man-792174_1920

Jakie słowa najlepiej opisują twój sklep internetowy? Pod jakim adresem chciałbyś, by go znajdywano? Wbrew pozorom, wybór właściwej domeny to nie jest taka prosta sprawa. Podpowiemy ci jednak, jak to zadanie ułatwić.

Pierwszą domenę – Symbolics.com – oficjalnie zarejestrowano w 1985 roku i od tamtej pory przybyły już miliardy kolejnych. Według raportu NASK (Q2 2015), na koniec pierwszego półrocza 2015 r., tylko samych domen z rozszerzeniem .PL było 2,593,474 a codziennie przybywa średnio ponad 3 tysiące kolejnych. W XXI wieku każdy może zarejestrować własny adres i zamieścić pod nim dowolną treść, choć nie wszyscy jednak zapłacą za to tyle samo. Koszt zakupu domeny waha się od kilku złoty do nawet kilku milionów (najdrożej sprzedaną domeną w historii jest sex.com, której cena wyniosła aż 13 mln dolarów) – skąd takie różnice? I czemu domeny internetowe mają różną wartość? Odpowiednio dobrana domena ułatwia budowanie silnej marki i utkwienie w świadomości klientów. Właśnie dlatego wybór nazwy sklepu stanowi niezwykle ważną decyzję, a tym samym jedno z największych wyzwań podczas zakładania nowego e-biznesu. Biorąc pod uwagę liczbę istniejących już stron internetowych, trzeba wykazać się kreatywnością, by znaleźć domenę, która jest nie tylko chwytliwa, ale również dostępna. O tym, dlaczego warto zadbać o własną domenę dla sklepu internetowego pisaliśmy już wcześniej. Teraz podpowiemy jeszcze, gdzie szukać pomysłu na atrakcyjną nazwę sklepu oraz na co należy zwrócić szczególną uwagę.

Zanim na dobre wpadniesz w wir poszukiwań zastanów się, jaką przyjmiesz strategię marketingową i w jaki sposób będziesz pozyskiwać przyszłych klientów. Jeśli zamierzasz bazować na ruchu z wyszukiwarek, postaw na nazwę, która niesie za sobą jasny przekaz, np. wszystkodobasenow.pl. Z kolei, jeśli szczególny nacisk będziesz stawiać na budowanie marki, możesz puścić wodze fantazji i pobawić się w słowotwórstwo, tak jak zrobili to właściciele sklepu popololli.pl. Niezależnie jednak od tego, na którą z opcji padnie wybór, domena musi być krótka, zapadająca w pamięć i wyjątkowa. W gronie współpracowników lub znajomych przeprowadź małą burzę mózgów i wybierz kilka słów kluczowych, które najpełniej oddają charakter twojego biznesu. Możesz być pewny, że najbardziej oczywiste domeny, jak np. komputery.pl będą już zajęte, dlatego powinieneś wyjść poza schemat i rozszerzyć obszar swoich poszukiwań. Łącz, skracaj, przekręcaj i baw się słowami, idąc za przykładem: planetadziecka.pl albo sieniepali.pl. Z pomocą przyjdą ci przedrostki i przyrostki – tak jak w przypadku nazwy posterilla.pl, nic też nie stoi na przeszkodzie, byś stworzył całkiem nowe słowo, jak np. zulana.pl. Byle tylko było chwytliwe i zapadało odbiorcom w pamięć, bo bez tego nie zbudujesz mocnej marki.

Przypomnijmy: domenę możesz zarejestrować zupełnie nową lub znaleźć ją na rynku wtórnym. Ale nawet jeśli nie zamierzasz kupować używanej domeny, warto zajrzeć na rynek wtórny i zobaczyć, jakie propozycje są dostępne. Możesz w ten sposób znaleźć trop, który doprowadzi cię do punktu, w którym wpadniesz na pomysł i dojdziesz do wniosku, że tak, to jest właśnie TA nazwa, której cały czas poszukiwałeś. A co jeśli któraś z domen na giełdzie okaże się tą jedyną? Inspiracji nigdy za wiele. Decydując się na zakup używanej domeny pamiętaj o narzędziu who.is, które pozwoli ci sprawdzić informacje o poprzednich właścicielach strony.

W przypadku, gdy stawiasz na angielską nazwę, z pomocą przyjdą ci internetowe generatory domen. Na stronach gospaces.com i leandomainsearch.com znajdziesz narzędzia, które po wpisaniu słowa kluczowego przedstawią ci propozycje gotowych adresów. Ponadto, zanim zdecydujesz się na zakup, skorzystaj z wyszukiwarki knowem?, za pomocą której błyskawicznie sprawdzisz, czy dla wybranej przez ciebie nazwy nie ma już utworzonych kont w social media. Rejestrując domenę pamiętaj bowiem, by koniecznie zarezerwować w portalach społecznościowych nazwy profili dla twojego e-sklepu. Wybierając odpowiedni adres sklepu kieruj się nie tylko intuicją, ale wbrew powiedzeniu “mądry Polak po szkodzie” korzystaj z cennych rad innych, by nie popełnić błędów, o których istnieniu zdałbyś sobie sprawę dopiero po pewnym czasie funkcjonowania e-biznesu.

Po pierwsze, upewnij się, że domena twojego sklepu jest łatwa do zapisania – ograniczaj użycie myślników i znaków specjalnych, które podczas podawania nazwy mogą wprowadzić odbiorcę w zakłopotanie. Bo chodziło ci o zlota-bizuteria.pl czy zlotabizuteria.pl? 101dalmatynczykow.pl czy stojedendalmatynczykow.pl? komoorki.pl, a może komorki.pl?
Żeby wyeliminować tego rodzaju błędy i kwestie niezrozumienia, nie ograniczaj się jedynie do własnej oceny. Wystarczy, że przeprowadzisz prosty test: podyktuj swojemu znajomemu przez telefon nazwy domen, które bierzesz pod uwagę i poproś go o ich zanotowanie. Sam się nie spodziewasz, co może mu sprawić największe problemy. Dzięki takiemu eksperymentowi unikniesz natomiast późniejszych nieporozumień i nie stracisz wartościowego ruchu tylko dlatego, że potencjalni klienci będą wpisywać niepoprawny adres twojego sklepu. Branżowe badania wykazują, iż najlepiej na rynku sprawdzają się domeny składające się z maksymalnie dwóch słów i nie dłuższe niż dziewięć znaków.

length-of-domain-name

Jeśli zamierzasz sprzedawać na rynku polskim, koniecznie postaw na domenę .pl, a w przypadku gdy planujesz rozszerzenie działalności za granicę, zaopatrz się również w rozszerzenie .com. Co ciekawe, internauci nie zapamiętują pełnej domeny sklepu, bo pomijają rozszerzenie, a kiedy chcą ponownie wrócić do sklepu, automatycznie wpisują zapamiętany adres z końcówką .pl bądź .com. Ponadto, domeny tego typu są lepiej pozycjonowane w wyszukiwarce Google, co ma ogromne znaczenie zwłaszcza jeśli zamierzasz pozyskiwać ruch głównie z tego źródła. Co prawda całkiem niedawno pojawiła się również możliwość zarejestrowania niestandardowego rozszerzenia domeny (jak np. .fitness, .tech, czy .media), która pozwala na tworzenie kreatywnych nazw, a ponadto daje szerokie pole do popisu, ponieważ wiele ciekawych domen wciąż jest dostępnych, ale musisz pamiętać, że w przypadku tego rozwiązania istnieją pewne zagrożenia. Po pierwsze, wiele osób może nie zrozumieć, że np. multi.media to pełny adres sklepu, a po drugie – wciąż nie wiemy, jak adresy tego typu będą traktowane przez popularne wyszukiwarki.

Aby zdobyć przychylność Google dla twojej domeny, warto zainwestować w certyfikat SSL – według oficjalnego komunikatu twórców tej popularnej wyszukiwarki witryny, które korzystają z szyfrowanego protokołu HTTPS, mają pojawiać się wyżej w wynikach wyszukiwania. Ponadto pamiętaj, że silną markę buduje się na samodzielnej domenie. Dość często zdarza się sytuacja, że sklep internetowy jest dodatkiem do istniejącej już działalności, dlatego stosowanie jest rozwiązanie: mojafirma.pl oraz sklep.mojafirma.pl. O ile to jednak możliwe, unikaj tworzenia sklepu na subdomenie i pomyśl o niezależnej nazwie.

Jaki zatem powinien z tego tekstu płynąć wniosek? Przede wszystkim taki, że nie warto decydować się na zakup domeny bez wcześniejszego rozeznania w internecie. Raz jeszcze: na samym początku sprawdź, czy nie ma już zarejestrowanej domeny o podobnej pisowni, upewnij się też, że twoja nazwa nie będzie naruszać znaku towarowego innej firmy. Warto też wykazać się przezornością i już na samym początku wykupić domeny brzmiące podobnie do twojej, ale zawierające błędy – ludzie często wpisują adresy stron niewłaściwie, robiąc np. literówki, warto więc i o nich zadbać, by jednak nam nie umknęli.

Kiedy poszukiwania będziesz już mieć za sobą, pozostanie ci jeszcze kwestia jej konfiguracji w twoim sklepie. Ale na platformie Shoper to już niezwykle łatwe zadanie.