„Już dzisiaj zapraszamy was na transmisję live na Facebooku, zrobimy sprzedaż na żywo!” – coraz więcej nie tylko właścicielek sklepów odzieżowych zachęca do robienia takich zakupów. Zobacz, na czym polega fenomen sprzedażowych live streamów i jak je dobrze robić.

 

Jak wynika z naszego raportu podsumowującego 2020 rok w sklepach internetowych, dla większości właścicieli e-sklepów najskuteczniejszym narzędziem w generowaniu sprzedaży jest obsługa klienta świadczona na wysokim poziomie. Obsługa klienta to oczywiście temat bardzo szeroki, ale z pewnością zawiera się w nim budowa jak najlepszego doświadczenia zakupowego po stronie klienta. To, co odróżnia sklepy internetowe od stacjonarnych to przede wszystkim to, że kupujemy w nich na odległość. Bez możliwości fizycznego dotknięcia danego produktu, bazując na zdjęciach, filmach i opisach towaru. By zniwelować tę różnicę, powstają nowe wirtualne przymierzalnie, a opisy i zdjęcia na stronach sklepów starają się jak najlepiej opisać stan faktyczny kupowanych produktów. Ale to nie wszystko. Dużą popularnością, zwłaszcza w branży odzieżowej, cieszą się sprzedażowe transmisje live, podczas których dokładnie prezentowana jest oferta sklepu internetowego.

Zobacz, jak uruchomić własną markę i zacząć sprzedawać przez internet we własnym sklepie

Jak sprzedawać odzież w internecie

Odzież i dodatki to niezmiennie jedne z najpopularniejszych produktów, które sprzedają się w internecie. Jak wynika z naszego raportu, w 2020 roku sklepy internetowe z odzieżą stanowią 17% ogólnej liczby e-sklepów. Więcej (23%) prowadzi się w tylko branży Dom i ogród.

W trakcie pandemii, sprzedaż odzieży przez internet wyraźnie wzrosła. Po zamknięciu 13 marca 2020 r. centrów handlowych i wprowadzeniu kilka dni później zakazu przemieszczania się, sprzedaż w sklepach odzieżowych na platformie sklepów internetowych Shoper szybko się zwiększyła. W kwietniu 2020 roku, w porównaniu z kwietniem 2019, liczba transakcji wzrosła w tej branży o 60%.

 

 

Sprawdź, co najchętniej kupuje się w internecie, co najlepiej się sprzedaje

Zamknięcie w domach i ograniczenie handlu w placówkach stacjonarnych skłoniło wielu klientów do częstszego kupowania ubrań online. Szybko przekonali się, że nie jest tak wcale trudno trafić w swój rozmiar, a w razie niedopasowania – procedura zwrotu jest zwykle naprawdę przyjazna. Dodatkowym, dużym ułatwieniem dla kupujących, okazały się na pewno wprowadzone przez niektóre sklepy live streamy sprzedażowe, podczas których prezentowane są dokładnie oferowane w internecie produkty, a sprzedaż przypomina trochę obsługę ze sklepów stacjonarnych.

Live stream i sprzedaż na żywo – o co chodzi?

Sprzedaż na żywo przyszła do nas zza oceanu. To tam już dawno temu popularne były w amerykańskiej telewizji transmisje live, w czasie których prezentowano nowy, atrakcyjny asortyment i zachęcano widzów do zakupów przez telefon. W Polsce taki format znany jest jako „telezakupy”, choć nigdy szał zakupów robionych przed ekranem i „na żywo” u nas jakoś specjalnie się nie przyjął. Aż do teraz.

 

 

Transmisje live i zakupy przez internet dają dużo więcej możliwości niż sprzedaż przez telefon. Przede wszystkim: nie wymagają długiego oczekiwania na połączenie, eliminują ewentualne utrudnienia komunikacyjne. Po drugie: dzięki możliwościom transmisji live pozwalają uzyskać szybko odpowiedź na postawione pytania, przez co mimo, iż to sprzedaż za pośrednictwem internetu i np. Facebooka, sprawia wrażenie, jakby była jednak bezpośrednia.

Zobacz, dlaczego warto założyć stronę firmową na Facebooku i tam sprzedawać

Największą popularnością transmisje live na Facebooku i live streamy sprzedażowe cieszyły się w 2020 roku, w czasie pandemii, i zamkniętych sklepów stacjonarnych oraz galerii handlowych, ale taką sprzedaż na Facebooku i na żywo prowadziły już wcześniej właścicielki wielu butików. Pomysł na nie jest dość prosty: w sklepie lub nawet w domu, właścicielka sklepu uruchamia w telefonie, komputerze lub tablecie kamerę i na żywo, za pośrednictwem transmisji live na facebooku, prezentuje sprzedawany asortyment. Dokładnie pokazuje, jakie ciuchy lub dodatki sprzedaje, a oglądający mogą w czacie pod transmisją live pytać o ich ceny i szczegóły.

Że taka sprzedaż na żywo świetnie działa, przekonały się o tym jednak nie tylko właścicielki małych i średnich sklepów, ale też marka IKEA, która uruchomiła własne transmisje live. „Czy bez wychodzenia z domu można bawić się na zakupach tak dobrze jak podczas wizyty w sklepie? Teraz już tak, bo specjalnie dla was wystartowaliśmy z serią programów na żywo, w których prawdziwe emocje zakupowe spotykają się z wiedzą ekspertów” – jak zachęcano przed startem pierwszego live’a. Transmisje na żywo i sprzedaż przez internet stały się więc bardzo atrakcyjnym formatem, wygodnym przede wszystkim dla kupujących.

 

Zobacz, jak transmisję live na Facebooku robi jeden ze sklepów pracujących na oprogramowaniu Shoper, Mamabaja.pl:

E-commerce live: dlaczego warto i jak rozpocząć transmisje live na żywo

Jest wiele odpowiedzi na to pytanie, ale najlepszym zdaje się być jedno: warto rozpocząć transmisje live i sprzedaż na Facebooku, żeby być jeszcze bliżej swoich klientów! Fenomen live shoppingu polega przede wszystkim na tym, że taką sprzedaż bardzo cenią kupujący – dzięki transmisji na żywo widzą więcej niż pokazują im to zdjęcia produktów na stronie sklepu. Sprzedawca prezentuje np. nową kolekcję odzieży na modelkach, budując lepsze wyobrażenie, jak można ją nosić, do jakiej sylwetki najlepiej pasuje itp. Klienci mogą przy okazji szybko i wygodnie zapytać, o co tylko chcą, a jeśli dany produkt im się spodoba – złożyć zamówienie.

Dlaczego warto robić e-commerce live i sprzedaż na żywo?

 To nowy, bardzo atrakcyjny kanał dotarcia do klienta

 Klienci uwielbiają korzystać z social mediów i chętnie oglądają transmisje live na Facebooku

 Transmisje live pozwalają na szybką sprzedaż – zachęcają do spontanicznych zakupów

 Live stream na Facebooku buduje dobre doświadczenie zakupowe po stronie klienta

 Sprzedaż na żywo może więcej niż karta produktu w sklepie online – pozwala na lepszą ekspozycję towaru

 E-commerce live jest doskonałym przedłużeniem sklepu internetowego, buduje zasięgi

 

Jak rozpocząć transmisję live na Facebooku i telefonie

Żeby zrobić transmisję live teoretycznie wystarczy tylko urządzenie z kamerą, dostęp do internetu i konto na Facebooku, YouTube czy Instagramie. Bo w tych serwisach też można robić e-commerce live i sprzedaż na żywo. Ale żeby przyniosła zadowalające efekty, a twoich transmisjach mówiło coraz więcej osób, warto odpowiednio się do nich przyłożyć. Jak to zrobić?

Sprzedaż na żywo rozpocznij od znalezienia odpowiedniego miejsca do nagrania. Jeśli to jest twój sklep lub butik – postaraj się znaleźć w nim więcej miejsca, by można było swobodnie prezentować kolejne produkty. Im mniej rozpraszaczy w kadrze, tym lepiej. Klient powinien skupiać swój wzrok na sobie prowadzącej i sprzedawanych towarach. Niech go nic specjalnie nie rozprasza.

Jak zrobić transmisję live i sprzedaż na Facebooku:

Musisz mieć stronę na Facebooku

 Znajdź miejsce, skąd będziesz robić transmisje live

 Wytypuj osobę, która będzie robić transmisje live – czy to będziesz ty, jako właściciel sklepu, czy ktoś z obsługi, a może zaproszony do współpracy influencer? Najważniejsze, by taka osoba świetnie czuła się przed kamerą, była komunikatywna i nie bała się mówienia do ekranu

 Zrób testowe nagranie, korzystając z programu do transmisji live i instrukcji, jaką udostępnia Facebook

 Zobacz, jak wygląda twoje testowe nagranie transmisji live z perspektywy oglądającego. Na pewno dojrzysz w nim coś, co trzeba będzie poprawić

Konieczne w czasie transmisji live, oprócz prowadzącej, inna osoba musi moderować komentarze w trakcie sprzedaży na żywo i szybko na nie odpowiadać

Postaw na język korzyści i mów do klienta tak, by chciał kupować. Ważne jest wyszczególnienie wyjątkowości danego produktu i zachęta do kupienia. Poproś oglądających, by udostępniali twoją transmisję live innym, dodawali emotki i pisali komentarze – im więcej będzie takich interakcji, tym większe szanse, że twoja sprzedaż live na Facebooku zakończy się sukcesem.

 

Live stream i sprzedaż na żywo kolejną szansą dla twojego sklepu

Z przeprowadzonego przez nas badania i raportu ze sklepów internetowych Shoper w 2020 roku wynika, że właściciele e-sklepów inwestują w wiele działań, które mają na celu przyciągnięcie klientów na ich strony. W 2020 roku zdecydowanie dominowały social media. Oprócz płatnych reklam na Facebooku, bardzo często inwestowano w inne działania w mediach społecznościowych: wśród nich można wymienić m.in. dobrze robiony marketing (posty i zdjęcia), akcje specjalne (promocje i real time marketing) oraz transmisje live właśnie.

Warto więc wykorzystać stale rosnącą popularność mediów społecznościowych i wzrastającą również chęć kupowania przez Facebooka czy Instagram. Sprzedaż na żywo i transmisje live to dziś dodatkowa szansa dla każdego sklepu na zdobycie nowych klientów i ich lojalizację. Dobrze robiony e-commerce live, buduje nie tylko zasięgi, ale i grono zaufanych i wracających do sklepu i na kolejne transmisje sprzedażowe klientów.

 

Masz już sklep? Prowadzisz transmisje live? Poznaj teraz rekomendacje produktowe, które pozwolą ci sprzedawać więcej