Rozmowa z Anną Arak, Brand Managerem w Malinowe Hotele, spółce prowadzącej sklep internetowy balneokosmetyki.pl oraz SPA.

Informacje o sklepie:

Profil sklepu: Dermokosmetyki na bazie wysokozmineralizowanej, leczniczej wody siarczkowej.
Profil klienta: Osoby 30+ dbające o zdrowie, głównie kobiety, ceniące polskie kosmetyki.
Czy firma prowadzi również handel tradycyjny (działalność stacjonarną)?: Tak, posiadamy stoiska firmowe w 2 hotelach medical spa oraz na Basenach Mineralnych.
Data startu: 2012

Karolina Bartnik-Kura: Balneokosmetyki to sklep internetowy z dermokosmetykami z jednego z polskich Uzdrowisk. Skąd pomysł na wprowadzenie takiego kanału sprzedaży – dość nowoczesnego elementu działalności – podczas gdy uzdrowisko kojarzy się jednak tradycyjnie?

Zestaw_BalneokosmetykiAnna Arak: Sklep internetowy to obecnie nieodzowny kanał komunikacji oraz coraz częściej dystrybucji. Wprowadziliśmy na rynek całkiem nową markę kosmetyków, zależało nam więc na rozpromowaniu, a przede wszystkim rozszerzeniu kanałów dystrybucji i dostępności Balneokosmetyków. E-commerce był, więc naturalnym rozwiązaniem w rozwijaniu biznesu. Pozwolił nam dotrzeć z ofertą do szerokiej grupy Klientów oraz zapewnić im rzetelną obsługę i informację np. poprzez kontakt telefoniczny z Doradcą.
Ponadto w naszych hotelach Medical SPA gościmy osoby w różnym wieku i z różnych stron kraju a nawet świata – umożliwienie im zakupu sprawdzonych u nas kosmetyków także przez Internet to zdecydowane wyjście naprzeciw ich oczekiwaniom.

KBK: Jakimi kryteriami kierowali się Państwo wybierając oprogramowanie dla sklepu internetowego? Które elementy oprogramowania miały dla Państwa największe znaczenie?

AA: Nad wyborem optymalnego rozwiązania zastanawialiśmy się bardzo długo. Nie ukrywam, że ze względu na zróżnicowanie prowadzonego przez nas biznesu ( Hotele SPA, Baseny Mineralne, sprzedaż kosmetyków) postawiliśmy na sprawdzone narzędzie oraz efektywne kosztowo. Zależało nam przede wszystkim na stabilności platformy – Shoper nam to zapewnia. Ponadto ważne dla nas było łatwe administrowanie sklepem – panel Shopera jest intuicyjny i dość prosty w obsłudze. Poza tym posiada funkcje, które pozwalają sprawnie zarządzać tym kanałem dystrybucji oraz go rozwijać (np. system raportowania, systemy płatności i księgowania itd.). Jest to nasze drugie zetknięcie z silnikiem sklepu internetowego – wcześniej korzystaliśmy z innej platformy, mamy więc porównanie.

KBK: Jak wspominają Państwo początki obecności w sieci? Co było najtrudniejsze przy rozpoczęciu działalności Waszego e-sklepu?

AA: Najtrudniejsze było oczywiście pozyskanie pierwszych Klientów. Zakupy on-line nie były wtedy tak mocno promowane przez większych graczy, dlatego zbudowanie samej świadomości produktu oraz tego, że można go szybko a przede wszystkim bezpiecznie kupić dokonując transakcji on-line. Obecnie Klienci nie boją się dokonywać zakupów w sklepach online, dlatego skupiliśmy się na promowaniu brandu z jednej strony a z drugiej strony na ulepszaniu Obsługi Klientów oraz łatwości w poruszaniu się po sklepie i dokonywaniu transakcji.

KBK: Wybrali Państwo oprogramowanie w wersji licencji dożywotniej. Jednocześnie też zdecydowaliście się na indywidualną szatę graficzną. Dlaczego tak?

AA: Zależało nam by narzędzie, z którego będziemy korzystać było stabilne oraz zapewniało nam poczucie bezpieczeństwa. Wybraliśmy oprogramowanie gotowe ze względu na doświadczenie Shopera w tworzeniu rozwiązań do prowadzenia sklepu internetowego. Nie potrzebowaliśmy rozwiązań technicznych nietypowych czy funkcji dedykowanych. Element wyróżnienia spełnia indywidualna szata graficzna. Zależało nam by layout sklepu kojarzył się bezpośrednio z marką naszych kosmetyków oraz z filozofią firmy.

KBK: Czy są jakieś obszary, które teraz, z perspektywy kilku lat działania w sieci – rozwiązaliby Państwo inaczej?

AA: Obecnie prowadzimy takie podsumowanie, myślę, że wnioski będę znała już niedługo i wtedy będę mogła odpowiedzieć na to pytanie.

KBK: Sklep balneokosmetyki.pl to tylko jedna z Państwa działalności, prawda?

Malinowe_HoteleAA: Tak, sprzedaż kosmetyków to właściwie ostatnie ogniwo działalności. Naszą główną działalnością jest prowadzenie Hoteli medical spa, w których świadczmy usługi rekreacyjne jak również rehabilitacyjne oraz prowadzenie Basenów Mineralnych. To jedne z największych placówek w Polsce. W nich także zrodziła się potrzeba własnej marki kosmetyków stworzonych na bazie bogactw naturalnych z tych regionów – a dokładnie wody siarczkowej.

KBK: Jakie cele postawili Państwo przed sklepem internetowym?

AA: Chcieliśmy by sklep pracował na rozpoznawalność i popularyzację marki, a także jej utrwalanie wśród naszych dotychczasowych klientów (np. gości hotelowych). Jest to również bardzo ważny kanał dystrybucji szczególnie w naszej grupie docelowej.

KBK: Czy sama obecność oferty w sieci wystarcza by produkty sprzedawały się – czy też ową obecność należy wspierać? Z jakich narzędzi Państwo korzystacie?

AA: Oczywiście, że sama obecność nie wystarczy! Trzeba bardzo mocno zabiegać o Klientów, a tych już pozyskanych cały czas „zaskakiwać” nowymi produktami czy ofertami dedykowanymi indywidualnie dla nich. Ze stałych działań online prowadzimy SEO oraz kampanie SEM, współpracujemy z blogerkami, przekazujemy produkty do testów, prowadzimy emailingi, konkursy. Off-line to komunikacja marketingowa głównie w hotelach: promocje odsprzedażowe, zestawy specjalne czy limitowane wersje produktów.

KBK: Dermokosmetyki to produkty oparte o naturalne zasoby wody siarczkowej, to też swoistego rodzaju filozofia dbania o piękno kobiecego ciała. W jaki sposób realizujecie tę misję w sklepie internetowym?

AA: Staramy się by komunikacja i działania informacyjne dotyczące naszych dermokosmetyków były powiązane z ideą naszych Malinowych Hoteli i troską o ciało, piękno i zdrowie. Dbamy o to by opisy kosmetyków, sposób ich działania, zalety były dokładnie przedstawione z uwzględnieniem walorów wody siarczkowej.
Staramy się także dostarczać naszym klientom wartościowe opracowania i opinie specjalistów mówiące o składzie naszych kosmetyków i sposobie działania.

KBK: Jakie mają Państwo plany na przyszłość związane z tym kanałem sprzedaży?

AA: Bardzo duże ;D Planujemy znacząco zwiększyć udział kanału online w ogólnej sprzedaży w 2013. Planujemy wprowadzać nowe limitowane wersje produktów dostępne tylko on-line tak aby Klienci czuli się wyróżnieni a tym samym tworzyć wartość dodaną i unikalność naszej oferty. Rozważamy również wprowadzenie nowych funkcjonalności – tak aby zakupy były jeszcze szybsze, łatwiejsze i bezpieczne dla naszych Klientów.

Dziękuję za rozmowę.