Kredyty i pożyczki dla sprzedawców i właścicieli sklepów to dobre narzędzia do zwiększenia skali działania. Jakie finansowanie najlepiej wybrać? Podpowiadamy.

Utrudniony dostęp do finansowania to często duża przeszkoda dla rozwoju sklepu internetowego. Ale nie wtedy, gdy jesteś klientem Shoper. Do rozwoju sklepu internetowego potrzeba w końcu trzech komponentów: czasu, pomysłu i pieniędzy. W tym artykule zajmiemy się tymi ostatnimi. Oferta produktów finansowych dla firm z sektora e-commerce jest bowiem coraz szersza, a jeszcze dzięki Shoper coraz bardziej na wyciągnięcie ręki i co najważniejsze – całkowicie online.

Wierzymy, że przedsiębiorcy zasługują na to, by mieć zawsze dostęp do najlepszej oferty, bez konieczności marnowania wielu godzin na porównywanie produktów finansowych. Wszystko w możliwie najprostszy i czytelny sposób. Wystarczy złożyć wniosek, a resztą zajmą się nasi eksperci i partnerzy.

Jako właściciel sklepu internetowego Shoper zyskujesz z nami wgląd do wyselekcjonowanej oferty produktów finansowych idealnie dopasowanych do potrzeb e-handlu. Już teraz możesz skorzystać z finansowania od takich podmiotów, jak Brutto, Uncapped i Erbeo.

Pożyczka na towar, reklamę lub rozwój zespołu

Handel, a w szczególności handel internetowy, nie może rozwijać się bez odpowiednich narzędzi – do nich należą sprawdzone produkty finansowe, które które właściciel sklepu internetowego Shoper może przeznaczyć m.in. na:

☞ Zakup towaru, gdy spodziewa się wzrostu sprzedaży, np. tuż przed świętami Bożego Narodzenia, Black Friday czy przed walentynkami.

☞ Zwiększenie nakładów na marketing, np. za pośrednictwem Shoper Kampanii. Poprawienie widoczności oferty w sieci pozwala na zwiększenie i przyspieszenie sprzedaży.

☞ Inwestycje w nowe maszyny i technologie, które usprawnią biznes, czy też w otwarcie nowych kanałów sprzedaży, np. na rynkach zagranicznych lub na nowe, piękniejsze grafiki czy inne rozwiązania, usprawniające działanie sklepu internetowego.

☞ Wzrost zatrudnienia – powiększenie zespołu np. o specjalistów z obsługi klienta przekłada się na wzrost reputacji sklepu i poziomu zaufania klientów, co ma bezpośredni wpływ na zwiększenie przychodów.

Finansowanie zewnętrzne dla e-commerce, czyli jak wyprzedzić rynek

W 2022 roku polski sektor e-commerce rósł w bardzo szybkim tempie. Prognozuje się, że do 2026 roku jego wartość zwiększy się o ponad 60% i osiągnie ponad 160 mld zł. Z danych GUS wynika, że już dzisiaj e-handel stanowi blisko 10% handlu detalicznego w Polsce i nie ma wątpliwości, że wraz z rozwojem cyfryzacji ten udział będzie się zwiększał.

Optymalne wykorzystanie instrumentów finansowych umożliwia osiągnięcie wzrostu szybszego niż średnia rynkowa, a to pozwala sprzedawcom na wyprzedzenie konkurencji, wzrost udziału w rynku i zwiększenie przychodów. Dlatego na platformie sklepów internetowych Shoper pracujemy nad ofertą produktów finansowych, które są dopasowane do potrzeb właścicieli e-biznesów. Wszystko po to, by najlepsze oferty finansowania dostępne były dla nich w wygodnym i bezpiecznym miejscu.

Sprawdź wyselekcjonowaną ofertę finansowania sklepów, którą opracowaliśmy wspólnie z naszymi partnerami.

 

Poradnik: jak pozyskać finansowanie do sklepu internetowego?

1. Czy finansowanie zewnętrzne to dobry sposób na rozwój sklepu internetowego?

W branży e-commerce pieniądze należy traktować jak narzędzie, które umożliwia rozwój przedsiębiorstwa. Trudno finansować działalność w oparciu wyłącznie o własny, często mocno ograniczony kapitał, który nierzadko jest zamrożony np. w towarze.

Z tego względu nowoczesne firmy poszukują ofert finansowania, które są dopasowane do ich biznesu. Jak wynika z danych Biura Informacji Kredytowej, tylko w 2021 roku banki udzieliły mikroprzedsiębiorcom ok. 150 tys. kredytów na kwotę ponad 20 mld PLN, z czego 25% przypadło na firmy działające w handlu. Z kolei badanie Związków Banków Polskich „Mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa o usługach finansowych” informuje, że z różnych form kredytów firmowych korzysta ponad 40% przedsiębiorców w Polsce. Oznacza to, że kredyt lub pożyczka to powszechny instrument finansowy wykorzystywany na rozwój firmy.

Wśród dostępnych dla firm produktów są m.in. kredyty firmowe czy też kredyty odnawialne w koncie firmowym. Coraz popularniejszym sposobem finansowania działalności firmy stają się limity zakupowe do opłacania faktur kosztowych oraz finansowanie oparte o przychody (revenue-based financing). W przypadku tego ostatniego wartość spłat jest powiązana z przychodami sklepu internetowego – oznacza to, że gdy sprzedaż maleje, to spada nominalna wartość spłaty.

“Gdybym miał 50 tys. zł więcej, to mógłbym kupić więcej towaru i zarobić więcej, zatrudnić ludzi czy też kupić więcej ruchu” – ta myśl często towarzyszy właścicielom sklepów internetowych. Teraz myśli można zamieniać w czyny. Pozyskanie finansowania jest coraz prostsze, a dzięki integracjom Shoper – formalności ograniczone są do minimum i można je załatwić bez wychodzenia z domu lub biura.

2. Jaką ofertę kredytu wybrać? Który produkt jest dla mnie?

Trzeba zacząć od podstaw. Najpierw musimy realnie sprawdzić, czy przedsiębiorstwo spełnia kryteria do udzielenia finansowania. Jeśli założyliśmy firmę miesiąc temu, to raczej mamy małą szansę na kredyt i warto poszukać finansowania/wsparcia w ramach dotacji dla nowych firm, np. ze środków Unii Europejskiej.

Zobacz opcje finansowania do wyboru na starcie

Chociaż sektor finansowy w ostatnich latach mocno rozwinął ofertę dla przedsiębiorców, to jednak paleta produktów kredytowych dla nowych firm jest wciąż mocno ograniczona. Wynika to z faktu, że jeśli firma nie ma jeszcze zdolności kredytowej i historii, trudno ocenić jej przyszłe przychody, a co za tym idzie – zdolności do opłacania rat w terminie.

Przyjmuje się, że o rozsądne finansowanie u wyspecjalizowanych pożyczkodawców mogą starać się już te sklepy internetowe, które działają co najmniej od 6 miesięcy, a ich miesięczny przychód ze sprzedaży wynosi co najmniej 2-2,5-krotność przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia. Ponadto firma nie może figurować jako dłużnik w biurach informacji gospodarczej (KRD, ERIF, BIG InfoMonitor).

O szansach na przyznanie kredytuj decyduje m.in. wartość przychodu, liczba transakcji i dynamika sprzedaży. Ważna jest też branża, w której działamy – banki i instytucje pożyczkowe miewają listy wyłączeń, np. nie finansują branż wysokiego ryzyka lub sklepów sprzedających produkty, których skuteczność może być kwestionowana, np. cudowne leki na odchudzanie.

 

3. Co ma wpływ na zdolność kredytową sklepu internetowego?

Na zdolność kredytową wpływ ma wiele czynników – nie tylko sama wartość przychodu, ale też liczba transakcji – im jest ich mniej, tym gorzej. Nie bez znaczenia jest też forma prowadzonej działalności. Niektóre instytucje specjalizują się w jednoosobowych działalnościach gospodarczych, a inne tylko w spółkach np. z o.o. lub SA.

Do tego dochodzi dynamika sprzedaży – jeśli biznes się kurczy (sprzedaż maleje z miesiąca na miesiąc), to raczej ciężko będzie uzyskać wysokie finansowanie. Aczkolwiek te kwestie oceniane są indywidualnie – nierzadko bowiem sprzedaż w sklepie internetowym ma charakter sezonowy (np. największy ruch jest w okresie letnim). Dla tych e-sklepów warto szukać ofert finansowania, gdzie ocena zdolności kredytowej dokonywana jest na podstawie danych o przychodach z dłuższych okresów niż ostatnie kilka miesięcy. Jeśli nie ma takiej możliwości, to należy powiadomić instytucję finansującą o specyfice prowadzonego biznesu.

Kluczową rolę odgrywa także kategoria, w jakiej operuje sklep internetowy – banki i instytucje pożyczkowe praktycznie zawsze mają listy wyłączeń, np. nie finansują branż wysokiego ryzyka lub sklepów sprzedających produkty, których skuteczność może być kwestionowana np. cudowne leki na odchudzanie.

Podsumowując: Instytucje finansowe badają wyniki sprzedażowe sklepów internetowych, okres ich aktywności, a także czy nie zalegają z opłatami. Warto zatem zadbać o regulowanie bez opóźnień zobowiązań wobec partnerów oraz podatków i ZUS-u.

A co, jeśli moje wyniki są gorsze? Nie wolno się załamywać! Złożenie wniosku nic nie kosztuje, dlatego czasem warto po prostu się sprawdzić, by móc lepiej ocenić potencjał swojego biznesu.
Pamiętaj, że banki i regulowane instytucje pożyczkowe rzetelnie oceniają zdolność przedsiębiorstwa do spłaty zaciągniętego zobowiązania wykorzystując przy tym zaawansowane narzędzia analityczne. Jeśli otrzymamy odmowę finansowania, to prawdopodobnie znak, że nasza firma musi zwiększyć przychody lub działa zbyt krótko, by móc przedstawić jej ofertę.

4. Czego nie robić? Jakich ofert finansowania unikać?

☞ Drogich ofert finansowania, tzn. takich, których cena jest wyraźnie wyższa od przeciętnej dla danej grupy produktów finansowych. Przykład: jeśli przeciętne RRSO dla danej pożyczki o takich samych parametrach (wysokość finansowania i okres finansowania) wynosi 20%, a oferta, którą otrzymamy zakłada RRSO na poziomie 200%, to z dużym prawdopodobieństwem jest to niekorzystna oferta.

Uwaga: W Shoper zawsze podajemy przykłady reprezentatywne i/lub RRSO, nawet dla produktów skierowanych do firm i osób prowadzących działalność gospodarczą.

☞ Gdy otrzymasz ofertę pożyczki np. na 200 tys. PLN, ale pod warunkiem zastosowania zabezpieczenia na nieruchomości, to możesz mieć praktycznie pewność, że jest to zła oferta i nie warto z niej korzystać.

Unikaj jak ognia tych pożyczkodawców, którzy nie mają działającej strony internetowej, nie figurują w rejestrze KNF lub reklamują się stosując tzw. “reklamę na słupach” z adnotacją, że nie sprawdzają BIK.

☞ Jeżeli nie otrzymasz oferty finansowania sklepu internetowego w banku lub u najbardziej znanych pożyczkodawców, to szanse na pozyskanie atrakcyjnej oferty raczej będą nieduże. W tej sytuacji lepiej udać się do doradcy, który ułoży plan biznesowy na zwiększenie przychodów. Jeśli problemem jest np. krótki okres prowadzenia działalności gospodarczej, to czasem trzeba po prostu poczekać aż twój biznes nabierze wiarygodności dla instytucji kredytowych.

5. Kiedy zacząć szukać finansowania sklepu internetowego?

O finansowaniu zewnętrznym, czyli np. o pozyskaniu inwestora lub też zaciągnięciu kredytu lub pożyczki, zaczynamy myśleć w momencie, gdy wyraźnie zauważamy, że brak środków nie pozwala nam rozwinąć skrzydeł.

☞ Jeśli brakuje nam towaru, a klienci coraz częściej wchodzą na listy produktów niedostępnych (sklep ma braki w magazynie), to wyraźny sygnał, że trzeba uzupełnić zapasy.

☞ Jeśli mamy dużo towaru, atrakcyjne ceny i ładny sklep, ale brakuje nam klientów – koniecznie należy zainwestować w marketing.

☞ Jeśli nie mamy już na nic czasu, co zaczyna przekładać się na jakość obsługi, to znak, że musimy powiększyć zespół, czyli zatrudnić nowych pracowników.

Co do zasady, o finansowaniu zewnętrznym powinniśmy pomyśleć z odpowiednim wyprzedzeniem, tzn. przynajmniej na kilka tygodni przed spodziewanym pikiem sprzedażowym. Na wszystko potrzeba czasu i każde działanie wymaga zaplanowania – zwłaszcza gdy inwestujemy środki pozyskane z kredytu. Towar trzeba zamówić i poczekać aż trafi do magazynu, działania marketingowe trzeba zaplanować wcześniej. Również zatrudnienie nowych ludzi do zespołu nie dzieje się z dnia na dzień – czasem to proces, który zajmie kilka tygodni, a do tego należy doliczyć jeszcze okresy szkolenia.

Podsumowując: jeśli szykujemy się np. do Black Friday, który jest co roku w listopadzie, to o finansowaniu powinniśmy pomyśleć najpóźniej w październiku.

6. Sprawdź, ile pieniędzy potrzebujesz na rozwój swojego sklepu internetowego

Wbrew pozorom nie jest to takie proste, gdyż wymaga przewidywania w czasie, m.in. zmian cen usług logistycznych lub towaru. Może być też tak, że zawnioskowana kwota okaże się zbyt niska, a to nie pozwoli nam na osiągnięcie zamierzonego celu. Z tego względu gdy oceniasz swoje potrzeby kredytowe, przyjmij odpowiednio wysoki margines i wnioskuj np. o 10%-15% więcej.

Jednak nie przesadzajmy w drugą stronę – za pozyskane środki trzeba będzie zapłacić odsetki czy prowizję. Oznacza to, że nie możemy dopuścić do sytuacji, by pożyczony kapitał na nas nie pracował, tzn. leżał na rachunku i niepotrzebnie generował nam koszty w postaci odsetek. Taka sytuacja może się zdarzyć, gdy zawnioskujemy o zbyt dużą pożyczkę bez dobrze przygotowanego planu inwestycyjnego i nie będziemy w stanie optymalnie spożytkować pozyskanych pieniędzy.

Jak ocenić ile pieniędzy potrzebuję? Zwykle wystarczy prosta analiza, np. trzykrotność miesięcznych przychodów ze sprzedaży. Spłata finansowania w tej wysokości nie powinna stanowić dużego wyzwania. Jeśli potrzebujemy większej pożyczki, to zawsze należy dokonać właściwej analizy w oparciu o swoje dane finansowe i doświadczenie w sprzedaży oraz rzetelnie ocenić, na ile pozyskane środki pozwolą nam zwiększyć przychody. Jeżeli spodziewany wzrost przychodów będzie niższy od wysokości obciążeń z tytułu rat, to warto zastanowić się nad odpowiednim wydłużeniem okresu kredytowania.

Pamiętaj także, by sprawdzić jaki wpływ na wartość podatku będą miały dane produkty finansowania zewnętrznego przeznaczonego na rozwój firmy. Może się bowiem okazać, że finalnie koszt uzyskanej pożyczki pozytywnie wpłynie na obniżenie podstawy opodatkowania.

7. Wybór oferty i złożenie wniosku o finansowanie sklepu internetowego

Na platformie Shoper stale rozwijamy portfolio usług finansowych dla sprzedawców. Obecnie dajemy możliwość skorzystania z ofert finansowych przygotowanych przez Brutto, Uncapped , Nest Bank oraz Erbeo. Wszystkie są dostępne wprost z panelu administracyjnego sklepu w zakładce Zwiększaj sprzedaż -> Finansowanie sklepu.

Oferty Brutto oraz Uncapped dostępne wprost z panelu administracyjnego sklepu w zakładce Zwiększaj sprzedaż -> Finansowanie sklepu. Z kolei z oferty Erbeo możesz skorzystać po zainstalowaniu aplikacji w App Store Shoper.

Brutto

Brutto to fintech należący do grupy PragmaGO. Firma specjalizuje się w elastycznym finansowaniu przedsiębiorców w kanałach online.

Brutto oferuje finansowanie do 150 tys. PLN w ramach:

☞  zaliczki przychodowej do 150 tys. PLN. Jest to tzw. pożyczka dla e-biznesu na dowolny cel w modelu revenue based finance. Oznacza to, że poziom spłat zależny jest od miesięcznych przychodów – gdy sprzedaż rośnie, spłacasz pożyczkę szybciej, a gdy maleje – spada też wartość raty.

Koszt finansowania to 15%, a na spłatę sklep masz aż 15 miesięcy. Oferta dostępna jest całkowicie online i nie wymaga żadnej papierologii. Wniosek możesz złożyć wprost z panelu sklepu. Z tego rozwiązania mogą skorzystać właściciele sklepów z włączonymi Shoper Płatnościami.

☞ limitu zakupowego, który działa na zasadzie kredytu odnawialnego. W ramach przyznanego limitu sklep może opłacać faktury kosztowe, np. za towar, usługi marketingowe lub wydatki firmowe (zgłoszenie faktury do opłacenia odbywa się za pośrednictwem formularza kontaktowego).

Pożyczkę można spłacić w 3, 6, 9 lub 12 ratach. Aby wysłać wniosek, wybierz ofertę z panelu administracyjnego sklepu lub na tej stronie. W kolejnych krokach skontaktuje się z tobą ekspert Brutto, który przedstawi indywidualną ofertę finansowania.

Najlepsze oferty finansowania sklepów internetowych znajdziesz w panelu administracyjnym swojego sklepu Shoper.

Uncapped

Finansowanie Uncapped skierowane jest do firm działających w formie spółek z o.o oraz SA. Uncapped oferuje finansowanie od 10 tys. EUR do 5 mln EUR.

Spłata uzależniona jest od wielkości przychodów. Jest to tzw. revenue-based financing, które stanowi coraz popularniejszą formę finansowania w e-commerce. Polega ona na tym, że wartość rat uzależniona jest od wielkości sprzedaży.

Uncapped uzgadnia z pożyczkobiorcą procentowy udział w przychodach, który jest dzielony z Uncapped do czasu spłaty przydzielonych środków i opłaty ryczałtowej. Oznacza to, że w przypadku, gdy sprzedaż spadnie – również maleje wartość spłat. Uncapped automatycznie pobiera spłaty, łącząc się z procesorem płatności lub poprzez polecenie zapłaty. Pożyczkobiorca nie musi martwić się zapamiętanie terminów spłat czy też realizację przelewów.

Z oferty mogą skorzystać firmy, których miesięczny przychód wynosi co najmniej 35 tys. EUR, a sklep internetowy działa przynajmniej od 6 miesięcy.

Uncapped nie wymaga gwarancji osobistych ani odsprzedaży udziałów w twoim sklepie. Pozyskane środki możesz przeznaczyć na inwestycje w marketing, zakup towaru lub zwiększenie zespołu. Koszty pozyskanego finansowania mieszczą się w przedziale od 3% do 12%.

Wniosek o finansowanie można złożyć tutaj. Uncapped skontaktuje się z tobą w ciągu 24 godzin i przedstawi dalsze kroki, w tym informacje niezbędne do poprawnej rejestracji w serwisie.

Erbeo

Finansowanie Erbeo dostępne jest po instalacji specjalnej aplikacji w App Store Shoper. Po instalacji aplikacji i złożeniu wniosku Erbeo podejmuje decyzję o finansowaniu w oparciu o wyniki sprzedażowe sklepu. Cały proces – od złożenia wniosku, aż po zawarcie umowy i wypłatę środków odbywa się online. Całość zajmuje nie więcej niż 1 dzień roboczy.

☞ W ramach Erbeo sklep internetowy może starać się o finansowanie nawet do 100 tys. PLN. Koszty finansowania zaczynają się już od 6% rocznie.

Nest Bank

Finansowanie Nest Bank to rozwiązanie stworzone z myślą przede wszystkim o przedsiębiorcach sprzedających w ramach jednoosobowej działalności gospodarczej.

Jako sprzedawca Shoper możesz skorzystać z dwóch ofert Nest Bank:
☞ BIZnest Kredyt w Ratach Przedsiębiorca – nawet 1 mln zł z z okresem kredytowania do 120 miesięcy, bez prowizji za udzielenie kredytu, za to z możliwością zawieszenia raty i zmiany terminu płatności w trakcie spłacania kredytu;
☞ BIZnest Limit w Koncie – do 300 tys. zł ze spłatą do 36 miesięcy i prowizją 2,49%.

O finansowanie możesz ubiegać się, jeśli jednoosobową działalność gospodarczą prowadzisz od minimum 24 miesięcy. W panelu sklepu lub tutaj wypełnij wniosek o wybraną ofertę i zamów rozmowę z doradcą banku. Decyzję otrzymasz nawet w 5 minut, a umowę podpiszesz w oddziale banku lub w uzgodnionym z doradcą miejscu.

 

Przykłady:
W przypadku Brutto, dla finansowania na poziomie 10 tys. PLN rozłożonego na 12 miesięcznych rat, kwota do spłaty wyniesie 11 442,96 zł. Miesięczna rata wyniesie 953,58 zł.

W przypadku Uncapped, dla finansowania na poziomie 7 tys. EUR, które zostanie przeznaczone na cele marketingowe (opłata 6%), całkowita kwota do spłaty wyniesie 7 420 EUR. Miesięczna rata uzależniona jest od wielkości przychodów.

Złożenie wniosku jest bardzo proste i wymaga minimum formalności. Wystarczy zalogować się do panelu administracyjnego sklepu Shoper, wejść do zakładki Zwiększaj sprzedaż -> Finansowanie sklepu i wybrać najlepsze rozwiązanie dla swojego biznesu. Wniosek możesz złożyć również na tej stronie, gdzie podajesz podstawowe dane kontaktowe i adres internetowy e-sklepu. W kolejnym kroku skontaktują się z tobą eksperci, którzy przeprowadzą cię przez cały proces, aż do złożenia indywidualnej oferty.

Zarówno dla Uncapped, jak i Brutto, wypełnienie wniosku zajmuje ok. 2-3 minut, a indywidualną ofertę otrzymasz do 24 godzin w dni robocze. W przypadku produktu Pożyczka dla e-sklepu od Brutto, dostępnego jedynie w panelu administracyjnym sklepu Shoper, czas potrzebny na przygotowanie oferty to zaledwie kilka minut.

 

8. Skąd czerpać wiedzę o najlepszych produktach finansowych dla sklepu internetowego?

Jako Shoper dokładamy starań, by informować właścicieli naszych sklepów o najlepszych rynkowych ofertach. W kolejnych wpisach blogowych, tworzonych przez ekspertów e-commerce, znajdziesz poradniki nie tylko z tajnikami prowadzenia sklepu internetowego, ale też informacje o produktach finansowych.

Korzystaj z naszych webinarów i szkoleń organizowanych wspólnie z naszymi partnerami, na których dowiesz się jak pozyskać finansowanie, na co można je przeznaczyć i ile trzeba za nie zapłacić. Zapraszamy do czytania naszego bloga oraz śledzenia naszego kanału na Facebooku. Bądźmy w kontakcie!

 Zobacz też: