Otwieram sklep internetowy

Czym się kierować przy zakładaniu sklepu internetowego? Na co zwracać uwagę i jakich błędów nie popełniać? Podpowiadają właściciele niedawno uruchomionych w sieci biznesów.

Przeczytaj także: Pierwszy sklep internetowy – od czego zacząć?

Skąd w ogóle pomysł, by startować ze sklepem online? Co takiego jest w sprzedaży przez internet, że warto postawić właśnie na nią, a nie na jakieś inne, np. offline’owe, zajęcie? „Bo handel przenosi się do internetu” – twierdzi założyciel sklepu Ukladanieplytek.com, który przy okazji jest najlepszym dowodem na to, że w sieci rzeczywiście można sprzedać dziś wszystko. Sklep uruchomiła specjalizująca się w produkcji narzędzi do montażu podłóg firma MMT, której najnowszym wynalazkiem jest system poziomowania płytek Quick Level (nagrodzony przez Naczelną Organizację Techniczną Brązowym Laurem Innowacyjności 2015). I na nim pod adresem Ukladanieplytek.com skupia swoją ofertę. Na co pomysłodawcy biznesu kładli przy zakładaniu sklepu uwagę? Na cenę i łatwość obsługi. Przeglądali oferty rodzimych platform e-commerce i szukali najbardziej konkurencyjnej. To natomiast, co według nich odgrywa w prowadzeniu sklepu największą rolę, to posiadanie certyfikatu SSL, czyli szyfrowania treści, dzięki czemu strona będzie na pewno lepiej traktowana nie tylko przez wyszukiwarkę i serwisy Google.

O wadze SSL-a i istocie zabezpieczania stron protokołem HTTPS, wspominają też właściciele innych e-biznesów. Nawet więcej – przeważająca większość uczestników ankiety wysyłanej do nowo otwartych sklepów Shoper deklaruje, że bardzo im zależy na dobrej promocji oraz mocnej pozycji w najpopularniejszych wyszukiwarkach. Ale żeby drugie się udało, potrzebny będzie w pierwszej kolejności certyfikat SSL właśnie. Warto bowiem pamiętać, że SSL potwierdza wiarygodność stron internetowych oraz zapewnia poufność danych przesyłanych pomiędzy zabezpieczaną stroną WWW a komputerami użytkowników. SSL jest też niezbędny do prowadzenia sklepu na Facebooku oraz dla zwiększenia bezpieczeństwa poufności danych, o jakie dba Generalny Inspektor Ochrony Danych Osobowych i jego przepisy. Google w swojej przeglądarce Chrome (z której w sierpniu 2016 roku korzystało najwięcej, bo blisko 60% internautów) wkrótce zacznie oznaczać strony bez takiego szyfrowania jako „niebezpieczne”. A to nie pomoże w osiągnięciu pożądanej przez właścicieli promocji ich biznesów na szeroką skalę.

„Poproszę o podpowiedź, gdzie należy się zareklamować, by trafić na pierwszego klienta, a potem liczę na to, że interes się rozhula” – napisał do nas jeden z nich. Ale podobnych zapytań jest więcej, każdy przedsiębiorca chce w końcu jak najszybciej zacząć sprzedawać. „Potrzeba na starcie informacji, jak się reklamować” – stwierdził inny, a kolejny sugerował, by podać mu „więcej porad oraz pomocy, jak wypromować sklep oraz zwiększyć sprzedaż”. Nic w tym dziwnego, wiadomo że wszyscy dążą do tego samego celu. Dlatego poza wyborem właściwej i łatwo zapamiętywanej domeny, poza ustawieniem atrakcyjnej grafiki sklepu i zadbaniem o kwestie prawne (regulamin, GIODO…), podczas zakładania sklepu w internecie tak ważny jest czas poświęcony na przyswojenie podstawowej wiedzy o sprzedaży online. Nie ma znaczenia stopień posiadanej wiedzy, ani umiejętności informatyczne – sklep w wersji abonamentowej i sprzedawany jako usługa (SaaS), oprócz samego oprogramowania zawiera też bazę materiałów edukacyjnych, które mają pomóc w łatwiejszym przejściu przez konfigurację e-sklepu. By lepiej zrozumieć cały jego mechanizm, warto poświęcić trochę czasu na lekturę artykułów pomocy lub poradników. Albo wziąć udział w darmowych webinarach, czyli szkoleniach prowadzonych przez specjalistów z obszaru np. marketingu czy podstawowych ustawień sklepu.

Przeczytaj także: Otwieram sklep i czekam na pierwsze zamówienia

Dlaczego zdecydowałaś się na jego uruchomienie? „Bo to było jedno z moich marzeń” – wyznała pomysłodawczyni sklepu z odzieżą dla dzieci. „Z mojej pasji i chęci nie wracania do pracy po urlopie macierzyńskim” – odpowiedziała właścicicielka innego. „Szukałem rozwiązań przyjaznych dla nowo powstałych sklepów internetowych”, „Przeniosłem sklep z platformy open source na SaaS, bo tego typu systemy oferuja stabilność, dużo funkcji potrzebnych na polskim rynku i nie muszę się przejmować sprawami technicznymi” – to z kolei nie tylko kolejne powody, dla których wybierano gotowe oprogramowanie dla e-sklepu takie jak Shoper, ale i dowody na to, że rozwiązanie typu SaaS jest najlepszą opcją dla jednoosobowych przedsiębiorstw i firm nie wymagających rozbudowanych oraz niestandardowych systemów e-commerce. Dziewicze kroki w branży (albo przynajmniej w nowym sklepie) pomoże im pokonać szereg usług dedykowanych początkującym sprzedawcom. Pierwsi klienci i zamówienia? Po to są Shoper Kampanie, czyli wsparcie przy uruchomieniu pierwszej sprzedaży. Promocja w mediach społecznościowych? Od tego mamy np. „Sklep na Facebooku” oraz „Shoper Messenger” – pierwsza aplikacja pozwala na sprzedaż w najpopularniejszym kanale social media, druga na komunikację z klientami za pośrednictwem najczęściej wybieranego komunikatora online.
Ale gotowych rozwiązań i sprzedażowych możliwości jest znacznie więcej. Największą zaletą branży e-commerce jest w końcu jej stały rozwój. Od właściciela sklepu zależy zatem, czy zechce się rozwijać razem z nią.