać z niego realne zyski, musisz wiedzieć, czym jest marketing w e-commerce i jak się za niego zabrać. Dlatego przygotowaliśmy dla ciebie przegląd najważniejszych informacji, dzięki którym szybciej poznasz działania marketingowe w e-commerce.

 

Czym w ogóle jest marketing w sklepie internetowym?

No właśnie – nie istnieje jedyna słuszna definicja marketingu. W internetowej Encyklopedii Zarządzania czytamy: “Marketing jest to sposób działania i zarządzania w firmie zorientowany na rynek i klienta. Są to wszelkie czynności wspierające sprzedaż wyrobów i usług, wykonywane różnymi metodami, technikami oddziaływania na nabywcę”. Ale nie brzmi to zbyt jasno, prawda?

W skrócie możemy powiedzieć, że marketingiem są wszystkie działania, dzięki którym dajesz obecnym oraz potencjalnym klientom znać o swojej firmie i ofercie. Cele tych akcji mogą być różne (na przykład wizerunkowe, świadomościowe, efektywnościowe), ale ostatecznie najczęściej przekładają się na sprzedaż i zyski.

W e-commerce ma to samo ogólne przeznaczenie. Prowadzisz go po to, by stale przyciągać kolejnych kupujących do swojego sklepu internetowego i zachęcać ich do zakupów, najlepiej wielokrotnych. Wykorzystuje jednak nieco inne metody i narzędzia niż “tradycyjny” marketing – skupia się przede wszystkim na działaniach online.

Jak promować sklep internetowy? Dowiedz się więcej

 

 

Dlaczego marketing w e-commerce jest kluczowy?

Dla sklepów internetowych marketing jest absolutnie nie do pominięcia – no chyba że komuś wcale nie zależy na sprzedaży ani rozwoju. To wydaje się oczywiste. A jednak wiele firm upada właśnie dlatego, że nie doceniło znaczenia działań marketingowych albo prowadziło je “na ślepo”, bez żadnego planu. To nieprzyjemna prawda.

Na szczęście nie musisz podzielić ich losu. Skoro tu jesteś, to znaczy, że chcesz prowadzić swój biznes świadomie – to pierwszy krok. Na początek powiedzmy sobie, dlaczego marketing sklepu internetowego jest tak ważny i jakie daje korzyści.

 

Docierasz do nowych klientów – to podstawowe zadanie marketingu: dać się zauważyć, przyciągnąć uwagę i nawiązać kontakt z potencjalnym nabywcą.

 

Zdobywasz klientów – przekształcenie “przypadkowego” odbiorcy w kupującego bywa długą drogą i jest możliwe tylko dzięki marketingowym zabiegom.

 

Wyróżniasz się z konkurencji – siła przebicia w internecie może zadecydować o twoim sukcesie, a sama konkurencja cenowa to zdecydowanie za mało – potrzebujesz więc marketingu, by wybić się z tłumu innych sprzedawców i ich ofert.

 

Budujesz silną markę i wzmacniasz jej wizerunek – to, jak konsumenci postrzegają twoją markę, z czym ją kojarzą i czy darzą ją zaufaniem, ma największy wpływ na sprzedaż.

 

Nawiązujesz i utrzymujesz relacje z odbiorcami – dobry marketing pozwala zmienić kupujących spontanicznie w stałych, lojalnych klientów, którzy w dodatku chętnie polecą twój sklep internetowy innym.

 

Jesteś na bieżąco z rynkiem i dostosowujesz się do zmian – by przetrwać i rozwijać się w biznesie, musisz trzymać rękę na pulsie, reagować na działania konkurentów i potrzeby klientów sklepu. A te poznajesz dzięki marketingowi.

Dobra obsługa posprzedażowa też wpływa na marketing

 

SEO, SEM, content – co składa się na marketing internetowy?

Sam marketing jest bardzo pojemnym pojęciem. Dzieli się na wiele dziedzin i specjalizacji, z których każda ma nieco inne cele, metody i specyfikę. Bez wątpienia najlepsze efekty przynosi umiejętne łączenie działań ze wszystkich tych obszarów – ale na to z reguły mogą pozwolić sobie tylko najwięksi gracze.

Jednak w małej czy średniej firmie e-commerce również możesz prowadzić skuteczne działania marketingowe. Po prostu skupiasz się wtedy na konkretnych celach albo korzystasz ze wsparcia specjalistów spoza swojego zespołu, np. z Shopera.

 

Jakie rodzaje marketingu internetowego najczęściej wykorzystuje się w branży e-commerce?

☞ Performance marketing,

☞ pozycjonowanie stron (SEO),

☞ content marketing,

☞ e-mail marketing,

☞ mobile marketing,

☞ brand marketing,

☞ marketing afiliacyjny,

☞ influencer marketing,

☞ social media marketing.

Szczegółowe omówienie wszystkich tych dziedzin to temat na całe studia. Ale spróbujemy ci w skrócie przybliżyć każdą z nich.

 

Performance marketing

Działania efektywnościowe (czyli performance) oraz SEM (Search Engine Marketing) zdecydowanie królują w marketingu sklepów internetowych. Są nastawione na konkretne mierzalne efekty (stąd ich nazwa) – na przykład zwiększenie liczby zamówień, zapisów do newslettera, wejść na stronę czy wyświetleń.

Najważniejsze kanały performance marketingu to Facebook Ads, Google Ads czy porównywarki cenowe. Działania efektywnościowe obejmują między innymi reklamy produktowe, reklamy typu display czy kampanie remarketingowe.

Dobrze poprowadzone, są naprawdę skuteczne – jak wynika z przeprowadzonego przez nas badania, w sklepach Shoper generują aż 30% całego ruchu. Wymagają jednak specjalistycznej wiedzy, stałej optymalizacji i czasu, dlatego najlepiej zlecić je profesjonalistom.

Shoper z statusem Partnera Premium Google CSS – zobacz więcej

 

Pozycjonowanie stron

Na czym polega SEO (Search Engine Optimization)? W skrócie: na optymalizacji strony www pod kątem wyszukiwarek internetowych, przede wszystkim Google. Zadaniem pozycjonowania jest takie przygotowanie strony internetowej, by ta wyświetlała się jak najwyżej w wynikach wyszukiwania i w odpowiedzi na jak najwięcej słów kluczowych używanych przez twoich potencjalnych klientów.

Dobre pozycjonowanie sklepu internetowego oznacza, że użytkownik szukający produktu, który masz w ofercie, łatwiej na niego trafi. Sprzedawcy internetowi Shoper potwierdzają, że prawie ⅓ ruchu w ich sklepach pochodzi z organicznych wyników wyszukiwarki Google – a z tej korzysta ponad 97% polskich internautów. Dlatego SEO to fundament skutecznej sprzedaży internetowej.

Jak działa pozycjonowanie stron? Zobacz

 

Content marketing

Content marketing, albo inaczej marketing treści, polega właśnie na tworzeniu, dystrybucji i promocji wartościowych treści. Działań content marketingowe mają na celu budowanie długotrwałych relacji z odbiorcą i zapewnianie mu pozytywnych doświadczeń związanych z marką. W ten sposób zajmujemy trwałe miejsce w jego świadomości i ułatwiamy mu późniejsze decyzje zakupowe.

Content marketing obejmuje wiele formatów. Najpopularniejsze z nich to oczywiście wpisy blogowe i artykuły eksperckie czy sponsorowane. Mogą to być też e-booki, poradniki czy raporty. Coraz większe znaczenie zyskuje również video – czyli na przykład webinary, rolki na Instagramie, krótkie filmik na TikToku itp. Warto wykorzystywać ich potencjał, bo wszystko wskazuje na to, że video marketing (osobna dziedzina, a jednocześnie część content marketingu) wkrótce może zdominować większość branż.

Dajesz wartość, zbierasz zysk – poznaj content marketing

 

E-mail marketing

To kolejny obszar, którym łączy się z content marketingiem. Wartościowy newsletter jest świetnym sposobem na utrzymywanie kontaktu z odbiorcami i budowanie z nimi trwałej relacji. Możesz dzielić się w nim cenną wiedzą, najnowszymi informacjami z branży albo ciekawostkami o swojej marce. Z kolei mailingi, zwłaszcza takie z aktualnymi promocjami czy nowościami w ofercie, świetnie sprawdzają się w zwiększaniu sprzedaży.

Czy to działa? Często narzekamy na przeładowanie naszych skrzynek mailowych i otwieramy tylko wybrane wiadomości. Ale mimo to e-mail marketing wciąż jest niezaprzeczalnie jednym z najskuteczniejszych, choć niedocenianych, kanałów do zwiększania sprzedaży.

Czym się różni e-mail transakcyjny od marketingowego? Sprawdź

 

Marketing mobilny

Zadaniem marketingu mobilnego jest przede wszystkim docieranie do użytkowników smartfonów. Firmy decydujące się na ten sposób komunikacji skupiają się głównie na komunikatach w formie wiadomości SMS lub powiadomień push z informacjami o nadchodzących promocjach.

Wiadomości SMS cieszą się dużym wskaźnikiem otwieralności (Open Rate), warto więc uwzględnić je w swojej strategii marketingowej. W Shoper App Store znajdziesz wiele aplikacji, które pomogą ci zautomatyzować wysyłki różnych powiadomień na telefon – zarówno tych o nowościach czy okazjach cenowych, jak i tych transakcyjnych.

Komunikacja sklepów internetowych – zobacz raport Shoper i SMSAPI

 

Brand marketing

Budowanie rozpoznawalności i zasięgu – o to chodzi w brand marketingu. Działania marketingowe w tym obszarze mają tworzyć w świadomości twojego potencjalnego klienta związek między konkretnym produktem, usługą i wizerunkiem a twoją marką.

Efekty brand marketingu są długofalowe, bo zbudowanie silnej, wiarygodnej marki o ugruntowanej pozycji wymaga czasu i zaangażowania. Jednak możesz w ten sposób zyskać znaczną przewagę nad konkurencją i realnie wpływać na rozwój swojej branży.

Wiele elementów brand marketingowych musisz ustalić już na początku działalności. Chodzi na przykład o identyfikacją wizualną marki (logo, czcionki, barwy itp.) czy język komunikacji. Niesamowicie ważny jest też wygląd twojego sklepu. Wszystko to wykorzystujesz później, by prowadzić spójne działania marketingowe.

Jak podejść do designu w sklepie internetowy? Zobacz

Marketing afiliacyjny

Ten rodzaj marketingu opiera się na współpracy reklamodawców i wydawców. Wykorzystuje się go bardzo często właśnie w promocji sklepów internetowych. Na czym polega? W dużym skrócie na pokazywaniu swoich produktów, banerów czy innych materiałów reklamowych w kanale wydawcy (np. na jego portalu czy blogu) za opłatą.

Niejednokrotnie partner otrzymuje wynagrodzenie (prowizję), dopiero gdy klient skorzysta z jego polecenia, np. przez kod. Takie działania mogą łączyć się z influencer marketingiem, o którym pisaliśmy już wyżej.

 

Influencer marketing

Tak określamy wszystkie te działania marketingowe, które opierają się na współpracy z influencerami, czyli osobami, które mają w social mediach pokaźne grono fanów. Influencer może stać się ambasadorem marki, pośrednikiem między twoim sklepem a potencjalnymi klientami wśród obserwujących. Warto pamiętać, że o skuteczności influencer marketingu decyduje przede wszystkim wiarygodność postaci i jej właściwy wybór.

Wybieraj na promotorów osoby, które gromadzą wokół siebie ludzi z twojej grupy docelowej. Uważaj jednak, by nie skupiać się tylko na popularności twórcy. Influencer, który nawiązuje współpracę z wieloma różnymi markami i często robi to w sposób sztuczny, nie pomoże ci zbudować zaufania. Dlatego zanim zaczniesz działać w tym obszarze, dobrze zbadaj teren – sprawdź, kto wśród twoich klientów cieszy się autorytetem i jak dba o swoją wiarygodność.

Influencer marketing – jak go wykorzystać do promocji marki?

 

Social media marketing

To kolejny obszar, który warto wykorzystać w marketingu sklepu internetowego. Media społecznościowe stały się popularnym miejscem do robienia zakupów w sieci. Odpowiadają one za 13% wszystkich odwiedzin w sklepach Shoper.

Konsumenci wykorzystują social media najczęściej do porównywania ofert, poszukiwania inspiracji oraz zdobywania informacji i opinii. Dlatego aktywna obecność na Facebooku, Instagramie, YouTubie, a od niedawna również na TikToku, to już w e-commerce konieczność.

Marketing w mediach społecznościowych obejmuje zarówno organiczne działania – regularne postowanie, wrzucanie zdjęć, materiałów video, transmisji live – jak i płatną promocję.  Jego celem jest w pierwszej kolejności zwiększanie świadomości marki i wzmacnianie jej wizerunku, co później skutkuje też lepszą sprzedażą.

 

Posłuchaj podcastu o social commerce

 

I najważniejsze: jak stworzyć strategię marketingową w e-commerce?

Jeśli liczysz na szybkie i proste rozwiązanie, niestety możesz się rozczarować. Nie ma jednego skutecznego dla wszystkich przepisu na strategię marketingową. Każda firma tworzy ją indywidualnie, w zależności od branży, swoich możliwość i celów. Jednak jest kilka stałych kroków, które musisz przejść, by ustalić swój plan działania na rynku e-commerce.

 

1. Ustal swoje cele biznesowe

Zacznij od określenia, do czego dążysz w swoim biznesie i jak strategia marketingowa ma ci w tym pomóc. Wykorzystaj metodę SMART, by określić cele, które będą skonkretyzowane, mierzalne, akceptowalne, realne i terminowe.

 

2. Określ swoje cele marketingowe

Co chcesz osiągnąć w krótszej i dłuższej perspektywie? Myślisz o rozszerzeniu sprzedaży poza Polskę? Skupiasz się na zwiększaniu sprzedaży? Czy może zależy ci na zdobyciu pozycji eksperta i lidera w branży? Zastanów się, co będzie wyznacznikiem sukcesu i jak zmierzysz wyniki swoich działań.

 

3. Zbadaj branżę i konkurencję

Analiza rynku powtarza się w e-commerce na każdym kroku. Zobacz, co dzieje się w twojej branży, jakie są aktualne wyzwania i szanse. Nie zapomnij też o sprawdzeniu działań konkurencji, jej słabych i mocnych stron.

 

4. Poznaj swojego klienta

Ustalenie grupy docelowej i zrozumienie jej potrzeb to absolutna podstawa biznesu. Z taką wiedzą możesz działać skuteczniej i kierować właściwe komunikaty do właściwych osób, co ma ogromne znaczenie w przypadku marketingu internetowego i możliwości precyzyjnego targetowania, jakie on daje w e-commerce.

 

5. Wybierz kanały i metody działań

Gdy opracujesz wszystkie poprzednie punkty, możesz przejść do bardziej szczegółowych planów. Określ istotne dla twojej marki kanały , w których chcesz się pojawić, ustal budżety i konkretne działania marketingowe. Jeżeli nie czujesz się jeszcze na sile, by planować na rok z góry, zacznij od strategii na najbliższe miesiące.

 

Wiesz już, co chcesz osiągnąć i jak się promować, masz swoją strategię marketingową, ale potrzebujesz wsparcia w jej realizacji w swoim e-sklepie?

Możesz liczyć na pomoc naszych specjalistów w obszarze kampanii reklamowych, pozycjonowania czy grafiki. Napisz do nas na [email protected].