Zgodnie z wynikami badania przeprowadzonego przez Shoper – ponad 40% sklepów internetowych prowadzonych jest przez kobiety. Tak duży odsetek kobiet może zaskakiwać, bowiem w ocenie społecznej, to mężczyźni znacznie częściej prowadzą biznes w oparciu o nowe technologie – kobiety za to częściej kupują w e-sklepach.

Tymczasem okazuje się, że niemal co drugi sklep prowadzi kobieta. Ponadto z obserwacji Shoper wynika, że panie znacznie lepiej sobie radzą w niektórych obszarach niż panowie.

W pierwszych kilku tygodniach po uruchomieniu sklepu daje się wyczuć telefonach czy mailach pań pewien niepokój: czy ja sobie poradzę? Jednak, wraz z poznawaniem oprogramowania – obawy mijają. – mówi Wojciech Lisowski, koordynator BOK Shoper. W przypadku panów – skrajne emocje, reakcje czy ton maili pojawiają się co jakiś czas. W naszej ocenie – bardzo dobrze współpracuje się ze sklepem, kiedy po drugiej stronie jest kobieta. – dodaje Wojciech Lisowski.

A jak e-biznes oceniają kobiety, właścicielki e-sklepów? Czy czują pewne ograniczenia, trudności czy raczej pływają, jak ryby w wodzie? Czy rola kobiety ze wszystkimi jej akcentami pomaga prowadzić sklep internetowy? Czy napotykają na trudności prowadząc działalność, jakieś stereotypy?

Kobieta za e-ladą

Sklep internetowy to typowa działalność biznesowa, która oznacza pewne zobowiązania, choćby wobec urzędów czy zatrudnianych pracowników. Niejednokrotnie bywa to dość stresujące, a na pewno odmienne od obowiązków etatowego pracownika firmy.

Własna działalność to praca czasem na kilku etatach jednocześnie, 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu – mówi Pani Urszula z buktole.com

Właścicielki e-sklepów, z którymi rozmawiałam podkreślają, że własna działalność daje im poczucie swobody, niezależności,

jednak z drugiej strony jest dość stresująca gdyż obciąża odpowiedzialnością za wiele obszarów: pracownicy, umowy, podatki, obroty itp. – mówi Pani Agnieszka, właścicielka ornamento.pl

Prowadzę przede wszystkim sklep stacjonarny. W przerwach między klientami, a także po pracy, załatwiam sprawy związane ze sprzedażą internetową: odpisuje na maile, wysyłam paczki, aktualizuję stany magazynowe. Opisy produktów, zdjęcia to już zadanie zdecydowanie na weekendy. – mówi Ula Zalewska ze sklepu sklep.bielboutique.pl. W związku z tym mam mniej wolnego czasu, niż wcześniej, kiedy pracowałam na etacie, trudniej mi także wyjechać na urlop. – dodaje Pani Ula.

Z naszej obserwacji wynika, że w przypadku kwestii koniecznych do prowadzenia, organizacyjnych – zarówno kobiety, jak i mężczyźni działają podobnie. Różnice między płcią właścicieli e-sklepów pojawiają się w obszarach miękkich. O ile mężczyźni skupiają się na czynnościach powiedzmy obowiązkowych – twardych – na tym wszystkim co musi być zrobione – kobiety myślą szerzej –  znacznie bardziej troszczą się o tzw. otoczkę prowadzonego e-biznesu. Są aktywniejsze w mediach społecznościowych, częściej publikują artykuły, zamieszczają dodatkowe zakładki w sklepie, budując treścią niepowtarzalność danej witryny. Według naszej wiedzy panie znacznie częściej troszczą się o stronę wizualna sklepu kupując szablon czy szatę graficzną.

Oprogramowanie sklepu internetowego daje wiele możliwości w zakresie nadawania charakteru witrynie i panie skrzętnie z tego korzystają. nawet rozwiązanie szablonowe, jakim jest gotowe oprogramowanie do prowadzenia e-sklepu, daje możliwość stworzenia czegoś nietypowego, co pozwala wyróżnić się na tle konkurencji. E-biznes okazuje się koncepcją skrojoną na miarę potrzeb i możliwości kobiet. Tym bardziej – jeśli weźmiemy pod uwagę konieczność łączenia zajmowania się domem, dziećmi z prowadzeniem sklepu internetowego.


Czas i zaangażowanie

Czy prowadzenie sklepu internetowego jest bardzo angażujące? Zdecydowanie tak – wszystkie panie to potwierdziły. Dla większości z nich to także jedyna działalność.

Poza pracą bardzo trudno o czas wolny – bo właściwie wtedy też myślę o swojej firmie, będąc ciałem poza firmą, myślami jestem dalej w pracy – planuję następne posunięcia i rozwiązania. – mówi Pani Agnieszka z Ornamento.pl

Posiadanie własnej firmy jest mocno absorbujące jeśli mamy zamiar prowadzić ją na poważnie. Szczególnie, gdy tak, jak w przypadku Pani Uli z buktole.com – asortyment sklepu stanowią wytwory rąk własnych:

zaprojektowanie zabawki, realizacja projektu, wykonanie fotografii, umieszczenie jej w sklepie. Tyle czynności z powodu jednego Buktola! A to tylko mały fragment własnej działalności…

Do tego oczywiście dochodzi cała masa aktywności związanych z działaniami promocyjnymi: wydarzenia branżowe, wyszukiwanie miejsc na zakup tkanin i innych materiałów niezbędnych do tworzenia, jak w przypadku Pani Uli z buktole.com. Ponadto niezbędny jest również czas na zaznajamianie się z trendami/dizajnem, obowiązującą modą…dotarcie do dobrych dostawców, negocjacja warunków współpracy itd….A doba ma tylko 24 h.

Prowadzenie własnego biznesu na pewno wymusza pewne ograniczenia w aktywności w pozostałych sferach życia zarówno prywatnego, jak i zawodowego. Właścicielka buktole.com:

nie zrezygnowałam z żadnego z moich dotychczasowych zajęć, jednak niektóre z nich musiałam nieco ograniczyć, jak np. projektowanie graficzne, którym obok Buktoli zajmuję się zawodowo. Zdecydowanie mniej czasu mogę teraz temu poświęcić.

Mnie czasem zdarza się odwoływać z powodu pracy popołudniowe czy wieczorne plany. Często wieczorami zajmuje się też przygotowaniem materiałów do firmy. – mówi Pani Agnieszka, właścicielka ornamento.pl


Bariery

Czasy, kiedy kobiety odgrywały głównie role drugoplanowe w prowadzeniu działalności dawno minęły. Właściwie wszystkie właścicielki e-sklepów, z którymi miałam okazję rozmawiać podkreślały brak barier w założeniu działalności. Nie spotkały się także z jakąś dyskryminacją czy preferowaniem konkretnej płci w relacjach biznesowych.

Na pewno są obszary, w których panie odczuwają brak męskiej ręki, ale jak podkreślają moje rozmówczynie, i te są do opanowania. W obecnych czasach kobiety radzą sobie równie dobrze, jak mężczyźni z prowadzeniem biznesu.

Z mojego doświadczenia i obserwacji wynika, że w przypadku uruchomienia sklepu panie mają trudność na samym początku. Nieco niejasne są kwestie podpięcia domen i konfiguracji kont – później jest już z górki! No może jeszcze kwestia SEO – też na początku stanowi pewną trudność. – mówi Wojciech Lisowski z BOK Shoper.


Atuty kobiecości

Czy kobieca natura pomaga prowadzić biznes? Zdecydowanie tak! Kobiety posiadają naturalną umiejętność wykonywania kilku rzeczy na raz, panowania nad wieloma obszarami jednocześnie, dostrzegają znaczenie drobnych elementów i potrafią o nie zadbać.

Na pewno też posiadają znacznie więcej cierpliwości, a w przypadku uruchamiania sklepu internetowego ma to ogromne znaczenie. – mówi Wojciech Lisowski. Ponadto posiadają też cechę, którą rzadko spotykam u mężczyzn, właścicieli sklepów internetowych – umiejętność przyznania się do niewiedzy w danym obszarze. Panie stawiają sprawę jasno – wtedy znacznie łatwiej pracuje się obydwu stronom. – dodaje.

Do naturalnych cech osobowości dochodzą jeszcze typowe elementy, czyli np. wykształcenie, dotychczasowe doświadczenie, pasja czy hobby które ułatwiają prowadzenie działalności na własny rachunek.

Dużo rzeczy robi się na tzw „czuja”, ale bez konkretnej, praktycznej wiedzy nie da się dobrze prowadzić firmy. Wiedza wyniesiona ze studiów daje mi pewność w podejmowaniu racjonalnych decyzji i umiejętność analitycznego myślenia. – mówi Pani Ula ze sklepu sklep.bielboutique.pl.

Ponadto kobiety najczęściej wybierają branże, w których zdecydowanie czują się pewniej, np. dziecięca, hand made, moda i uroda, kosmetyki – tak wynika ze statystyk Shoper.

Panie są znacznie bardziej elastyczne, co w negocjacjach ma ogromne znaczenie. Mają też dar podtrzymywania długofalowych relacji – co zdecydowanie działa na plus prowadzonego biznesu.

Sklep internetowy to proste narzędzie do prowadzenia biznesu na własny rachunek. Koszt uruchomienia e-sklepu jest znacznie niższy niż np. placówki stacjonarnej – zatem łatwiej podjąć decyzję o zaistnieniu w sieci. Oczywiście tego typu działalność wymaga, jak każda inna zaangażowania, ale jednocześnie daje komfort realizacji zawodowej przy jednoczesnym zachowaniu pewnej równowagi życiowej i możliwości dostosowania do własnego rytmu dnia – co zapewne wpływa na powodzenie tego modelu prowadzenia działalności wśród kobiet.