Cyberbezpieczeństwo w sklepie internetowym

Nasze życie coraz bardziej przenika się z cyfrowym światem, dlatego bezpieczeństwo haseł jest niezwykle istotne. Możesz się zdziwić, że jedno z najczęściej używanych haseł to po prostu „password”… Przypominamy najważniejsze zasady dbania o higienę hasła dostępowego do panelu administracyjnego sklepu internetowego (i nie tylko).

 

Z tego artykułu dowiesz się:

☞ jakie były najpopularniejsze hasła w 2023 roku,
☞ jakich haseł nie stosować,
☞ jak zadbać o to, by nasze hasło odpowiednio chroniło sklep internetowy.

Najpopularniejsze hasła logowania w 2023 roku

Portal cybernews.com stworzył listę najpopularniejszych haseł dostępowych w 2023 roku. Wśród nich pojawiły się hasła zawierające wulgaryzmy, imiona ludzi i zwierząt, czy nazwy drużyn sportowych. Wśród tych, które są stosowane najczęściej na całym świecie, wyróżniono:

☞ 123456
☞ 123456789
☞ qwerty
☞ password
☞ 12345
☞ qwerty123
☞ 1q2w3e
☞ 12345678
☞ 111111
☞ 1234567890

Błędy podczas tworzenia hasła dostępowego

Podczas tworzenia hasła dostępowego może zdarzyć się, że nieświadomie popełnimy błędy, które mogą zwabić hakerów na nasze konto.

1. Hasło jest identyczne, jak nasze imię, nazwisko, nazwa naszej firmy lub login.

2. Hasło zawiera dane, które łatwo zdobyć – takie jak numer telefonu, adres, czy pseudonim, imię naszego zwierzaka.

3. Hasło jest mało skomplikowane – zawiera jedno słowo lub ciąg znaków następujących po sobie na klawiaturze np. „asdfg”, lub wielokrotność jednego znaku np. „bbbbb”.

4. Hasło jest za krótkie – rekomendowana długość to minimum 12 znaków (ze znakami specjalnymi, cyframi, spacjami, wielkimi i małymi literami).

5. To samo hasło w wielu miejscach – nigdy nie stosuj tego samego hasła dwa razy. Na przykład nie korzystaj z tych samych danych dostępowych do Facebooka oraz do panelu administracyjnego w sklepie internetowym Shoper.

Jak zadbać o bezpieczeństwo hasła do panelu sklepu internetowego?

W ramach troski o bezpieczeństwo naszego sklepu internetowego warto stosować kilka prostych zasad, które uchronią nas przed niechcianym logowaniem do naszego panelu administracyjnego.

Weryfikacja dwuetapowa – to must have w dobie dzisiejszych czasów. Zadbaj o to, by włączyć podwójne uwierzytelnianie podczas logowania do sklepu internetowego. Tutaj przeczytasz, jak ustawić weryfikację dwuetapową (2FA) w Shoper.

Regularna weryfikacja i aktualizacja osób upoważnionych do korzystania z panelu – Raz w tygodniu zaglądaj do zakładki “Administratorzy sklepu”, by zweryfikować, czy lista osób, która tam widnieje jest aktualna i zgodna z prawdą. Tutaj przeczytasz, jak to zrobić w Shoper.

Nadawanie dostępów administracyjnych dla konkretnych adresów IP – dzięki temu zapobiegniesz niepożądanym zmianom w twoim sklepie internetowym, które mogą wprowadzić osoby do tego nieupoważnione. Tutaj przeczytasz, jak to ustawić.

Korzystaj z managera haseł – nie polecamy żadnego konkretnego, ale możesz zapoznać się z takimi jak KeepassXC, Bitwarden, czy 1Password.

Czytaj uważnie wszystkie wiadomości systemowe od Shoper – zwłaszcza te, w których informujemy o nietypowych logowaniach (np. z nowego adresu IP) lub o zmianie ważnych ustawień sklepu (np. płatności).

Dbaj o bezpieczeństwo danych dostępowych sklepu – nigdy nie zapisuj ich w widocznym miejscu i nie podawaj ich nigdy osobom trzecim.

Zachowaj ostrożność – każda sytuacja, w której ktoś poprosi o dane dostępowe do twojego sklepu, powinna wzbudzić twoją czujność.

Bezpieczeństwo sklepu internetowego to podstawa podczas prowadzenia swojego biznesu online. Warto pamiętać, że bezpieczeństwo to nie tylko dbanie o odpowiednią technologię. To przede wszystkim świadome korzystanie z internetu, poszerzanie swojej wiedzy i utrzymanie prawidłowej higieny haseł dostępowych.

Pamiętaj też o bezpieczeństwie swoje sklepu i jego klientów. Zadbaj o aktualny certyfikat SSL.