Wlasnosc Intelektualna_Shoper Blog

Specyfika medium, jakim jest internet niesie ze sobą nie tylko nieograniczone możliwości w rozwoju każdego biznesu, ale i wiele zagrożeń. Jednym z nich jest naruszenie własności intelektualnej, o której e-sprzedawcy powinni pamiętać przez cały rok, nie tylko 26 kwietnia.

To właśnie tego dnia Światowa Organizacja Własności Intelektualnej (z ang. World Intellectual Property Organization – WIPO) świętuje wraz z właścicielami milionów zastrzeżonych znaków towarowych oraz praw autorskich Światowy Dzień Własności Intelektualnej.
Znak towarowy czyli – za Wikipedią – oznaczenie, które można przedstawić w sposób graficzny, jeżeli oznaczenie takie nadaje się do odróżnienia towarów jednego przedsiębiorcy od towarów innego przedsiębiorcy, to jeden z kluczowych elementów każdego biznesu. Pisaliśmy już na naszym blogu, jak i wspominaliśmy w materiałach publikowanych w Uniwersytecie E-Commerce, że sklep internetowy potrzebuje dobrego logo. Logo ma być jego wizytówką i charakterystycznym elementem, decydującym o identyfikacji marki na rynku oraz wyróżniającym ją pośród konkurencji.

Gdyby ktoś przeoczył lub zapomniał: „Zanim jeszcze na dobre uruchomisz swój sklep internetowy, na dłuższą chwilę powinieneś przysiąść nad znakiem firmowym twojego e-biznesu. Czyli właśnie nad logo. Jeżeli odpowiednio się do tego zabierzesz i przy okazji nie przekombinujesz sprawy, twój sklep zyska wartościowy element, dzięki któremu będzie lepiej kojarzony. I też innym polecany. Bo logo to najważniejsza rzecz w twoim sklepie. Po nim mają cię ludzie poznać, to ono ma ich zachęcać do zakupów i zainteresowania twoją marką”.
Znak towarowy sklepu powinien zostać zarejestrowany w „odpowiednim urzędzie do spraw własności przemysłowej”, czyli Urzędzie Patentowym RP. Do tej pory odbywało się to na zasadzie bezwzględnego sprawdzania przez Ekspertów Urzędu, czy dany znak towarowy spełnia wymogi zarówno merytoryczne, jak i formalne. Od 15 kwietnia 2016 roku, proces zgłaszania i weryfikacji został jednak zmieniony, w związku z czym każdy e-przedsiębiorca inwestujący w identyfikację swojej marki oraz chcący zadbać o jej wizerunek i prawa ochronne, musi samodzielnie pamiętać i zadbać o kilka ważnych kwestii.

Droga do rejestracji znaku
Źródło: uprp.pl

Przywołana data 15 kwietnia to czas wejścia w życie zmiany systemu rozpatrywania zgłoszeń znaków towarowych w polskim Urzędzie Patentowym. Od tej pory, Urząd nie będzie w procesie zgłaszania kolejnych znaków podejmował podobnie bezwzględnych działań jak dotychczas, dlatego prawo ochronne może zostać przyznane również znakom niebezpiecznie podobnym do tych, które zostały już wcześniej zarejestrowane w zasobach Urzędu (a więc ktoś może nabyć prawo do znaku, który wygląda łudząco podobnie do naszego). Sprawdzanie podobieństw i ewentualne zgłaszanie naruszeń nabytego prawa ochronnego, leży teraz przede wszystkim po stronie każdego z podmiotów posiadających zastrzeżony znak towarowy.

Odbywać się to musi poprzez stałe monitorowanie kolejno rejestrowanych wniosków do krajowego Urzędu Patentowego, co oczywiście nakłada na właścicieli biznesów, w tym także tych internetowych, nowe obowiązki. Bez takiego monitorowania trudno będzie bronić swoich praw przed Urzędem, bo każde naruszenie zastrzeżonego znaku towarowego oraz udzielonych praw autorskich musi zostać zgłoszone w terminie do trzech miesięcy od daty publikacji w PUB znaku, który miałby naruszać przydzielone nam wcześniej prawa. Trzeba też pamiętać, że zgłoszenie sprzeciwu wobec innego projektu, który godzi w naszą własność intelektualną i prawa autorskie co prawda nie gwarantuje odmowy rejestracji danego znaku, ale przynajmniej spowoduje odpowiednią reakcję Urzędu Patentowego. Wtedy będziemy musieli dochodzić zasadności takiego wniosku i bronić swojej własności.
Warto w tych działaniach posiłkować się wsparciem kancelarii prawnych i patentowych, już teraz oferujących pomoc w monitorowaniu nowych zgłoszeń. Sam temat własności intelektualnej i wprowadzonych niedawno zmian w jej krajowych regulacjach, należy jednak zacząć od lektury odpowiednich publikacji na stronie Urzędu Patentowego. Można tam m.in. znaleźć najważniejsze różnice między stanem prawnym sprzed 15 kwietnia 2016 r. a sytuacją obecną, które zwrócą uwagę na najistotniejsze kwestie, którymi powinni się zainteresować właściciele sklepów internetowych, budujący swoją pozycję w branży e-commerce na oryginalnym pomyśle na biznes oraz unikatowym wizerunku.