Jak wygląda Google Consent Mode v2 w sklepach Shoper

Nadchodzi rewolucja w systemie reklamowym i analitycznym Google. Bez wprowadzenia Google Consent Mode v2 stracisz wiele kluczowych dla e-commerce możliwości. Jak tego uniknąć i dostosować się do zmian? Wyjaśniamy.

 

Z tego artykułu dowiesz się m.in.:

☞ czym jest Google Consent Mode v2 i kiedy wejdzie w życie,
☞ z czego wynika Consent Mode,
☞ jak zaostrzenie ochrony prywatności wpłynie na Google Ads i analitykę,
☞ co ci grozi, jeśli nie zastosujesz się do zmian,
☞ jak wdrożyć Google Consent Mode v2 w sklepie internetowym Shoper.

Co to jest Google Consent Mode v2?

Google Consent Mode v2 (GCM v2) to zaktualizowany mechanizm Google do zarządzania zgodami użytkowników na wykorzystanie ich danych za pomocą plików cookies (ciasteczek). Dotyczy on takich usług Google jak Google Analytics, Google Ads, Google Tag Manager.

Tryb uzyskiwania zgody Google ma zapewnić większą ochronę prywatności internautów. Dzięki niemu śledzenie użytkownika w celach reklamowych i analitycznych ma się odbywać tylko za jego wyraźną zgodą.

Google Consent Mode v2 wejdzie w życie 6 marca 2024 roku. Jednak jeśli prowadzisz sklep internetowy, zadbaj o jego wprowadzenie jak najszybciej, by dalej skutecznie sprzedawać.

Uruchom nowy widżet cookies

Nowy widżet cookies w sklepach Shoper

Z czego wynika Consent Mode v2? Digital Markets Act (DMA)

Ochrona prywatności i bezpieczeństwo w internecie budzą coraz większe zainteresowanie prawodawców. Widać to nie tylko w Unii Europejskiej, ale i w Stanach Zjednoczonych oraz innych zaawansowanych technologicznie krajach. Efektem tego są pojawiające się już od kilku lat zmiany w prawie.

Digital Markets Act (DMA) to odpowiedź na rosnącą dominację wielkich firm technologicznych, które ze względu na swoją skalę działalności i wpływ mogą stwarzać nierówności na rynku. Dotyczy to przede wszystkim takich wielkich graczy jak Google, Meta (Facebook i instagram), Microsoft, Amazon czy TikTok — w DMA określonych mianem strażników dostępu (gatekeepers).

Digital Markets Act zmierza do stworzenia bardziej zrównoważonego i konkurencyjnego cyfrowego rynku, gdzie mniejsze firmy mają szansę na rozwój i konkurencję z gigantami technologicznymi. Ma też dać konsumentom większą kontrolę nad ich prywatnością. Dlatego Google stworzył aktualizację Consent Mode, by zablokować możliwość przetwarzania przez ich serwery danych wysyłanych wbrew prawu.

Co zmienia Google Consent Mode v2?

Consent Mode v1 Google wdrożył już w 2020 roku. Ten tryb pozwalał użytkownikom wybierać, czy chcą być śledzeni przez cookies. Tryb uzyskiwania zgody Consent Mode v2 wprowadza nowe stopnie dostosowania prywatności zgodne z DMA. Teraz możesz na swojej stronie zaimplementować wersję Basic — podstawową (nowość) oraz Advanced — zaawansowaną.

GCM v2 Basic

W wersji podstawowej Consent Mode wszystkie tagi Google (Google Ads, Google Analytics 4, Google Tag Manager) są domyślnie zablokowane, dopóki użytkownik poprzez baner cookies (Cookie Banner) nie udzieli zgody na śledzenie przez ciasteczka. To znaczy, że bez jego zgody nie możesz zebrać o nim żadnych danych ani pomiarów — dotyczy to tak samo celów reklamowych, jak i statystycznych. Ten tryb zgody Google jest obowiązkowy.

GCM v2 Advanced

Zaawansowany tryb Consent Mode jest opcjonalny, ale korzystniejszy dla ciebie jako sprzedawcy. W tym przypadku tagi ładują się, jeszcze zanim użytkownik udzieli lub odmówi zgody na śledzenie w banerze zgody (cookies banner). Jeśli zezwoli na pliki cookies, dane zbierają się normalnie, bez konieczności anonimizacji czy uzupełniania przez algorytmy.

Natomiast jeżeli odwiedzający nie wyrazi zgody, nadal możesz zbierać o nim informacje, ale w ograniczonym zakresie. Za pomocą pingów bez plików cookies Google zgromadzi w celach statystycznych zanonimizowane dane o konwersjach, odsłonach i zdarzeniach.

Jaki jest „haczyk”? W razie odmowy twoje tagi Google nie mogą przetwarzać danych użytkownika w celach reklamowych ani wyświetlać mu później spersonalizowanych reklam (np. w remarketingu, czyli ponownym docieraniu do tych, którz mieli kontakt z marką). Braki danych będą jednak uzupełniane dzięki modelowaniu behawioralnemu i sztucznej inteligencji.

Jakie nowe parametry wprowadza Google Consent Mode v2?

Google Consent Mode v2 przedstawia nam dwa nowe pojęcia związane z reklamami i ich personalizacją. Do kluczowych parametrów, które obowiązywały do tej pory, czyli analytics_storage (zgoda na zbieranie danych analitycznych) i ad_storage (zgoda na pomiar skuteczności reklam), dołączają:

parametr ad_user_data — pozwala Google zbierać dane użytkownika w celach reklamowych;
parametr ad_personalization — umożliwia wykorzystywanie danych do personalizacji reklam, czyli np. w remarketingu.

Nowe parametry w Google Consent Mode v2

Źródło: materiały firmy Google

Jak działa modelowanie behawioralne Google Ads?

Luki informacyjne wynikające z odmowy zgody na ciasteczka uzupełnia modelowanie danych wspierane sztuczną inteligencją. Google zbiera dane od użytkowników, którzy zezwolili na śledzenie. Na tej podstawie zaawansowane algorytmy mogą oszacować zachowania oraz konwersje pozostałych osób odwiedzających twój sklep internetowy.

Dzięki modelowaniu nadal możliwe jest skuteczne targetowanie, prowadzenie i analizowanie kampanii reklamowych. Pamiętaj jednak, że ta metoda opiera się na szacunkach i nie zastępuje w 100% realnych danych.

Jak działa modelowanie behawioralne w Google

Źródło: materiały firmy Google

Co się stanie, jeśli nie wdrożysz Consent Mode v2?

Jeśli do 6 marca nie wprowadzisz w swoim e-sklepie nowego trybu zgody, ryzykujesz spore straty. Bez Consent Mode v2 Google nie będzie mógł gromadzić ani modelować danych o twoich klientach. To znaczy, że analizy ruchu czy raporty będą niemal bezużyteczne, a remarketing niemożliwy. Stracisz też szansę optymalizacji swoich kampanii. Dlaczego?

Bez możliwości zbierania danych o nowych użytkownikach listy odbiorców przestaną być aktualizowane — a to na nich opierają się działania remarketingowe. Dodatkowo utrudnione będzie mierzenie konwersji. To znaczy, że Google nie będzie mógł ocenić, które kampanie czy reklamy przynoszą lepsze efekty i w które warto inwestować dalej.

Co więcej, twój budżet reklamowy nie będzie już efektywnie wykorzystywany. Algorytm Google będzie ustalał stawki za wyświetlenia czy kliknięcia na podstawie niekompletnych danych.

W skrócie: bez Google Consent Mode v2 twoje reklamy Google będą nieskuteczne i nieopłacalne. Zyska na tym tylko twoja konkurencja, która zadba o zmiany wcześniej.

Jak Digital Markets Act wpływa na pozostałe kanały reklamowe?

Nowe regulacje unijne obowiązują wszystkich największych dostawców platform reklamowych. Ale do tej pory jedynie Google jasno wskazał, jak DMA wpłynie na reklamy i analitykę w jego systemie. Dostarczył też właścicielom witryn odpowiednie narzędzie (czyli GCMv2).

Meta, Microsoft i TikTok nie podały wytycznych co do tego, jak przystosować strony internetowe do zbierania danych na potrzeby reklam w tych serwisach. Wprowadzają jednak inne zmiany, które mają umożliwić użytkownikom większą kontrolę nad zbieraniem i przetwarzaniem ich danych. Przykładem tego jest płatna subskrypcja Facebooka, niepozwalająca na wyświetlanie reklam.

Jak wygląda wdrożenie Consent Mode v2 w sklepach internetowych Shoper?

O ile prowadzisz e-commerce na platformie Shoper, Google Consent Mode v2 zaimplementujesz w swojej witrynie bez większych trudności. Przygotowaliśmy już aktualizację widżetu cookies (naszej wersji baneru cookies) zgodnie z najnowszymi wymaganiami. Jako dostawca oprogramowania zadbaliśmy o poprawność widżetu, byś mógł/mogła bez przeszkód i w zgodzie z prawem zbierać informacje o swoich klientach.

Jak wdrożyć Consent Mode?

1. W Panelu administracyjnym sklepu przejdź do zakładki Wygląd i treści > Ustawienia cookies.

2. W informacjach podstawowych zaznacz pole „Wyświetl informację o plikach cookies” i wybierz opcję „Pełny widżet ze zgodą na wykorzystanie cookies i konfiguracją”.

3. Pamiętaj o uzupełnieniu w widżecie zgodnie z aktualnym stanem pól dotyczących poszczególnych zgód.

Pełną instrukcję i przykłady znajdziesz w tym artykule pomocy.

Czy baner cookies to wszystko?

Oprócz dodania w e-sklepie nowego widżetu uwzględniającego Google Consent Mode v2 potrzebujesz jeszcze kilku rzeczy, by zadbać o pełną zgodność z prawem.

Masz w swoim sklepie własne skrypty JavaScript (np. własne integracje, modyfikacje w plikach szablony graficznego) lub inne widżety i dodatki wykorzystujące pliki cookies (np. czat z obsługą klienta, analitykę)?

Dostosuj je tak, by wyświetlały się klientowi dopiero po udzieleniu właściwej zgody na zbieranie ciasteczek. Czyli jeśli twój dodatek wykorzystuje cookies marketingowe, klient powinien zobaczyć go dopiero po zaznaczeniu zgody na ten rodzaj śledzenia. O tym, jak to zrobić, przeczytasz tutaj.

☞ Oprócz GCM v2 potrzebujesz też zaktualizować na swojej stronie politykę prywatności i cookies, opisującą zasady wykorzystywania danych użytkowników, zwłaszcza w celach marketingowych i analitycznych. Możesz to zrobić na przykład za pomocą aplikacji Shoper Regulaminy.

Nowy tryb uzyskiwania zgody — podsumowanie

Prawidłowe wdrożenie Google Consent Mode v2 może wydawać się skomplikowane, ale na platformie Shoper wcale takie nie jest — zadbaliśmy o to. Pamiętaj jednak, że włączenie trybu zgody jest kluczowe, by pozostać w zgodzie z obowiązującymi regulacjami i dalej prowadzić skuteczne działania online.

Choć niektórzy użytkownicy mogą nie zauważyć zmiany, Consent Mode ma ogromne znaczenie dla poprawnego funkcjonowania twojego sklepu. Nie zwlekaj do ostatniej chwiliuruchom nowy widżet cookies jak najszybciej, by uniknąć zbędnego stresu i zakłóceń w zbieraniu danych.

Jeśli potrzebujesz wsparcia technicznego, napisz do nas na [email protected] lub zadzwoń na +48 501 509 509.

Posłuchaj podcastu